Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:16

Een hond is geen kat... waarom blijf je die maar vergelijken?

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:21

Needje schreef:
Een hond is geen kat... waarom blijf je die maar vergelijken?


Omdat nog niet bekend is wat het precies is in graanvrij voer wat de gezondheidsproblemen bij honden veroorzaakt, en er dus ook nog niet bekend is of dat voor katten ook geldt. Dus, ik persoonlijk, zou het risico niet nemen, zeker gezien er geen enkel voordeel is van graanvrij voor katten.

(Sterker nog, volgens mij is er bij graanvrij voer vaak een taurinetekort -iets wat katten nodig hebben- waardoor ik nóg minder geneigd ben om graanvrij te adviseren aan OP)

Edit:
"Has diet-associated DCM been seen in cats? The association between BEG diets and heart disease has only been reported in dogs so far. However, that doesn’t mean cats are immune. If your cat is diagnosed with DCM and is eating a BEG, vegetarian, vegan, or home-prepared diet, I recommend following the same protocol as described for dogs with DCM."
https://vetnutrition.tufts.edu/2018/11/dcm-update/
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-11-19 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:24

Taurine komt uit dierlijke eiwitten...

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:32

Needje schreef:
Taurine komt uit dierlijke eiwitten...


Ja. Het tekort schijnt te komen omdat in graanvrij voer vaak gekozen wordt voor andere vervangende ingrediënten die hoger zijn in (plantaardige) eiwitten, waardoor het percentage dierlijke eiwitten omlaag gedaan kan worden door de fabrikant. Maar, taurine komt dus uit dierlijke eiwitten.... en een kat kan het alleen uit dierlijke eiwitten halen... dus krijgt de kat een tekort.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:43

Sorry maar goed khd arm voer (laten we het zo maar even noemen) heeft juist een hoog vlees gehalte. Daar selecteer je het voer op. Op het % vlees.
Als ik naar mijn gebruikte Orijen kijk heeft deze 85% vlees. Zitten toch echt dierlijke eiwitten in.
Juist dat goedkope supermarkt voer bevat veel plantaardige eiwitten.
Trouwens vind ik het apart dat bv die RC überhaupt geen % meld. En direct na het vlees plantaardige eiwitten op de lijst heeft staan...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:00

IMANDRA schreef:
Needje schreef:
Taurine komt uit dierlijke eiwitten...


Ja. Het tekort schijnt te komen omdat in graanvrij voer vaak gekozen wordt voor andere vervangende ingrediënten die hoger zijn in (plantaardige) eiwitten, waardoor het percentage dierlijke eiwitten omlaag gedaan kan worden door de fabrikant. Maar, taurine komt dus uit dierlijke eiwitten.... en een kat kan het alleen uit dierlijke eiwitten halen... dus krijgt de kat een tekort.


En o.a. daarom is het verstandig een voer te kiezen waar voornamelijk dierlijke eiwitten inziten, en niet rijst/granen één van de hoofdbestanddelen zijn :)*

Gek genoeg kan ik inderdaad geen percentages khd vinden van RC, staat dat wellicht op een verpakking bij jou?

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:04

Needje schreef:
Sorry maar goed khd arm voer (laten we het zo maar even noemen) heeft juist een hoog vlees gehalte. Daar selecteer je het voer op. Op het % vlees.
Als ik naar mijn gebruikte Orijen kijk heeft deze 85% vlees. Zitten toch echt dierlijke eiwitten in.
Juist dat goedkope supermarkt voer bevat veel plantaardige eiwitten.
Trouwens vind ik het apart dat bv die RC überhaupt geen % meld. En direct na het vlees plantaardige eiwitten op de lijst heeft staan...


Ik zeg ook niet dat dat het geval is bij al het graan-vrije voer maar het is imo zeker wat om mee te nemen in de keuze. Aan de ene kant heb je uitermate goed uitgebalanceerd voer van grote merken wat granen bevat (RC, eukanuba, hills etc) wat bewezen veilig is, gebaseerd op talloze onderzoeken, veterinaire voedingsdeskundigen en dierenartsen in dienst heeft en dus zeer betrouwbaar als het gaat om wat je kat nodig heeft qua voedingsstoffen.

Aan de andere kant heb je graan-vrij voer waar veel controverse over is, geen enkel voordeel heeft tov normaal voer en je zelfs het risico loopt op tekorten en zelfs hartaandoeningen als je het verkeerde voer kiest.

Wbt Orijen: RC voert uitgebreide onderzoeken die onder toezicht staan van veterinaire voedingsdeskundigen om te zorgen dat het voer ook daadwerkelijk doet wat ze zeggen dat het doet. Voor zover ik kan vinden heeft Orijen geen veterinaire voedingsdeskundigen of dierenartsen in dienst, doet het niet zulke onderzoeken en stuurt hun voer enkel op naar labs zoals die van AAFCO om het voer te laten testen op of er niet iets flink mis mee is. Daarnaast zie ik ook geen enkele harde nutritionele claims van Orijen (die kunnen ze namelijk niet bewijzen) en heeft RC deze wel, met de onderzoeken om ze te staven.

Ik zou het wel weten.

@Air: ik ben er zeker van dat bij het voer van de grote wetenschappelijk onderbouwde merken voldoende taurine in zit. Het graan is een extra bestanddeel, niet als vervanging van de proteïne. Ik heb de verpakking niet bij de hand dus kan het niet voor je nakijken. Wat dat betreft ben ik ook afhankelijk van wat bijv. zooplus noteert.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:05

IMANDRA schreef:
Needje schreef:
En als je zelf dat artikel goed leest hebben ze het over lage khd% van rond de 15%. En geven ze ook daar aan dat hogere khd wel tot problemen zouden kunnen leiden....


Dus? Als ik naar mijn graan-bevattende RC kattenvoer kijk zit het percentage khd rond de 15-20%. Feit blijft dat katten het prima kunnen verteren. Bovendien zeggen ze dat er meer onderzoek nodig is omdat het bij andere carnivoren tot problemen kan leiden. Ik zeg overigens ook nergens dat je een kat alleen maar graan moet gaan voren. Ik zeg alleen dat 'graanvrij voer' geen enkel gezondheidsvoordeel heeft en zelfs problemen kan veroorzaken. (bovendien is dit een relatief oude bron, en ging het me in dit geval alleen om het kunnen verteren van khd en niet de hoeveelheid die gevoerd moet worden- hiervoor zou ik liever een recenter artikel opzoeken)

Gezien de grote gezondheidsproblemen van graanvrij voer bij honden (hartaandoeningen), de niet-bestaande (gezondheids)voordelen van graanvrij en dat ze nog niet precies weten wát het is in graanvrij voer wat de problemen veroorzaakt en of dit ook invloed heeft op katten, zou ik dan toch eieren voor mijn geld kiezen en voor normaal gebalanceerd voer met granen kiezen.


Ah hier heb je het percentage al geschreven zie ik. Dus het onderzoek geeft aan dat alleen lage percentage's veilig zijn, en die van jou zit boven de 15%. Dat vind je niet onveilig, maar een onderzoek over graanvrij voer bij honden betrek je dan wel weer op katten door het onveilig te vinden om graanvrij te voeren.
Zo kan je alle onderzoeken natuurlijk wel zo omzetten zodat ze je mening ondersteunen.

Hoeveel poepen jouw katten eigenlijk? :)

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:35

Wacht even, Royal Canin rond 15-20% koolhydraat? Dat is wel wat meer hoor, eerder rond de 30.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:38

Wat ik trouwens het meest opvallende vind is dat je al die wetenschappelijke onderzoeken zo belangrijk vind, maar dan wel alleen brok voert(met als enige reden dat je blikvoer bijv. vind stinken). Hoe belangrijk voldoende vocht is voor een kat en dat dat vaak niet behaald wordt door alleen water drinken omdat ze niet voldoende bijdrinken naast droog voer.

Dan heb ik liever zelf een risico met vers vlees op bacteriën, wat dan voor mij onveilig is als ik er niet op de juiste wijze mee omga, dan dat ik een kat heb met nierfalen of blaasgruis.

Oh en dit zinnetje van je:
''Wil je dus dat katten precies eten wat ze in het wild ook zouden eten, of wil je een gezonde kat met een lekker lang fijn leven?''
Je weet sowieso dat dat antwoord het laatste is, en voor mij is dat juist een reden om vlees te voeren terwijl ik zelf vega ben. En KVV voeren staat natuurlijk niet gelijk aan alleen kunnen krijgen wat er te vangen valt in het wild, maar wel wat wordt er gevangen in de natuur en hoe kunnen we er voor zorgen dat we daar dichtbij kunnen blijven en kunnen zorgen dat alle juiste voedingsstoffen erin zitten.

Daarnaast vind ik dat de meeste katten helemaal niet heel oud worden, dus om nou te beweren dat door brok te voeren met graan erin je de leeftijd van je kat verhoogd..
Daarnaast schreef je ergens dat dierenartsen die KVV aanbevelen ook de dierenartsen zijn die vraagtekens zetten bij het vaccineren ed.. en dat dat onbetrouwbaar is.
Ik vind dat jammer, want dat is een mening en geen feit maar je zet het er wel zo neer. Juist omdat er dierenartsen zijn die verder kijken zijn er ook dieren die eindelijk echt geholpen worden waar er bij een reguliere dierenarts maar geen oplossing kwam. En bijvoorbeeld het titeren, dat was toch voornamelijk eerst alleen te vinden bij ''alternatieve'' dierenartsn, en wordt nu ook steeds meer overgenomen door reguliere praktijken. Laat zien dat verder kijken toch nuttig is en niet direct bestempeld hoeft te worden als onbetrouwbaar.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:49

SimoneeM schreef:
Wacht even, Royal Canin rond 15-20% koolhydraat? Dat is wel wat meer hoor, eerder rond de 30.


Je hebt inderdaad gelijk:
Afbeelding
Kon dit plaatje vinden op zooplus bij Fit 32. Nog even een paar anderen bekeken maar de laagste was 27%, en dat was ook de enige die ik zag die onder de 30% kwam.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:59

Air schreef:
IMANDRA schreef:

Dus? Als ik naar mijn graan-bevattende RC kattenvoer kijk zit het percentage khd rond de 15-20%. Feit blijft dat katten het prima kunnen verteren. Bovendien zeggen ze dat er meer onderzoek nodig is omdat het bij andere carnivoren tot problemen kan leiden. Ik zeg overigens ook nergens dat je een kat alleen maar graan moet gaan voren. Ik zeg alleen dat 'graanvrij voer' geen enkel gezondheidsvoordeel heeft en zelfs problemen kan veroorzaken. (bovendien is dit een relatief oude bron, en ging het me in dit geval alleen om het kunnen verteren van khd en niet de hoeveelheid die gevoerd moet worden- hiervoor zou ik liever een recenter artikel opzoeken)

Gezien de grote gezondheidsproblemen van graanvrij voer bij honden (hartaandoeningen), de niet-bestaande (gezondheids)voordelen van graanvrij en dat ze nog niet precies weten wát het is in graanvrij voer wat de problemen veroorzaakt en of dit ook invloed heeft op katten, zou ik dan toch eieren voor mijn geld kiezen en voor normaal gebalanceerd voer met granen kiezen.


Ah hier heb je het percentage al geschreven zie ik. Dus het onderzoek geeft aan dat alleen lage percentage's veilig zijn, en die van jou zit boven de 15%. Dat vind je niet onveilig, maar een onderzoek over graanvrij voer bij honden betrek je dan wel weer op katten door het onveilig te vinden om graanvrij te voeren.
Zo kan je alle onderzoeken natuurlijk wel zo omzetten zodat ze je mening ondersteunen.

Hoeveel poepen jouw katten eigenlijk? :)


Ten eerste is dit percentage gegokt nav de informatie die zooplus op de website heeft staan. Ten tweede is dit, zoals gezegd, een oud onderzoek dus voor het percentage khd wat optimaal is als voedingswaarde zou je er goed aan doen om recentere onderzoeken te zoeken. Ik kom recentere onderzoeken (2015) tegen waarbij een koolhydraatpercentage van <26% als 'laag' wordt gezien (en bijv. succesvol is voor katten met diabetes). Ik weet niet wat het specifieke echt percentage is van koolhydraten, maar nogmaals, ik vertrouw liever op een merk wat zijn onderbouwing op orde heeft dan een merk die heel erg inspeelt op het gevoel en niet eens veterinaire voedingsdeskundigen heeft om zijn brokken optimaal te laten aansluiten op de (voedingsstof)behoeften van een kat.

Bovendien: de ene koolhydraat is de andere niet. Verschillende koolhydraten kunnen anders worden opgenomen.

Oh en @air fijn dat je aanneemt dat dat mijn enige reden is om droogvoer te voeren. Ik heb ook echt wel onderzoek gedaan naar welk voer we wilden voeren en zijn op de hoogte dat extra vocht belangrijk is bij brok. We houden dus goed in de gaten of onze kater genoeg drinkt en dat is ook de reden geweest voor de aanschaf van een drinkfontein. Hierdoor krijgt hij genoeg vocht binnen. Net nog bij de DA op controle geweest ;). Overigens zijn de bacteriën uit vers vlees ook mogelijk schadelijk voor de kat, dus jij bent niet de enige die een risico neemt met kvv.

Commerciele brokken verhogen de leeftijd van de kat in vergelijking met (de voeding van) een wilde kat. Ik weet niet of specifiek graanvoer de leeftijd verhoogd, maar het laat wel zien dat commercieel voer veel beter gebalanceerd en uitgemeten is op de kat en dus de gezondheid bevordert.

Over dierenartsen en KVV aanbevelen: het is een statistiek (en dus gebaseerd op feitelijke informatie) genoemd in dat artikel. Blijkbaar is het zo dat veel dierenartsen die KVV aanbevelen en commercieel voer demoniseren, ook grote vraagtekens zetten bij vaccineren. Of dat zo is bij de DA die jij kent kan ik niet zeggen.

Maar, ik ga ophouden met deze discussie. Als je per se graanvrij of vers vlees wil voeren moet je dat zeker doen, inmiddels heb je over de risico's kunnen lezen, maar ga niet commercieel voer demoniseren want dat is nergens op gebaseerd. Zegt ook genoeg dat ik de enige ben die met bronnen aankomt ;).

Edit: oké blijkbaar is het percentage toch hoger, dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd opgeteld. Ik blijf erbij dat een uitermate goed gebalanceerd voer zoals RC/Eukanuba/Hill's (of dit nu droog- of natvoer is) velen malen beter is voor de kat qua voedingsstoffen dan een gevoelsmerk zoals Orijen of de KVV/BARF hype.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:21

IMANDRA schreef:
Luca03 schreef:
Drinkfontein komt er inderdaad ook, maar m'n moeder is al niet gelukkig met het feit dat er natvoer komt want dat stinkt :+


Groot gelijk, dat is een grote reden waarom wij geen natvoer hebben :))


Je eigen woorden :)

Ik vind het jammer dat je zo neerbuigend over al het andere voer doet, alleen omdat jij denkt dat het goed kan zijn omdat iets alleen goed zou kunnen zijn als er vele wetenschappelijke onderzoeken van zijn.
Vervolgens kom je dan zelf met een onderzoek waarin staat dat 15% koolhydraten veilig zijn, voer je zelf RC met +/- 30% koolhydraten, maar dan is het onderzoek opeens oud. Je zet dus alles zo neer wat voor jou het beste uitkomt.
Wat je eigenlijk probeert te zeggen geloof ik is dat jij het ultieme baasje bent en dat alle mensen die brokken voeren met een hoog vleespercentage of vlees voeren slechte baasjes zijn die alleen op gevoel afgaan en geen verstand hebben. Overigens, een hype is iets kortdurends, wat weer voorbij gaat. Dit bestaat toch echt al een tijdje en kom juist steeds meer op de markt omdat er meer vraag naar komt, omdat steeds meer mensen de voordelen ervan ontdekken.
Als RC en co dan zo goed zijn, waarom ontstaat er dan vraag naar wat anders?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:26

Wat grappig dat er zoveel over feiten gesproken wordt en dat er dan zoveel fabels voorbij komen. :D

Bijna alle minder bekende merken laten hun voer maken bij een grote fabrikant. Wel met hun eigen filosofie maar dan in overleg met de nutrionisten die ook voor de grote merken werken.
Zowel bij de grote merken als de kleine wordt dus gebruik gemaakt van wetenschappelijke rapporten en jarenlange onderzoeken.
Met als groot verschil dat de kleinere spelers een minder groot belang hebben om zoveel mogelijk kilos te draaien. Natuurlijk moeten ze hun geld verdienen. Maar een klein bedrijf heeft naast een commercieel doel ook een ander belang, ze willen trots kunnen zijn op een mooi product. Vanuit een bepaalde visie willen ze dieren helpen met het, in hun ogen, beste voer. Het commercieel belang bij de kleintjes is uiteraard veel kleiner als die van een multinational, zoals Mars, waar onder andere whiskas en Royal Canin onder valt.
Deze multinationals zijn mega goed in een hun marketing campagnes. Denk aan rasvoeders, hoe slim bedacht. Zat mensen die er gevoelig voor zijn als hun Brit op een zak voer staat.
RC liep 25 jaar zeker geleden zeker voorop , één van de eerste met premium voeding. Maar ze zijn wel in die tijd blijven hangen en intussen door andere merken, die wel doorontwikkelen en met de tijd mee gaan, allang voorbij gerent.

Wat betreft taurine, daar is wettelijk gewoon een minimum voor gesteld. Dus Zelfs in de grootste troep zit taurine. RC behoort tot één van de merken met een relatief laag vleespercentage en hoog in koolhydraten maar ook die heeft genoeg taurine.

Koolhydraten kun je trouwens uitrekenen door de analyse bij elkaar op te tellen en dan het verschil met 100 zijn de koolhydraten. Mits water erbij vermeld staat. Staat water er niet bij, rekenen hier dan 10% voor. Dan kom je altijd redelijk nauwkeurig uit.

De discussie brok en vlees zal ik mij hier niet in mengen.
Maar brokken die tandsteen aanpakken, bestaan echt niet. Tandsteen krijg je met poetsen niet eens weg. Laat staan met een brok.
Daarbij hebben zowel honden als katten een schaargebit wat niet is ingesteld op kauwen. Natuurlijk kunnen we brokken groter maken om ze zover te krijgen dat ze de tanden in een brok zetten. Dit werkt bij katten ideaal tegen spugen. Maar met die paar kiezen die ze in een brok zetten, reinigen ze echt geen heel gebit. Tandsteen sowieso niet, maar rondom tandplak tegengaan met een brok is ook een Utopia.
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 09-11-19 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:30

[
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 09-11-19 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:38

Voer is pas goed, als je dier het er goed op doet.

Mijn favoriete voer? Absoluut Orijen of anders iets wat er in de buurt komt. Toch voer ik het niet. Mijn katten zijn er steeds door aan de dunnen, (mijn vorige katten ook) en mijn hond wordt er veel te dik van (hoe weinig ik ook geef)

Mijn katten doen het, het beste op RC. Zeker niet mijn eerste keus als ik naar de ingrediënten kijk. Maar ze zijn super gezond en fit en eten het goed. Bijkomend voordeel is ook dat het hele grote brokken zijn zodat mijn Noren goed moeten kauwen. Beter om tandsteen tegen te gaan. Om dit alles aan te vullen met een dierlijk eiwit en extra vocht geef ik 2x daags Schesir. Verder mogen ze ook naar buiten en vangen daar van alles.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:52

De fokster waar onze kat vandaan komt, zweert bij Purizon (droogvoer) en Almo Nature (natvoer).

En natvoer stinken? Die goedkope blikjes van de supermarkt misschien, maar als je gewoon goede hebt, stinken ze echt niet hoor... Sterker nog, zien er lekker uit en ruiken goed. Zou het bijna zelf opeten!

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 01:03

Ik heb een 10-jarige castraat (zonder kiezen), die het goed doet op brokjes van Wellness core. Hij krijgt elke dag een klein beetje blikvoer - verschillend qua merk, maar iig met een hoog vlees percentage en graanvrij. Gebruik ook de site die eerder in dit topic al eens is genoemd.

Heb vers vlees geprobeerd, maar meneer blieft het niet... Besloten om het niet koste wat het kost dat vlees door z'n strot te duwen, dus terug naar brokjes en blikjes.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 01:17

Kan het toch niet laten aangezien ik me geen dingen in de mond laat leggen.

Air schreef:
IMANDRA schreef:
Groot gelijk, dat is een grote reden waarom wij geen natvoer hebben :))


Je eigen woorden :)

Ten eerste was dit als grappig bedoeld, ten tweede zeg ik niet dat dit de hoofdreden was en dat ik geen andere redenen had.

Air schreef:
Ik vind het jammer dat je zo neerbuigend over al het andere voer doet, alleen omdat jij denkt dat het goed kan zijn omdat iets alleen goed zou kunnen zijn als er vele wetenschappelijke onderzoeken van zijn.

Ik doe niet neerbuigend, maar als bewezen is dat een alternatief geen voordelen heeft maar wel veel risico’s dan lijkt het mij in ieder geval heel logisch dat je dit alternatieve voer niet voert. Als straks bewezen is dat alternatief voer net zo goed of zelfs beter is dan commercieel voer dan zal ik net zo goed overstappen. Dat is niet neerbuigend, dat is realistisch. Alternatief voer is gewoon niet zo kwalitatief als commercieel voer.

Air schreef:
Vervolgens kom je dan zelf met een onderzoek waarin staat dat 15% koolhydraten veilig zijn, voer je zelf RC met +/- 30% koolhydraten, maar dan is het onderzoek opeens oud. Je zet dus alles zo neer wat voor jou het beste uitkomt.

- Het ging in dat onderzoek over het kunnen verteren van koolhydraten. Dáárom deelde ik die link. Echter is het wel een oud onderzoek dus ja, als het vervolgens over ‘optimale percentages’ gaat (een veel ingewikkelder vraagstuk dan de vraag ‘verteren ze koolhydraten ja of nee’ en er letterlijk staat
“ because digestibility studies in other carnivores have indicated that high levels of starch inclusion (>25% of the diet) can inhibit starch digestibility. Further studies should be conducted to determine the effect of the inclusion level of starch and sugars on their digestibility in the cat.” En “ moderate levels (15% of the diet) of dietary carbohydrates are well accepted and tolerated by cats. However, higher levels of carbohydrates (25% of the diet), particularly lactose, caused very moist stools and sometimes diarrhea in the cat(2,5).” Er is dus geen conclusie over welke hoeveelheid bij katten tot gezondheidsproblemen leidt (en er is meerdere keren gezegd dat ik niet mag vergelijken met honden, dus dan kan je de andere carnivoren die genoemd worden in dit onderzoek ook niet 1 op 1 vergelijken met een kat :')

Air schreef:
Wat je eigenlijk probeert te zeggen geloof ik is dat jij het ultieme baasje bent en dat alle mensen die brokken voeren met een hoog vleespercentage of vlees voeren slechte baasjes zijn die alleen op gevoel afgaan en geen verstand hebben.

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat vers vlees veel meer risicos met zich meedraagt in vergelijking tot commerciële brok. Ik zeg dat graanvrij voer nu erg controversieel is vanwege de gemeten gezondheidsproblemen bij honden die mogelijk ook bij katten kunnen voorkomen omdat ze nog niet zeker weten wat de precieze oorzaak is. Ik zeg dat diervoedingsmerken die zich focussen op ‘natuurlijk graan-vrij’ voer zich meer richten op gevoelsmatige zaken ipv op wetenschappelijke onderzoeken mbt wat het beste voor een dier qua voeding.
Dit zijn allemaal feiten.

Ik zeg nergens dat je een slecht baasje bent. Ik heb volgens mij zelfs geschreven dat ik best snap dat je nu niet weet wat je moet geloven gezien alle tegenstrijdige berichten. Hoe moet de gemiddelde Nederlander zonder inhoudelijke kennis van diervoeding nu weten wie de waarheid spreekt?

Air schreef:
Overigens, een hype is iets kortdurends, wat weer voorbij gaat. Dit bestaat toch echt al een tijdje en kom juist steeds meer op de markt omdat er meer vraag naar komt, omdat steeds meer mensen de voordelen ervan ontdekken.

Meer vraag wil niet zeggen dat die mensen ook goed doen hieraan. Er zijn ook steeds meer mensen die niet vaccineren omdat ze denken dat vaccins slecht zijn. Dat er steeds meer mensen dit geloven maakt het niet waar. Idem met dit soort voer. Ook speelt placebo effect waarschijnlijk een rol: als jij alsmaar positieve verhalen hoort dat bijv de vacht van een dier verbeterd op bijv KVV dan kan het zo zijn dat jij dat denkt te zien ondanks dat er geen verandering is. Dat ligt niet aan jou, dat is gewoon menselijke psychologie. Je wil (onbewust) aan jezelf verantwoorden dat je een goede koop hebt gedaan en dat je goed doet voor je dier, dus denk je dit soort zaken rooskleuriger te zien dan ze zijn. Dit is ook de reden waarom sommige mensen zo fel zijn op hun voerkeuze. Dat is bij jou maar bij mij ook. Verschil is dat ik mijn mening/gevoel kan staven met feiten en bewijs.

Air schreef:
Als RC en co dan zo goed zijn, waarom ontstaat er dan vraag naar wat anders?

Omdat het tegenstrijdig kan voelen dat voer voor een carnivoor ook plantaardige ingrediënten bevat, waar ‘natuurlijke merken’ dan op inspelen. Want ook die hebben als hoofddoel winst maken. Voor een leek klinkt het super logisch dat je een kat alleen op vlees zet: dit eten ze immers ook ‘in het wild’. Echter is het veel ingewikkelder en zijn er andere (combinaties van) ingrediënten -bijv die katten rauw in het wild niet/moeilijk kunnen verteren maar door menselijke tussenkomst (koken, vermaken) wél- die blijkbaar een betere bron zijn van bepaalde voedingsstoffen en minder risico’s met zich meedragen. Wij mensen denken misschien dat we ons voornamelijk laten leiden door feitelijke kennis maar eigenlijk spelen emotie en associaties hierbij in het maken van keuzes een veel grotere rol. Daar spelen bedrijven op in (kat = jager = vlees, kat is niet herbivoor dus granen zijn slecht!). RC gebruikt ook emotie bij hun marketing (want het werkt) maar bij RC en andere grote diervoedingsbedrijven is de samenstelling van het voer ten minste gebaseerd op feiten en de kennis van voedingsleer in plaats van op emotie (“een kat eet in het wild ook vlees! Dit voer is 100% natuurlijk! Kijk ons een hoog vleesgehalte hebben!”).

@freggie: misschien heb ik het minder goed verwoord eerder. Maar, grote brokken gaan het ontstaan van tandplak en dus vervolgens tandsteen tegen (minder tandplak = minder tandsteen) door de samenstelling (in het geval van speciale dental brok) en grootte+vorm van de brokken. Het reinigt dus wel degelijk (grote grove brokken dan). Lekker anekdotisch maar ik heb het zelf gemerkt met mijn labrador. Afgelopen jaar enkel dental brok gehad, jaar ervoor normale brok met regelmatig tandenpoetsen (heeft ook een tandsteenbehandeling onder narcose gehad bij mijn DA). Dit jaar amper tandsteen en vorig jaar ontstekingen + tandsteen alom.

@Jessex: dat is natuurlijk het belangrijkste, dat je dier het er goed op doet. Het kan nog zo goed voer zijn maar als je dier er gezondheidsproblemen van krijgt (in welke vorm dan ook) zal je toch een ander voer moeten zoeken waar je dier wél goed op reageert.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 01:56

Nee je doet verder niet neerbuigend, maar wij zijn wel leken/weten nou niet meer wat we moeten geloven vanwege alle tegenstrijdige berichten. :z
En alsof de vleesaanbieders zomaar wat samenstellen, random.

De vraag naar wat anders is niet omdat er ander aanbod komt :+ Dat is omgekeerd. De vraag naar wat anders ontstaat op het moment dat het aanbod van wat er is niet voldoende is of voor problemen zorgt.

Soms is common sense meer waard dan welk wetenschappelijk onderzoek maar ook. Want zoals je zelf al aangeeft verouderen onderzoeken.. en is het over x jaar opeens heel anders. Dus wat is in die zin zo'n wetenschappelijk onderzoek eigenlijk waard als er met een volgend onderzoek weer heel wat anders uit kan komen?
En uhm nee, ik heb al je geplaatste onderzoeken niet gelezen, ik knuffel liever mijn kat dan daar alle tijd in onderzoeken te stoppen, terwijl ik helemaal geen belang heb bij overstappen van voer of bangmakerij.
Ik heb me meer dan genoeg ingelezen toen mijn vorige kat nierfalen kreeg na jarenlang brok gekregen te hebben, en hoeveel beter ze zich ging voelen op KVV. Toen heb ik wel gemerkt dat ik geen voedingsadvies hoef te vragen bij de meeste dierenartsen.


Ik vraag me dan wel af wat je doet als jouw kat een vogel of muis vangt.. pak je die dan snel af of omdat het niet wetenschappelijk onderzocht is of dat niet te risicovol is? :')

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 02:44

Natuurlijk heb je helemaal gelijk! Jij weet het uiteraard veel beter dan al die mensen die ervoor gestudeerd hebben en die de mechanieken bestudeerd hebben. Net als de gemiddelde Nederlander! Die weet tot in de puntjes hoe de spijsvertering werkt van een dier, en de precieze energiebehoefte en waar ze wel en niet tegen kunnen :j! Weggegooid geld al die universiteitssubsidies! Zullen we dan maar elk wetenschappelijk onderzoek gaan negeren omdat er een hele kleine kans is dat het ooit misschien een keer een beetje verouderd? Goed idee! Geen innovatie meer dan maar, jammer maar helaas want stel je voor dat al die moeite voor niks is geweest. En ja laten we die enge dierenartsen maar ook maar aan de kant zetten, want die proberen zich over het algemeen ook te baseren op de meest recente wetenschappelijke artikelen. Brrrrr, ik moet er niet aan denken! We gaan gewoon allemaal doen wat het meest logisch is ook al weten we niks van het onderwerp af. Want common sense is zeker meer waard dan wetenschap of expertise. Kijk alleen maar naar al die enge vaccinaties!! Ze pompen je toch alleen maar vol met enge gevaarlijke ziektes dus duhh dat is super gevaarlijk en ongezond :j :j. Is toch logisch nadenken dat!!!1!

Nergens voor nodig die wetenschappers.

/s mocht dat nog niet duidelijk zijn.

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 08:15

Essie73 schreef:
Onze jeweetwel kater spuugde ook enorm veel. Sinds hij IAMS Naturally krijgt is dit over. Geen idee of het kwalitatief goed voer is, maar ik ben er blij mee dat we niet meer dagelijks kots hoeven te ruimen.

Mijn kater kreeg eerst Carocat en toen een keer te laat was met bestellen heb ik een zak IAMS gekocht. Hij smulde hier zo van dat ik ben overgestapt.
Zijn vacht is enorm veranderd, veel dikker, zachter en super glanzend.
Verder krijgt hij elke dag een whiskas zakje en snoepstokjes van de Lidl.
Ik heb vers vlees geprobeerd en kwalitatief beter natvoer maar dat at hij echt niet.. alleen whiskas :')

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:51

In het begin dat ik onze nieuwe kittens had voerde ik ze (graanvrije) Carocroc.
Maar de ontlasting stonk behoorlijk. Ben nu op Royal Canin Main Coone kitten over gegaan. Ze stinken niet meer. Brokken zijn ook groter en moeten er beter op kouwen.


Krijgen ook 1 x per dag Almo’s Nature.(natvoer)

@Air, muizen pak ik inderdaad af. Niet vanwege wetenschappelijke risico’s maar omdat veel mensen niet een kat nemen om een muizenprobleem op te lossen maar muizengif.
(En ik het te goor vind om naar te kijken als ze hem opvreten voor mijn neus := )

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:04

Onze outdoor indoor tijger krijgt Iams adult.
Daarvoor kreeg hij Lidl voer maar toen was hij nog een rondstruinende kat zonder huis. Ook dat at hij graag en is er best mee aangekomen.

Smolke bliefde hij niet zo graag.
Nu dus iams en de spiermassa is wel toegenomen. Wordt wel de baas in de buurt nu.

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:26

Mijn kat lust geen natvoer, gek beest dus echt een brokjes kat. Er is ook niet 1 voer wat voor ieder dier perfect is. Mijn Ragdoll heeft gevoelige darmen en heb echt heel veel voeding geprobeerd. De graanvrije hoog eiwit veel vlees voedingen en ook de RC en Hills. De beste voedingen waar ik op uitgekomen ben is de Hills gastrointestinal biome en ook Renske gaat goed. Ik sta ook achter deze voedingen ook al hebben beide een andere insteek.