Schrik tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

irissanne
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-19

Schrik tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 00:35

Hoi allemaal,

Ik verzorg sinds een half jaar een super mooie tinker merrie genaamd Kyra (9). Ze staat bij een vrouw achter het huis. Ze loopt 24/7 in de bak, ze heeft ook een verhard stuk waar ze kan lopen en ze heeft een schuilstal. Ik rijd zowel in de bak als buiten. Tijdens het rijden luistert ze altijd goed, ho = direct ho, draf = draf en galop = soms direct galop of eerst een vreugdebokje en daarna in galop.

Maar nu is het probleem. Ze schrikt alleen snel van dingen. Ze is altijd allert. Nu is schrikken van onverwachtse dingen zoals een hond of een kat die ineens oversteekt niet heel gek. Maar zij schrikt van kromme grasssprietjes. Weten jullie hoe je dit kunt verhelpen? Of is dit haar karakter?

Ook is ze soms wat vervelend, met opzadelen doet ze heel zenuwachtig naar het zadel en hoofdstel toe. Ook doet ze soms ineens haar hoofd naar jou toe, dan raakt ze je bijvoorbeeld heel hard tegen je hoofd, arm of borst :(. Ze heeft er ook wel een handje van om je te happen als je haar hoeven aan het krabben bent. Ik weet dan niet hoe ik moet reageren. Moet ik echt met woorden en handgebaren laten merken dat ik het echt niet chil vind wat ze doet, of moet ik haar een tik geven. Of zijn er andere opties?

Groetjes Iris ❤️


prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Schrik tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:38

Dat schikken word in mijn ervaring vaak beter van negeren en belonen als ze ergens braaf langs gaan. Ze gaan vanzelf wel snappen dat dat kromme grassprietje niet zo eng is.

Wbt. Het zenuwachtige gedrag met opzadelen; ligt je zadel goed? Ik merk op stal vaak snel genoeg wanneer iets niet meer helemaal fijn zit: ze veranderen in gedrag tijdens het opzadelen.

I am because you were

8nnemiek
Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Schrik tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:00

Ik zou ook eens het zadel laten controleren :j
Weet je hoeveel en welk soort voer ze krijgt?
Teveel rijk voer kan ook voor schrikachtig gedrag zorgen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mallow
Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Schrik tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:09

Ziet ze goed? :)

irissanne
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 21:51

Mallow schreef:
Ziet ze goed? :)



Hoe bedoel je? Ze is niet blind. Ze heeft alleen vaak een grote pluk manen voor haar ogen hahaha

hetbommeke
Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:58

Welk voer krijgt deze dame?

Mijn Tink schrikt ook van kromme grassprietjes of vallende blaadjes als hij te "rijk" voer krijgt. Veel zetmeel of suikerrijke brok zorgt voor een druk en zenuwachtig, schrikkerig paard hier.

Ook mok verergerd dan.

Ik voer nu Pavo Vital, een vitaminebrok. Inmiddels is hij superbraaf en al vaak ingezet om puppies mee het bos in te nemen. Want die van jou is altijd zo bomproof.

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Schrik tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:10

Staat ze daar alleen? Een paard alleen voelt zich nooit prettig.
Tinkers hebben soms een balansprobleem met voetjes geven en gaan hangen. Ze kan prima op 3 benen staan en haar voet omhoog houden maar moet wel weten hoe ze dat moet doen. Clickertraining helpt goed, omdat je langzaamaan de tijd kunt oprekken dat ze haar voet omhoog houdt.

Om haar te leren minder schrikachtig te worden is schriktraining het beste. Niet zomaar een uurtje, maar alles aanpakken om haar schrikreactie te verminderen. Wat handig is, is zelf 'onhandig' zijn en veel te laten vallen. Ik gooi veel dingen om, op de grond naast ze, kraak met plastic zakken, flesjes, leg van alles op de rug zodat het er na een beweging van af valt. En een parcours neerleggen van alles wat maar eng kan zijn. Zeilen, petflessen, voerzakken, ballonnen, vlaggetjes, grote knuffels, een kliko, alles helpt. Laat het paard onderzoeken en beloon uitbundig zodra ze nieuwsgierig is en erop af gaat. Bij aanraking, brokje erin, braaaaaf hoor! Superknap paard ben je.

Over de IJssel

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:52

Als ze er ook vreugde bokjes bij geeft dan klinkt het eerder als over energie. Als mijn tinkerte veel energie heeft dan wordt hij ook schrikkerig.
Ik zou gewoon eerst lekker longeren voordat je opstapt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 117 bezoekers