Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 19:48

De Hoefslag
Overige sporten

Heel Australië kijkt ieder jaar uit naar De Melbourne Cup. Een prestigieuze race, waarin de winnaar met maar liefst vier miljoen Australische Dollar (bijna 2,5 miljoen euro) naar huis gaat. Gisteren was de race spannender dan ooit en ging de overwinning voor de eerste keer in de geschiedenis naar een Australisch gefokt paard.

Aan de Melbourne Cup deden 24 van de beste paarden en jockeys uit verschillende landen mee, die over 3200 meter de strijd met elkaar aangingen.

Klik hier om de rest van dit artikel te lezen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:22

Nieuwsredactie schreef:
Gisteren was de race spannender dan ooit en ging de overwinning voor de eerste keer in de geschiedenis naar een Australisch gefokt paard.


Geen idee waar de Hoefslag haar slechte informatie vandaan haalt, slechte journalistiek of een een slechte vertalende journalist.

In 2009 is de Melbourne cup voor het laatst gewonnen door het Australisch gefokte paard Shocking. Wel knap een Australische race die al bestaat van voor de vliegtuigen en nog nooit door een Australisch paard gewonnen zou kunnen zijn 8)7 :o?

Zunzuncito
Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 05:30

"In the past four years", moet er nog achter. Wat veel paarden in 1 race, dan zal je startpositie heel belangrijk zijn.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 06:28

Mooie winst! Aan iedereen die ooit in Australië is rond deze tijd van het jaar, zorg dat je hier bij bent!
Zon gaaf evenement, hoe groot dit is bij de mensen is te vergelijken met een WK voetbal hier.
Lekker een hele dag hoedjes kijken en verbaasd zijn van de hoeveelheid (contant) geld die om gaat! En natuurlijk zelf ook meewedden, ik had de winnaar in 2016 goed gegokt en daarmee van 1 dollar 6 gemaakt :)

[ img ]

Undefined
Berichten: 3764
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 06:37

Heerlijk, ik had lekker de middag vrij gisteren en woon niet eens in Melbourne! Fantastisch hoe het hele land stil staat om een race van 3 minuten. Ik merk bij mijn collega's en vrienden wel dat ze minder sympathiek hebben voor de races na alle slechte publiciteit van de afgelopen maand. Helaas heeft het paard wat laatste kwam een fractuur in zijn bekken opgelopen dus dat helpt ook niet mee.

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:11

Leuk, nu hopen dat de winnaar niet over 4 jaar gruwelijk aan z'n einde komt.

Zunzuncito
Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:10

Undefined schreef:
Helaas heeft het paard wat laatste kwam een fractuur in zijn bekken opgelopen dus dat helpt ook niet mee.
Ik vroeg me al af waarom er eentje zo achteraan liep. En ook gewoon doorrennen met zo'n fractuur ;(

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:10

Zunzuncito schreef:
Undefined schreef:
Helaas heeft het paard wat laatste kwam een fractuur in zijn bekken opgelopen dus dat helpt ook niet mee.
Ik vroeg me al af waarom er eentje zo achteraan liep. En ook gewoon doorrennen met zo'n fractuur ;(

Dit zijn over het algemeen wel fracturen waar ze goed van herstellen.

Waikiki
Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:00

Zunzuncito schreef:
Undefined schreef:
Helaas heeft het paard wat laatste kwam een fractuur in zijn bekken opgelopen dus dat helpt ook niet mee.
Ik vroeg me al af waarom er eentje zo achteraan liep. En ook gewoon doorrennen met zo'n fractuur ;(

Nee trek hem op de noodrem met 60km per uur.

Deze fractuur zal volledig hersteld worden en het paard is in zeer goede en liefdevolle handen. Dit paard krijgt meer zorg en aandacht dan jullie denken. Of kunnen veroorloven ;)

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

Zunzuncito
Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:09

Ik snap niet wat je allemaal voor mij invult Waikiki; ik vind het knap dat zo'n paard doorrent, ik heb het niet over de jockey. En ik geloof best dat ze goed worden behandeld.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:09

Waikiki schreef:
Deze fractuur zal volledig hersteld worden en het paard is in zeer goede en liefdevolle handen. Dit paard krijgt meer zorg en aandacht dan jullie denken. Of kunnen veroorloven ;)


En tot welke leeftijd dan? Want die docu over renpaarden die en masse geslacht worden in Australië loog er niet op.

Nou heb ik niks tegen de rensport, vind het juist prachtig, en ook niks tegen slachten. Maar dat is wel een hele duistere keerzijde van de medaille.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 04:19


boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:40

Mijn man heeft niets met paarden. Heeft mij nog nooit zien rijden met Pup (mijn knappe verzorgpaard).
Momenteel is hij in Melbourne en zijn pak moest ingepakt want hij ging samen met zijn broer naar de Melbourne Cup. Toch niet te geloven _O- _O-
Ze hebben wel wat gewonnen maar ook verloren, wedden hoort er ook bij

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:54

Waikiki schreef:
Nee trek hem op de noodrem met 60km per uur.

Deze fractuur zal volledig hersteld worden en het paard is in zeer goede en liefdevolle handen. Dit paard krijgt meer zorg en aandacht dan jullie denken. Of kunnen veroorloven ;)

Het is me onduidelijk, is deze denigrerende sneer bedoelt om de rensport te verdedigen of om ze meer schade toe te brengen?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:48

Pantykous schreef:
Waikiki schreef:
Deze fractuur zal volledig hersteld worden en het paard is in zeer goede en liefdevolle handen. Dit paard krijgt meer zorg en aandacht dan jullie denken. Of kunnen veroorloven ;)


En tot welke leeftijd dan? Want die docu over renpaarden die en masse geslacht worden in Australië loog er niet op.

Nou heb ik niks tegen de rensport, vind het juist prachtig, en ook niks tegen slachten. Maar dat is wel een hele duistere keerzijde van de medaille.


Ik kan dit soort nieuwsberichten ook niet meer lezen zonder direct de docu over het slachten weer in m'n hoofd te krijgen. Ik hoop dat deze winnaar een beter lot heeft.

Ik heb overigens ook niets tegen de rensport, wilde "vroeger" graag jockey worden. 8-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:02

Elisa2 schreef:
Ik kan dit soort nieuwsberichten ook niet meer lezen zonder direct de docu over het slachten weer in m'n hoofd te krijgen. Ik hoop dat deze winnaar een beter lot heeft.

Ik heb overigens ook niets tegen de rensport, wilde "vroeger" graag jockey worden. 8-)

Een winnaar van een race als deze eindigt niet zomaar bij de slager. ;) Hij is een ruin, dus vermoedelijk blijft hij nog wel even racen, en voor een paard met deze staat van dienst, die zo in het zicht van de wereld racet, wordt wel een goed thuis gezocht wanneer hij eenmaal met pensioen gaat. Meer bezorgd zou men moeten zijn om de duizenden paarden die géén Melbourne Cup op hun naam hebben staan en die op kleine banen in slechte races moeite hebben om mee te komen. :)

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:06


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:36

Ik heb de reportage inderdaad gezien, en het overgrote merendeel van de paarden die ze bij naam noemen, valt in de categorie die ik aanhaalde en zijn verre van kampioenen, met uitzondering van twee (hoewel die ook bij lange na geen Melbourne Cup materiaal waren): Tahitian Black en War Ends. Prijzengeld, waar zij sterk de nadruk op leggen, zegt imo niet zoveel over de kwaliteit van het paard, want het prijzengeld in Australië is één van de hoogste ter wereld; rating en klasse waarin ze racen zegt meer over het kaliber, en dus ook het kaliber paard dat het meest bij de slacht eindigt. :) Het is goed dat men zich bekommert om het lot van deze dieren, maar mijns inziens zijn de Melbourne Cup contenders niet de paarden die het grooste risico lopen in de rij bij de slacht te eindigen, deels dus ook omdat ze zich bewegen voor het oog van de hele wereld en de pers.


Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:40

Ik vind het behoorlijk triestig dat het hoofdargument in de verdediging van een documentaire over mishandeling en slacht bestaat uit "het waren verre van echte kampioenen" en "de twee uitzonderingen waren geen melbourne cup materiaal." :\

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:10

Over welke verdediging heb je het?

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:12

Mkango schreef:
Ik heb de reportage inderdaad gezien, en het overgrote merendeel van de paarden die ze bij naam noemen, valt in de categorie die ik aanhaalde en zijn verre van kampioenen, met uitzondering van twee (hoewel die ook bij lange na geen Melbourne Cup materiaal waren): Tahitian Black en War Ends. Prijzengeld, waar zij sterk de nadruk op leggen, zegt imo niet zoveel over de kwaliteit van het paard, want het prijzengeld in Australië is één van de hoogste ter wereld; rating en klasse waarin ze racen zegt meer over het kaliber, en dus ook het kaliber paard dat het meest bij de slacht eindigt. :) Het is goed dat men zich bekommert om het lot van deze dieren, maar mijns inziens zijn de Melbourne Cup contenders niet de paarden die het grooste risico lopen in de rij bij de slacht te eindigen, deels dus ook omdat ze zich bewegen voor het oog van de hele wereld en de pers.


Oke, ik heb er verder niet zoveel verstand van.
Maar ik vind het wel fijn om te horen dat deze winnaar dan waarschijnlijk een beter lot gegund is.

Hopelijk gaan de paarden van het andere kaliber ook een betere toekomst tegemoet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:52

Het is inderdaad te hopen dat er nu degelijk beleid komt dat ook gehandhaafd wordt, juist voor die paarden die er makkelijk via de achterdeur uitgewerkt kunnen worden doordat hun prestaties niet breed uitgemeten worden in de pers. :)

(Wat in essentie ook meteen mijn punt was, @Ayasha. ;) Ik probeerde op geen enkele manier goed te praten wat er gebeurt, maar probeerde duidelijk te maken dat de écht goede paarden niet tot de grootste risicogroep behoren, en dat het juist de "verre van kampioenen" zijn die het scherpst in de gaten gehouden moeten worden door de verantwoordelijke instanties zodat ze niet via een achterdeurtje toch naar de slacht verdwijnen zonder reden. De publieke outrage als een paard zoals Vow And Declare bij de slacht zou eindigen, zou nauwelijks te overzien zijn en ook schadelijk zijn voor de sport, terwijl de duizenden paarden die niet zo goed zijn, ongemerkt van het toneel verdwijnen waardoor dit soort misstanden dus kunnen bestaan.)

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:55

Dit is wat er oa met de winnaars gebeurd.
Ieder jaar vindt in Australie de Melbourne Cup plaats en voorafgaande aan dit event is er altijd een parade met voormalige winnaars.
Zie hier:
[ img ]
Might And Power van 26 jaar oud die in 1997 won en Brew 25 jaar oud de winnaar van de cup in 2000.
Might and Power en Brew staan tegenwoordig bij de organistaie Living Legends in de buurt van Melbourne.
Deze organisatie heeft als doel zogenaamde kampioenspaarden terug te brengen naar het publiek.
Dat wil zeggen dat ze daar van hun pensioen mogen genieten en bezoekers de paarden op kunnen zoeken.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Australisch paard wint spannende Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:14

Dit is mooi om te zien en een goed iniatief! duidelijk dat deze paarden wel een goed pensioen hebben/ krijgen. En zelfs een memorial, heel mooi.

Nu inderdaad ook nog voor de mindere goden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Amparo, B_Fokker, Beloki, Britta31, Dancer, Domiinique, flikkalover, Hannanasjuh, Lys_PPA, Misslev, Nimby, NinaCharlie, PotjeMayo, Rubio, sinnekinne, sterregoud, WendyShet, xSannee en 30 bezoekers