Apart slapen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 12:54

Ik hoor vrij regelmatig van getrouwde of samenwonende stellen dat ze apart van elkaar slapen. Hier kan ik mij echt niks bij voorstellen maar ben toch benieuwd naar meningen hierover :)


Anoniem

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:56

Als een partner snurkt of onrustig slaapt snap ik dat best
Genoeg stellen ook met een Amstel bed voor na een feestje

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:57

Wat maakt jou het nou uit dat mensen apart slapen :+
Ik kan het me best wel voorstellen, als de ene een lichte/slechte slaper is en de ander snurk oid.. Slaapgebrek is echt funest voor je gezondheid en je relatie.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:57

[***] schreef:
Als een partner snurkt of onrustig slaapt snap ik dat best
Genoeg stellen ook met een Amstel bed voor na een feestje

Dat dus. Zodra een partner bijvoorbeeld heftig snurkt, of enorm wild kan slapen, begrijp ik goed dat je apart slaapt. Te weinig slapen is niet goed dus soms moet je daar keuzes in maken.

blackstar
Berichten: 3187
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:57

Waarom niet.
Als bijvoorbeeld je partner veel herrie maakt (snurken) of veel beweegt in de nacht en jezelf niet meer aan je rust komt is dit de ideale oplossing.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:59

Ik kan het mij ook goed voorstellen hoor.
Jarenlang gebroken nachten omdat je partner bijv snurkt, is echt niet vol te houden.

tyleysmiley
Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:00

Ja hoor, hier regelmatig, partner die snurkt en ik ben een slechte slaper en ga liever op een andere slaapkamer liggen als naar Peppa Big luisteren en vervolgens uren wakker liggen

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 13:01

Relaxed schreef:
Wat maakt jou het nou uit dat mensen apart slapen :+
Ik kan het me best wel voorstellen, als de ene een lichte/slechte slaper is en de ander snurk oid.. Slaapgebrek is echt funest voor je gezondheid en je relatie.


O maakt mij verder ook totaal niet uit hoor! Maar had er werkelijk nog nooit over nagedacht. Kan mij heel goed voorstellen hoor als je partner een snurker is o.i.d. dat je dan apart gaat slapen.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:01

tyleysmiley schreef:
Ja hoor, hier regelmatig, partner die snurkt en ik ben een slechte slaper en ga liever op een andere slaapkamer liggen als naar Peppa Big luisteren en vervolgens uren wakker liggen

En daar weer aan kunnen frustreren omdat je moe bent en toch wilt slapen. :))

Elinaa
Berichten: 7496
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:02

Grappig dat iedereen snurken en/of licht slapen noemt.
Ik heb momenteel geen relatie maar het samen slapen vond ik altijd 3x niks. Gewoon omdat ik liever alleen lig.. geniet er nu dus elke nacht van :D

Als je geen zin meer hebt kun je er ook geen punt achter zetten.

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:05

Voor ik een relatie had leek het me ideaal om als je samenwoont ieder een eigen slaapkamer te hebben.

Nu ik wel een relatie heb en samenwoon zou ik er niet meer aan moeten denken om apart te slapen.
Ik slaap echt niet lekker als hij er niet naast ligt.
En ja, hij snurkt. Maar dan nog slaap ik lekkerder met mijn vriend ernaast.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die dan absoluut niet kunnen slapen.

Rebel_Jits
Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:05

Lang leve oordopjes *\o/*
Maar ik snap het best als er een in je nek ligt te hijgen, terwijl jij gewoon rustig wilt slapen.

09/10/2023 <3

Arethe
Berichten: 2554
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:07

Mijn ouders doen het af en toe. Zij hebben een goed bed in de logeerkamer gezet omdat ze beide nogal kunnen snurken en elkaar de schuld ervan geven. Een schuift dan in de nacht naar boven om zo nog wel een paar uurtjes slaap te pakken ipv gefrustreerd wakker te liggen.

Zelf heb ik ook een partner die snurkt, zelfs met oordopjes en snurkbeugel hoor ik hem soms heel erg goed. Op die momenten snap ik het volkomen

:)ddd Live a life you will remember. :)ddd

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:11

Naast snurken kunnen ook onregelmatige werktijden een reden zijn. Als partner A om 5 uur uit bed moet en zijn wekker gaat af terwijl partner B pas om 7 uur op moet. Of partner A werkt tot 23.00 uur en gaat pas om 00.30 op bed terwijl partner B de volgende ochtend weer vroeg op moet. Voor niet al te vaste slapers kan dat heel storend voor de nachtrust zijn...

_Lorette_
Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:14

Lijkt me een heel strak plan als je anders niet te genieten bent vanwege een tekort aan slaap. :) Bij ons is het niet nodig. We hebben allebei onze dingetjes... Ik snurk soms als ik verkouden ben, maar dan is het meestal kort en mijn vriend wordt er niet wakker van. Hij praat in zijn slaap, maar ik word tegenwoordig alleen nog wakker als hij iets vraagt of het hard zegt/roept. :P Als ik verkouden ben en snotterend en hoestend de nacht in ga, dan stel ik altijd voor om apart te slapen, maar we doen het nooit.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:17

Samen slapen is ook iets vrij recents, vroeger was het als je geld had voor genoeg slaapkamers helemaal niet gewoon om in 1 bed te slapen.

Maar ik slaap toch ook het fijnste naast mijn man, al raken we elkaar niet meer aan als we eenmaal (gaan) slapen. :=

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:20

Het kan om allerlei redenen zijn, bijvoorbeeld zoals hierboven genoemd.

Maar het kan ook doordat de gevoelens voor elkaar zijn veranderd of doordat om een andere reden de behoefte aan intimiteit is verdwenen.

Het beste voor de relatie en de partners lijkt mij samen kunnen en willen slapen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:21

Als "apart slaper" vind ik het wel leuk dat de vraag gesteld wordt. Vrienden kijken er bij ons ook altijd van op dat wij beiden onze eigen kamer hebben en vrijwel altijd apart slapen.

Ik heb heel lang wel gewoon samen het bed gedeeld omdat ik dacht "dat dat hoort als je een relatie hebt". Echter, ik ben een heel slechte slaper en samen met iemand slapen houdt voor mij eigenlijk in dat ik niet tot nauwelijks een goede nachtrust heb. Zelfs als iemand al "rustig" slaapt kan ik zo overgevoelig zijn dat alleen al de ademhaling van iemand anders mij wakker houdt. Waar dat precies aan ligt, geen idee, want ik slaap prima door omgevingsgeluiden heen en de kat die standaard naast mijn kussen ligt te snurken is dan weer geen probleem.

Ik kreeg op een gegeven moment het advies van iemand om eens apart te slapen toen ik in een zware periode zat (rouw en burn-out) en kampte met een zware oververmoeidheid waar maar geen verbetering in kwam. Dat was een gouden zet, en we hebben het sindsdien ook gewoon doorgezet.

In het begin had mijn vriend er meer moeite mee dan ik, voor hem voelde het een beetje alsof hij "afgewezen" werd. Maar toen hij al gauw merkte dat hij zelf ook veel beter sliep (ik ben wel een onrustige slaper) was hij er eigenlijk heel tevreden mee. Nu is het doodnormaal voor ons, en zouden we allebei niks anders willen. We hebben allebei onze eigen plek waar je je even terug kunt trekken als je je niet oke voelt zonder dat de ander daar meteen voor op zn tenen moet lopen. Ik heb er geen last van als hij na een avondje uit met zn vrienden thuiskomt terwijl ik al lekker lig te slapen, en hij heeft geen last van een vriendinnetje dat de hele nacht ligt te draaien omdat ze de slaap niet kan vatten.

Je zou denken dat het ten koste gaat van "intieme momenten", maar dat valt best mee. Die intimiteit is er net zo goed, alleen vormt zich dat niet in het standaard samen een bed delen.
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 08-11-19 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Zonnetje81
Berichten: 18587
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:23

Mijn ex snurkte zo erg dat ik gewoonweg NIETTTTT kon slapen of er zelfs wakker van werd....zo erg dat je moordneigingen krijgt. Dus ja dan vertrok ik toch echt naar de slaapkamer van zijn dochter. En ja dit was iets waarvan ik dacht: kan ik hiermee leven, wil ik dit zo wel?

Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:25

Een aantal jaar geleden had ik een vriend die verschrikkelijk snurkte.
Zelfs zo extreem dat zijn huig regelmatig ontstoken of geïrriteerd was.

Ik had toen nog een grotere woning en aan hem voorgesteld om voor het slapen een goed bed voor hem in een andere slaapkamer neer te zetten.
Hij zag dat totaal niet zitten, maar ik sliep gewoon bijna niet als hij er was.

Mijn huidige vriend snurkt bijna niet.
Nu vind ik het dan ook heerlijk om samen te slapen <3

Nimber
Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:28

Als 1 van ons ziek is slapen we wel eens apart. T is voor niemand leuk als iemand naast je ligt te snotteren en t bed drijft van t zweet en als ik 10 keer per nacht over m’n nek ga, voel ik me ook rot tegenover hem als hij ook geen oog dicht doet.

Bij m’n ex sliepen we vaak apart omdat hij zo gruwelijk snurkte dat ik echt niet sliep

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Siers83
Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:41

Mijn vriend en ik hebben een tijdje apart geslaprn. Ik had toen een ziekte en slaapproblemen hoorden daar toen ook bij helaas. Ik lag dan halve nachten wakker. Als ik wakker lig ga ik draaien en doen, raak gefrustreerd van mezelf. Mijn vrien word daar dan weer wakker van. Ik had het toen elke nacht. Mijn vriend moest gewoon weerken en de wekker ging om 6.00. Dus beter regelmatig apart slapen want dan kreeg hij ook nog wat slaap. Goed voor onze relatie was t niet trouwrns.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:51

Siersma schreef:
Mijn vriend en ik hebben een tijdje apart geslaprn. Ik had toen een ziekte en slaapproblemen hoorden daar toen ook bij helaas. Ik lag dan halve nachten wakker. Als ik wakker lig ga ik draaien en doen, raak gefrustreerd van mezelf. Mijn vrien word daar dan weer wakker van. Ik had het toen elke nacht. Mijn vriend moest gewoon weerken en de wekker ging om 6.00. Dus beter regelmatig apart slapen want dan kreeg hij ook nog wat slaap. Goed voor onze relatie was t niet trouwrns.


Jammer dat het voor jullie een negatieve impact had op jullie relatie.

Ik denk zelf ook dat het geen kwestie is van "dit of dat is het beste", en dat het heel erg per persoon kan verschillen. Voor ons was het namelijk juist een verbetering in onze relatie. Er ontstond heel veel spanning doordat er zoveel "gedoe" rondom het slapen was. Ook voelde ik steeds meer en meer behoefte om me terug te trekken en alleen te zijn, waardoor we steeds vaker geen dingen meer samen deden. Uiteindelijk merkte ik dat ik het nodig had om "mijn eigen space" te hebben, en dat als ik dit niet had, ik juist steeds minder lol had in het samen met iemand anders tijd doorbrengen. Dit is niet iets wat alleen maar tussen ons was, dit heb ik altijd in relaties gehad die voor langere tijd duurde. Pas nadat ik de tip kreeg om (vanwege de vermoeidheidsklachten) apart te gaan slapen, merkte ik dat het onze algehele verstandhouding en relatie ook enorm goed deed. We vinden elkaar ontzettend lief en leuk (en soms ook vreselijk irritant :+ ) maar hebben voor ons gevoel een heel gelijkwaardige relatie doordat we allebei ook een duidelijk eigen plekje hebben waar we tot rust komen. Onze kamers zijn compleet verschillend, en dat is juist fijn vind ik. Ik rust uit en ontspan in een omgeving die mijzelf weerspiegeld en die geen compromis is tussen wie ik ben en een ander. Voor hem geldt dit ook.

Nogmaals, voor ons werkt dit ontzettend goed, voelen we ons er prettig bij en zouden we niet anders willen. Maar dat betekend niet dat dat voor iemand anders ook zo zou moeten zijn. Mijn enige mening erover is dat ik vind dat iedereen het zo moet kunnen inrichten zoals diegene dat zelf het fijnste vind, of dat nu wel of niet inhoudt dat je samen slaapt. :j

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Apart slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:03

Ik slaap niet apart, maar ik slaap wel beter als ik alleen slaap, dus ik kan het me ook prima voorstellen. Mijn vriend snurkt niet eens per se veel oid, maar ik vind het gewoon fijner om alleen in bed te liggen

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 14:15

Serenity350 schreef:
Als "apart slaper" vind ik het wel leuk dat de vraag gesteld wordt. Vrienden kijken er bij ons ook altijd van op dat wij beiden onze eigen kamer hebben en vrijwel altijd apart slapen.

Ik heb heel lang wel gewoon samen het bed gedeeld omdat ik dacht "dat dat hoort als je een relatie hebt". Echter, ik ben een heel slechte slaper en samen met iemand slapen houdt voor mij eigenlijk in dat ik niet tot nauwelijks een goede nachtrust heb. Zelfs als iemand al "rustig" slaapt kan ik zo overgevoelig zijn dat alleen al de ademhaling van iemand anders mij wakker houdt. Waar dat precies aan ligt, geen idee, want ik slaap prima door omgevingsgeluiden heen en de kat die standaard naast mijn kussen ligt te snurken is dan weer geen probleem.

Ik kreeg op een gegeven moment het advies van iemand om eens apart te slapen toen ik in een zware periode zat (rouw en burn-out) en kampte met een zware oververmoeidheid waar maar geen verbetering in kwam. Dat was een gouden zet, en we hebben het sindsdien ook gewoon doorgezet.

In het begin had mijn vriend er meer moeite mee dan ik, voor hem voelde het een beetje alsof hij "afgewezen" werd. Maar toen hij al gauw merkte dat hij zelf ook veel beter sliep (ik ben wel een onrustige slaper) was hij er eigenlijk heel tevreden mee. Nu is het doodnormaal voor ons, en zouden we allebei niks anders willen. We hebben allebei onze eigen plek waar je je even terug kunt trekken als je je niet oke voelt zonder dat de ander daar meteen voor op zn tenen moet lopen. Ik heb er geen last van als hij na een avondje uit met zn vrienden thuiskomt terwijl ik al lekker lig te slapen, en hij heeft geen last van een vriendinnetje dat de hele nacht ligt te draaien omdat ze de slaap niet kan vatten.

Je zou denken dat het ten koste gaat van "intieme momenten", maar dat valt best mee. Die intimiteit is er net zo goed, alleen vormt zich dat niet in het standaard samen een bed delen.



Dank je wel voor je heldere uitleg! Fijn dat dit voor jullie goed werkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Bielsje, Bloesem21, BoJessie, corinec, daaf4ever, GrapeshotBot, Iris_Casper, janineskolla, Janneke2, janneke_S, JoyenUnory, Kabayo, manonutjuh, roosjenat, Suliko, XladyX, xLaraaj, YvonneV en 64 bezoekers