Het grote kerstfood topic 2019

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
AfricanLady
Berichten: 7998
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:04

Een kerstdag gaan we uit eten en dan andere moet ik de hele dag werken xD
Ik maak altijd wat lekkers met oudejaarsavond. Dan zijn we vanaf 19:00 dicht dus erna ga ik altijd naar mijn moeder


chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:29

frisian_love schreef:
En nachos <3



DUH, logisch! Dat moet er echt bij.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:01

Ik lees ook mee :D

Een kerstdag zullen we sowieso met mijn ouders en broertje vieren.
Wij zijn best simpele eters en houden niet van aparte dingen := Maar wil dit keer wel een keer iets leuks maken ipv gourmetten ofzo :+

Vorig jaar uiteten geweest, maar tegen die tijd een baby van een maand oud ongeveer zie ik dat niet zo zitten.

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:12

Hier komt de familie (18pers.)onze menu komkommersoep. Dan lekker fondue en een ijstaartje mss... En d'rna foute pakjes die ik nog ga aankopen voor elk ~~}> en een quiz je om de sfeer er in te houden. O:)

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 11553
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:38

Volg! Ik ben dit jaar de klos, zowel mijn familie komt naar ons toe om kerst te vieren als schoonmoeder. En dan wil ik kerstavond iets lekkers maken voor mijn man en mezelf als de kinderen op bed liggen en hebben we nog een kerstdag over met zn viertjes. Dus ik ga binnenkort maar beginnen met menu's en hapjes plannen *\o/*

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:54

Nou ik ga niet alleen eerste kerstdag iets organiseren, heb ook mensen uitgenodigd voor oud jaars avond... Wel lekker simpel gourmetten. Hoewel simpel? Ik ben nogal van de bakjes, mengsels, apart vlees, vis en tofu blokjes.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:16

Ha, ik ben dit jaar wederom aan de beurt met het hoofdgerecht voor 9 personen. Voor nu neig ik naar een stoofschotel (coq au vin / boeuf bourguignon oid), maar een aantal vleesgerechten die al even van te voren bereid kunnen worden lijkt me ook wel wat.

Verder nog even kijken wat ik op kerstavond ga maken (voor mijn vriend en mij) en nog wat bedenken voor het kerstontbijt.

Kortom: tijd om de kookboeken weer eens door te spitten <3

❤️


Anoniem

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:10

Hier gaat een wildzwijnsbout van 6 kilo op de bbq en heerlijk met aardappeltjes en allerlei groente. Vooraf verschillende soorten soep en achteraf aardbeien tiramisu en pavlova.
Maar ik sleutel nog wel aan een paar ideeen.
Heb wel een heel fijn tijdschrift gekocht daarvoor, Good Food van de BBC :D

lor1_1984
Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:17

chamion schreef:
Nou ik ga niet alleen eerste kerstdag iets organiseren, heb ook mensen uitgenodigd voor oud jaars avond... Wel lekker simpel gourmetten. Hoewel simpel? Ik ben nogal van de bakjes, mengsels, apart vlees, vis en tofu blokjes.

Ik heb al van alles in huis aan vlees, in de aanbieding gekocht en in de vriezer gedaan.
Kipfilets gaan in blokjes in 2-3 verschillende marinades (iig ketjap manis/geperste knoflook/zout :9 en verder nog ff kijken), boomstammetjes in plakjes, varkenshaasmedaillons/hamburgers/speklapjes/kalkoenschnitzels in stukjes, geitenkaasjes in spek en verder nog wat bakjes vlees (biefstuk/mini cordon bleus/chipolataworstjes/slavinkjes, moet ik nog ff halen).
Ernaast stokbrood met kruidenboter/kruidenkaas/pindasaus, bakjes champignons/uien/paprika, ananas uit blik, komkommer/waspeentjes en gevulde champignons/portobello's uit de oven.
Oh en garnalen in een marinade van olie/knoflook/peper/zout voor ex. :)
En toe denk ik ijstaart ofzo, dat mag ex regelen als ze mee eet. :Y)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

ikheetesmee
Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:07

chamion schreef:
Nou ik ga niet alleen eerste kerstdag iets organiseren, heb ook mensen uitgenodigd voor oud jaars avond... Wel lekker simpel gourmetten. Hoewel simpel? Ik ben nogal van de bakjes, mengsels, apart vlees, vis en tofu blokjes.


Wij doen jaarlijks ook gourmet/grill en willen ook altijd iets aparts. Vorig jaar hebben we een wild gourmet gedaan, met hert, wild zwijn, kangoeroe, eend en dan hadden we verder nog angus biefstuk, rosbief, varkenshaas, kabeljauw, zalm, gamba’s en een hele boel sausjes en groentes e.d

Met gourmetten kan je ook echt heel creatief zijn, er zijn een boel leuke receptjes voor te vinden

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:25

Klopt. Dat is ook de reden dat ik verslaafd ben aan de gourmet. Ik heb de eerste dingen inderdaad al binnen. Bij de coop was dit weekend diverse bakjes voor de gourmet maar 1,50 per stuk. Lekker in de vriezer ermee. Ook al wat gedroogde vleeswaren in huis voor de kaasfondue.

Wild gourmet krijgen ik mensen om mij heen niet in mee, maar mijn slager heeft altijd een proef bakje met medaillons van hert, zwijn en eend. Dus dan haal ik die vaak voor mezelf.

Ben helemaal verslaafd aan kangoeroe vlees, vind het echt verrukkelijk maar het is hier niet echt te verkrijgen en ik vind vlees online bestellen en verzenden eng. Als het even te warm wordt onderweg is er kans dat ik ziek wordt omdat kangoeroe natuurlijk redelijk rose gegeten moet worden.

Ergens in de komende 2 weken ga ik met mijn beste vriendin naar mijn slager in mijn oude woonplaats om even flink in te slaan. Dan heb ik alles in huis qua vlees. Vrijdag ga ik naar de kaasboer om te vragen naar de kaas voor de fondue en eventueel deze al meenemen als hij zijn seal apparaat mee heeft.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:30

Wij gaan een tapas avond houden, en moeten allemaal kleine hapjes maken. :j

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:36

Had ik enkele jaren terug gedaan. Veel en veel te veel recepten uitgekozen. Uiteindelijk stond de tafel vol en moesten we eigenlijk nog 10 dingen maken. Die hebben we nieuwjaarsdag gemaakt :Y)

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

borstnoot
Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:15

Rebecca schreef:
Heb een koud tussen gerecht gekregen bij verdeling van het kerstdiner , heb ergens de hekel aan en dat is koud eten bij het diner, even nadenken wat ik maken ga :=


Misschien heb je al iets maar ik at laatst dun gesneden rosbief (die heel kort gegrild was dus lauw en bijna helemaal rauw a la carpaccio) met een sojasaus-dressing. Mooi opgerold met gegrilde groene asperges erop. Was echt super super lekker!

Eigenwijs is ook wijs.

Pikkepor
Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:18

Leuk om alle ideeën te lezen! Er zitten wel flink wat culi's op bokt! :wow:

Wij hebben kerstavond bij mijn ouders. Meestal zorgt mam dan voor een plank met tapas/hapjes... maar mijn zus vond mijn Rendang recept zo lekker dat ze dat misschien wel wilde.
Eerste kerstdag hebben we met de hele familie gourmet bij mijn oma.

En tweede kerstdag met schoonfamilie. We hebben verschillende gangen verdeeld en manlief en ik zijn verantwoordelijkheid voor wat lekkers voor bij de koffie smiddags. Nu vind ik bakken echt heel leuk om te doen. Ik heb normaal 101 ideeën... maar nu dus inspiratieloos. Manlief wil een carrotcake. Ik wil iets waar ik echt mee voor de dag kan komen :+ tips zijn welkom.

Melia
Berichten: 9842
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:24

Ik lees ook even mee. Dit jaar eet de familie weer bij ons. Zoek met name nog inspiratie voor soep en groentes bij het hoofdgerecht.

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:32

Melia schreef:
Ik lees ook even mee. Dit jaar eet de familie weer bij ons. Zoek met name nog inspiratie voor soep en groentes bij het hoofdgerecht.


Welke richting denk je op? Welke keuken bedoel ik ;) Ik ken namelijk een heerlijke oosterse soep die heerlijk smaakt maar super makkelijk te maken is. Sommige onderdelen kan je ook van te voren maken. Maak hem graag voor gezelschap en hij is altijd een succes.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Melia
Berichten: 9842
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:40

Maakt niet zoveel uit, we kunnen alle kanten op. Zolang er maar geen vis in zit :-)

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:03

Hier is die dan:
Bereid de groente bouillon. Schil de gember en snijd fijn. Verwijder de zaadlijsten van de rode peper en snijd de rode peper fijn. Verwijder de steelaanzet van de paksoi, snijd klein en houd de witte stelen apart van de groene bladeren. Snijd de paprika in blokjes en pers de groene limoen uit.

Verhit de zonnebloemolie in een soeppan met deksel en fruit de gember en rode peper 2 – 3 minuten op laag vuur. Voeg het witte gedeelte van de paksoi, de paprika en het citroengras toe en roerbak nog 2 minuten.

Zorg ondertussen dat de eieren net onder water staan in een steelpan met deksel, breng afgedekt aan de kook en kook in 6 – 8 minuten hard. Laat daarna schrikken onder koud water.

Voeg de bouillon en 100 ml water per persoon toe aan de soeppan met deksel en breng aan de kook (zie tip). Dek de pan af en laat de soep 6 minuten zachtjes koken. Voeg halverwege de udonnoedels toe. Voeg in de laatste minuut het groen van de paksoi toe. Breng op smaak met de sojasaus, 1 tl limoensap per persoon, peper en zout.

Verdeel de noedelsoep over de soepkommen. Serveer de soep met de gehalveerde eieren en bestrooi met de cashewnoten.

Dit is het basis recept. Ik speel vaak nog met de ingrediënten. Vaak paddenstoelen erbij, kokosmelk ipv water, kokosrasp, meer paprika, geen paksoi, chinees kool, andere soort noten enz enz enz. Hij is makkelijk te maken, minder dan 30 minuten maar is ook super lekker opnieuw opgewarmd. Je kan ook de groente bakken samen met wat vlees (of dun gesneden biefstuk toevoegen in je kommetjes) en de soep vooraf maken en het opwarmen en dan samen voegen.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

haffiefreak
Berichten: 1624
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:22

Wij doen kerst samen. Schoonmoeder, schoonzus/zwager (2kinderen) vriend, ik en (1kind)

Nu wil ik graag het nagerecht gaan doen. En ik had het volgende in gedachten:
Huisjes van suikerwafels
[ img ]

Fruitkerstboom
[ img ]

Kerstboompjes
Aardbei in witte chocolade met groene kleurstof gedoopt.
[ img ]

Merengue kerstboompjes
[ img ]

Sneeuwpopjes
2/3 marsmallows op elkaar.

Ik wou kijken of ik eetbare sneeuw voor elkaar kan krijgen. En iets van bavaroi kerstman (uit een bakvormpje?) Of bolletjes ijs.

Wie weet er nog iets wat er bij/af kan.

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:27

Eetbare sneeuw zou je kokosrasp voor kunnen gebruiken?

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

haffiefreak
Berichten: 1624
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:42

Schuur_ schreef:
Eetbare sneeuw zou je kokosrasp voor kunnen gebruiken?


Dat is een goed idee +:)+

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

lor1_1984
Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:58

Poedersuiker kan ook denk ik. :)
Dacht eerst aan gestampte muisjes maar dat lijkt me niet zo lekker. :+

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:01

Om eetbare sneeuw te maken heb je niet veel anders nodig dan een halve liter volle kwark en 1 deciliter suikersiroop. Als je deze vermengd en vervolgens in een bak vloeibare stikstof laat bevriezen krijg je een zoete klomp ijs. Verwerk je deze in de blender, of laat je er een staafmixer op los, dan ontstaat er ‘sneeuw’. Deze moet nog wel een uur of drie de diepvries in om op eetbare temperatuur te raken. Net gemaakte stikstofsneeuw is -160 graden.

Lang leve internet :') vloeibaar stikstof.... lastig spul voor een hobby kok. Maar je kan ook kant en klaar "sneeuw" kopen

https://www.google.nl/search?q=eetbare+ ... 07&dpr=1.5

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

lieflampje
Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:40

Iemand een idee voor een hoofdgerecht met pasta?
Mijn zoon mag 1 van de kerstdagen het menu samenstellen en hij is gek op pasta.
Zelf zat ik te denken aan Pappardelle aangezien we die zelf kunnen maken in combi met een romige saus ( zoonlief 2 vind tomaat niet lekker)
Verder als dit kom ik alleen niet :+ . Het mag vegetarisch zijn. Vlees wordt hier toch niet echt gegeten (op frikandellen en hamburgers na maar dat vind ik niet heel kerstachtig. :D )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: friezenfan2, midori, Neroo, Prairy, Rije, scrabbel en 7 bezoekers