Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 11:48

Als student Paraveterinair ben ik onlangs wakker geschud dat m'n katten geen goeie voeding krijgen. (Whiskas en huismerk vd carrefour).
Ik heb 2 katten, Noega en Lowie.
Lowie is een vrolijke gecastreerde kater van 1 jaar met een tikkeltje ADHD. Leeft momenteel nog binnen, mag vanaf maart/april buiten lopen. Geen gezondheidsproblemen, goed op gewicht. Hij eet wel regelmatig aan de (niet giftige) kamerplanten.

Noega is een gecastreerde kater van 3 jaar, doet soms alsof hij oud is maar speelt wel nog met Lowie.
Noega geeft regelmatig over, dit zijn dan vooral (hele) brokken en water/slijm. Hij eet (voor hoe ver ik gezien heb) niet aan de planten en mag vanaf maart/april ook buiten.
Hij is ook een zeer moeilijke eter, vers vlees wil hij niet. Geen kip, geen steak, ...
Hij is wel goed op gewicht.

Moet er wel bij zeggen dat we vorige week verhuisd zijn en Noega heel stress gevoelig is.
Ze krijgen momenteel geen natte voeding.

Nu zijn wij (ik & mijn moeder) opzoek naar kwalitatief goede voeding. Dus weinig granen en hoog vlees gehalte, dat goed gegeten worden (liefst testverpakkingen te koop).
Qua natvoeding mogen er ook dingen aangeraden worden maar droge voeding heeft momenteel voorrang.

Everything will be alright.


Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:00

Ik voer graag Acana/Orijen/Arden Grange/Vigor&Sage :)
Allemaal granenvrij en hoog in vlees :)

Weet niet hoe de verkrijgbaarheid daarvan is in Belgie :)
In NL hebben ze bij Van Noord Diervoeders daar wel kleinere verpakkingen/testverpakkingen van

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

MonaLieske
Berichten: 1519
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:04

Op catmoneo.nl staat veel informatie en advies, zo kun je makkelijk voedingswaarde, smaken, kosten, etc. vergelijken.

Heb je verder kattengras staan? Mijn kat blijft van de kamerplanten af als ik regelmatig vers kattengras voor haar koop/kweek.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:09

Canagan. En kijk dan eens naar de tonijnbrokken. Daar zit geen gevogelte in. Onze kat kan ook niet tegen gevogelte.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 12:15

Kattengras hebben we gehad, moeten nieuwe plantjes halen.

Ik ben nu aan het kijken naar edgar&cooper. Ziet er wel goed uit op eerste zicht.

Everything will be alright.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16088
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:25

Onze jeweetwel kater spuugde ook enorm veel. Sinds hij IAMS Naturally krijgt is dit over. Geen idee of het kwalitatief goed voer is, maar ik ben er blij mee dat we niet meer dagelijks kots hoeven te ruimen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:26

Orijen heb ik ook jaren gevoegd aan mijn kat, hij deed het hier erg goed op dus ik raad dit merk ook aan.

Niqui
Berichten: 2107
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:29

Wij geven Power of Nature: https://www.catmoneo.nl/power-of-nature/

De filosofie van Power of Nature is om optimale ingrediënten te gebruiken voor sterke spieren, immuunsysteem en vitaliteit, zodat je dier een level vol met energie en kracht leeft. Ze gebruiken daarom geen vulstoffen, zoals granen. En redelijk geprijsd als je het vergelijkt met andere voeding van dezelfde kwaliteit.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:41

Kijk eens op zooplus.nl dan kan je de voersoorten zelf wat vergelijken.Katten zijn heel kieskeurig. Mijn katten hebben lang sannabelle gegeten en krijgen nu Royal canin Renal omdat er 1 nierproblem heeft.Omdat ik een zwaar bejaarde groep katten heb, krijgt alles dat.

Letizia
Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:54

Mag ik vragen waarom droogvoer je voorkeur heeft? :)

Mijn diabeet staat volledig op natvoer van animonda carny, in dit voer zit een zeer laag koolhydraat gehalte en is ook nog een heel goed betaalbaar :)


Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:56

Mijn kat doet het goed op Applaws droogvoer en s'avonds krijgt ze een klein blikje Cosma Nature natvoer.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Needje
Berichten: 19171
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:02

Mijne krijgt gewoon vers vlees. En verder wat brokjes van Orijen voor als ik weg ben of de nacht. Deze heeft 85% vlees.
Vers heeft mijn voorkeur. Zo krijgen ze extra vocht binnen. En omdat alles goed opgenomen wordt heb je minder, en niet minder stink, poep.
Waarom wil je per se brokjes?

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:06

Enkele goede merken: Acana, Canagan, Carnilove, celtic connection, Nutrivet, Orijen, Porta 21, Power of nature, purizon,  wildcat, ZiwiPeak.

Don't take anything for granted

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 14:08

Brokjes hebben de voorkeur omdat het mij is aangeraden door de dierenarts (& op school). Mede omdat katten geen maaltijdeters zijn. En ook omdat wij dit zo gewend zijn.
Wij zijn overdag ook gemakkelijk 8u weg dus dan kan ik doorheen de dag geen kleine porties vers vlees geven.

Edit:
Ik schrijf alle merken die aangeraden worden op en ga vanavond vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 08-11-19 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Everything will be alright.

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:10

KVV heeft hier ook de voorkeur ivm het vochtgehalte. Wil je dat echt niet zou ik wel blikvoer geven naast de brokjes, bijvoorbeeld Animonda Carnylees ik goede dingen over.) Zelf geef ik naast de KVV af en toe nog wat brokjes in zo'n voertoren en ik geef dan Purizon. Zowel Animonda Carny als Purizon(en nog meer graanvrije/hoog vleesgehalte merken) op Zooplus.

Brokjes worden vaak aangeraden omdat het de tanden schoon zou maken.. werkt juist andersom :+

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Letizia
Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:15

Luca03 schreef:
Brokjes hebben de voorkeur omdat het mij is aangeraden door de dierenarts (& op school). Mede omdat katten geen maaltijdeters zijn. En ook omdat wij dit zo gewend zijn.
Wij zijn overdag ook gemakkelijk 8u weg dus dan kan ik doorheen de dag geen kleine porties vers vlees geven.

Edit:
Ik schrijf alle merken die aangeraden worden op en ga vanavond vergelijken.

Ik snap dat je wilt aanhouden wat je van de dierenarts leert, maar gezien je de insteek hebt om gezonder te voeren, is het wellicht goed om je eens te verdiepen in natvoer/vers vlees/brokken :)
Juist bij een diabeet (zoals mijn kat) is portie voeding belangrijk, hij krijgt 6 maaltijden verdeelt over 24 uur dmv een timerbak :)

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:22

Edgar en Cooper zit echt te hoog in koolhydraten.
Power of Nature is een mooi merk.

Liefst natvoer maar als je brokken wilt blijven voeren dan zo laag mogelijk in koolhydraten (en granen zijn prima voor het kleine deel koolhydraten in een goede brok).

Niet banketstaaf maar poetsen.

Needje
Berichten: 19171
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:48

Luca03 schreef:
Brokjes hebben de voorkeur omdat het mij is aangeraden door de dierenarts (& op school). Mede omdat katten geen maaltijdeters zijn. En ook omdat wij dit zo gewend zijn.
Wij zijn overdag ook gemakkelijk 8u weg dus dan kan ik doorheen de dag geen kleine porties vers vlees geven.

Edit:
Ik schrijf alle merken die aangeraden worden op en ga vanavond vergelijken.


Bijzonder dat uitgerekend een DA en een opleiding voorkeur geven aan broken. Terwijl katten échte carnivoren zijn en gewoon geen KHD nodig hebben.
Ik werk ook gewoon 8 uur per dag. En ik slaap ook nog met een beetje mazzel 8 uur. (met poek niet gegarandeerd. haha)
In deze periodes staan er dus wat brokjes. Maar dan wel met het hoogst vleesaandeel wat ik kon vinden.

Dus bv ochtend vlees. Dan wat brokjes voor tijdens het werk. Uit het werk vlees en avond vlees. En dan voor de nacht weer wat brokjes.
Al gok ik dat ze best 8 uur zonder kunnen. Maar mijne is nog in de groei dus die mag meer eten.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:52

de site van catmoneo is echt een aanrader om voer te vergelijken en te lezen waarom de 1 beter is dan de andere.
ik voer mijn 2 katten ook vers , kvv of natvoer van mac's. te verkrijgen bij zooplus.
af en toe brokjes van power of nature cat fee's favorite.

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:59

https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/ Via deze site kwam ik op Mac's Cat als beste voer. Vind het alleen jammer dat het niet biologisch is.
Heb ook de opleiding tot Paraveterinair gedaan en geleerd dat brokjes het beste zou zijn. Maar na veel zelfstudie te hebben gedaan kijk ik er nu heel anders tegen aan en krijgen onze honden en katten niet meer standaard brok.

lor1_1984
Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:01

Ik voer momenteel Animonda Carny, 2x daags 2 royale eetlepels geblenderd met wat warm water omdat mijn kat geen klontjes natvoer wenst. :+
En daarnaast staat er standaard een bak Alexis senior (vd Aldi) voor tussendoor/extra trek/aanvulling die ik ong 1x per week bijvul.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 15:06

Ik sta zeker open voor natvoer en ben me daar ook vol op in aan het inlezen.
Maar voor de uren dat ik er niet ben wil ik wel brokken hebben staan.
Momenteel gaat m'n voorkeur uit naar Purizon kwa brokken. Kwa natvoer ben ik er nog niet volledig uit.
Maar ik zie dat je een probeerpakket kan bestellen van purizon brokken met cosma nature natvoeding.

Everything will be alright.

Niqui
Berichten: 2107
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:08

Onze dierenarts vertelde een paar jaar geleden dat hij steeds vaker honden en katten met acute maagproblemen in de praktijk krijgt. Hij wijt dit aan het feit dat er steeds meer rauw vlees wordt gevoerd dat bacteriën kan bevatten. Hij vond het jammer voor de dieren, maar (uiteraard :D ) wel prima voor zijn inkomsten..

IMANDRA
Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:16

Wij voeren onze kater Royal Canin en daar zijn we heel tevreden over. RC doet ook veel onderzoek naar en met hun voeding, dus imo heel betrouwbaar. Niet voor niks dat veel dierenartsen met RC werken! RC of een ander groot gevestigd en betrouwbaar merk zou wel mijn voorkeur hebben tov kleine merken en/of merken die pretenderen 'puur natuur' voer te geven en bepaalde ingrediënten demoniseren (zie het hele debacle van graanvrij hondenvoer en de gezondheidsproblemen die door dit voer veroorzaakt zijn). Daarbij heeft RC heel veel varianten en kan je dus even kijken welke variant goed bij je katers past en welke ze wel of niet eten :)

Droogvoer is in principe goed (krijgt die van ons ook alleen) maar dan zou ik misschien wel kijken of je een waterfonteintje kan halen (je hebt speciale voor katten, zie zooplus, en nog goed betaalbaar ook). Dan drinken ze merkbaar meer!

Vers vlees zou ik niet doen, zeker als het niet de voorverpakte door-een-dierenmerk-geproduceerde variant is. Het is niet voor niks dat er zo veel onderzoek zit in welke verhoudingen van voedingsstoffen nodig zijn in dierenvoeding. Ga je zelf aanklooien zonder goede begeleiding, dan loop je al snel het risico dat je huisdier tekorten op gaat bouwen. Daarbij ga je inderdaad ook problemen krijgen met mogelijke bacteriën erin.

Edit: RC is ook super chill qua klantenservice. Weet zeker dat als je ze even een berichtje via Facebook of mail doet je wel een proefverpakking kan aanvragen!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-11-19 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Niqui
Berichten: 2107
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:16

beatje schreef:
Kijk eens op zooplus.nl dan kan je de voersoorten zelf wat vergelijken.Katten zijn heel kieskeurig. Mijn katten hebben lang sannabelle gegeten en krijgen nu Royal canin Renal omdat er 1 nierproblem heeft.Omdat ik een zwaar bejaarde groep katten heb, krijgt alles dat.
Ik geef mijn oudje met nierproblemen tegenwoordig Happy Cat Schonkost Niere Renal (Zooplus / bij Amazon goedkoper). Ze vinden het zo lekker dat de jongere katten het ook steeds mee willen eten.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 08-11-19 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 43 bezoekers