Privacy gevoelige vragen CBR?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fink
Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 23:56

N.a.v dit artikel ben ik eens de vragen van het CBR op gaan zoeken die je moet beantwoorden bij het invullen van je gezondheidsverklaring, en het verbaasde me behoorlijk hoeveel ze willen weten.

Dat ze moeten weten dat je iets aan en arm, been of ogen hebt, kan ik begrijpen. Of iets zoals epilepsie.

Maar moeten vermelden dat je een bijvoorbeeld een diagnose hebt voor psychische of psychiatrische stoornins; bijvoorbeeld depressie, vind ik wel heel ver gaan.

Wat zou het uitmaken of je die diagnose zou hebben of niet? Als het om eventuele anti-depressiva gaat die bijwerkingen kunnen hebben, dan is de onderstaande vraag (18 toch al voldoende...
En wat is het nut van weten of een kandidaat slaapapneu heeft, als er geen sprake is van enorme vermoeidheid overdag...? En die vraag is al gesteld. Waarom dan nog moeten weten of iemand dat heeft?

Citaat:
18) Gebruikt u medicijnen die de rijvaardigheid negatief beïnvloeden?

Het gaat om medicijnen waar u bijvoorbeeld slaperig of suf van kunt worden, of om medicijnen met ernstige bijwerkingen.

Vaak staat er een waarschuwing op de verpakking, maar niet altijd. Het staat wel altijd in de bijsluiter.


Vraag me af wat het nut van veel vragen is en hoeveel nou echt nodig is? Vind het ook erg privacygevoelig; het is echt een flinke vragenlijst.... Ik ben wel benieuwd naar wat anderen hier van vinden.

Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.


Kerstmuts


lies_sparkle
Berichten: 6121
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:58

Ik denk, en dat is volledig eigen invulling, dat de vraag mbt psychische stoornis er in zit omdat je een gevaar voor jezelf en voor anderen kan zijn als er echt, echt iets gaande is.
Als in mensen in een psychose, suïcide, etc.
Maar dat is mijn idee alleen.

Ik vind het niet erg. Ja, ze willen veel weten maar ik vind dat ze ook veel mogen weten omdat uiteindelijk autorijden een riskant spel kan worden als er dingen niet goed zijn.

Cioccolato
Berichten: 6596
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:24

Het is wel een boel privacy.. Maar je bent niet alleen met jezelf op de weg maar met miljoenen andere mensen. Dus als je 'iets' hebt, vind ik dat het wel kenbaar moet zijn. En vinden hun dat je daarmee niet kan/mag rijden, zullen ze er vast een goede reden voor hebben.
Die 'dingen' kunnen we vrij makkelijk kenbaar hebben.

Maar ik vind het wel lastig, zo over na denkend.
Mag een alcoholist een rijbewijs? Mag je met een depressie rijden? Of met een lichte wel en een zware niet? Ik heb ook geen idee waar we grenzen liggen.


Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:27

Met een depressie verslechtert je reactiesnelheid en je beoordelingsvermogen. Oók als je geen medicijnen slikt! Dus daarom mag je met een ernstige depressie niet zomaar achter het stuur en moet een arts beoordelen dat je voldoende klachtenvrij bent en voldoende zelfinzicht hebt om te mogen rijden.


Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:47

Citaat:
Vraag me af wat het nut van veel vragen is en hoeveel nou echt nodig is? Vind het ook erg privacygevoelig; het is echt een flinke vragenlijst.... Ik ben wel benieuwd naar wat anderen hier van vinden.

Omdat je, als je slaagt, met een "wapen" van 100den kilo's de weg op mag.
Ze willen gewoon zeker weten dat het risico op een (ernstig) ongeval zo klein mogelijk is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:52

Ik heb ook moeite met de lijst, niet vanwege de privacy, maar vanwege de uitvoer van het beleid dat erachter hangt.

Omdat het CBR ontzettend achterloopt, haar beleid niet op orde krijgt en er te weinig toezicht is op het proces gaat er flink wat mis waar veel mensen dan weer de dupe van zijn. De situatie in het artikel is er eentje van, maar iedereen die ergens op de vragenlijst een ja aanvinkt komt in die molen terrecht. En dan kun je zomaar anderhalf jaar verder zijn zonder een stap gezet te hebben (maar wel veel extra kosten gemaakt te hebben).

Het probleem is dat ondanks een "uitgebreide" check en procedure, er helemaal geen cijfers bekend zijn die erop wijzen dat het zo goed werkt om problemen in het verkeer te voorkomen. Wat we wel zeker weten is dat er heel veel gedoe is binnen en buiten het CBR rondom deze procedures en het aantal mensen dat er de dupe van raakt alleen maar groter wordt.

Maar wat de vragen van TS betreft; privacygevoelig is het niet, ze mogen vragen wat ze willen. Zolang jij toestemming geeft (de vragen beantwoord) is het geen punt. Dat alles gevraagd mag worden betekend niet dat alle info gebruikt mag worden overigens, dus in de praktijk zou het zo moeten zijn dat alleen dat wat van invloed is gevraagd mag worden. Ze mogen die info niet zomaar delen, dat is een ander punt. Is het nuttig en nodig? Het is denk ik wel nodig om goed te screenen naar iemands rijbevoegdheid. Immers, je deelt de weg met andere weggebruikers en onkundig rijgedrag brengt risico's met zich mee. Maar is het op dit moment ook nuttig? Nee, in mijn ogen niet. De procedure is onduidelijk, er hapert van alles, de onderbezetting van medisch personeel bij het CBR maakt dat men het werk niet bij kan houden en de wachtlijsten alleen maar langer worden, ook voor degene die eigenlijk na 15 minuten alweer buiten zouden moeten staan omdat het prima okey is. Omdat het inmiddels steeds bekender is dat die vragenlijst een drama kan opleveren wordt steeds vaker geadviseerd hem niet naar waarheid in te vullen. Dan krijg je dus al helemaal een probleem, want dan werkt je systeem definitief niet meer.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Palmera
Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:53

Een auto is een moordwapen.

xDenies
Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:53

Mijn ex had toentertijd ingevuld dat ie in het verleden inderdaad in contact is gekomen met psychologische hulp. Duurde flink voordat ie uiteindelijk voor zn rijbewijs mocht! Moest op afspraak komen enz.

Voor een verleden vind ik dat wel wat heftig.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:55

Mjelleke schreef:
Met een depressie verslechtert je reactiesnelheid en je beoordelingsvermogen. Oók als je geen medicijnen slikt! Dus daarom mag je met een ernstige depressie niet zomaar achter het stuur en moet een arts beoordelen dat je voldoende klachtenvrij bent en voldoende zelfinzicht hebt om te mogen rijden.

Vind ik wel heftig hoor, half Nederland slikt inmiddels anti-depressiva of ritalin....

Niet dat dat goed is, maar dat is een ander verhaal.

Mijn vragenlijstje was veel korter, gelukkig. Zou echt geen zin hebben gehad om het met mijn rijinstructeur te gaan hebben over mijn eetstoornis(verleden) bv.

Ben het wel met de TS eens dat ik het een beetje ver doorgeschoten vind, en dat veel mensen als ze echt niet zouden kunnen kwalificeren als veilig op de weg, wel tijdens de lessen en examens geelimineerd zouden worden. Hetzelfde geldt voor een zware depressie bv. Als dat echt zo ernstig is dat je rijvaardigheden aangepast zijn komt dat in je lessen ook wel naar boven.

Die extra keuringen als je ergens ja bij zegt, riekt voor mij een beetje naar geldklopperij :7

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:59

Mjelleke schreef:
Met een depressie verslechtert je reactiesnelheid en je beoordelingsvermogen. Oók als je geen medicijnen slikt! Dus daarom mag je met een ernstige depressie niet zomaar achter het stuur en moet een arts beoordelen dat je voldoende klachtenvrij bent en voldoende zelfinzicht hebt om te mogen rijden.

Maar op het moment dat je een depressie krijgt als je al een rijbewijs bezit, is er niemand die daar naar kijkt en kun je dus gewoon de weg op. Dat vind ik een beetje krom.

Het CBR haalt vooral heel veel geld uit deze vragenlijsten. Ik ken iemand die al zijn hele leven een halve vinger mist. Hij moest uitgebreid onderzocht worden, ondertussen wel rijlessen blijven betalen. Dat hele traject heeft zo een halfjaar in beslag genomen.

dito
Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 01:01

Mijn dochter heeft ADHD en dat stond ook in de lijst. Nu slikt ze er al 2jr geen medicatie meer voor maar toch maar naar waarheid ingevuld. Daardoor kreeg ze een oproep om in Amsterdam te verschijnen. Ze kreeg een gesprek en kreeg vragen of ze kon fietsen, wel eens ruzie had, opleiding had afgemaakt etc. Bizarre vragen ....mijn dochter beantwoorde ze vol ongeloof. Die man zei ook wat vreemd dat jij hier zit. Goed dit gesprek kostte iets van 189 euro. Vervolgens werd ze later opgeroepen voor een rij test. Moest ze zelf lesauto regelen en instructeur. Wat we zelf moesten betalen. Al met al hoop geld gekost!!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 01:09

Betreft ADHD en aanverwante zaken vindt ik dat echt bizar. Vaak rijden dat soort menen juist eerder veiliger dan onveiliger.
Zo vragen lijst slaat nergens op, want iemand die wel gevaar is die gaat in zo geval echt geen ja invullen. Ze zouden in plaats van veel beter kunnen kijken of iemand een stafblad heeft.

Palmera
Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 01:58

Blussem schreef:
Betreft ADHD en aanverwante zaken vindt ik dat echt bizar. Vaak rijden dat soort menen juist eerder veiliger dan onveiliger.
Zo vragen lijst slaat nergens op, want iemand die wel gevaar is die gaat in zo geval echt geen ja invullen. Ze zouden in plaats van veel beter kunnen kijken of iemand een stafblad heeft.

Want? Als je een strafblad hebt voor het jatten van een rolletje drop ben je per definitie een gevaar op de weg?

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 02:30

Blussem schreef:
Betreft ADHD en aanverwante zaken vindt ik dat echt bizar. Vaak rijden dat soort menen juist eerder veiliger dan onveiliger.
Zo vragen lijst slaat nergens op, want iemand die wel gevaar is die gaat in zo geval echt geen ja invullen. Ze zouden in plaats van veel beter kunnen kijken of iemand een stafblad heeft.

Vandaag toevallig nog een tentamen gehad over oa ADHD.
Mensen met ADHD hebben een verhoogd risico op het krijgen van een (ernstig) auto ongeluk. Dat zit hem voornamelijk in het houden van overzicht en het houden van aandacht (niet afgeleid raken). Dus nee, het is niet zo dat het grote deel van mensen met ADHD veiliger rijdt dan iemand zonder ADHD. Maar de ene persoon met ADHD is de andere niet, waar de ene ongeschikt zou zijn om een auto te besturen, kan de andere prima overweg. Net als bij alle andere stoornissen die op die lijst staan en daarom willen ze het nader onderzoeken.
Het kijken naar een strafblad heeft er dus ook helemaal niks mee te maken.

Het is ook niet zo dat de reden voor de vragen alleen zijn om de eventuele bijwerkingen van medicatie (zoals vertraagde reactiesnelheid), maar er kunnen juist ook problemen zijn bij de stoornis zelf die het veilig besturen van een voertuig kunnen belemmeren.


Ik vind de manier waarop het gaat zelf trouwens ook niet oké hoor. Er wordt in eerste instantie geen onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen en ernst van een stoornis, terwijl daar zulke grote verschillen in liggen. Voordat je dan een goedkeuring hebt voor iets wat helemaal geen probleem was, ben je zo honderden euro’s en een paar maanden verder. Dat zou zeker anders moeten.
Maar ik begrijp zeker wel dat ernaar gekeken wordt.

Suzanne F.
Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:50

Je moest eens weten wat ze vragen bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat is echt helemaal over de top, ik heb me rot gelachen. Je moest aangeven of je ooit (dus in je hele leven vanaf de geboorte) weleens bij de huisarts was geweest en met welke klachten. En of je ooit medicijnen had geslikt en welke. En dan gingen ze elk onderdeel van je lichaam af. Of je ooit weleens keelklachten had gehad. En dan of je ooit geopereerd was geweest en waar en door welke arts. Ja geen idee waar mijn amandelen eruit gehaald zijn toen ik 4 was, laat staat welke arts het was.
Dus alles is voorbij gekomen, van een blaasontsteking tot een bevalling tot een gebroken pols. Van antibiotica tot naproxen. Ben er een uur mee bezig geweest met die lijst.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:57

Palmera schreef:
Want? Als je een strafblad hebt voor het jatten van een rolletje drop ben je per definitie een gevaar op de weg?

Mensen met een crimineel achtergrond en mensen die laks omgaan met de regel geving zijn idd eerder gevaar dan iemand die wel braaf aan de wetgeving houdt.

xbelieveitx
Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:03

Ik moet er zelf ook helaas aan geloven, ben met mijn rijbewijs bezig en ik moest het ook invullen. Omdat ik in de afgelopen 5 jaar een depressie heb gehad en een autisme spectrum stoornis heb moet ik me dus laten keuren met de nodige kosten van die waar ik als student zijnde eindelijk gewoon ook het geld niet voor heb en dus ook niet weet hoe ik die kosten ga betalen . En daarnaast kan mijn rij instructeur nu gewoon zien dat ik tijdens het lessen prima functioneer ;(

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:40

Independence schreef:
Maar op het moment dat je een depressie krijgt als je al een rijbewijs bezit, is er niemand die daar naar kijkt en kun je dus gewoon de weg op. Dat vind ik een beetje krom.


Ik ben er destijds netjes op gewezen door mijn psychiater. Officieel mag je gewoon de weg niet op, ook als je je rijbewijs al hebt mag je niet rijden als je niet rijgeschikt bent.

san4nie
Berichten: 3551
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:07

Blussem schreef:
Palmera schreef:
Want? Als je een strafblad hebt voor het jatten van een rolletje drop ben je per definitie een gevaar op de weg?

Mensen met een crimineel achtergrond en mensen die laks omgaan met de regel geving zijn idd eerder gevaar dan iemand die wel braaf aan de wetgeving houdt.

Waar blijkt dat uit?

Ik vind het echt bizar. Alsof elk (klein) psychisch of lichamelijk probleem nu of in het verleden invloed heeft op je vermogen deel te nemen aan het verkeer en een voertuig te besturen.

Hoefde zelf alleen iets in te vullen over medicijnen en ziektes die je reactievermogen beïnvloeden en slecht zicht ook na correctie door bril of lenzen. Misschien nog iets meer, maar geen uitgebreide gekke vragenlijst. Ben zelf trouwens ook wel eens bij een psycholoog geweest en heb m’n rug gebroken gehad, bij beide is nooit iets gezegd over autorijden. Toen ik er in het ziekenhuis naar vroeg wbt m’n rug, zeiden ze: je hebt bij het halen van je rijbewijs ook een verantwoordelijkheid gekregen om zelf in te kunnen schatten of je in staat bent om te rijden.” Oké..

Het CBR werkt hiermee toch ook in de hand dat mensen zo’n vragenlijst niet helemaal eerlijk gaan invullen.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:12

Palmera schreef:
Blussem schreef:
Betreft ADHD en aanverwante zaken vindt ik dat echt bizar. Vaak rijden dat soort menen juist eerder veiliger dan onveiliger.
Zo vragen lijst slaat nergens op, want iemand die wel gevaar is die gaat in zo geval echt geen ja invullen. Ze zouden in plaats van veel beter kunnen kijken of iemand een stafblad heeft.

Want? Als je een strafblad hebt voor het jatten van een rolletje drop ben je per definitie een gevaar op de weg?


Nuja, om even een andere weg in te slaan over met twee maten meten.

Een VOG is dan weer niet nodig om les te geven volgens het CBR, en dat uit zich dan wel weer in een oververtegenwoordiging van een bepaald type mens dat instructeur wordt. :P

Mijn eerste instructeur was dan ook meteen een ‘gekkie’ die de hele tijd ongepaste opmerkingen liep te maken terwijl die zijn hand op mijn been legde ‘om te helpen gas geven’ .

Ik naief natuurlijk, als 18 jarig meisje. Tot die begon over massages voor de les, en of die een keer mee zou gaan naar mijn paard zodat ik beter kon ontspannen in de auto -O-

Flirten is niet illegaal, maar damn, dit ging wel meer richting een #metoo’tje dan nodig :7 Daarna kreeg ik wel een nieuwe instructeur, maar was toch ongemakkelijk allemaal.

Wat mij betreft wel een beetje met twee maten meten dus, als je je weg toch al gevonden hebt in eindeloze bureaucratische procedures, Ga dan eerst effe aan de slag met die ransbakken die toch gemiddeld 40 uur in een kleine ruimte zitten met voornamelijk tieners. Want daar gebeuren ook meer dan genoeg incidenten, en dat is ook gewoon niet nodig.

Maargoed, dat is opzich geen argument om niet de veiligheid op de weg te handhaven. Denk alleen niet dat zo’n formuliertje nou het meest efficient is voor leerlingen zelf, maar vooral voor de spekpot.
Want zoals ik eerder zei kan, bij relatief milde aandoeningen, de instructeur volgens mij een 10x betere inschatting maken dan een arts die je dan 10 minuten ziet.

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:14

Een piloot met een depressie heeft nog niet zo lang geleden een vliegtuig tepletter gevolgen met al zijn passagiers en co piloot erin.
It matters.

En ja, als je eenmaal je rijbewijs hebt kun je gerust stiekem wel de weg op met psychische problemen, echter, als je bij een ongeval betrokken raakt, is het maar de vraag of je verzekering het dekt.
Het is dus gewoon verstandiger om niet te rijden als je psychische toestand of medicatie daar invloed op heeft.

En bekijk het eens van de andere kant. Als iemand je met je paard van de weg afmaait en je hoort dat er sprake was van medicijngebruik of een geestestoestant die er aan de grondslag ligt, denk je dan ook niet "hoe is het mogelijk dat die zijn rijbewijs heeft?" of "dat die nog in de auto stapt!"
We willen allemaal dat er een vangnet is, ook als dat niet 100% werkt. Ze moeten het op het minst proberen te ondervangen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Joy_Mennings
Berichten: 2280
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Privacy gevoelige vragen CBR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:42

Ik snap van sommige punten dat ze het willen weten. Echter vind ik dat ze bij sommige onderdelen meer moeten kijken naar de zwaarte van de vorm.

Ik heb een lichte vorm van PDDNOS, wat zich voornamelijk uit bij sociale situaties (ik omschrijf het altijd maar als extreem verlegen). Ik heb de vragenlijst naar waarheid ingevuld. Ik moest naar de psychiater, waar ik gelukkig na een week al terecht kwam. Die zag geen problemen. Daarna maanden moeten wachten op een rijtest,ook geen problemen. En daarna moest ik nog langer wachten op een speciaal exam. Gelukkig was er nog een examen vrij een aantal dagen voor mijn theorie verliep, anders had ik een heel groot probleem gehad.

Heel veel kosten en tijdverspilling voor een probleem dat eigenlijk niks met rijden te maken heeft. Ze hadden bijvoorbeeld al aan mijn instructeur kunnen vragen of hij bijzonderheden was, hij kan dat volgensmij beter beoordelen dan iemand die mij 30 min ziet rijden. Of alleen het psychologisch onderzoek doen, als daar geen bemerkingen uitkomen geen rijtest.

Het is naar mijn inziens gewoon veel tijdverspilling.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:49

san4nie schreef:
Hoefde zelf alleen iets in te vullen over medicijnen en ziektes die je reactievermogen beïnvloeden en slecht zicht ook na correctie door bril of lenzen. Misschien nog iets meer, maar geen uitgebreide gekke vragenlijst. Ben zelf trouwens ook wel eens bij een psycholoog geweest en heb m’n rug gebroken gehad, bij beide is nooit iets gezegd over autorijden. Toen ik er in het ziekenhuis naar vroeg wbt m’n rug, zeiden ze: je hebt bij het halen van je rijbewijs ook een verantwoordelijkheid gekregen om zelf in te kunnen schatten of je in staat bent om te rijden.” Oké..

Het CBR werkt hiermee toch ook in de hand dat mensen zo’n vragenlijst niet helemaal eerlijk gaan invullen.


En je hebt wel zelf je EV ingevuld op de site van het CBR of heeft je rijschool dat gedaan?
De vragenlijst is al jaren nagenoeg hetzelfde, kort geleden hebben ze die veranderd/verduidelijkt.

De vragenlijst invullen naar waarheid is geheel je eigen verantwoording maar de gevolgen zijn ook voor jezelf. Als jij zaken niet vermeld die wel van toepassing zijn en je krijgt bv een ongeval als je je rijbewijs hebt en dat zou mogelijk gevolg kunnen zijn van dat wat je niet hebt ingevuld kan dat reden zijn voor een verzekering om niet uit te keren.
Nou weet ik toevallig voor wat voor bedragen verzekeringen zijn als je iemand letsel toedoet bij een aanrijding maar dat kan heel flink oplopen als je verzekering dat niet gaat betalen, dan weet je iig waarvoor je de rest van je leven aan het werk bent.


Ik vind het ook een heel groot deel de verantwoordelijkheid van je instructeur om je daarop te wijzen en rijscholen die adviseren om bepaalde klachten maar niet in te vullen vind ik al helemaal niet geloofwaardig.
Het is ook niet voor niks dat men tegenwoordig zelf de verklaring moet invullen en dat de rijschool dat niet meer voor je mag doen.
Bij mijn weten ben je tegenwoordig verplicht om gediagnosticeerde ADHD/autisme te vermelden, verder gediagnosticeerde psychische problematiek en gebruik medicatie voor psychische problematiek.
Sommige mensen denken dat het allemaal wel meevalt maar ik heb weleens een leerling gehad die de ritalin op een ander tijdstip als gewoonlijk had ingenomen en ik herkende mijn eigen leerling niet meer.


Joy_Mennings schreef:
Ze hadden bijvoorbeeld al aan mijn instructeur kunnen vragen of hij bijzonderheden was, hij kan dat volgensmij beter beoordelen dan iemand die mij 30 min ziet rijden. Of alleen het psychologisch onderzoek doen, als daar geen bemerkingen uitkomen geen rijtest.

Een instructeur is geen dokter he en een instructeur heeft daarnaast ook belang erbij om een leerling door te laten rijden, het zou dus geen goede zaak zijn als een instructeur inspraak zou hebben in de beoordeling. Het idee van de rijtest is ook om een onafhankelijk iemand de beoordeling te laten doen. je instructeur heeft ook geen inzicht in het medische verhaal en de medisch adviseur wel.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

san4nie
Berichten: 3551
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:00

Polly schreef:
san4nie schreef:
Hoefde zelf alleen iets in te vullen over medicijnen en ziektes die je reactievermogen beïnvloeden en slecht zicht ook na correctie door bril of lenzen. Misschien nog iets meer, maar geen uitgebreide gekke vragenlijst. Ben zelf trouwens ook wel eens bij een psycholoog geweest en heb m’n rug gebroken gehad, bij beide is nooit iets gezegd over autorijden. Toen ik er in het ziekenhuis naar vroeg wbt m’n rug, zeiden ze: je hebt bij het halen van je rijbewijs ook een verantwoordelijkheid gekregen om zelf in te kunnen schatten of je in staat bent om te rijden.” Oké..

Het CBR werkt hiermee toch ook in de hand dat mensen zo’n vragenlijst niet helemaal eerlijk gaan invullen.


En je hebt wel zelf je EV ingevuld op de site van het CBR of heeft je rijschool dat gedaan?
De vragenlijst is al jaren nagenoeg hetzelfde, kort geleden hebben ze die veranderd/verduidelijkt.

De vragenlijst invullen naar waarheid is geheel je eigen verantwoording maar de gevolgen zijn ook voor jezelf. Als jij zaken niet vermeld die wel van toepassing zijn en je krijgt bv een ongeval als je je rijbewijs hebt en dat zou mogelijk gevolg kunnen zijn van dat wat je niet hebt ingevuld kan dat reden zijn voor een verzekering om niet uit te keren.
Nou weet ik toevallig voor wat voor bedragen verzekeringen zijn als je iemand letsel toedoet bij een aanrijding maar dat kan heel flink oplopen als je verzekering dat niet gaat betalen, dan weet je iig waarvoor je de rest van je leven aan het werk bent.


Oei, in mijn herinnering waren het een paar vragen op een A4-tje... Misschien klopte dat dan niet helemaal.

Ik zeg niet dat ik het goedkeur hè. Ik kan het alleen wel geloven als mensen het niet eerlijk invullen omdat zij zich niet bewust zijn van die gevolgen die jij noemt bijvoorbeeld.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Joy_Mennings
Berichten: 2280
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:01

Polly schreef:
Joy_Mennings schreef:
Ze hadden bijvoorbeeld al aan mijn instructeur kunnen vragen of hij bijzonderheden was, hij kan dat volgensmij beter beoordelen dan iemand die mij 30 min ziet rijden. Of alleen het psychologisch onderzoek doen, als daar geen bemerkingen uitkomen geen rijtest.

Een instructeur is geen dokter he en een instructeur heeft daarnaast ook belang erbij om een leerling door te laten rijden, het zou dus geen goede zaak zijn als een instructeur inspraak zou hebben in de beoordeling. Het idee van de rijtest is ook om een onafhankelijk iemand de beoordeling te laten doen. je instructeur heeft ook geen inzicht in het medische verhaal en de medisch adviseur wel.


Dat snap ik, maar waarom is het nodig om een rijtest te doen nadat een psychiater heeft gezegd dat er niks aan de hand is? Dat is toch overbodig?

En ik vond het al helemaal stom dat die rijtest pas aangevraagd kon worden nadat het cbr de beoordeling van de psychiater goedgekeurd had (zo'n 3 maanden na het bezoek) maar dat het verplicht is ongeacht wat de psychiater zegt.

Over de assistent van de psychiater ben ik trouwens niet te spreken. Heb nog nooit iemand meegemaakt met zoveel vooroordelen over autisme. Zo'n rare uitspraken dat ze deed.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, chinnie, DemiSisa, Froukje, juliedo24, LiannePuthzy, luxx, Mariett, rollyjogered en 52 bezoekers