steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:42

De deuren waren afgesloten en dan dus niet zonder geweld te openen. Bovendien is inbreken in iemand persoonlijk eigendom altijd intimiderend en agressief.

En de dieren een dag onthouden van hun verzorger is niet bepaald het risico klein houden voor de dieren.

[o]


juval
Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:48

ik heb het niet over de strafmaat gehad, dat is iets aan de rechter en het heeft weinig zin om daar iets van te vinden. Het OM zou in beroep kunnen gaan, of de boer kan misschien alsnog aangifte doen.

Ik vind dat je erg goed op de hoogte bent van de bezetting van de activisten, inside informatie??

dat je het een frame noemt dat de hulpeloze boer het slachtoffer is geworden van gewelddadige dierenactivisten zegt ook veel. Het is een feit dat de boer het slachtoffer is geworden, die is door de activisten belaagd en zijn stal is bezet. Hoe wil je het dan noemen? heeft ie er om gevraagd? Je zegt dat het willekeurig was, dus het verleden van zijn bedrijf doet er verder niet toe.
Je kan dit echt niet goedpraten!


Een aantal weken geleden zijn er hier in de buurt en op ons erf ook activisten geweest. Een groep in camouflagekleding kwam 's ochtends heeel vroeg op ons erf, gelukkig waren we al bezig en heeft onze hond ze afgeschrikt. Ook bij de geitenboerderij verderop in de straat zijn ze op het erf geweest.
Ik wil je wel vertellen dat dat heel erg verontrustend en angstig is geweest voor mij en mijn gezin! Ik heb ook melding bij de politie gedaan hiervan. Nog steeds ben ik extra alert op de omgeving en vooral 's nachts voel ik mij niet veilig op mijn eigen erf.
bedankt activisten, en iedereen die dit wil goedpraten!

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:04

juval schreef:
margratea, ik vind het stuitend dat jij de activisten gaat verdedigen. Inbraak, bezetting, intimidatie, agressie, geweld, in gevaar brengen van dieren en mensen. Dat kan een weldenkend mens toch niet goedpraten?


Bedenk wel dat Magrathea zelf veganist is dus hierdoor zo of zo al meer sympathie op kan brengen met de actievoerders dan dat wij dat hebben. Wel zie je duidelijk dat er binnen de vegan beweging discussie bestaat over de te volgen strategie. De wat meer intelligente veganisten zijn zich bewust dat dit soort wilde acties eennaverrechts effect heeft voor de bekering van zoveel mogelijk mensen tot het veganisme. Dit zijn dan ook de vegans die zich genuanceerder uitlaten tegenover de buitenwereld. Maar uiteindelijk hetzelfde doel nastreven. Het zijn voornamelijk de meer intelligente veganisten die zich in allerlei lobbygroepjes, politiek en media roeren met het doel om de veehouderij in een slecht daglicht te zetten. Maar uiteindelijk staan dierentuinen en ruiters ook op hun verlanglijstje.

Ik zou zeggen weet hoe het veganisme en vooral de vegan beweging in elkaar steekt. Door hun eigen succes krijgen ze nu last van de meer radicalere en vooral ook dommere vegans die als het ware als ongeleide projectielen te werk gaan. Ik vrees meer de intelligentere exemplaren dan de onnozele actievoerders die niet inzien dat ze het veganisme meer kwaad dan goed doen.


Een paar weken geleden zag ik in de Facebook groep Vegan Nederland nog een topic over het samen demonstreren met de bouwvakkers waarbij ze met spandoeken met anti boer leuzen de bouwvakkers een hart onder de riem wilden steken. Of moet ik beter zeggen een poging wagen om de bouwvakkers tegen de boeren uit te spelen. Aangezien ik het erg druk had heb ik dit topic in de vegan groep niet verder gevolgd. Maar ik zou tegen elke boer willen zeggen. Kijk vooral verder binnen de vegan beweging dan alleen naar de ongeleide projectielen.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:16

Hier in de buurt zijn ze ook bezig juval :( maar de buurtappgroepen zijn erg actief dus als ze gesignaleerd worden, grijpen ze ze zo denk ik := boeren onder elkaar is nu sterker dan ooit, en als er op een boerderij zoiets aan de hand is denk ik dat ze niet lang veilig zijn.
Politie zit ook in de appgroepen dus die zal er ook snel bij zijn.

[o]

juval
Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:23

Ik bel ook eerst fdf en daarna de politie als ze hier komen

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:25

Hier zijn het trouwens auto’s met buitenlands kenteken.
Snap niet waarom ze uit het buitenland komen, hebben ze daar geen boerderijen om te bezetten :? Niet dat ik het die boeren gun, maar ik snap echt niet waarom je 500km verderop gaat protesteren tegen dingen die in je eigen land ook aanwezig zijn :=

[o]

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:08

Oké ik ben dus minder intelligent? Thanks :')

juval schreef:
Ik vind dat je erg goed op de hoogte bent van de bezetting van de activisten, inside informatie??

Nope, al mijn info komt gewoon van het internet. Is gewoon te vinden in nieuwsberichten, blogs etc. Ik ken de actiegroep Meat the victims verder niet, ik ken de groep Animal rights een beetje (die hier volgens mij ook iets mee te maken had - weet het niet zeker, maar ze zijn wel om een reactie gevraagd e.d.) maar ik ken er verder niemand ofzo voor zover ik weet.

juval schreef:
dat je het een frame noemt dat de hulpeloze boer het slachtoffer is geworden van gewelddadige dierenactivisten zegt ook veel. Het is een feit dat de boer het slachtoffer is geworden, die is door de activisten belaagd en zijn stal is bezet. Hoe wil je het dan noemen? heeft ie er om gevraagd? Je zegt dat het willekeurig was, dus het verleden van zijn bedrijf doet er verder niet toe.
Je kan dit echt niet goedpraten!

Zoals ik al vaker heb gezegd, ik praat niks goed. Ik vind het terecht dat de activisten straf hebben gekregen. Het was ook niet hun doel om straffeloos iemands erf te betreden, maar om een reguliere varkensstal van binnen te laten zien. Dat weten namelijk veel mensen niet. (En nee, het is echt niet zo dat je overal zomaar binnen wordt gelaten als je het netjes vraagt.)
Of het een frame is kun je wat van vinden, frames kunnen ook kloppend zijn ;)

Verder vind ik dat het verleden van zijn bedrijf er echt álles toe doet! Hoe kun je dat nu negeren? Is dat allemaal ineens niet erg meer omdat activisten zijn stal uitkozen om in te gaan zitten? Dat is iets wat me nogal stoort aan deze discussie. We zijn het erover eens dat mensen niet zomaar weg moeten komen met vanalles, toch? We vinden het terecht dat de activisten gestraft zijn voor wat ze hebben gedaan. Waarom doet het verleden van deze veehouder dan ineens niet meer terzake, als hij steeds is weggekomen met een waarschuwing?

juval schreef:
Een aantal weken geleden zijn er hier in de buurt en op ons erf ook activisten geweest. Een groep in camouflagekleding kwam 's ochtends heeel vroeg op ons erf, gelukkig waren we al bezig en heeft onze hond ze afgeschrikt. Ook bij de geitenboerderij verderop in de straat zijn ze op het erf geweest.
Ik wil je wel vertellen dat dat heel erg verontrustend en angstig is geweest voor mij en mijn gezin! Ik heb ook melding bij de politie gedaan hiervan. Nog steeds ben ik extra alert op de omgeving en vooral 's nachts voel ik mij niet veilig op mijn eigen erf.
bedankt activisten, en iedereen die dit wil goedpraten!

Ik vind het heel vervelend voor je dat dit zo gebeurt, maar ik kan je vertellen dat dit waarschijnlijk losstaande acties waren, dus, niet gelieerd aan een grote (inter)nationale organisatie (en al helemaal niet aan de politiek). Je kunt dit onmogelijk vergelijken met Boxtel, die actie was duidelijk bedoeld om media-aandacht te genereren.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Electra63
Berichten: 17818
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:29

Ik kan me voorstellen, dat zo'n inval door activisten als heftig en beangstigend wordt ervaren.
Dat is voor mij een stap te ver.
Ga protesteren op de weg/dijk.
Ik vind nl. dat zij wel het recht op demonstraties hebben.

Maar ik vind ook dat de boer bestraft moet worden die van de week 2 rechercheurs heeft opgesloten.

Mijn begrip voor de boeren wordt wel kleiner. Zeker als zij de politie hinderen of blokkeren.

Handen af van onze hulpverleners geldt ook voor boeren.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:38

Wij zitten hier bij grote slachterijen en ik kom daar met regelmaat langs. Dan staat er weleens een groepje van 5 tot 10 man met borden en spandoeken bij de ingang. Daar wordt een moment aan gegeven en vervolgens wordt er doorgereden. Dit gaat altijd vredig en grotendeels op afspraak. Met zulk soort acties kan ik prima leven.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:53

Magrathea schreef:
Oké ik ben dus minder intelligent? Thanks :')


Als je goed gelezen had dan zijn jouw tactieken juist meer de tactieken die je hier op bokt toepast juist de wat slimmere tactieken. Je snapt volgens mij heel goed dat dergelijke wilde acties jullie zaak meer kwaad dan goed doen.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:23

Caesar schreef:
Wij zitten hier bij grote slachterijen en ik kom daar met regelmaat langs. Dan staat er weleens een groepje van 5 tot 10 man met borden en spandoeken bij de ingang. Daar wordt een moment aan gegeven en vervolgens wordt er doorgereden. Dit gaat altijd vredig en grotendeels op afspraak. Met zulk soort acties kan ik prima leven.


dat is ook een legale manier van demonstreren. Zoiets kan gewoon bij de gemeente aangegeven worden. dat is heel wat anders dan gewoonweg maar gaan inbreken en een stal over hoop gooien. Waarbij er achteraf niet eens meer vast te stellen is of een bepaald varken er bij binnenkomst al midden op het gangpad lag of dat die daar zo door de activisten is heengelegd.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:06

Magrathea schreef:
Uhmm, het is wel de taak van een advocaat om zijn/haar cliënt te verdedigen he :o
Ook moordenaars en pedoseksuelen worden verdedigd in de rechtbank, vind je hun advocaten ook leeghoofden?
Het heet niet voor niets 'de verdediging' he, zou wat zijn als zo'n advocaat gewoon zegt "u heeft helemaal gelijk, we gaan akkoord met de strafeis van het OM zonder discussie" :o

Verder wil ik toch maar weer even aanhalen: de Van Sleuwen Groep is al meermaals op de vingers getikt en in Oostburg (Zeeland) is er tegen zijn komst geprotesteerd door een actiegroep. Een actiegroep van aardappelboeren en veehouders wel te verstaan. Ook zijn megastal in Haaren kreeg hij tot twee keer toe niet op last van de Raad van State. (Uiteindelijk wel, en een paar jaar later kwamen daar 1200 varkens om door een defect ventilatiesysteem.) https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... n-TIJDLIJN
Het frame van de arme familieman die door die gemene dierenactivisten wordt gestangd is dus pertinent onwaar. Dit bedrijf is bewust uitgekozen, zeker geen willekeurig slachtoffer.

Waar overigens op gedoeld wordt met "het was niet duidelijk wat de politie verwachtte" is denk ik dat er tegen de activisten werd gezegd dat ze weg mochten maar toen ineens toch naar het politiebureau werden gebracht voor een PV. Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen, wees dan gewoon eerlijk. Over het algemeen zijn deze activisten zich ervan bewust dat arrestatie een risico is en zouden dit - naar mijn inschatting - niet tegenwerken. (En iemand onder valse voorwendselen meenemen is sowieso niet heel netjes.)
En ja je kunt er wat van vinden wat deze activisten hebben gedaan maar we leven nog altijd in een land waar iedereen gelijk behandeld zou moeten worden door de politie, eigen rechter spelen (zoals: auto in de sloot kieperen) is nooit acceptabel.

Edit: foutieve info verbeterd


Wanneer een advocaat beweert dat een criminele activiteit de enige manier is om "misstanden" in de varkenshouderij aan de orde te stellen, ja. Dan vind ik die advocaat een leeghoofd. Zeg ik daarmee dat ik alle advocaten leeghoofden vind? Nee.

Ik lees in een andere post van jou dat je echt niet overal binnen wordt gelaten wanneer je daar netjes om vraagt. Dan vraag ik mij op mijn beurt af bij hoeveel varkensboeren jij al eens hebt aangebeld en oprecht geïnteresseerd hebt gevraagd of je een dag mee mag lopen? En hoe jou houding op dat moment dan was? Ik kan in onze buurt geen énkele varkensboer bedenken die dan de deur dicht zou gooien. De meeste boeren vinden het over het algemeen leuk als mensen oprechte interesse tonen in wat zij doen en schuwen kritische vragen niet. (En, grote kans dat je precies hetzelfde aantreft als bij de varkensboer in Boxtel. Die beelden vond ik trouwens allesbehalve schokkend.) Kom je (bij wijze van spreken) met een bord om je nek "veeboeren zijn dierenmishandelaars" aanzetten, ja, dan snap ik dat je rechtsomkeert kunt maken.

Waar probeer ik een beeld te schetsen van een arme familieman in Boxtel? Als je mij dat even aan kunt wijzen, dán praten we verder over de heren van Sleuwen.

Kom op zeg, je breekt ergens in en de politie arriveert (lees: staat al uren toe te kijken). Ik vind het eerder opmerkelijk wanneer mensen verwachten na een inbraak netjes een taxi naar huis te krijgen. Je probeert iets dat krom is recht te praten.

En zeg nou eerlijk: inbreken in een bedrijf en deze urenlang bezetten vs een auto in de sloot kieperen. Oftewel: dieren urenlang van hun verzorger onthouden + intimidatie + bedreiging vs materiële schade. Ik keur beiden niet goed, maar ik vind het eerste vele malen ernstiger. En met de ontwikkelingen van de afgelopen week, kan ik mij goed voorstellen dat het een volgende keer niet enkel bij materiële schade aan de zijde van de dierenactivisten zal blijven.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:10

Tiepfoudt schreef:
Kom op zeg, je breekt ergens in en de politie arriveert (lees: staat al uren toe te kijken). Ik vind het eerder opmerkelijk wanneer mensen verwachten na een inbraak netjes een taxi naar huis te krijgen. Je probeert iets dat krom is recht te praten.


Er vervolgens met een zeer lichte straf vanaf komen en vervolgens ook nog van mening zijn dat jou groots onrecht is aangedaan. Welkom in de wonderbaarlijke denkwereld van de doorgeslagen veganist.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:08

Hele post getypt, alles weg ineens. Ik zal zo veel mogelijk opnieuw proberen te typen maar vergeef me als ik punten oversla :')

Allereerst moet men echt beseffen dat het dierenactivisten niet om henzelf gaat maar om de dieren. Anders ga je daar niet zitten. Gearresteerd worden maakt dan weinig uit, en de straf ook. We kunnen denk ik vaststellen dat het doel is bereikt (namelijk media-aandacht voor de veehouderij genereren).

Daarnaast wil ik jullie er ook op wijzen dat de reden achter de strafmaat mijns inziens echt voortkomt uit de minimale bescherming die dieren in Nederland genieten. De activisten zijn hetzelfde berecht als wanneer ze het magazijn van Albert Heijn hadden bezet. Daar kun je wat van vinden maar zo is het nu eenmaal wettelijk vastgelegd en het is juist in het belang van de rechtspraak dat onderbuikgevoelens daar geen rol bij spelen. Natuurlijk kunnen we dieren beter beschermen in de wet maar dan zullen we ook met andere ogen naar het gebruik van dieren op dit moment moeten gaan kijken en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Ik heb als kind heel veel boerderijen bezocht. Ik hield namelijk onwijs veel van dieren en was ook lid van dierenbeschermingsorganisaties enzo. Ik denk dat daar echt al het zaadje is geplant voor hoe ik er nu in sta. Dat ik de hond van de boer met puppies zag liggen, veilig tegen haar aan, en even verderop werd een kalfje in een box gezet want "melk is voor mensen". Waarom een systeem waarin het probleem "kalfjes hebben een hoog risico op ziekte bij de moeder" wordt aangepast naar "we halen het kalfje wel gewoon weg bij de moeder" in plaats van het hele idee verwerpen dat je moeder en kind standaard scheidt na de geboorte is mij nog steeds een raadsel :n Maar goed dan kreeg ik te horen dat dat nu eenmaal zo was en dat het altijd zo gaat en dat ik daar niks aan ging doen dus ik accepteerde het maar.
Inmiddels heb ik absoluut geen behoefte meer om een veehouderij te bezoeken, ik word altijd intens verdrietig van het zicht van dieren die enkel en alleen ter wereld zijn gekomen voor mensen om te gebruiken en later weer te doden :n Daar gaat echt geen dierenwelzijnskeurmerk iets aan veranderen. Ieder dier wil leven, en als je een extremist bent als je dan denkt "ok is goed ik zal niet bijdragen aan jouw dood" dan ben ik maar een extremist :=

Tiepfoudt schreef:
Waar probeer ik een beeld te schetsen van een arme familieman in Boxtel? Als je mij dat even aan kunt wijzen, dán praten we verder over de heren van Sleuwen.

Je neemt het allemaal heel persoonlijk op. Ik zeg niet dat JIJ dit frame schetst, ik zeg dat dit in de media gebeurt, door verschillende veehouders, door Jacco Geurts in de tweede kamer. Maar goed als ik alleen persoonlijk op jou in mag gaan wordt dat wat lastig discussieren vrees ik.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:03

Wat me wel serieus verbaasd is dat we in nl héél véél varkens hebben (12,5 miljoen in 2017!), en ik ze nooit buiten zie lopen :?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:02

Magrathea schreef:
Je neemt het allemaal heel persoonlijk op. Ik zeg niet dat JIJ dit frame schetst, ik zeg dat dit in de media gebeurt, door verschillende veehouders, door Jacco Geurts in de tweede kamer. Maar goed als ik alleen persoonlijk op jou in mag gaan wordt dat wat lastig discussieren vrees ik.

Lees je reactie nog een keer na zou ik zeggen. Je reageert op mij en komt in die reactie met een argument dat er een beeld geschetst wordt over een arme familieman zónder daarbij te vermelden dat dit door media en politici wordt gedaan. Dan lijkt het mij niet zo gek dat ik dat persoonlijk opvatte?

Behalve dat begrijp ik niet zo goed waarom het relevant is of Van Sleuwen een arme sloeber is of een rijke "varkensbaron" die nogal eens probeert wetten en regels te omzeilen. Inbreken is inbreken. Ik lees in jou reactie het volgende:

Citaat:
... maar we leven nog altijd in een land waar iedereen gelijk behandeld zou moeten worden door de politie, eigen rechter spelen (zoals: auto in de sloot kieperen) is nooit acceptabel.

Dit vind ik dus zó frappant. Boeren die de auto's van inbrekers molesteren zijn hoe dan ook fout, geen discussie over mogelijk (eens, hoewel ik het 300% begrijp dat ze het deden). Maar als we het over een eerlijke straf voor inbrekende dierenactivisten hebben, dan komt er een lijst "argumenten" van jou zijde om een criminele activiteit enigszins te rechtvaardigen en waarom jij een belachelijk lage straf wél op zijn plaats vindt. Driehonderd euro is een lachertje, inbreken is dat niet imo, of vind jij dat wel?

Magrathea schreef:
Inmiddels heb ik absoluut geen behoefte meer om een veehouderij te bezoeken, ik word altijd intens verdrietig van het zicht van dieren die enkel en alleen ter wereld zijn gekomen voor mensen om te gebruiken en later weer te doden :n Daar gaat echt geen dierenwelzijnskeurmerk iets aan veranderen. Ieder dier wil leven, en als je een extremist bent als je dan denkt "ok is goed ik zal niet bijdragen aan jouw dood" dan ben ik maar een extremist :=

Dus jij gaat niet meer op bezoek bij welke veehouderij dan ook? Prima, dat is je goed recht. Maar vind je het dan eerlijk om te stellen dat je "echt niet overal zomaar wordt binnengelaten"? Hoe kun jij dat nu weten? Heel eerlijk ik kan mij écht geen varkensboer voorstellen die de deur dicht smijt wanneer je vriendelijk vraagt om een dagje mee te lopen. Wat ik mij wél voor kan stellen is dat deze vriendelijke manier niet in het straatje past van extremisten, want het zal de media niet halen. De media wil actie in de tent, geen boer en veganist die rustig met elkaar door de stallen wandelen en een fatsoenlijk gesprek met elkaar voeren. Maar dat maakt inbreken niet opeens de "enige manier om misstanden aan de orde te stellen".

Het zou goed zijn als dierenactivisten eens zouden beseffen dat wat zíj schokkend en dier-onwaardig vinden, lang niet door iedereen hetzelfde wordt ervaren. Ik vind een kalf dat van de moeder wordt gescheiden (en andersom) niet zielig. Omdat het kalf beter af is in een schone iglo op een dikke laag stro, dan bij de moeder op een roostervloer in een ligboxenstal (een bacteriedruk die veel te hoog is voor een kalf, maar ook zal hij/zij vroeg of laat onder de voet gelopen worden omdat een stal zo zijn betonnen/ijzeren grenzen heeft itt een weiland). Omdat de koe diezelfde dag nog overgaat tot de orde van de dag: vreten, drinken, liggen en een beetje socializen met haar collega's. De melkkoe van vandaag is (tgv tientallen jaren gericht fokken) qua moedergevoel níet te vergelijken met (ik zeg maar wat) een Limousin die net d'r kalf heeft gekregen. Bij die laatste ga ik de stal niet in want ik kom er denk ik eerder dood dan levend uit. Als het bij ons voor zou komen dat een koe haar kalf dusdanig beschermt, dan zal deze koe niet opnieuw geïnsemineerd worden. Deze dieren zijn levensgevaarlijk en daarom is dergelijk gedrag bij melkvee er zo goed als volledig uit gefokt.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:20

Magrathea schreef:
Allereerst moet men echt beseffen dat het dierenactivisten niet om henzelf gaat maar om de dieren. Anders ga je daar niet zitten. Gearresteerd worden maakt dan weinig uit, en de straf ook. We kunnen denk ik vaststellen dat het doel is bereikt (namelijk media-aandacht voor de veehouderij genereren).


Als het enkel maar tot doel was om media aandacht te genereren is het inderdaad geslaagd. Alleen ik denk niet dat ze rekening hadden met de eventuele bijwerkingen van hun domme acties. Sinds Boxtel zijn ook de boeren begonnen met hun kant van het verhaal naar buiten te brengen. En de symphatie voor de boeren is enorm gegroeid. Ik denk niet dat dat het gene is waar de actievoerders nu op uit waren.

Jessix
Berichten: 16417
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:21

Tiepfoudt schreef:
Het zou goed zijn als dierenactivisten eens zouden beseffen dat wat zíj schokkend en dier-onwaardig vinden, lang niet door iedereen hetzelfde wordt ervaren. Ik vind een kalf dat van de moeder wordt gescheiden (en andersom) niet zielig. Omdat het kalf beter af is in een schone iglo op een dikke laag stro, dan bij de moeder op een roostervloer in een ligboxenstal (een bacteriedruk die veel te hoog is voor een kalf, maar ook zal hij/zij vroeg of laat onder de voet gelopen worden omdat een stal zo zijn betonnen/ijzeren grenzen heeft itt een weiland). Omdat de koe diezelfde dag nog overgaat tot de orde van de dag: vreten, drinken, liggen en een beetje socializen met haar collega's. De melkkoe van vandaag is (tgv tientallen jaren gericht fokken) qua moedergevoel níet te vergelijken met (ik zeg maar wat) een Limousin die net d'r kalf heeft gekregen. Bij die laatste ga ik de stal niet in want ik kom er denk ik eerder dood dan levend uit. Als het bij ons voor zou komen dat een koe haar kalf dusdanig beschermt, dan zal deze koe niet opnieuw geïnsemineerd worden. Deze dieren zijn levensgevaarlijk en daarom is dergelijk gedrag bij melkvee er zo goed als volledig uit gefokt.

Wauw... -O- Met wat je hier beschrijft verhoog je mijn sympathie voor de veeboer niet. Over één ding heb je gelijk, we zien het duidelijk heel anders...

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:43

Jessix schreef:
Wauw... -O- Met wat je hier beschrijft verhoog je mijn sympathie voor de veeboer niet. Over één ding heb je gelijk, we zien het duidelijk heel anders...


Dat is jammer, maar ook je goed recht. En het geeft précies weer wat ik duidelijk wilde maken met mijn post. Wat de één zielig vindt, vindt een ander misschien niet zielig. Maar dat maakt een discussie niet minder interessant. Wat vind jij precies zielig aan het selecteren van dieren met bepaalde moedereigenschappen?

Kinke
Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:33

Wat dat inbreken en die belachelijk lage straffen nu heeft veroorzaakt is dat een veehouder die nu van die gekken in z'n stal krijgt de politie vast niet meer belt maar andere maatregelen neemt, en dat kan wel eens heel anders aflopen vrees ik

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:03

Ze hebben toch ook weer ingebroken. In Vlaanderen bij een eendenfarm. Ik weet eigenlijk niet of dit in Nederland nog zo is. Ik verwacht van niet maar mijn kunde op dat vlak is niet breed.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:11

Tiepfoudt schreef:
Jessix schreef:
Wauw... -O- Met wat je hier beschrijft verhoog je mijn sympathie voor de veeboer niet. Over één ding heb je gelijk, we zien het duidelijk heel anders...


Dat is jammer, maar ook je goed recht. En het geeft précies weer wat ik duidelijk wilde maken met mijn post. Wat de één zielig vindt, vindt een ander misschien niet zielig. Maar dat maakt een discussie niet minder interessant. Wat vind jij precies zielig aan het selecteren van dieren met bepaalde moedereigenschappen?

Ik zou hierover nog wat willen toevoegen. Uit eigen ervaring en waarneming. Wordt een kalf bijv. in de wei of in de afkalfstal geboren en het blijft enkele uren of langer bij de moeder dan is er een veel grotere binding van de moeder met het kalfje. Hoe sneller je het kalf weghaalt, hoe beter. Meermalen heb ik me erover verbaasd dat de koe daarna doorgaat met waarmee ze bezig was, eten enz.. Veel meer rust en overgaan tot de orde van de dag. Echt een ramp als je een kalfje bij de koe weghaalt nadat ze een dag samen zijn geweest, zowel voor de koe als het kalf. Gebeurde sporadisch maar daar was ik niet blij mee. De praktijk is dus vaak anders dan de theorie.

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 22:02

Citaat:
Ik zou hierover nog wat willen toevoegen. Uit eigen ervaring en waarneming. Wordt een kalf bijv. in de wei of in de afkalfstal geboren en het blijft enkele uren of langer bij de moeder dan is er een veel grotere binding van de moeder met het kalfje. Hoe sneller je het kalf weghaalt, hoe beter. Meermalen heb ik me erover verbaasd dat de koe daarna doorgaat met waarmee ze bezig was, eten enz.. Veel meer rust en overgaan tot de orde van de dag. Echt een ramp als je een kalfje bij de koe weghaalt nadat ze een dag samen zijn geweest, zowel voor de koe als het kalf. Gebeurde sporadisch maar daar was ik niet blij mee. De praktijk is dus vaak anders dan de theorie.


Ik heb dezelfde waarneming.

...en dan hebben we het niet over "het moedergevoel is er uit ge'mendel'd",
maar over menselijk gedrag wat maakt dat de binding niet tot stand komt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:50

Tiepfoudt,
Je schrijft over de veilige iglo voor kalfjes met dik stro, maar daar heb ik een vraag over..
Ik snap het voordeel van een kalfje alleen in zo'n hok. Je kunt dan alles beter in de gaten houden (hoeveel ze drinken of de poep goed is etc) maar ik zie ze regelmatig staan in een minimale ruimte en naast elkaar IPV bij elkaar.
Zijn er nog (betere) redenen om ze niet samen te zetten met meer ruimte?
Want ook dat heb ik wel eens gezien, een grote stal met enkel kalfjes in dik stro en zag er zo fijn uit.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:52

sneeuwpop schreef:
Tiepfoudt,
Je schrijft over de veilige iglo voor kalfjes met dik stro, maar daar heb ik een vraag over..
Ik snap het voordeel van een kalfje alleen in zo'n hok. Je kunt dan alles beter in de gaten houden (hoeveel ze drinken of de poep goed is etc) maar ik zie ze regelmatig staan in een minimale ruimte en naast elkaar IPV bij elkaar.
Zijn er nog (betere) redenen om ze niet samen te zetten met meer ruimte?
Want ook dat heb ik wel eens gezien, een grote stal met enkel kalfjes in dik stro en zag er zo fijn uit.


Bij ons zitten ze vaak maar een paar dagen in een iglo. Zodat ze goed drinken en dat ook snappen. Daarna gaan ze groepshok in of worden ze opgehaald (vaak stiertjes)

De praktijk is de leermeester van alle dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nadia_, Tazzey, UhNee en 62 bezoekers