Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:49

Ketly schreef:
Ik zit telkens het filmpje te bekijken en denk dan, wauw, wat een dier is het toch :o Zo leuk dat je na 5 jaar nog steeds onder de indruk kan zijn van je eigen paard! :+


Je hebt dan ook een echt leuk paard hoor. Ik snap goed dat SinneJ zegt dat je dr op de foto moet zetten. Je kan niet genoeg foto's hebben van zo'n dier (en filmpjes) :+


Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 19:04

Haha ga haar de komende jaren nog heeeeel veel op de foto zetten! :+

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:16

Je paard schreeuwt erom idd :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

gillian
Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:49

Beetje flauw, deze reacties.
Ik hoop oprecht dat je met je training verder komt. Dat je paard niks mankeerd.

Dit zijn trainingsfotos van mijn paard. Op het eerst oog niks mis mee..helaas is dit niet het geval.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:54

@Gillian, dit ging niet over lachen met foto's nemen in het algemeen, maar om het verloop van het topic. Ik, en ik weet Babootje en Avalanche81 ook, ben van mening dat medisch alles uitgesloten moet worden als het met rijden niet snel genoeg opgelost geraakt. Het punt is; zodra TS het rijden veranderde, verminderde ook de problemen, dus ik denk dat dat nu niet aan de orde is.

Het was een mopje specifiek voor dit topic en ik zei zelf al dat het flauw was :o

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 06:05

Jeetje Ketly wat super leuk zeg! Ziet er echt heel fijn uit wat een verbetering. Ben super blij voor je!

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 10:53

Bedankt! :D

@Gillian, maar dan kan je toch overal wat achter zoeken? Elk paard dat gezond is kan wat mankeren, en als ik voel dat ze niet vooruit gaat of verbetert ga ik ook zeker haar doorlichten. Maar donderdagavond had ik echt een superfijn paard onder mijn kont en dat is gewoon genieten, na al die jaren maar wat aanmodderen.

Vanavond stap ik voor het eerst weer op sinds donderdag! Zaterdag was ze vrij, maar heb ik haar wel lekker even aan de longe laten lopen. Ze is zelf zo te zien ook lekker eigenwijs geworden na donderdag :+

(Geen rijtechnisch filmpje, gewoon een leuke :D)
https://vimeo.com/372329520

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 21:09

Vanavond een klein half uurtje gereden, ben gestopt omdat het zo lekker ging en wilde het niet forceren. We gaan hier mee verder en zo nu en dan zal ik eens een update plaatsen, maar wel minder vaak zodat we samen tijd hebben om te groeien. Ik wil iedereen bedanken voor alle tips, het meedenken en de positieve berichtjes. En natuurlijk ook het opbouwende kritiek! Ben er heel blij mee en heb er zó veel steun aan gehad <3

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:32

Fijn hoor! Ben benieuwd naar je updates!

MarjanB
Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:43

Super! Lekker stapje voor stapje :)

En ze kan lekker bewegen

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:50

Lekker bezig joh :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 09:34

Even een kleine update! :D

Gisteren hadden we sinds de clinic eigenlijk ons eerste iets 'slechtere' dag. We reden voor het eerst in het donker in de buitenbak met de nieuwe verlichting, maar door alle spanning begon ze weer te hoofdschudden en weer in de paniekstand te gaan. Ze was dus erg gevoelig weer voor het been en elke verkeerde beweging van mij kreeg een schrikreactie. Ook was ze ineens het rechtsom in de goede buiging lopen verleerd :+ Wel sneu om te zien dat ze dan zo weer in de stress kan schieten om iets nieuws, maar had als doel gesteld om op de rechterhand een lekker galopje in te kunnen zetten en dat is uiteindelijk gelukt. :D Ik probeer mijn doelen gewoon iets minder ver te stellen en gewoon stap voor stap alles op te pakken.

De rest van de keren rijden ging het eigenlijk gewoon heel goed. Ze is nog wel iets zwaar op de voorhand, maar dat is misschien ook mijn onzekerheid dat als ik haar loslaat dat ze dan weer uit elkaar valt. We kunnen ook niet in één keer ons doel behalen, maar op deze manier durf ik zelfs ooit wel eens aan een wedstrijdje meepakken te denken!

Na de clinic had ik eigenlijk al besloten dat ik heel graag weer bij haar wilde lessen, dus op 21 december komt ze een clinic bij ons op stal geven! :D

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:41

Ketly schreef:
De rest van de keren rijden ging het eigenlijk gewoon heel goed. Ze is nog wel iets zwaar op de voorhand, maar dat is misschien ook mijn onzekerheid dat als ik haar loslaat dat ze dan weer uit elkaar valt. We kunnen ook niet in één keer ons doel behalen, maar op deze manier durf ik zelfs ooit wel eens aan een wedstrijdje meepakken te denken!

Na de clinic had ik eigenlijk al besloten dat ik heel graag weer bij haar wilde lessen, dus op 21 december komt ze een clinic bij ons op stal geven! :D


Grappig dat je dat zegt, want zij moet in dat aan elkaar zijn loslaten (in de kaak). Dat is een stukje dat je -als ik het zo lees - echt nog moet leren en daarom is een goede instructeur/trice die jou dat bij kan brengen zo belangrijk. Het zou helemaal mooi zijn als je wekelijks bij zo iemand kan lessen.
Neemt niet weg dat je al flinke stappen in de goede richting zet. *\o/*

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 09:49

Ja klopt, de uitleg die ik daarbij vorige keer ook heb gekregen is dat ik haar met been aan moet vullen tot zij daar loslaat, maar dat is nog niet zo makkelijk :+ In principe wil ik straks wel vaker gaan lessen ook bij haar, maar dan moet ik naar locatie en dat lukt mij de komende weken niet. Na kerst en oud en nieuw wil ik dat wel oppakken maar ik wil eigenlijk in deze tussenperiode niet aanklooien met verschillende instructeurs.

Het gaat ook echt zo lekker! Waarin ik eerst altijd dacht dat Garola nou eenmaal in galop standaard uit elkaar viel en niet op een normaal tempo kon galopperen, heb ik nu gewoon een erg braaf dier die op een heel normaal tempo en mooi bij elkaar de galop aanpakt. :D

Ik ga trouwens morgen zelf naar de fysio en op 11 december komt de osteopaat bij Garola langs. Hopelijk helpt dit voor ons beide!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:09

Goed bezig @Ketly! Leuk ook dat die instructeur bij jullie op stal kan komen voor een clinic!

karijn
Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:12

Ketly, gewoon heel veel kilometers gaan maken, en als het lukt om bij haar te blijven lessen, vooral daarmee doorgaan. Dan ga je vooruit. Succes!

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:50

Ketly schreef:
Ja klopt, de uitleg die ik daarbij vorige keer ook heb gekregen is dat ik haar met been aan moet vullen tot zij daar loslaat, maar dat is nog niet zo makkelijk :+ In principe wil ik straks wel vaker gaan lessen ook bij haar, maar dan moet ik naar locatie en dat lukt mij de komende weken niet. Na kerst en oud en nieuw wil ik dat wel oppakken maar ik wil eigenlijk in deze tussenperiode niet aanklooien met verschillende instructeurs.

Het gaat ook echt zo lekker! Waarin ik eerst altijd dacht dat Garola nou eenmaal in galop standaard uit elkaar viel en niet op een normaal tempo kon galopperen, heb ik nu gewoon een erg braaf dier die op een heel normaal tempo en mooi bij elkaar de galop aanpakt. :D

Ik ga trouwens morgen zelf naar de fysio en op 11 december komt de osteopaat bij Garola langs. Hopelijk helpt dit voor ons beide!


Als je contact te zwaar wordt, heb je waarschijnlijk meer halve ophoudingen (dus ook met been inderdaad) nodig op dat moment! Zij wilt uit elkaar op de voorhand. Ipv haar zo bij elkaar proberen te houden met kracht, probeer een halve ophouding en weer los te laten (maar wel contact natuurlijk). Soms moet dat even elke pas als ze meteen weer uit elkaar valt. Maar probeer het niet te lang achter elkaar te doen! Elke keer weer even zo een beetje verlengen zodat je geen sterk contact of halve ophoudingen nodig hebt.

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:52

Wat fijn dat het zo goed gaat! Al het goeds komt langzaam zullen we maar zeggen :D

Ben het met Geryon eens. Niet op kracht gaan rijden. Steeds ophoudingen en weer ontspannen. Een paard dat continu verkrampt in de hals loopt zal zich niet geheel kunnen ontspannen en de beweging niet mooi kunnen laten doorvloeien van achter naar voren. En het is natuurlijk voor je eigen armen ook niet fijn :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 10:57

Bedankt voor de tip! Ik ben daar inderdaad wat mee aan het puzzelen dus daar ben ik erg blij mee. Vandaag gaan we even lekker een blokje om, even ontspannen.

Ik kom net terug van de fysio. Geen wonder dat ik ook moeite met mijn houding, er zat tussen beide benen ongeveer 6-8 cm verschil dus ik had ook nooit recht op haar kunnen zitten. Ik heb oefeningen meegekregen dus ben benieuwd of ons dit ook gaat helpen.

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:02

Ketly schreef:
Bedankt voor de tip! Ik ben daar inderdaad wat mee aan het puzzelen dus daar ben ik erg blij mee. Vandaag gaan we even lekker een blokje om, even ontspannen.

Ik kom net terug van de fysio. Geen wonder dat ik ook moeite met mijn houding, er zat tussen beide benen ongeveer 6-8 cm verschil dus ik had ook nooit recht op haar kunnen zitten. Ik heb oefeningen meegekregen dus ben benieuwd of ons dit ook gaat helpen.


Jee, das wel een heel groot verschil? Geen last van je rug/heupen? Hoe kan je dit met oefeningen oplossen?..

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 11:04

Nee had er eigenlijk nooit last van, maar achteraf wel tekenen dat het niet goed zat. Het is allemaal wel rechtgezet en ik voel ook echt wel dat het nu anders is, maar de oefeningen helpen mee om me aan beide kanten ook recht te houden. Het is inderdaad een flink verschil en dat kwam ze niet heel erg vaak tegen.

IwanLuver
Berichten: 1877
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:06

Stille meelezer, maar ga naar een goede osteopaat, die kan je meer helpen dan een fysio op dit moment. Door oefeningen krijg je je zelf niet rechter, daar heeft je lichaam wel eerst hulp bij nodig

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 15:35

Zoals ik al aangaf, heb ik hulp erbij gehad hoor! Deze mevrouw is geen fysio, maar paramedisch natuurgeneeskundig therapeut (lang leve Google :D). Ik voel ook echt verschil en krijg zeker hier de juiste begeleiding bij.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:40

Hee ts,

Heb een deel meegelezen maar zeker niet alles! Heb wat filmpjes bekeken. Je gaat super vooruit! Even een vraag, ze lijkt af en toe een onregelmatige pas te maken...? Vooral in korte wendingen. Misschien wat teugelkreupel, wat vastpakken of net even iets veranderen oud dat het zo lijkt. Kan natuurlijk allen beoordelen van het filmpje. Niet dat ik denk dat er medisch echt wat is hoor! Maar net even een pasje en dan dompt ze ook wat met dr hoofd. Misschien tempo een klein beetje terug nemen? Ze lijkt op een aantal filmpjes zichzelf ook wel wat te overlopen waardoor ze de kleine wending dan niet helemaal lekker kan maken. Want even later draai je een volte 10m en die is dan weer helemaal netjes!

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 13:43

Hierbij even een update! :D

Met mij en Garola gaat het erg goed! Eerst kropte ze weer erg veel spanning op, wat zich uitte door het vastzetten in de hals, maar hierbij het achterbeen niet goed meenemen. Je kon ook echt zien dat ze de rest van het lichaam niet optimaal kon gebruiken. Momenteel stappen we extra lang in, waarbij we lang en laag beginnen om haar echt de tijd te geven haar lichaam te ontspannen. Daarna pakken we veel oefeningen mee, waarbij ik merk dat ze ook echt het werk uitdagender vindt en dat ze veel minder bezig is met de aanleuning en dan ook veel beter in de aanleuning blijft. Zelf ben ik ook echt meer met mijn houding bezig, maar dit blijft toch lastig. Gelukkig hebben we goede begeleiding waardoor we telkens weer een stapje verder komen.

Sinds kort sprong ze ook telkens op de linkerhand aan in de verkeerde galop, wat ze eerst nooit deed. Dit, in combinatie met niet lekker door het lichaam bewegen, was dan ook de reden om de osteopaat erbij te halen. Die was vorig jaar al geweest, maar toen was ze flink ziek van de enting en dus samen besloten om haar niet te behandelen en een nieuwe afspraak in te plannen. Deze afspraak hadden wij op afgelopen zaterdag. Ze is helemaal nagekeken en behandeld en bleek aan de ene kant helemaal vast te zitten, zowel in de hals als in het SI-gewricht. Het is echt heel bijzonder om te zien wat zo'n behandeling al kan doen. Vanavond mag ik haar voorzichtig weer longeren zonder bijzet. Gisteren even met haar gestapt (een poging gedaan tot :+) maar had mijn handen vol, dus dat is in principe wel een goed teken dat ze wat lekkerder in haar vel zit.

Ook zakten de kussens van het zadel helaas weer wat in, dus a.s. woensdag komt de zadelmaker weer langs om mijn zadel weer na te kijken. Dit komt wel mooi uit in combinatie met de afspraak van de osteopaat, zodat als we weer opstappen we ook meteen weer even helemaal 'goed' beginnen. 30 januari heb ik zelf ook weer een afspraak staan om mijn eigen lichaam weer even na te laten kijken.

Al met al gaat het dus best goed met ons! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 12 bezoekers