[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
evelienn28
Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:29

Bedankt voor het reageren!
Als ik jullie zo hoor is het niet de moeite om daar zoveel extra geld aan te spenderen.
Kan ik dat geld beter gebruiken voor een beter tuig :D

Django <3 Mijn lieve paardje


Lillian__
Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:08

wie weet zou gauw de exacte LxBxH maten van de HCA, zonder stoel, voorrek en lamoen. is om te kijken of het onderstel incl wielen in onze achterbak past.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:52

Hoi iedereen, wie kan mij adviseren?

Op dit moment word mijn pony beleerd. Ik heb een vierwieler die ik tijdelijk/sporadisch wel kan lenen, maar ik wil graag naar een sulky omdat ik overwegend alleen op pad zal gaan.

Ik zie dat de sulky cavalettie loopt voor pony's tot 1.15 en de oxer van af 1.15/1.20. Nu raden jullie het al, mijn pony heeft een schofthoogte van 1.15. Daarnaast heb ik gekeken naar h.c.a sulky's maar hierbij mijn twijfel of deze niet uberhaupt te klein zijn voor mijn welsh? Wat is wijsheid?
Duurdere sulky's zijn (nog) geen optie, eerst willen we ontdekken of het mennen wat voor ons is. Helaas heb ik ook niet de mogelijkheid om de pony ergens mee naar toe te nemen om proef te rijden.

Misschien heeft iemand ervaring/foto's?

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:58

115cm voor een cavalettie zou ik zeker niet durven, zeker niet met een groene pony! Ik vind 105cm al zat voor een cavalettie.
Ook voor een 16" HCA, ik heb er wel iets groter voor gehad, maar zat dan echt alleen maar tegen de kont aan te kijken ipv er overheen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:29

Dennis schreef:
115cm voor een cavalettie zou ik zeker niet durven, zeker niet met een groene pony! Ik vind 105cm al zat voor een cavalettie.
Ook voor een 16" HCA, ik heb er wel iets groter voor gehad, maar zat dan echt alleen maar tegen de kont aan te kijken ipv er overheen.



Daar was ik al een beetje bang voor ja. Dan valt de HCA dus af, ze hebben wel 19". Maar volgens mij verandert het verder niets aan de zithoogte. Jij zou dus voor de Sulky oxer gaan? Of nog totaal iets anders?

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:19

HCAs zijn er ook 19", word maar een fractie hoger.
Tjeu heeft voor een kennis een hele mooie 2wieler gebouwd voor hun Welsh van rond de 115cm.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MaritGalinda
Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:03

Hoi hoi, ik meld me hier ook. Ik heb me al ingelezen, maar ik heb toch een paar vraagjes. Voor mijn shet van 88cm ben ik rustig op zoek naar een sulky. Onze 4wieler is voor haar te zwaar. Ik vroeg me af of de cavalettie iets is en dan geremd of ongeremd?
Ik wil een wagentje waar we in ieder geval met zijn tweeën op kunnen, dat is echt een vereiste.

We zullen vooral over de verharde weg rijden en misschien in de toekomst een bospaadje oid. Ook is de kans groot dat er ook andere ponys (+- 100cm) voor komen te lopen. Hij moet daar dus ook geschikt voor zijn.

Ik ben benieuwd!

Kleine pony's met een groots karakter!
Trots op mijn drie shetten <3

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:33

MaritGalinda schreef:
Hoi hoi, ik meld me hier ook. Ik heb me al ingelezen, maar ik heb toch een paar vraagjes. Voor mijn shet van 88cm ben ik rustig op zoek naar een sulky. Onze 4wieler is voor haar te zwaar. Ik vroeg me af of de cavalettie iets is en dan geremd of ongeremd?
Ik wil een wagentje waar we in ieder geval met zijn tweeën op kunnen, dat is echt een vereiste.

We zullen vooral over de verharde weg rijden en misschien in de toekomst een bospaadje oid. Ook is de kans groot dat er ook andere ponys (+- 100cm) voor komen te lopen. Hij moet daar dus ook geschikt voor zijn.

Ik ben benieuwd!

Cavaletti is crap kwaliteit. Remmen hebben geen zin bij zo'n lichte kar dus dat is zonde van je geld. Tenzij je de rem gebruikt voor in de heuvels rijden.

MaritGalinda
Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:54

En hoe zit het met verstellen voor verschillende ponys?

Kleine pony's met een groots karakter!
Trots op mijn drie shetten <3

MaritGalinda
Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:32

Of wat zouden jullie anders aanraden?

Kleine pony's met een groots karakter!
Trots op mijn drie shetten <3

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:19

Ik heb weer even een vraag over het in balans brengen van de sulky. Wij hadden de sulky goed in balans. Daarna hebben we de sulky toch nog iets aangepast, de pony staat er nu mooier voor. Echter is hij nu net niet meer goed in balans. Hij hangt zegmaar nog net iets teveel in de lichtogen. Hoe los ik dit op? Mijn idee was de lichtogen iets hoger, waardoor de sulky meer achterover helt. Mijn lichtogen staan echter al op de hoogste stand, die kunnen niet hoger.

cinniz123
Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:17

AnnoNiemand schreef:
Ik heb weer even een vraag over het in balans brengen van de sulky. Wij hadden de sulky goed in balans. Daarna hebben we de sulky toch nog iets aangepast, de pony staat er nu mooier voor. Echter is hij nu net niet meer goed in balans. Hij hangt zegmaar nog net iets teveel in de lichtogen. Hoe los ik dit op? Mijn idee was de lichtogen iets hoger, waardoor de sulky meer achterover helt. Mijn lichtogen staan echter al op de hoogste stand, die kunnen niet hoger.

Stoeltje verder naar achter?!

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 05:56

cinniz123 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik heb weer even een vraag over het in balans brengen van de sulky. Wij hadden de sulky goed in balans. Daarna hebben we de sulky toch nog iets aangepast, de pony staat er nu mooier voor. Echter is hij nu net niet meer goed in balans. Hij hangt zegmaar nog net iets teveel in de lichtogen. Hoe los ik dit op? Mijn idee was de lichtogen iets hoger, waardoor de sulky meer achterover helt. Mijn lichtogen staan echter al op de hoogste stand, die kunnen niet hoger.

Stoeltje verder naar achter?!

Dat kan helaas niet, die staat al op de achterste stand.

te_kla1
Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:08

Even een vraagje. Ik heb de mogelijkheid om een HCA sulky over te nemen alleen heeft deze een open rekje (oudere model) en open lamoenen.

Zitten hier erg veel nadelen aan of valt dit wat mee?

Bijvoorbeeld bij eventuele bokken waarbij de benen er tussen kunnen blijven steken.. Of is dit te voorkomen door een aanpassing ergens?

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:24

Ik heb bij mijn hca ook het stoeltje verder dan max naar achteren laten verstellen door mijn vader. Ik ben te lichtgewicht om m goed te laten zweven anders :+

@te_kla1, Ik heb een open lamoen, nog nooit gehad dat mijn lichtoog eruit schoot. Het rekje is inderdaad wel gevaarlijk met pony's die naar achteren schoppen tijdens het bokken en kleine hoefjes

Alex en Jorie <3

te_kla1
Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:29

Jorex schreef:
Ik heb bij mijn hca ook het stoeltje verder dan max naar achteren laten verstellen door mijn vader. Ik ben te lichtgewicht om m goed te laten zweven anders :+

@te_kla1, Ik heb een open lamoen, nog nooit gehad dat mijn lichtoog eruit schoot. Het rekje is inderdaad wel gevaarlijk met pony's die naar achteren schoppen tijdens het bokken en kleine hoefjes

Is het mogelijk om het rekje te vervangen? En wat kost zoiets als t kan? Hij schopt nooit, maar lijkt me doodeng als het een keer wel gebeurd en hij vast komt te zitten.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:34

Zit het rekje net als bij de nieuwere types als een los onderdeel? Je zou gewoon dwars stukjes kunnen lassen, maar ook aan een wagenbouwer zoals de maker van hca of Tjeu kunnen vragen of ze een nieuw rekje kunnen maken.

Alex en Jorie <3

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:58

Niet heel duidelijk, maar ik heb er 2 spijlen tussen laten lassen zodat er zeker nooit een pootje tussen zou kunnen komen.
[ img ]

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ladygiroc
Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:20

Voor alle sulky menners, hoelang zijn jullie leidsels?
Ik had bij mijn vierwieler al zoveel over..

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:22

Ik heb een normale maat shetlanderleidsels en die heb ik expres lang zodat ik om de silky heen kan lopen met de leidsels in de hand bij het sluiten van hekken. Ik gebruik de pinkriem en sla de overgebleven lus over mijn arm

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:15

Ladygiroc schreef:
Voor alle sulky menners, hoelang zijn jullie leidsels?
Ik had bij mijn vierwieler al zoveel over..

Je kunt een paarden slofteugel als leidsel gebruiken, dan heb je niet zoveel lengte over.

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:17

Jorex schreef:
Ik heb bij mijn hca ook het stoeltje verder dan max naar achteren laten verstellen door mijn vader. Ik ben te lichtgewicht om m goed te laten zweven anders :+

Dat is nog een goed idee. Geen idee hoe ik dat dan aan ga pakken alleen. :+


cinniz123
Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:32

AnnoNiemand schreef:
Jorex schreef:
Ik heb bij mijn hca ook het stoeltje verder dan max naar achteren laten verstellen door mijn vader. Ik ben te lichtgewicht om m goed te laten zweven anders :+

Dat is nog een goed idee. Geen idee hoe ik dat dan aan ga pakken alleen. :+


Bij de hca had ik dat ook gewoon gaatjes bij boren maar denk dat dat bij die van tjeu niet kan ivm die rails.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 07:46

Ladygiroc schreef:
Voor alle sulky menners, hoelang zijn jullie leidsels?
Ik had bij mijn vierwieler al zoveel over..


Ik heb leidsels maat mini shet en die nog een stuk laten inkorten bij de tuigmaker. Nu heb ik gewoon een normaal stukje over i.p.v. een kilometer aan leidsel ;)

SammyFloor
Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 08:02

Ladygiroc schreef:
Voor alle sulky menners, hoelang zijn jullie leidsels?
Ik had bij mijn vierwieler al zoveel over..

Ik heb 6m

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 5 bezoekers