Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:08

@suussie dank je wel hier heb ik veel aan ik ga dit zeker proberen!


SparklingApp
Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:11

Iris gefeliciteerd, het lijkt mij ook een leuk paard!

Proven, op jouw filmpjes zie ik een paard wat met het achterbeen heel veel beweging naar achteren maakt en veel minder naar voren, ze kantelt haar bekken wat naar achteren en kan jou daardoor niet dragen in het zadel.
Jij zit vrij zwaar in je lichtrijden en telkens wanneer je net iets achter de beweging komt dan bokt ze.
Ik kan me voorstellen dat ze wat last van haar rug kan hebben, maar of ze nou last van haar rug heeft door zo te lopen of dat ze zo loopt doordat ze last van haar rug zou hebben is een echt kip en het ei verhaal.
Zelf zou ik dit paard onbelast een betere bewegingsvorm aan willen gaan wennen, als ze daarin de goede spieren ontwikkelt, dan kan ze ook echt weer de goede reacties geven onder het zadel.

Sometimes you win en sometimes you learn.

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:14

Gefeliciteerd Iriscope!

Joki
Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:12

Gefeliciteerd Iris.

Proven kan het zijn dat je zadel ver naar voren ligt want het lijkt voor mij zo. Maar dat kan ook film bedrog zijn

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:16

Ik vind SparklingApp een fijne blik hebben op het paard van proven (anderen ook hoor, maar die sprong eruit).

Naast wat SA aanhaalt viel me nog iets anders op. Met een lastig paard liggen negatieve emoties natuurlijk erg op de loer, je moet dan opletten dat je niet alleen maar gaat focussen op het probleem. Zelfs als je haar los gooit en ze loopt wel een rondje 'normaal', hoor ik je best veel hophop en uh zeggen op een strenge/bozige toon. Wat wij daarmee willen doen als mensen is het probleem waar wij op zitten wachten te voorkomen, maar wat je mentaal dan met je paard doet is een positief gedrag (niet bokken en wel voorwaarts lopen) negatief bekrachtigen.
Je grenzen duidelijk stellen is prima, maar vergeet je voorraad complimentjes niet mee te nemen.


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:47

mooney schreef:
Ik vind SparklingApp een fijne blik hebben op het paard van proven (anderen ook hoor, maar die sprong eruit).

Naast wat SA aanhaalt viel me nog iets anders op. Met een lastig paard liggen negatieve emoties natuurlijk erg op de loer, je moet dan opletten dat je niet alleen maar gaat focussen op het probleem. Zelfs als je haar los gooit en ze loopt wel een rondje 'normaal', hoor ik je best veel hophop en uh zeggen op een strenge/bozige toon. Wat wij daarmee willen doen als mensen is het probleem waar wij op zitten wachten te voorkomen, maar wat je mentaal dan met je paard doet is een positief gedrag (niet bokken en wel voorwaarts lopen) negatief bekrachtigen.
Je grenzen duidelijk stellen is prima, maar vergeet je voorraad complimentjes niet mee te nemen.

Goede tip! En als het soms lastig is om er nog vrolijk van te worden, denk dan eens terug aan de momenten dat je super trots was op je paard. Eerder in dit topic heb je (Proven dus) dit ook gedeeld, daar kun je altijd nog even naar terug bladeren als je het even bent vergeten.

Babootje
Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:37

oji schreef:
Tja, ik persoonlijk ben niet zo'n fan van meteen maar rugfoto's maken. Ik zou eerst proberen haar losser in haar lijf te krijgen. Misschien eens een aquatrainer oid proberen. Merk dat dat wonderen voor mijn paard doet dat vanwege een peesblessure bijna 5 maanden stil heeft gestaan. Met de aquatrainer bouwen ze heel efficiënt de spieren weer op in de bovenlijn.

De reden dat ik niet zo snel de rug op de foto zou zetten is omdat ik denk dat daar vaak onterecht grote waarde aan gehecht wordt. Bij heel veel paarden zul je afwijkingen in de rug zien die nooit of te nimmer tot klinische klachten zullen leiden. Stel dat jouw paard een afwijking heeft, die niet de oorzaak van dit probleem is, maar daar vervolgens wel als verklaring voor bedacht wordt, dan zet je mogelijk onterecht een paard op pensioen. Als voorbeeld, mijn eigen rug is op de foto een compleet rampenplan maar ik kom in mijn omgeving weinig mensen die zo weinig rugklachten hebben als ik. En zo is er ook een keer een onderzoek geweest waarbij een hele kudde 2 jarige duitse paarden op de foto is gezet. 60% had kissing spines, maar het grootste deel daarvan is succesvol de sport in gegaan zonder enige klachten (kan helaas dat artikel niet meer vinden, heb het een paar jaar geleden gelezen). Rug is gewoon een mysterieus iets, waarbij een afwijking op de foto niets hoeft te betekenen voor pijn of bewegingsvrijheid.

Persoonlijk ben ik een groot "believer" in bewegingstherapie. Dus ik zou eerder het in trainingsvormen zoeken als in peuten/paten etc. Als je voor langere tijd merkt dat je paard maar niet losser wordt, en zo nukkig blijft op iets aanspanning en activiteit vragen, dan zou ik wel de medische molen in gaan.


Ik ben het ten dele met je eens. Het is denk ik in dit geval niet zozeer een kwestie van "meteen maar rugfoto's" maken" Het paard van Proven heeft een geschiedenis van "lastig" terwijl er natuurlijk ook sprake kan zijn van een probleem..Maar Proven heeft al eerder laten zien dat naarmate het paard beter in de bespiering komt ze minder lastig is en eigenlijk wel fijn loopt. En nu de bespiering er na een tijd niet werken weer wat af is weer "lastiger". Als je weet dat het paard bijvoorbeeld artrose in de rug zou hebben, dan zou je zo'n paard niet zo gauw stil zetten maar juist in de bespiering houden.

Ik ben er ook zeker niet voor om een paard met rugproblemen af te schrijven of met pensioen te sturen.
De reden waarom ik rugfoto's zou nemen (als het mijn paard zou zijn) is, dat je gerichter kunt behandelen en trainen bijvoorbeeld met een milde pijnstiller. Want in dat geval is de bespiering de oplossing. Waarom zou je je paard met ongemak of pijn laten lopen als dat niet nodig is. Veel paarden kunnen goed omgaan met afwijkingen in de rug maar soms is het dan ineens op. (En ik ben wat dat betreft een ervaringsdeskundige).

oji schreef:
Stel dat jouw paard een afwijking heeft, die niet de oorzaak van dit probleem is, maar daar vervolgens wel als verklaring voor bedacht wordt, dan zet je mogelijk onterecht een paard op pensioen.


Dat zou een goede dierenarts niet zo snel doen. Die gaat uit van het klinische beeld.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 05:58

Wat een tips allemaal heel erg bedankt ben er erg blij mee !
@sparklingapp ik zeg heel eerlijk dat ik niet precies weet hoe ik dat dan zou moeten doen maar dan is het misschien handig als ik dat met hulp ga doen.
@mooney heb je helemaal gelijk in! De enige reden dat ik dat doe is echt omdat ik het zelf zo eng vind en meer mezelf op die manier streng toe spreek dan dat ik het tegen haar heb maar zij krijgt dat natuurlijk ook mee.
@pipodipo klopt idd we hebben zulke fijne momenten gehad ik weet nog bij de masterclass van dressagepro toen liep ze als nooit tevoren wat was ik trots. Hoop echt dat we dat punt weer kunnen bereiken.

Wat ik me trouwens kan herinneren van de afgelopen 2.5 jaar dat ik haar heb is dat ze een keer of 3 ook begon te bokken en dat was op momenten dat er echt wat was. 1x toen er een verkeerd zadel op werd gelegd en 2x toen ik zelf zo gefrustreerd raakte dat ik flink tegenstrijdige hulpen gaf. Toen ik daarna weer duidelijk was in me hulpen en bij de andere x toen er een anders zadel op werd gelegd stopte ze meteen en verder heeft ze ook nooit gebokt het is helemaal geen bokkerig paard. Daarom zou ik ook denken dat ze ergens last van heeft maar ik begrijp alleen niet dat ze het bij mijn Bijrijdster niet doet dan zou het toch iets moeten zijn wat ik verkeerd doe. Even afwachten nog vandaag hoe ze bij haar doet en dan het plan van aanpak maken met jullie adviezen. De afspraak met de Osteophaat staat wel sowieso al dan kan in ieder geval die even kijken.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 06:56

Het zou mij niets verbazen als je zadel toch ergens een beetje knelt nu. Ze heeft rust gehad, is dus spieren verloren en dat betekent vaak dat het zadel ook (tijdelijk) niet helemaal aansluit zoals het zou moeten.

Als ze dit vaker heeft gedaan op momenten dat er iets was, zou ik hier zeker nog eens goed naar (laten) kijken. Kan zijn dat jij net anders in het zadel zit dan je bijrijder en de druk daardoor anders verdeeld wordt. Wellicht doet ze het daarom bij haar niet en jou wel? En aan de longe ook niet, want; zonder zadel of zadel zonder ruitergewicht?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Babootje
Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:05

@Proven. Let dan ook goed op oren en hoofd en hoe ze zich in haar lijf houdt.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:21

proven02 schreef:
@pipodipo klopt idd we hebben zulke fijne momenten gehad ik weet nog bij de masterclass van dressagepro toen liep ze als nooit tevoren wat was ik trots. Hoop echt dat we dat punt weer kunnen bereiken.

Hetzelfde paard en hetzelfde meisje, dus ik zie geen belemmering als jullie allebei fit zijn ;). Heb je ook video of aantekeningen van de masterclass? Misschien kun je de tips die toen heel behulpzaam waren nu ook wel weer gebruiken. Zo kun je langzaam weer naar dat gevoel toewerken en zul je zien dat je over een paar weekjes weer fijner aan het rijden bent.

SparklingApp
Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:51

Als ik heel eerlijk ben proven, dan dacht ik al dat dit zou gebeuren toen ik jullie bij de masterclass zag rijden..
Je paard had toen ook al zo ontzettend veel moeite om haar lijf correct te gebruiken en met de les en tips, die stuk voor stuk goed waren, maar daarmee kom je wel aan een stuk wat je paard in haar lijf echt héél erg moeilijk vond en vindt.
En dan mag je echt wel een heel handige ruiter zijn en goede begeleiding hebben om daar doorheen te komen en anders krijg je een paard met een zeer lijf die op een dag zegt dat het op haar manier moet en dat ze het anders niet meer doet.
Is het een optie om haar een maand, of twee in training te zetten en dan zelf met hulp het weer op te pakken?
Ik denk echt dat je op die manier weer zoveel meer plezier samen met je paard zou kunnen beleven. :)

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar een filmpje van je bijrijdster, snap dat je die niet plaatst, maar ik vraag me af of ze bij haar anders beweegt, of dat ze er juist meer vanaf blijft.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:57

Filpjes gekeken, ik zeg, paard heeft ergens kat van in ruime zin vh woord, kan optoming zijn of iets lichamelijks.

Ben ook benieuwd naar je bijrijder, verschil.....of die vraagt niets waar ze problemen mee heeft of die kan haar juist heel correct rijden of optie 3, die heeft haar zo onder de duimdat ze niets durft uit te halen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 08:36

Update van Bijrijdster gehad. Ik kon er zelf helaas niet bij zijn maar ze heeft 1x getrapt naar haar been toen ze een x been aan legde en verder niks niet gebokt niks was hartstikke braaf.
Gevraagd wat ze precies doet ze houdt gewoon haar been aan drijft wanneer nodig heeft licht contact en als ze tegen de hand komt wat meer contact door middel van kleine kneepjes. Ze blijft er dus niet vanaf met haar been en hand dus dat is het niet. Waar het hem nou wel in zit ben ik nog niet over uit maar het is me wel duidelijk dat ik iets fout doe.
Misschien dat ik toch tegenstrijdig on me hulpen ben of teveel hulpen tegelijk geef oid dat was voorheen 2x een reden voor haar om te bokken dus dit zou wel het meest logische zijn. Dat ze echt zo doet om mij dwars te zitten lijkt me stug volgens mij denken paarden niet op die manier.

@Sparklingapp daar heb en zit ik nog steeds over na te denken, ik kan alleen tot nu toe niemand vinden in Noord Holland die echt vriendelijk geduldig en netjes rijdt en waar ik haar dan in training kan zetten.

@pipodipo weet wel.nog precies wat ik heb geleerd bij de masterclass alleen dat is nu niet van toepassing omdat ik niet eens kan draven, toen deed ze dit helemaal.niet was ze totaal anders.

darkadia
Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:02

Waar zit je in NoordHolland? Ik ken wel wat mensen.
Maar als het bij je Bijrijdster goed gaat, zal het toch iets zijn in jouw houding of spierspanning waar ze op reageert. Dus ik denk dat je dan meer hebt aan extra lessen dan aan haar in training zetten?

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:55

Ik ben bij Proven geweest en heb dit paard gezien en ik ben van mening dat het een heel sensibel dier is, ik heb Proven toen tips gegeven naar wat ik op dat moment zag gebeuren, het verhaal dat de bijrijdster er geen problemen mee heeft bevestigd dit voor mij. Ik ga dit verder hier niet openbaar zetten, maar Proven zit in haar eigen reacties prima op de goede weg. Het heeft echt te maken met haar eigen spanning / blokkade. Daarom postte ik eerder al dit moet je zelf oplossen want ieder ander zou misschien zo weg kunnen rijden, dat helpt jou niks, Dit moet jezelf oplossen tussen jou en je paard.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:23

Eens met knollentuin en darkadia, ik denk ook dat je er meer aan hebt om zelf te leren hier mee om te gaan en het op te lossen. Je paard is zoals die is en zal best nog een keer ergens mee op de proppen komen en dan is het handig als je het zelfvertrouwen hebt en wat meer manieren weet om er in het rijden iets mee te kunnen. Rijd je wel eens op andere paarden?
Qua instructeurs denk ik aan Carmen Schalk, die heeft veel kennis over de houding en zit en wat er allemaal bij de ruiter gebeurt zodra het lastig wordt. Verder stikt het in NH van de instructeurs, er zijn er genoeg die vanuit rust en vertrouwen werken. Als je nog lid bent van de KNHS dan kan je ook de instructeurslijst raadplegen op mijnknhs.

Babootje
Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:13

Voor ons natuurlijk moeilijk te beoordelen zo te zien van filmpjes. Van het beeldmateriaal dat ik heb gezien van het paard vond ik haar altijd al ongemakkelijk, strak in het lijf en in protest maar dat kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Knollentuin kent Proven en haar paard dus ik ga ervan uit dat zij hen samen het beste kan beoordelen.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:03

Ik ben 1 x geweest bij Proven, wat ik haar toen geadviseerd heb daar blijf ik bij, zij heeft iemand nodig die alles aanpakt,houding zit, gehoorzaamheid en correct laten lopen van het paard en eigen intentie, daar bedoel ik mee hoe en wat je zelf uitstraalt qua vastberadenheid naar je paard.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:13

@Knollentuin, klopt jij was er toen ook op een goed moment toen het rijden ook helemaal niet ging dus je heb wel een goed beeld van de problemen gekregen.
Ik denk ook echt dat het bij mij ligt idd maar twijfel wel of ik dit kan aanpassen door eraan te werken of dat dit paard gewoon niet bij mij past en ik beter overweg zou kunnen met een wat stabieler paard dat wat minder geeft om mijn spanning.

Maargoed dat is een zorg voor later ik ga het eerst wel echt proberen.

@pipodipo ik rij nooit op andere paarden. Die instructeur zal ik eens opzoeken.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:49

Ligt het aan mij om beginnen juyleden anders naar het "oplossend" rijden te kijken??
Eerder kreeg ik nooit positief commentaar erover. :=

Protocol Sterre vorige maand
[ img ]
Protocol Eliana afgelopen wedstrijd
[ img ]

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:52

Hahaha die handtekening dan. Niet na te maken, dat is dan wel weer een voordeel

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:57

Daar heb ik ook al naar zitten kijken ja :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 07:20

ennnnn ik mag na 14 weken revalidatie de komende maand opbouwen richting het oude niveau. Ik ga in overleg elke week op een niveau hoger trainen. Dus de eerste week op B niveau, de tweede op L en zo verder. Dat betekend voor het eerst in 14 weken weer galopperen. Stom hè maar daar kan ik echt naar uit zien. En ook dat ik niet na elke 3 minuten draf weer 5 minuten moet stappen. Daar ben ik zo klaar mee!
Ik ga het als een uitdaging zien om de basis zo goed mogelijk neer te kunnen zetten. Puntjes op alle i'tjes zeg maar.
Ik heb haar al die tijd geen brok gegeven, alleen vit en min. Omdat ze nog steeds heel druk is. Ze is in die tijd alweer 3 keer uitgegleden en dus gevallen. Terwijl ze op een klein stuk staat. Dus dat is wel een zorg. Maar ik ga haar nu wel voeren, want niet voeren heeft niets aan haar temperament gedaan maar wel aan hoe snel ze moe is. Normaal laat ze nooit vermoeidheid zien.
Op deze stal hebben we alleen maar wei en die is vrij snel nat en glad. Ik ga binnenkort, de datum staat nog niet vast, naar een andere stal verhuizen. Daar hebben ze ook paddocks en de wei ligt op een bult en de grond is zanderiger.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:21

Wat fijn dat je weer mag opbouwen @promisse! Had ze een slipper gemaakt dat je 14 weken revalidatie had?
Snap dat je weer uitkijkt naar het galopperen heerlijk! Lekker van genieten!
Spannend nieuwe stal, wel fijn dar de bodem beter is, hopen dat die bevalt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, GoogleAdsense, Twist1991 en 29 bezoekers