[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:28

Hier net een 300 gr shires deken met hals gekocht.

Tot nu toe erg tevreden. Ligt prima en eerste bui overleefd.

Geschoren paard voelt lekker warm eronder.

Sluit wel erg hoog maar geeft tot nu toe geen last.

Voordeel vAn deze deken vind ik dat de hals erg mooi zit. Geen spleet tussen ruggedeelte en halsgedeelte als hih staat te eten.


Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:14

mavantos schreef:
Klopt, maar het is hier praktisch nooit 12 graden overdag en dan 4 graden in de nacht. Die van mij staan in de nacht binnen, dus daar koelt het ook niet zoveel af als buiten natuurlijk. Ze zullen bij mij grotendeels onder de 200gr staan. De dagen dat het overdag net boven het vriespunt hangt en 's nachts eronder zijn er niet zoveel in Nederland aan de kust, dus verwacht dat ik de dikste deken maar een paar dagen per jaar nodig heb.

Ik gebruik dekens van slechts één type/merk en dat merk heeft 0, 200, 300 en 500 gram dekens. Het verschil tussen 200 en 300 vind ik vrij klein en het zijn vrij goedkope dekens waardoor ik de grammen ook wel met een korreltje zout neem.


Nouvel schreef:
Ik ben ook wel van mening dat als je er voor kiest om je paard onder dekens te zetten (en dan niet alleen een dunne tegen regen), en zeker als je scheert, dat je dan eigenlijk alle verschillende diktes moet hebben of moet kunnen combineren dmv gebruik van onderdekens/liners.

Je gaat zelf ook niet van een zomershirtje naar een skipak...

Edit, 500 heb ik ook nog nooit gebruikt inderdaad...


Klopt, maar ik ga ook niet van een zomershirt naar een skipak. Ik ga van een winterjas naar een skipak.


Nouja, het was vandaag 11 graden hier en 2 graden nu. Overdag heeft mijne onder 100 grams gestaan en nu staat ze lekker onder 300. Maar als ze op stal gaan scheelt dat natuurlijk wel een stuk. Dan kan ik begrijpen dat je niet hoeft te wisselen. Ik denk dat je hier overdag nooit 500 gram nodig gaat hebben.
Ik zou toch overwegen om er nog een 100 en/of 300 grams bij te kopen. Als je een 100 erbij koopt kun je samen met je 200, 300 grams opleggen. In Nederland heb je overdag vaak niet meer nodig en in een stal s’nachts ook niet. En dan kun je ook op dagen als vandaag, dus wel redelijke kou maar een heerlijk zonnetje lekker die 100 grams opleggen. Anders is het het toch allebei net niet.
Aan een 100 grams ga jij in mijn ogen meer hebben dan aan een 500 grams. Mocht het echt ooit zo koud worden kun je er altijd nog een fleecedeken onder bij gooien!

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:20

Net geschoren en staat nu onder 200 gram in stal naast buitendeur. Overdag in de wei

[ img ]

Life is a balance of holding on, and letting things go…

mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:27

Faitherr schreef:
Nouja, het was vandaag 11 graden hier en 2 graden nu. Overdag heeft mijne onder 100 grams gestaan en nu staat ze lekker onder 300. Maar als ze op stal gaan scheelt dat natuurlijk wel een stuk. Dan kan ik begrijpen dat je niet hoeft te wisselen. Ik denk dat je hier overdag nooit 500 gram nodig gaat hebben.
Ik zou toch overwegen om er nog een 100 en/of 300 grams bij te kopen. Als je een 100 erbij koopt kun je samen met je 200, 300 grams opleggen. In Nederland heb je overdag vaak niet meer nodig en in een stal s’nachts ook niet. En dan kun je ook op dagen als vandaag, dus wel redelijke kou maar een heerlijk zonnetje lekker die 100 grams opleggen. Anders is het het toch allebei net niet.
Aan een 100 grams ga jij in mijn ogen meer hebben dan aan een 500 grams. Mocht het echt ooit zo koud worden kun je er altijd nog een fleecedeken onder bij gooien!


Ik wil geen 2 dekens combineren en het soort dekens wat ik heb hebben ze niet in 100gr. Sowieso doe ik nooit een fleece eronder, want dat trekt altijd vreselijk naar achteren als je ze onder andere dekens langere tijd op houdt.

Nee het wordt 300gr of 500gr. Andere keus is er niet. De dekens die ik heb zijn overigens vrij goedkoop. Mijn hengst sloopt nog wel eens een deken, dus dure dekens durf ik niet te testen. Als ik ze een keer gewassen heb dan zullen ze wel al dunner zijn.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:15

Ook goedkope zijn gewoon zo dik hoor dat is onzin dat die dunner zouden zijn.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 08:35

Die van mij staat nu onder een 200 deken zonder hals.

Als kouder wordt gaat hij onder de 300 bucas met hals (100grams)

Helaas is de bucas medium niet in big Neck
Heb nu oudere Harry Horse maar daar kan geen hals op..

HarmanyL
Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 08:36

Ik wissel nooit gedurende de dag. Omdat ik het zelf niet kan en de mogelijkheid op stal er niet is. Maar zo'n paard weet dan toch ook niet meer waar die aan toe is met constant wisselen?
Mijn geschoren paard heeft nu 100 gram op en dat voelt prima. Ze gaat van s morgens een uur of 6 tot 11/12u maar buiten en staat daarna in een binnen stal.
Als t onder een graad of 5 blijf ga ik naar 200 gram. Meer heeft ze vorig jaar niet op gehad. Misschien dit jaar iets meer, bedenk dat de vorig jaar t grootste deel jachtpatroon (met blote hals) geschoren was.
Overigens altijd zonder hals.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:11

Mijn fjord is voor het eerst geschoren. Ik heb voor hem een Bucas deken gekocht met hals.

[ img ]

Wat vinden jullie? Voor mijn idee ligt het goed. Let trouwens niet op zijn halster, tijdens het spelen gaat er wel eens wat mis :') :+

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:36

Moeilijk te zeggen vanaf deze foto, maar lijkt wel wat te lang.

Saaams
Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:13

Ik vind hem ook te groot

Laerkens Beauty

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:15

Die deken is duidelijk te groot

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:00

:( Mijn beide horseware amigo bravo dekens lekken door.

[ img ]

Wat kan de oorzaak daarvan zijn?
Ik heb ze 1 seizoen gebruikt, maar deze helemaal niet veel. Juist niet gewassen daarom ook.
De voorkant is wat ingeregend, dat gebeurd weleens vaker, maar op de rug is het ook op vele plekken nat en daar baal ik echt van! Dekens zijn namelijk verder nog helemaal prima.

Ik twijfel nu om een rambo 0 gram turnout aan te schaffen.

Hoe valt een rambo ten opzichte van de amigo bravo?
En de rhino? weet iemand dat?

Bucas smartex past hij niet, veel te krap op de schouders, big neck is dan weer veel te groot.
Bucas freedom veel en veel te smal, zou de irish nog een optie kunnen zijn?


Fanniehh
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:52

Rosje8 schreef:
:( Mijn beide horseware amigo bravo dekens lekken door.

[ [url=m/nuIrnS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat kan de oorzaak daarvan zijn?
Ik heb ze 1 seizoen gebruikt, maar deze helemaal niet veel. Juist niet gewassen daarom ook.
De voorkant is wat ingeregend, dat gebeurd weleens vaker, maar op de rug is het ook op vele plekken nat en daar baal ik echt van! Dekens zijn namelijk verder nog helemaal prima.

Ik twijfel nu om een rambo 0 gram turnout aan te schaffen.

Hoe valt een rambo ten opzichte van de amigo bravo?
En de rhino? weet iemand dat?

Bucas smartex past hij niet, veel te krap op de schouders, big neck is dan weer veel te groot.
Bucas freedom veel en veel te smal, zou de irish nog een optie kunnen zijn?

Hadden hetzelfde probleem en dit kan blijkbaar ook komen door het schuren van zand bij rollen etc. Ook hard afborstelen kan de waterdichte laag beschadigen. Het advies is om dagelijks met een zachte borstel het zand zoveel mogelijk te verwijderen. Je kunt hem met weer zelf waterdicht maken met een spray of vloeistof voorin de wasmachine van middel van Bucas. Of het goed werkt? We hebben iig ook n nieuwe deken besteld.

Fanniehh
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:03

Heeft er iemand ervaring met een Amigo Bravo Pony maat 115/165 (5,6) én van dezelfde maat deken in normale Amigo Bravo (zonder toevoeging pony)? Zit er verschil in deze twee uitvoeringen? Bij de eerste is 5,6 de grootste maat en bij de tweede de kleinste. De deken die wij besteld hadden past nl qua onder en ruglengte goed op onze c-pony maar hangt tamelijk lang (net boven knie). Een kleinere maat is geen optie omdat de rest goed past.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:11

Fanniehh schreef:
Heeft er iemand ervaring met een Amigo Bravo Pony maat 115/165 (5,6) én van dezelfde maat deken in normale Amigo Bravo (zonder toevoeging pony)? Zit er verschil in deze twee uitvoeringen? Bij de eerste is 5,6 de grootste maat en bij de tweede de kleinste. De deken die wij besteld hadden past nl qua onder en ruglengte goed op onze c-pony maar hangt tamelijk lang (net boven knie). Een kleinere maat is geen optie omdat de rest goed past.


Ponydeken is smaller op de borst en korter van schoft naar beneden dan de normale variant.

xMarizkaJarig
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 22:06

Ik kies toch voor een 200 grams deken.
Heb van de vorige eigenaren een 300 grams (EJ) deken met losse hals (250gr) gekregen.
Hij draagt nu dus een Shires 0gr ongevoerd.

Nu zocht ik en kwam ik twee dekens tegen. Weet iemand hoe die liggen op een haflinger met genoeg bil maar niet een enorme borst (geen smalle borst iig). Foto staat hierboven/vorige pagina met Shires deken.

Het gaat om de Mio Turnout Medium Black/Turquoise en de Bucas Anniversary Turnout Black/Silver

Pony in kwestie
[ img ]
Hij staat er ook prachtig bij hahaha :')

Silver <3
Volg ons op Instagram: @little.silver.boy

Fanniehh
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 23:23

@MTinker Bedankt! Dat laatste hoopte ik al.

mentjuh
Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:38

Vraagje, is een 300g van een merk altijd net zo warm en dik als van een ander merk?
Ik heb mijn 150 gr master deken af gedaan, pony geschoten en 300 gr Harry horse op gedaan (weet niet precies meer wanneer) maar het viel me op dat de150gr master deken dikker/voller was dan de 300gr hh?

xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:55

Iemand ervaring met dit deken?
Ik werk normaal nooit met onderdekens maar het schilt toch flink in prijs met een outdoordeken.
[ img ]

En als ik het goed begrijp kan ik hier dus een 0 grams regendeken over heen doen? :Y)

Paardje is niet geschoren maar voelde vanochtend best fris onder de 200 gram.

Er staat bij dat deze geen bevestigingsringen heeft en dat ze hierdoor kunnen schuiven (de kans is groter) is dat ook echt zo of valt dat reuze mee?

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:10

Dat zou ikzelf niet aandurven zonder dekensingel. Ik zou dan liever kijken naar eentje van Horseware, die kan je ook wel voor een aardige prijs vinden en kan wel achter vast gezet worden.

"Een draver, is gaver" :D

MISTRAL94
Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:18

L_iek: deken lijkt groot maar als hij verder goed ligt en niet schuift is dat prima toch?

Rosje8: jeetje dat lekt ook niet en beetje door. Ik heb ook voor het eerst amigo dekens. Het is goed te zien dat de deken waterdicht gemaakt is. De waterdruppels liggen er echt bovenop. Hoop niet dat ze volgend jaar ook zo lek zijn. Misschien inspuiten met impregneerspray?

Tessa: Onderdeken is al van een gladde stof. Het moet wel goed blijven liggen natuurlijk. 24 uur per dag een dekensingel er omheen is misschien ook niet erg prettig.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:30

MISTRAL94 schreef:
L_iek: deken lijkt groot maar als hij verder goed ligt en niet schuift is dat prima toch?

Rosje8: jeetje dat lekt ook niet en beetje door. Ik heb ook voor het eerst amigo dekens. Het is goed te zien dat de deken waterdicht gemaakt is. De waterdruppels liggen er echt bovenop. Hoop niet dat ze volgend jaar ook zo lek zijn. Misschien inspuiten met impregneerspray?

Tessa: Onderdeken is al van een gladde stof. Het moet wel goed blijven liggen natuurlijk. 24 uur per dag een dekensingel er omheen is misschien ook niet erg prettig.


Ja dat had ik dus in het begin ook, nu trekt t vocht er echt in lijkt het wel. Ik ga ze laten wassen en opnieuw waterdicht maken, kijken of dat helpt en een bucas aanschaffen voor de tussentijd.


[ img ]

[ img ]

Hoe vinden jullie de bucas passen?
Valt de irish turnout hetzelfde als de smartex (dat is deze, even geleend van een stalgenoot)?

Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:05

Lijkt krap bij de hals.Als het paard zijn nek naar beneden doet, trekt de deken dan niet op de schoft?

MISTRAL94
Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:58

Achter prima maar het lijkt op de foto bij de schoft wel echt te strak te zitten?

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

prugelpiet
Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:25

xtessax83 schreef:
Iemand ervaring met dit deken?
Ik werk normaal nooit met onderdekens maar het schilt toch flink in prijs met een outdoordeken.
[ [url=m/Cl0tyd.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als ik het goed begrijp kan ik hier dus een 0 grams regendeken over heen doen? :Y)

Paardje is niet geschoren maar voelde vanochtend best fris onder de 200 gram.

Er staat bij dat deze geen bevestigingsringen heeft en dat ze hierdoor kunnen schuiven (de kans is groter) is dat ook echt zo of valt dat reuze mee?



[ img ]

[ img ]

Dit zegt wel genoeg denk ik... :+

I am because you were


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers