[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:39

Anoniem schreef:
Hoe onderhouden jullie pads met lamswol zoals kifra en Barefoot?


Ik had voor mijn barefoot met wollen onderkant een kattenborsteltje. Met van die ijzeren pinnetjes en als het wol een beetje was gedroogt( niet helemaal droog, want dan krijg je het er moeilijker af) borstelde ik het schoon.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:54

Hallo dames.
Soms lees ik wel eens mee op dit topic, maar verder kom ik niet zo vaak meer op bokt.
Maar nu heb ik toch wat vragen
Ben nu voor 2 weken een ghost veneto aan het testen en daar zitten Italy kussens onder. Ze zien er mooi uit, maar ik vind ze erg stug en hoog. Nu zijn er ook de 03 kussens en die zouden geloof ik flexibeler zijn toch? Persoonlijk als ik foto's vergelijk vind ik ze ook mooier liggen en het zadel lijkt daardoor minder hoog te liggen. Of lijkt dat maar zo?

Maar wat is nu het precieze verschil tussen deze kussens behalve het uiterlijk? En welke vinden jullie ghostrijders prettiger om mee te rijden. Want persoonlijk vind ik de 03 kussens vriendelijker ogen voor het paard dan de Italy kussens. Het leed dat een ghost zadel zoeken heet 8)7 arme buitenzinnig word denk al gestoord van al mijn mails hahaha. Dus voor de verandering maar even hier geplaatst. En ja buitenzinnig zit hier ook. Dus sorry Suzanne met al mijn gestalk _O-

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:03

uudje schreef:
Anoniem schreef:
Hoe onderhouden jullie pads met lamswol zoals kifra en Barefoot?


Ik had voor mijn barefoot met wollen onderkant een kattenborsteltje. Met van die ijzeren pinnetjes en als het wol een beetje was gedroogt( niet helemaal droog, want dan krijg je het er moeilijker af) borstelde ik het schoon.

Ik gebruik ook een kattenborstel, ideaal. Daarna vaak nog even de stofzuiger erover en dan in de was op een wolwasprogramma :)

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:22

Wassen wil ik niet vaak gaan doen.
Maar wil hem wel enigzins netjes proberen te houden.
Wil er ook nog een andere pad bij maar twijfel nog welke.
Heb nu dus een kifra met neopreen inlages en een extra “ Shim”? Aan de voorkant erbij.

Mijn ghost heeft ook Italy kussens. Ik vind ze juist mooi stevig?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:33

Als je een wolpad niet te vaak wilt wassen en je wilt hem toch schoon/schoner houden dan zou je er een Dixie Midnight Vent Pad onder kunnen doen. De man heeft een afschuwelijke website en die onderleggers zijn niet goedkoop, maar ze werken wel :)

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:32

Nooit van gehoord.
Ik dacht eerder aan Bv barefoot of iets van katoen met kifra inlages erin.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:44

uudje schreef:
Hallo dames.
Soms lees ik wel eens mee op dit topic, maar verder kom ik niet zo vaak meer op bokt.
Maar nu heb ik toch wat vragen
Ben nu voor 2 weken een ghost veneto aan het testen en daar zitten Italy kussens onder. Ze zien er mooi uit, maar ik vind ze erg stug en hoog. Nu zijn er ook de 03 kussens en die zouden geloof ik flexibeler zijn toch? Persoonlijk als ik foto's vergelijk vind ik ze ook mooier liggen en het zadel lijkt daardoor minder hoog te liggen. Of lijkt dat maar zo?

Maar wat is nu het precieze verschil tussen deze kussens behalve het uiterlijk? En welke vinden jullie ghostrijders prettiger om mee te rijden. Want persoonlijk vind ik de 03 kussens vriendelijker ogen voor het paard dan de Italy kussens. Het leed dat een ghost zadel zoeken heet 8)7 arme buitenzinnig word denk al gestoord van al mijn mails hahaha. Dus voor de verandering maar even hier geplaatst. En ja buitenzinnig zit hier ook. Dus sorry Suzanne met al mijn gestalk _O-


De "Italy" kussens (die eigenlijk nr. 4 heten)(en dan nog: nr 1 gebruiken we niet meer en nr 2 alleen nog maar voor kleine kinderen) Hebben dezelfde samenstelling als kussens 3 - maar die kunnen open en dan kan er een laagje in/uit. Door de buitenkant/hoes lijken ze anders van vorm en minder dik . Kennelijk ervaren mensen het ook als minder dik.... :o?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:18

Wie van de boomlooszadelpassers komt binnenkort in de buurt van Zwijndrecht zuid Holland? Ik denk dat ik toch een passervice wil.
Afbeelding
Dit is de rug van mijn pony, en ik twijfel heer erg of dat de piccolo of bambino wel gaat passen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 16:42

@ Kwetal.
Dus eigenlijk is alleen het uiterlijk het verschil als ik je goed begrijp? Want de nr 3 lijkt zoveel soepeler dan de nr 4 Italy.
Misschien komt dat dan door luxere afwerking. Ben echt nog helemaal niet zo thuis in ghost. Behalve dan dat ik hem heerlijk vind zitten en hem super stabiel vind. Maar moet er denk ik vooral aan wennen na jaren barefoot gereden te hebben. Die toch heel anders is van opbouw. Dank voor je reactie.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:13

Iemand ervaring met dressuur met een trekkerzadel (luxury)?
Wij hebben hem te leen van de zadelpasser en hij lijkt perfect te liggen.
Pony loopt er alleen twijfelachtig onder.
Kan komen doordat ze herstellende is van een blessure. Hoeft niet het zadel te zijn.

Stalgenoten gaven aan dat je met dit model geen dressuur moet willen rijden.
Ik rijd op dit moment alleen rechtuit, of hele ruime voltes. Dus het is niet intensief. In mijn ogen zou dit moeten kunnen.

Straks als ze hersteld is rijden we dressuur op B niveau.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:34

XxLMMxX schreef:
Iemand ervaring met dressuur met een trekkerzadel (luxury)?
Wij hebben hem te leen van de zadelpasser en hij lijkt perfect te liggen.
Pony loopt er alleen twijfelachtig onder.
Kan komen doordat ze herstellende is van een blessure. Hoeft niet het zadel te zijn.

Stalgenoten gaven aan dat je met dit model geen dressuur moet willen rijden.
Ik rijd op dit moment alleen rechtuit, of hele ruime voltes. Dus het is niet intensief. In mijn ogen zou dit moeten kunnen.

Straks als ze hersteld is rijden we dressuur op B niveau.


Dacht altij dat de trekker niet mocht ivm de ‘hoge’ boog aan de voorkant.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:47

Daphneeeej schreef:
XxLMMxX schreef:
Iemand ervaring met dressuur met een trekkerzadel (luxury)?
Wij hebben hem te leen van de zadelpasser en hij lijkt perfect te liggen.
Pony loopt er alleen twijfelachtig onder.
Kan komen doordat ze herstellende is van een blessure. Hoeft niet het zadel te zijn.

Stalgenoten gaven aan dat je met dit model geen dressuur moet willen rijden.
Ik rijd op dit moment alleen rechtuit, of hele ruime voltes. Dus het is niet intensief. In mijn ogen zou dit moeten kunnen.

Straks als ze hersteld is rijden we dressuur op B niveau.


Dacht altij dat de trekker niet mocht ivm de ‘hoge’ boog aan de voorkant.


Niet mogen starten? Want dat is geen probleem.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:55

XxLMMxX schreef:
Daphneeeej schreef:

Dacht altij dat de trekker niet mocht ivm de ‘hoge’ boog aan de voorkant.


Niet mogen starten? Want dat is geen probleem.


Als ze toegestaan zijn door de knhs dan zou ik niet weten waarom je er geen dressuur mee zou kunnen rijden. Je kan in elk zadel dressuur rijden als het maar voor jullie alle 2 past.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:39

Je kunt er prima dressuurmatig mee rijden tot op het hoogste niveau. Die boog zit je als het goed is niet in de weg.
Je mag er alleen niet mee starten.
Ik vind het een erg fijn zadel, alleen het afstellen van het kopijzer kan soms wat lastig zijn.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:57

uudje schreef:
@ Kwetal.
Dus eigenlijk is alleen het uiterlijk het verschil als ik je goed begrijp? Want de nr 3 lijkt zoveel soepeler dan de nr 4 Italy.
Misschien komt dat dan door luxere afwerking. Ben echt nog helemaal niet zo thuis in ghost. Behalve dan dat ik hem heerlijk vind zitten en hem super stabiel vind. Maar moet er denk ik vooral aan wennen na jaren barefoot gereden te hebben. Die toch heel anders is van opbouw. Dank voor je reactie.


De opbouw is ook iets anders waardoor hij wat soepeler is, maar uiteindelijk zitten dezelfde materialen er in....
Ghost zit een stuk smaller en laat je benen (over het algemeen) netjes natuurlijk naar beneden vallen...
Maar uiteraard is het voor iedereen anders, dus eerst proberen en kijken hoe jij en je paard er op reageren.

@Samantha89 - jouw billen moeten er in passen - je moet achter de schoft zitten en voor de 18E wervel - dat de cantle een stukje uitsteekt maakt niet uit, zolang jij er maar niet op zit. Maar wanneer je een te klein zadel neemt, zit je op die cantle en drukt dat dan in de rug.....

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:39

Je kan ook western rijden met een dressuur/vzh zadel, maar andersom kan het ook. Je mag alleen zo niet starten en het kan verwarrend zijn voor het paard als je beide rij. Maar is zelfs ook goed te combineren. Een zadel maak niet wat een paard kan. :o ;)

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:49

@kwetal.
Ja hij zit echt heerlijk smal. Dat was de reden waarom ik mijn barefoot verkocht heb.
Hij was voor mij echt aan de brede kant. En heb het er jaren op vol gehouden, maar ik begon te merken dat mijn lijf pijn begon te doen door de brede zit.(ben geen 20 meer :D) Ghost is dan echt een verademing. En dat enkele zweetblad vind ik super. Al moeten ik en paard er even aan wennen. Ben zo mijn bf london gewend. En moest mijn been dus best stevig aanleggen om mijn paard beenhulpen te geven. Maar met de ghost dus niet nodig. Heb nog wel de neiging dat te doen, maar gaat al beter.

Ik ben tot nu toe erg tevreden. Ben benieuwd hoe het gaat met een buitenrit.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 01:08

Mara2000 schreef:
Je kunt er prima dressuurmatig mee rijden tot op het hoogste niveau. Die boog zit je als het goed is niet in de weg.
Je mag er alleen niet mee starten.
Ik vind het een erg fijn zadel, alleen het afstellen van het kopijzer kan soms wat lastig zijn.



Je mag er zeker wel mee starten
Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:54

uudje schreef:
@kwetal.
Ja hij zit echt heerlijk smal. Dat was de reden waarom ik mijn barefoot verkocht heb.
Hij was voor mij echt aan de brede kant. En heb het er jaren op vol gehouden, maar ik begon te merken dat mijn lijf pijn begon te doen door de brede zit.(ben geen 20 meer :D) Ghost is dan echt een verademing. En dat enkele zweetblad vind ik super. Al moeten ik en paard er even aan wennen. Ben zo mijn bf london gewend. En moest mijn been dus best stevig aanleggen om mijn paard beenhulpen te geven. Maar met de ghost dus niet nodig. Heb nog wel de neiging dat te doen, maar gaat al beter.

Ik ben tot nu toe erg tevreden. Ben benieuwd hoe het gaat met een buitenrit.


Fijn om te horen uudje +:)+

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:19

Maartje1990 schreef:
Mara2000 schreef:
Je kunt er prima dressuurmatig mee rijden tot op het hoogste niveau. Die boog zit je als het goed is niet in de weg.
Je mag er alleen niet mee starten.
Ik vind het een erg fijn zadel, alleen het afstellen van het kopijzer kan soms wat lastig zijn.



Je mag er zeker wel mee starten
[ [url=m/lRyw3T.png]Afbeelding[/url] ]


Die regel is inderdaad per 1 april dit jaar gewijzigd, voorheen mocht het niet namelijk, alleen iedereen is nog steeds zo bekend met de oude regel dat er snel op gewezen word. (En aangezien de regels bij het KNHS zo ongeveer elke maand veranderen kan ik dat niemand kwalijk nemen :+ )

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:46

Mijn dochter met haar mandriana piccolo


Ik jat hem ook af en toe!
Wij gebruiken hem als zadel.

Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:02

uudje schreef:
@ Kwetal.
Dus eigenlijk is alleen het uiterlijk het verschil als ik je goed begrijp? Want de nr 3 lijkt zoveel soepeler dan de nr 4 Italy.
Misschien komt dat dan door luxere afwerking. Ben echt nog helemaal niet zo thuis in ghost. Behalve dan dat ik hem heerlijk vind zitten en hem super stabiel vind. Maar moet er denk ik vooral aan wennen na jaren barefoot gereden te hebben. Die toch heel anders is van opbouw. Dank voor je reactie.


Grappig genoeg vinden niet alleen mensen dat het toch nét even anders is; mijn merrie liep met passessie destijds merkbaar fijner onder de nr 3 dan onder de italy kussens.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:13

Dieseltje: nee dat is ook niet waar, alleen is het nu duidelijker geformuleerd

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:24

Maartje1990 schreef:
Dieseltje: nee dat is ook niet waar, alleen is het nu duidelijker geformuleerd



Dat bedoel ik dus met de knhs die elke maand de regels aanpast en het zelf vaak genoeg ook niet meer weten... :x Ik heb al wat boomloos combinaties de baan uit zien gaan omdat KNHS official aka jury aangaf dat het niet mocht en na mailen met de KNHS dezelfde conclusie werd getrokken :j (Overigens heb ik het dan helaas niet alleen over Trekker maar ook over andere merken boomloos)

Ik heb 2/2,5 jaar geleden nog een hele mailwisseling gehad met de KNHS over starten met mijn Ghost, die mocht namelijk in een eerste reactie van hen ook niet(maar wist wel beter door kwetal en buitenzinnig) maar wou het gewoon om discussie te voorkomen met een jury het zwart op wit van de KNHS hebben. (en dat is echt nog wel handig gebleken, heb vaak genoeg de mail nodig gehad zeg maar)

Uiteindelijk heb ik een heel lijstje met voorbeelden gekregen wat wel en niet mocht, de trekker stond duidelijk op het niet toegestaan lijstje(met naam, foto etc) vanwege de open boog voorop het zadel en van de Ghost toen expliciet ook aangegeven gekregen dat het mocht met de langere zweetbladen.

Maar dat heeft wel echt even tijd gekost voor ik een correct antwoord kreeg,,, Volgens mij was de muts die me het eerste mailtje stuurde alles behalve op de hoogte zeg maar. Dus vind het niet vreemd dat niemand meer weet hoe het zit met wat wel en niet mag bij de KNHS op wedstrijden. De verduidelijking is per 1-4 gekomen dus zou mij niet verbazen dat het toen pas officieel is toegestaan :')

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:44

Skippy01 schreef:
Grappig genoeg vinden niet alleen mensen dat het toch nét even anders is; mijn merrie liep met passessie destijds merkbaar fijner onder de nr 3 dan onder de italy kussens.


Dat klopt - door de opbouw en de extra verstevigde bovenkant is hij wat stugger - speciaal voor mensen die het zadel extra gaan belasten, of waarvan het paard nog was spieren op de rug kan gebruiken - maar de lagen die er in zitten, zijn identiek....
De Italy kussens zijn destijds ontworpen voor "de Italy" het springmodel van Ghost..... :)*

@paddraigh: Mag ik zo'n foto gebruiken voor de website??? Het is zo'n leuke vacht en staat mooi op jullie Tinker <3