[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Samantha89
Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:46

Dankje!

Living the good life...❤


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:59

Vandaag barebackpad geruild voor kleinere maat.

Deze past prima vind ik. Misschien voor het mooie nog iets te lang, maar achterste deel draagt niet mee he.

Ranger is hartstikke braaf, had op kaptoom gereden dus bitloos. :D
[ img ]
Afdruk na rijden. Ik probeer zo dicht mogelijk achter de schoft te zitten.
[ img ]

Tijdens rijden
[ img ]
[ img ]

Leef en laat leven.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:50

Samantha89 schreef:
Dankje! Had ik ze toch goed gedaan.
Hierbij zadel en pony hahaha
[ [url=m/gKmxRd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K96CkO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat vinden jullie? Ik vind het al met al meevallen en eigenlijk hartstikke goed liggen! Had het zadel veel groter verwacht op pony.


Om eerlijk te zijn vind ik het zadel te groot. Ik vind 'm persoonlijk te veel naar de lendenpartij liggen aan de achterkant. Ik ben onlangs aardig aan het stoeien geweest met mijn eigen boomloze zadels bij ons ruintje met een vrij korte rug. Mijn een na kleinste zadel lag nog iets minder ver richting lendenpartij als jouw zadel op de foto maar hij liep er absoluut niet lekker mee. Nu heb ik mijn kortste zadel aangepast en een andere pommel erin en met dit zadel loopt hij veel fijner.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:43

henny_w schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het zadel te groot. Ik vind 'm persoonlijk te veel naar de lendenpartij liggen aan de achterkant. Ik ben onlangs aardig aan het stoeien geweest met mijn eigen boomloze zadels bij ons ruintje met een vrij korte rug. Mijn een na kleinste zadel lag nog iets minder ver richting lendenpartij als jouw zadel op de foto maar hij liep er absoluut niet lekker mee. Nu heb ik mijn kortste zadel aangepast en een andere pommel erin en met dit zadel loopt hij veel fijner.


Op de foto ligt de cantle inderdaad te ver naar achteren - maar wanneer de ruiter (het ruitertje) daar niet in de buurt komt (overweeg een zitverkleiner) dan kan het niet echt kwaad. De gehele cantle van de Ghost ligt los van de basis en kan dus niet drukken. Voor het mooie had ik hier ook liever een Bambini maatje op gezien, of eventueel de Mini...maar gezien het budget, is dit een redelijke oplossing.
[ img ]

De Mini - het prototype - op een redelijk grote Shetlander

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:45

Maar bij die Ghost komt de ruiter net voor de cantle te zitten natuurlijk. En bij die van Samantha is dat nog steeds redelijk op de lendenen zo te zien? Zou hem zelf niet durven gebruiken, ook niet met die paar cm extra van de zitverkleiner :o

Samantha89
Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:47

Ik heb zelf momenteel ook twijfels. Mijn bijrijder is net geweest en heeft ermee gereden. Qua lengte kan het op zich wel, het zadel zit hem niet in de weg.
Dit is de afdruk:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Naar mijn idee moeten de kussens iets verder uit elkaar. Maar eigenlijk vind ik dat ik daar te weinig ruimte voor heb.
Zadel kwam aan de achterkant met rijden ook behoorlijk omhoog/wipte(met mijn barefoot zadel op mijn paard van 1.75 heb ik dat niet, maar ik weet niet of ik dat wel met elkaar kan/mag vergelijken).

Living the good life...❤

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:49

Azmay schreef:
Maar bij die Ghost komt de ruiter net voor de cantle te zitten natuurlijk. En bij die van Samantha is dat nog steeds redelijk op de lendenen zo te zien? Zou hem zelf niet durven gebruiken, ook niet met die paar cm extra van de zitverkleiner :o


Nee hoor - dat lijkt zo en inderdaad kan er beter een zitverkleiner in, zodat de zitting niet uitnodigt om helemaal naar achteren te schuiven....En zoals ik la zei - ik zou hier ook liever het kindermaatje (Bambini) zien of beter nog de Mini

Samantha89
Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:50

Kwetal schreef:
henny_w schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het zadel te groot. Ik vind 'm persoonlijk te veel naar de lendenpartij liggen aan de achterkant. Ik ben onlangs aardig aan het stoeien geweest met mijn eigen boomloze zadels bij ons ruintje met een vrij korte rug. Mijn een na kleinste zadel lag nog iets minder ver richting lendenpartij als jouw zadel op de foto maar hij liep er absoluut niet lekker mee. Nu heb ik mijn kortste zadel aangepast en een andere pommel erin en met dit zadel loopt hij veel fijner.


Op de foto ligt de cantle inderdaad te ver naar achteren - maar wanneer de ruiter (het ruitertje) daar niet in de buurt komt (overweeg een zitverkleiner) dan kan het niet echt kwaad. De gehele cantle van de Ghost ligt los van de basis en kan dus niet drukken. Voor het mooie had ik hier ook liever een Bambini maatje op gezien, of eventueel de Mini...maar gezien het budget, is dit een redelijke oplossing.
[ [url=m/LOiuIG.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Mini - het prototype - op een redelijk grote Shetlander


Ruitertje komt inderdaad niet in de buurt van de cantle. Ze past er wel mooi in, heeft niet enorme hoeveelheid ruimte over, heb helaas geen foto gemaakt.

Living the good life...❤

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:12

Kwetal schreef:
henny_w schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het zadel te groot. Ik vind 'm persoonlijk te veel naar de lendenpartij liggen aan de achterkant. Ik ben onlangs aardig aan het stoeien geweest met mijn eigen boomloze zadels bij ons ruintje met een vrij korte rug. Mijn een na kleinste zadel lag nog iets minder ver richting lendenpartij als jouw zadel op de foto maar hij liep er absoluut niet lekker mee. Nu heb ik mijn kortste zadel aangepast en een andere pommel erin en met dit zadel loopt hij veel fijner.


Op de foto ligt de cantle inderdaad te ver naar achteren - maar wanneer de ruiter (het ruitertje) daar niet in de buurt komt (overweeg een zitverkleiner) dan kan het niet echt kwaad. De gehele cantle van de Ghost ligt los van de basis en kan dus niet drukken. Voor het mooie had ik hier ook liever een Bambini maatje op gezien, of eventueel de Mini...maar gezien het budget, is dit een redelijke oplossing.
[ [url=m/LOiuIG.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Mini - het prototype - op een redelijk grote Shetlander

Nee, het kan misschien niet drukken, maar wel schuren en beperken in de beweging van de rug. Dus daarmee vind ik het nogal een uitspraak dat het geen kwaad kan, goed is het in ieder geval niet...

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:23

Ben je bekend met Ghost, achterom? Ik zeg ook, ik zou liever een nog kleiner zadel zien...vooropgesteld dat het de ruiter ook past.
Een betere oplossing is de Mini, of een BBP - (van goede kwaliteit) Maar het zal niet direct rugklachten veroorzaken....

Zolang ik nog veel te grote en te zware kinderen voorbij zie komen op een ezeltje of Shetlander (soms met 2 tegelijk er op :(:) ) vind ik dat Samantha in elk geval haar best doet om een goede oplossing te vinden. Duit is niet de meest ideale, maar wel een redelijk alternatief.

Het gaat altijd om de combinatie - hoe loopt de pony hoe zit de ruiter, wanneer 1 onderdeel niet gelukkig is, zal je een andere oplossing moeten vinden...

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:37

Nee, ik ben niet bekend met de Ghost, maar dat maakt ook weinig uit in dit geval.
Ik vergelijk jouw advies een beetje met wat ook vaak gezegd wordt over te lange westernzadels: vaak wordt dan gezegd dat het wel meevalt, het is immers de skirt en niet de boom die te lang zou zijn (al kun je daar vaak ook over twisten, maar goed). Maar ook een te lange skirt kan voor problemen zorgen, het is in ieder geval niet het optimale comfort, ook al zit er geen druk op.
Mijn eigen paard heeft helaas ook met een te lang westernzadel gelopen en dat heeft de beweeglijkheid van zijn rug gewoon beperkt. En op de lange termijn veroorzaakt dat gewoon problemen.
Natuurlijk is het altijd de combinatie van meerdere zaken, maar ik vind je gewoon wat te stellig in dit geval.

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:44

Maar een westernzadel is qua bouw echt in de verder verte niet te vergelijken Met een flexible boomlooszadel :?
Bij een westernzadel is de achterzijde heel veel stugger dan een ghost
Snap je punt wel hoor, dat je moet opletten dat het comfy blijft
Maar als vergelijk zou ik dan eerder aan een boomloos als een boomloos westernzadel denken waarbij de randen van de skirt idd kan gaan schuren als ie net te ver naar achter uitkomt op een bewegelijk rugje

Een ghost waarbij het Achterste stukje los Er op ligt zal idd misschien ook Haren afschuren
Veel dramatischer zaken verwacht ik eigenlijk niet

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Samantha89
Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:03

Achterom, ik snap je punt wel hoor. Alleen, ondanks dat het niet de ideale situatie is wat betreft mijn zadel en mijn pony, vind ik het niet meteen afgeschreven. Het probleem waar ik ook nog is mee kamp is dat hij weinig bespiering op zn rug heeft en de bespiering naast zijn schoft is ook heel weinig. Gelukkig wordt het nu al beter door 24/7 lekker buiten te bewegen, juiste voeding etc, maar er heeft gewoon een totaal verkeerd boomzadel opgelegen waarmee hij is bereden bij de vorige mensen. Toevallig heb ik het betreffende zadel gezien en heeft mijn dochtertje er ook op gezeten(moest natuurlijk weten of dat hij voor mijn dochtertje van 3.5 jaar geschikt zou zijn en gelukkig weegt ze niet veel) dus ik probeer nu alles uit te vogelen wat juist is voor pony en ruitertje. En als ik nu zie hoeveel "schade" een verkeerd boomzadel heeft opgeleverd denk ik niet dat mijn combi zadel en pony zo slecht is. Natuurlijk het kan beter, en daar ben ik nu dus ook zoekende naar.

Living the good life...❤

DubbelFun
Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:08

@achterom: een goed soepel boomloos westernzadel zal onder het gewicht van de ruiter iets 'inzakken' waardoor de voor- en/of achterkant iets omhoog komen. Hierdoor komt er minder druk op het achterste/te lange deel van het zadel te staan MITS !! de ruiter niet te groot is voor het zadel en op/tegen de cantle drukt/zit.
Natuurlijk moet er altijd kritisch gekeken worden naar de kombi ruiter/paard, maar ook het soort western boomlooszadel in kwestie kan de situatie maken of breken.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:10

Wat vinden jullie van de afdruk?
Is van n rit van anderhalf uur met veel stap, ongeveer n kwartier draf en n klein beetje galop.
De witte haren had ze al toen ik dr kocht.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

De zwarte haren worden wel bruin onder t zadel... is dat erg?

[o]

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:43

Achterom schreef:
Nee, ik ben niet bekend met de Ghost, maar dat maakt ook weinig uit in dit geval.
Ik vergelijk jouw advies een beetje met wat ook vaak gezegd wordt over te lange westernzadels: vaak wordt dan gezegd dat het wel meevalt, het is immers de skirt en niet de boom die te lang zou zijn (al kun je daar vaak ook over twisten, maar goed). Maar ook een te lange skirt kan voor problemen zorgen, het is in ieder geval niet het optimale comfort, ook al zit er geen druk op.
Mijn eigen paard heeft helaas ook met een te lang westernzadel gelopen en dat heeft de beweeglijkheid van zijn rug gewoon beperkt. En op de lange termijn veroorzaakt dat gewoon problemen.
Natuurlijk is het altijd de combinatie van meerdere zaken, maar ik vind je gewoon wat te stellig in dit geval.


Nou ik vertrouw eerder kwetal haar advies/mening want zij weet alles van ghost dan jouw mening .. :=

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun
Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:53

Zweetafdruk ziet er netjes uit hoor met een droge ruggengraat.

tjaakje
Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:37

Hier een zwart trekpaard gehad die 's winters ook altijd bruin werd. Toen hij een winter op het land stond, bleef hij netjes zwart. Ze schijnen te verkleuren door zweet. Dus toen hij zich niet meer in het zweet hoefde te werken, verkleurde hij ook niet meer.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:47

Ah dat verklaard t wel idd!

[o]

Vanillia
Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:36

Heeft iemand van jullie ervaring met de front riser van Ghost? Maakt het veel verschil en is dat iets wat je zelf kunt doen of moet ik daar een zadelpasser voor laten komen?
Ik blijf problemen houden met het naar beneden zakken van de voorkant van mijn Ghost USA zadel. Ik ben al flink gezakt in prijs, maar krijg 'm niet verkocht.. Wil nu dan dus toch maar proberen om 'm aan te passen, ondanks dat ik liever een Freemax of iets vergelijkbaars heb.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:39

Vanillia schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met de front riser van Ghost? Maakt het veel verschil en is dat iets wat je zelf kunt doen of moet ik daar een zadelpasser voor laten komen?
Ik blijf problemen houden met het naar beneden zakken van de voorkant van mijn Ghost USA zadel. Ik ben al flink gezakt in prijs, maar krijg 'm niet verkocht.. Wil nu dan dus toch maar proberen om 'm aan te passen, ondanks dat ik liever een Freemax of iets vergelijkbaars heb.


Vanillia - dat kan je zelf - het maakt wel verschil qua zitten voor jou - de ligging op het paard blijft eender. Er zijn ook wigjes voor tussen de kussens en de basis, dan til je het wat op.

DubbelFun
Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:55

Zo heel af en toe slaan ze bij BM helemaal door... óf het is natuurlijk een klant met een bijzondere smaak :D

iig ik pas ...
[ img ]


Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:01

DubbelDun schreef:
Zo heel af en toe slaan ze bij BM helemaal door... óf het is natuurlijk een klant met een bijzondere smaak :D

iig ik pas ...
[ Afbeelding ]

Ik vind hem wel stoer eigenlijk :')

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:06

Er zijn hier een paar regels van toepassing:

1. nou, gewoon, omdat het kan...
2. het hebben van veel geld wil nog niet zeggen dat je een goede smaak hebt
3. kleurenblindheid is niet alleen erfelijk, maar ook besmettelijk
4. vakmanschap wil niet persé zeggen dat het dan ook smaakvol is....
5. %) #) 8-)

maar ik sta er niet van te kijken.... wij moeten regelmatig klanten tegen zichzelf in bescherming nemen...het doet of pijn aan je ogen, of het ziet er uit alsof er een hond op gekotst heeft... :r (5 kleuren in 1 zadel + extra's in weer andere kleuren...echt.... :# )

DubbelFun
Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:10

Het is dus duidelijk niet een 'amerikaans' iets :D

Terwijl ze ook zulke pareltjes gemaakt hebben (mijn 'kwijl'zadel)...

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nickeltje, rosak, Trendiction en 74 bezoekers