Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 23:00

Hallo en welkom op ons traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli!

Wie van de paardenliefhebbers heeft een droom? Ik gok bijna iedereen. Zo ook ik en mijn droom is om de band met je paard te hebben, waarbij ik met hem/haar in vrijheid kan werken en zonder tuig kan rijden op het strand.

Een paar weken geleden heb ik Parelli Natural Horsemanship ontdekt en sindsdien ben ik om. In de tijd die daarop volgde heb ik mij veel ingelezen en allerlei ervaringen opgezocht. Na dit gedaan te hebben dacht ik ''Ja, dit is het!'' En zo begint het, ik ga proberen van mijn droom een werkelijkheid te maken.

Voor wie niet weet wat Parelli is, hierbij een klein beetje informatie. Parelli Natural Horsemanship is ontwikkeld door Pat en Linda Parelli in Amerika. Het is een trainingsmethode van Natural Horsemanship die zich richt op een verfijnde communicatie tussen mens en paard, onder andere door middel van 'The seven games'. Dit zijn 7 grondwerkoefeningen waarmee je je paard leert om meer vertrouwen in de mens, maar ook meer zelfvertrouwen te krijgen. Hiernaast heb je 4 tools waarmee je werkt en die de verlenging van je arm zijn.

Dit zijn:
- Touwhalster
- Leadrope 12 foot
- Carrot Stick
- Savvy String 6 foot

Het paardje met wie ik heel graag dit traject in ga is Blue <3 . Een lieve, leuke, ondeugende, koppige Tinker merrie van bijna 7 jaar. Ze is ongeveer 1,5 jaar doorgereden en moet dus ook zelf nog veel leren.

Blue is een Left Brain Introvert. Een paard dat goed nadenkt en snel leert, maar je moet er wel voor werken. Ze is een paard dat vaak denkt: ''Wat levert het mij op?'' en je niet zal geven wat je wilt, mits je weet wat je doet en haar goed behandelt. Hiernaast is ze niet lui en kan ze goed voorwaarts zijn, maar je moet wel haar vertrouwen hiervoor winnen.

De combinatie die dit traject ingaat:

[ img ]

Morgen gaan we beginnen met On Line: Level 1

Het is een hele lap tekst en bravo voor degene die het gelezen hebben.
Blue en ik kijken er naar uit om hier onze voortgang bij te houden.

Reacties en tips zijn altijd welkom! Houd het vriendelijk aub :D

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


JHRox
Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:34

Leuk! Ik ben al enige tijd bezig met grondwerk/parelli, heeel leuk om te doen! Merk echt dat je een vertrouwensband met je paard krijgt en je kunt oneindig blijven puzzelen met leuke oefeningen :o

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 08:00

Ik kom je volgen :) ik ben zelf niet super bekend met parelli (ik ken her basisprincipe maar that's it), maar vind het wel super interessant!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 08:04

Leuk, ik werk al jaren met parelli en het heeft mij en mijn paard veel opgeleverd :j
Ondertussen ben ik wat minder streng in de leer, maar beheers ik het zo goed dat ik er mee kan spelen en kan inzetten wat op dat moment nodig is.
Ik ga je ook volgen :)

Shamrock78
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-11-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:11

Wat gaaf, ik ga je volgen. Ik heb ook een lbi tinker en hopelijk kan ik wat van je leren. Waar heb jij je kennis weggehaald over de karakters, is daar een boek oid van?

Ymor
Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:35

Leuk! Ik volg ook. Ben vooral heel benieuwd waar je je inspiratie vandaan gaat halen. Ik ben er zelf ook bekend mee maar waar ik vastloop is dat ik op een bepaald moment niet meer zo goed weet wat ik kan doen.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:36

Leuk!
Ik ben al een tijdje bezig met parelli. Niet zozeer het programma. Wel met les en omgang met je paard.
Ik heb een right brain introvert. Bezig om naar een stuk zelfverzekerder te maken.

We willen wellicht wel beginnen met het programma. Mijn lesgeefster geeft aan dat ik waarschijnlijk kan starten in level 3 online :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 09:38

Wat leuk, ik ga je pad volgen. Ik doe al jarenlang Parelli, dus vind het erg leuk om iemands traject vanaf het begin mee te krijgen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:31

Wat leuk dat jullie ons gaan volgen! Ook leuk om te zien dat er meer mensen met Parelli (of iets soortgelijks) bezig zijn! Tips zijn altijd welkom!

Dag 1:
We zijn vandaag begonnen met 'The friendly game'. Blue vond er het hare van, of beter gezegd trok zich er niets van aan. Dus het begint goed! Ze vind het wel soms wat lastig om stil te blijven staan als ze iets verder van mij staat, dan loopt ze naar mij toe (paar stappen en in mijn ruimte) :roll: . Dus daar werken we nog aan. Morgen gaan we kijken hoe ze het met 'The porcupine game' doet!

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Erres
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:51

Ymor schreef:
Leuk! Ik volg ook. Ben vooral heel benieuwd waar je je inspiratie vandaan gaat halen. Ik ben er zelf ook bekend mee maar waar ik vastloop is dat ik op een bepaald moment niet meer zo goed weet wat ik kan doen.

Hoezo dan? Je kan toch gewoon oneindig veel verder met de levels.
Ook de parelli-weekly-minute is interessant om te doen en alle patterns enzovoort :j

be the best me I can be

kitobeer
Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:54

Leuk dat je de verbinding intens wil opzoeken met je paard.
Maar zorg dat je paard geen robotje word door het vele parrelliën.
Want dat vind ik altijd zo sneu.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:57

kitobeer schreef:
Leuk dat je de verbinding intens wil opzoeken met je paard.
Maar zorg dat je paard geen robotje word door het vele parrelliën.
Want dat vind ik altijd zo sneu.


Dank voor je reactie! Dat is zeker niet mijn bedoeling en ik wil natuurlijk dat ze ook haar ondeugende karakter behoud en niet alles zomaar doet ;)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Marjo89
Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:02

Super leuk !! Oneindig veel inspiratie. Wat mij enorm hielp om uit te zoeken wel horsenality je paard heeft.
Er zijn echt veel meer mensen die nu parelli doen dan vroeger.

Mijn new forest kan Liberty en online alles tot level 3. Ben sinds kort gestart met mijn fjord.
Ik met mijn new forest.
[ img ]


Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:25

Wat leuk, het begin van de reis.

Ik speel alweer meer dan 15 jaar, ergens in level 4 ondertussen. Voor inspiratie kan ik je het volgen van lessen absoluut aanraden. Of doe af en toe een clinic. Niet te lang alleen of met filmpjes blijven oefenen, zeker niet met een lbi.

Veel plezier!

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Duplo
Berichten: 1650
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:27

Wat leuk,
Hier ook parelli maar vooral met lessen van Elena, niet het online programma

Mijn paard is een left brain extravert

Ik ga je reis volgen in ieder geval :D

Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 20:42

Shamrock78 schreef:
Wat gaaf, ik ga je volgen. Ik heb ook een lbi tinker en hopelijk kan ik wat van je leren. Waar heb jij je kennis weggehaald over de karakters, is daar een boek oid van?


Wat leuk dat je gaat volgen!
Zelf ben ik nu lid van de Savvy club en daar haal ik alle kennis vandaan :)
Over de karakters, oftewel de Horsenalities kan je ook veel vinden op internet ;)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

snoopydogy
Berichten: 2218
Geregistreerd: 20-11-11

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:49

ik volg ook even

kerstmuts

Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 20:50

Wicky schreef:
Wat leuk, het begin van de reis.

Ik speel alweer meer dan 15 jaar, ergens in level 4 ondertussen. Voor inspiratie kan ik je het volgen van lessen absoluut aanraden. Of doe af en toe een clinic. Niet te lang alleen of met filmpjes blijven oefenen, zeker niet met een lbi.

Veel plezier!


Dat is een mooie tijd!
Lessen volgen en clinics doen zou ik heel graag willen doen. Maar geen idee wie er clincs geven :')

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:54

Ja, ik raad een instructeur ook echt aan. Zelf les ik bij Anouk Dahrs en Elena Bacchini, en dat heeft me zó veel gebracht naast de savvy club. Zeker doen! Een extra oog is toch erg belangrijk.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:02

Leuk! En veel plezier. Parelli is een boeiende methode en ik heb mezelf en mijn pony in positieve zin zien veranderen in de afgelopen jaren.
Wees je wel bewust dat het een mindset is en niet zozeer het afvinken van de games. Een instructeur heeft mij hier echt ontzettend bij geholpen :j

Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 21:13

Eliine schreef:
Leuk! En veel plezier. Parelli is een boeiende methode en ik heb mezelf en mijn pony in positieve zin zien veranderen in de afgelopen jaren.
Wees je wel bewust dat het een mindset is en niet zozeer het afvinken van de games. Een instructeur heeft mij hier echt ontzettend bij geholpen :j


Leuk van je reactie!
Ben ook gelukkig niet van het afvinken van de games, maar voor het begin vind ik het wel fijn om te kijken hoe ze eerst op elke game reageert :)

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:34

Pip1994 schreef:
Wicky schreef:
Wat leuk, het begin van de reis.

Ik speel alweer meer dan 15 jaar, ergens in level 4 ondertussen. Voor inspiratie kan ik je het volgen van lessen absoluut aanraden. Of doe af en toe een clinic. Niet te lang alleen of met filmpjes blijven oefenen, zeker niet met een lbi.

Veel plezier!


Dat is een mooie tijd!
Lessen volgen en clinics doen zou ik heel graag willen doen. Maar geen idee wie er clincs geven :')


Ligt er een beetje aan waar je woont. Er zijn de officiële parelli-instructeurs, die vind je via de Facebook pagina van parelli nl. Zij organiseren zelf clinics, maar er komen ook buitenlandse instructeurs clinics geven. Vorige maand was Linda Parelli in België, bijvoorbeeld.

Er zijn minder officiële instructeurs die bijvoorbeeld de instructeursopleiding van de knhs hebben gedaan, maar zich wel bezig houden met Parelli. Vaak zitten er in je omgeving parelliers, zonder dat je dat weet. Samen leren en spelen is zoveel leuker.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:49

Wat leuk !
Ik heb zelf tot level 4 gehaald met verschillende paarden, zoveel van geleerd! Mijn tip, meng je eigen inbreng met parelli, en voor sommige fase 4 zijn ook vriendelijkere dingen te bedenken.
Horsenalities bestuderen heeft mij het meest geholpen. Veel plezier!

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:54

Wat leuk dat je dit gaat doen.
Ik ben niet zo bekend met parelli. Ik gebruik vooral mijn eigen methodes. Geen idee hoe je die zou kunnen omschrijven.
Mijn droom was ook om tuigloos dingen te kunnen doen met mijn paardje. En dat is gelukt!
Veel tijd geven en vooral heel veel vertrouwen in elkaar krijgen was voor ons de sleutel.
Nu rijden we zelfs met alleen een neckrope buiten :)
Uiteraard wel altijd hoofdstel bij me!

Gisteren waren we oefeningen aan het doen op een druk bezochte lokatie. Honden, kinderen, drukte etc... en zelfs andere paarden kwamen voorbij.
In het begin zou ik op slot slaan en in paniek raken. Maar we gingen ongestoord verder met ons ding. Liggen op commando en lekker knuffelen in het zand haha. Tuigloos.

Succes! Het gaat je vast lukken. Ben benieuwd. Ik ga volgen.

Edit. Dit heeft bij ons wel een paar jaar geduurd voordat we dit vol vertrouwen konden doen. :)

Pip1994
Berichten: 89
Geregistreerd: 02-04-19

Re: Traject: Droom tot werkelijkheid met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 20:46

Wat ontzettend leuk om alles van iedereen te lezen!

Dag 2:
Na weer eerst bezig te zijn geweest met the friendly game, wat ze dit keer echt super deed, verder gegaan met the porcupine game.
Bij the friendly game had ik eerlijk gezegd niet heel anders verwacht, aangezien ze niet snel onder de indruk is. We hebben het rustig opgepakt en ging steeds iets sneller of met meer geluid. Het aanraken vind ze sowieso niet erg, ze is gek op aandacht. O:)

Ook the porcupine game heeft ze goed opgepakt. Wel was ik er sowieso al mee bezig voor parelli, dus ze kende het in zekere zin al wel. Zelf vond ik het lastiger om goed de phases te doen en de hele tijd op dezelfde plek met de carrot stick te blijven, dus daar moet ik goed aan werken. :j

Morgen gaan we een lekkere buitenrit maken en miss daarna nog even parelliën :D

Blue <3
Instagram: Blueeyed_blue


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers