Hoe het juiste paard vinden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:10

Hoi allemaal,

Ik ben al een paar maanden opzoek naar een passend paard (of grote pony). Telkens kom ik uit bij paarden die niet gezond zijn of absoluut niet bomproof. Elke keer is het weer verdrietig als het niet lukt. Tot op heden heb ik het via Marktplaats en via via geprobeerd.
Mijn eisen lijstje:
- tot 12 jaar
- bomproof (ik kan goed rijden maar ben wel enorm snel bang).
- gezond
- dressuurmatig en recreatief gereden
- tot 5000 euro zonder spulletjes of tot 6000 euro met spulletjes.

Hoe kan ik nóg beter zoeken?


Kiki1995
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:12

Heb je iemand die verstand heeft van paarden en hoe of wat? Dat helpt al heel erg als je een paard zoekt!

Things never happen the same way twice, dear one.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:13

Wat doe je nu met zoeken. Probeer dat eens te benoemen. Je zoektocht lukt wel, maar je komt het "verkeerde" paard aanzetten. Iets doe je niet goed.
Laat je je overrompelen door de verkoper?
Ga je af op een lief koppie? Op een mooie kleur, een mooie staart?
Hoe is je eigen kennis van het exterieur van een paard? Weet je hoe een correct gebouwd paard er uit ziet?
Ga je naar handelsstallen waar je meerdere paarden kan zien, rijden en vergelijken op een dag, of rijd je uren in de auto om bij een boer op een erf een modderig paard te bekijken? Ben je alleen of heb je iemand bij je. Durft die iemand tegengas te geven aan jou. Heeft die persoon verstand van paarden, van rijden, van trainen?
Al deze zaken zijn van invloed op je blik op een potentieel paard.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:15

Via via, laat vrienden en je lesgever meezoeken. Mensen die je goed kennen zijn vaak enorm nuttig.

Wat betreft bomproof, geen paard is bomproof, het is de combinatie ruiter-paard die bomproof is. Een echt erg bange ruiter kan elk paard zenuwachtig maken en een erg zekere ruiter krijgt een zenuwachtig paard bomproof. Ga dus ook vooral aan jezelf werken!

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:22

Juffig95 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben al een paar maanden opzoek naar een passend paard (of grote pony). Telkens kom ik uit bij paarden die niet gezond zijn of absoluut niet bomproof. Elke keer is het weer verdrietig als het niet lukt. Tot op heden heb ik het via Marktplaats en via via geprobeerd.
Mijn eisen lijstje:
- tot 12 jaar
- bomproof (ik kan goed rijden maar ben wel enorm snel bang).
- gezond
- dressuurmatig en recreatief gereden
- tot 5000 euro zonder spulletjes of tot 6000 euro met spulletjes.

Hoe kan ik nóg beter zoeken?


Gezond en bomproof dressuurmatig gereden, dit wil iedereen wel. Oftewel voor wat je vraagt is je budget niet realistisch genoeg vandaar ook dat je bij paarden uit komt die niet bij je wensen passen.

Ik zou of wat eisen laten vallen, of je budget verhogen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:25

Dat hoeft niet perse Elisa2. Een 'gewoon' simpel paardje kan ook dressuurmatig gereden zijn, ze zoekt voor zover ik denk geen dressuurpaard. Budget zou toereikend moeten zijn. Maar of dat soort paarden te koop komen is een ander verhaal.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Castellon
Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:26

Ik ben ook op zoek naar een paard en merk dat ik het altijd fijn vind filmpjes te zien. Filmpje met paard op de weg, paard in de bak, liefst 'gewoon' gereden en ook nog even aan een los teugeltje... Het helpt mij om een iets beter beeld te vormen, er vallen er geregeld een paar af n.a.v. zo'n filmpje of ik heb juist een beter beeld waardoor ik WEL ga kijken.

Maar realiseer je dat je als paard en ruiter ook een combi moet gaan vormen, die is er niet meteen. Het kost alsnog tijden om naar elkaar toe te groeien en elkaar te leren kennen. Kan niet anders. En als je angstig bent kan de eerste keer op een nieuw paard stappen best al spannend voelen.

Waar ben je bang voor? Gekke sprongen? Vallen? Helpt het om in de tussentijd op een paard van iemand te rijden en aan je angst te werken zodat je meer kunt ontspannen bij het bekijken van een nieuw dier?

HopeDreamer
Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:27

Elisa2 schreef:
Juffig95 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben al een paar maanden opzoek naar een passend paard (of grote pony). Telkens kom ik uit bij paarden die niet gezond zijn of absoluut niet bomproof. Elke keer is het weer verdrietig als het niet lukt. Tot op heden heb ik het via Marktplaats en via via geprobeerd.
Mijn eisen lijstje:
- tot 12 jaar
- bomproof (ik kan goed rijden maar ben wel enorm snel bang).
- gezond
- dressuurmatig en recreatief gereden
- tot 5000 euro zonder spulletjes of tot 6000 euro met spulletjes.

Hoe kan ik nóg beter zoeken?


Gezond en bomproof dressuurmatig gereden, dit wil iedereen wel. Oftewel voor wat je vraagt is je budget niet realistisch genoeg vandaar ook dat je bij paarden uit komt die niet bij je wensen passen.

Ik zou of wat eisen laten vallen, of je budget verhogen.


Ik vind dat ze een prima budget heeft! Mijn pony een aantal jaar geleden voor heel wat minder gekocht. Was ''bomproof'' en had dressuur & spring wedstrijden gereden, met spullen erbij. Ging wel om een 15 jarige Haflinger, qua ras verschillen de prijzen ook weer.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:28

cissy schreef:
Dat hoeft niet perse Elisa2. Een 'gewoon' simpel paardje kan ook dressuurmatig gereden zijn, ze zoekt voor zover ik denk geen dressuurpaard. Budget zou toereikend moeten zijn. Maar of dat soort paarden te koop komen is een ander verhaal.


Ik denk dat dat ook niet het struikelblok is..maar een gouden bomproof karakter, dat soort paarden komen sowieso al niet snel te koop. Soms staan ze wel te koop maar dan is er een bemerking. Ergens zal er water bij de wijn gedaan moeten worden in de huidige markt. (de markt is momenteel nogal gek qua prijzen, absoluut niet te vergelijken met een aantal jaar terug)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:31

Reageren op iemand lukt niet, raar. Dan maar even zo:
Een kennis van mij gaat mee. Zij is osteopaat voor paarden en heeft in het verleden paarden uit het buitenland gehaald om in Nederland te trainen en te verkopen. Een grote rugzak met veel verstand dus. Is heel duidelijk in wat ze ziet, voelt aan het paard en verwacht voor de toekomst.

Ik kom uit bij pensionstalling en meisjes die een paar paarden aan huis hebben. Handelsstallen kom ik niet.

Ik ga vooral af op de beschrijving van een advertentie. Woorden zoals sensibel, een goede ruiter vereist, duidelijke leider nodig, bemerking bij laatste keuring, stalondeugden dat zijn echt afknappers.
Ik zoek geen fantastisch dressuurpaard. Zou het wel leuk vinden als ik thuis op L niveau kan oefenen na een paar jaar. Wedstrijden rijden vindt ik niet leuk.

Ik rij maximaal 1,5 uur om te gaan kijken. Merk dat paarden die mij aanspreken al verkocht zijn voor ik kan gaan kijken. Al twee keer gehad dat ik onderweg een telefoontje kreeg dat het paard verkocht was.

Paarden die ik nu rij voelen voor mij bomproof aan. Een paard wat rustig is van karakter zorgt bij mij voor een veilig gevoel. Misschien is dat beter omschreven?

Is mijn budget echt onrealistisch? Jeetje... daar schik ik wel van.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:32


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:32

- Hoeveel paarden ben je al gaan bezichtigen?
- Wat is 'niet gezond'? Bedoel je dan een chronische aandoening, paard dat niet rad loopt of paard dat een loopneusje heeft?
- Hoe maak je de selectie naar welke paarden je gaat kijken? Houd je je aan het eisenlijstje dat je hierboven hebt neergeschreven of merk je dat je toch voorbij die 13 in het dozijn bruine paarden scrolt? Hoe groot is je zoekradius?

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:33

Niet onrealistisch, wel een uitdaging. :D
Wat jij wilt, wil iedereen en dat maakt het een lastige zaak. Waarom ga je niet naar goede handelsstallen? Is dat toeval of heeft het een reden.

HopeDreamer
Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:35

Juffig95 schreef:
Reageren op iemand lukt niet, raar. Dan maar even zo:
Een kennis van mij gaat mee. Zij is osteopaat voor paarden en heeft in het verleden paarden uit het buitenland gehaald om in Nederland te trainen en te verkopen. Een grote rugzak met veel verstand dus. Is heel duidelijk in wat ze ziet, voelt aan het paard en verwacht voor de toekomst.

Ik kom uit bij pensionstalling en meisjes die een paar paarden aan huis hebben. Handelsstallen kom ik niet.

Ik ga vooral af op de beschrijving van een advertentie. Woorden zoals sensibel, een goede ruiter vereist, duidelijke leider nodig, bemerking bij laatste keuring, stalondeugden dat zijn echt afknappers.
Ik zoek geen fantastisch dressuurpaard. Zou het wel leuk vinden als ik thuis op L niveau kan oefenen na een paar jaar. Wedstrijden rijden vindt ik niet leuk.

Ik rij maximaal 1,5 uur om te gaan kijken. Merk dat paarden die mij aanspreken al verkocht zijn voor ik kan gaan kijken. Al twee keer gehad dat ik onderweg een telefoontje kreeg dat het paard verkocht was.

Paarden die ik nu rij voelen voor mij bomproof aan. Een paard wat rustig is van karakter zorgt bij mij voor een veilig gevoel. Misschien is dat beter omschreven?

Is mijn budget echt onrealistisch? Jeetje... daar schik ik wel van.


Zoals je beschrijft klinkt het mij wel redelijk realistisch. Ben je specifiek opzoek naar een bepaald ras of vanaf een bepaalde schofthoogte? Heb je al geprobeerd een berichtje in een Facebook groep te zetten? Toen ik voor een stalgenootje opzoek was naar een paardje in de lagere prijsklasse, kwam er genoeg aanbod voor leuke recreatie paardjes, met een mooie leeftijd en zonder gebreken.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:36


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:40

Gini schreef:
- Hoeveel paarden ben je al gaan bezichtigen?
- Wat is 'niet gezond'? Bedoel je dan een chronische aandoening, paard dat niet rad loopt of paard dat een loopneusje heeft?
- Hoe maak je de selectie naar welke paarden je gaat kijken? Houd je je aan het eisenlijstje dat je hierboven hebt neergeschreven of merk je dat je toch voorbij die 13 in het dozijn bruine paarden scrolt? Hoe groot is je zoekradius?


Ik ben de tel kwijt. Stuk of 8-10?
Ik kom
Vooral paarden tegen die volledig onregelmatig lopen. Ook een paar getroffen wat ik niet zelf mocht laten keuren. Het eerste paard bleek op een handelsstal te staan. Beest zag er in zijn algemeenheid mega slecht uit. Toen er nog 2 mensen stonden te wachten om ook een proefrit te maken heb ik mijn spullen gepakt.
Op dit moment lees ik marktplaats advertenties. Sla een lijstje favorieten op en bekijk dan waar ik ga kijken. Ik let totaal niet op kleur of ras. Met uitzondering van: tinker, haflinger, fjord. Dat zijn niet mijn soort paarden. Verder mag alles vanaf 1.48 tot 1.80. Ik wil maximaal 1,5 uur rijden (zo kan ik ook nog eens een tweede of derde keer gaan rijden).

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:43

Laatst bijgewerkt door rien10 op 03-11-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:47

Anderhalf uur rijden, waar vandaan?

En dat 1 paard er op een handelsstal niet naar je zin was, wil toch niet zeggen dat alle handelsstallen slecht zijn?

En er zijn inderdaad meer plekken waar paarden aangeboden worden
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 03-11-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:47

Wellicht leeftijd iets bijstellen, met het doel wat jij voor ogen hebt met het paard, kunnen deze ook prima voor jou zijn en nog jaren mee gaan.
Bemerking hoeft ook niet altijd een probleem te zijn, als het paard al jaren goed functioneert met bemerking.
Voorbeeld ik had jaren geleden een haflinger, deze had lichte artrose, was 14 jaar, L2 dressuur, is voor de koper volledig goed gekeurd door de dierenarts, omdat het gebruiksdoel recreatief was met af en toe een dressuurwedstrijdje, sprongetje en oefencross.
Had de koper er hoge dressuur mee willen rijden was het een negatief aankoop advies geworden.
Hij loopt al jaren prima mee, heeft geen pijn, doet het goed.

Ander voorbeeld, had 3 jarige met 2 kleine chips in beide voorbenen, dierenarts zei zitten op goede plek niet opereren, dit zei ook de dierenarts van verkopende partij, want hij heeft er nooit kreupel om gelopen, laat zich goed zien, zodra hij onder t zadel is en over een paar jaar M springt en dat doet zonder een dag kreupel te hebben gelopen en je laat hem opnieuw keuren dan worden deze chips niet eens meer op het rapport gezet! Hebben beide dierenartsen gezegd.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:49


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:49

Marie111 schreef:
Anderhalf uur rijden, waar vandaan?

En dat 1 paard er op een handelsstal niet naar je zin was, wil toch niet zeggen dat alle handelsstallen slecht zijn?

Vanaf Venlo (Noord Limburg).

Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn ouders waren altijd enorm tegen het principe van handelsstallen. We hebben er veel ellende vandaan zien komen. Daarom is mijn onderbuikgevoel nooit zo goed bij een handelsstal. Dat wil zeker niet alles zeggen! Maar daarom kijk ik niet op handelsstallen. Ik hoor graag het verhaal van iemand die hem/haar al langer heeft.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:50

Ik koop liever bij een handelsstal dan bij een particulier.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:53

Heeeel snel zijn. Zorgen dat je gelijk kan gaan kijken. Ik heb er 20 gezien, ook zelfde budget en altijd wel iets mis mee. Mijn huidige gelijk volgende dag gaan kijken, geen euro af kunnen bieden maar wel paard vrij kunnen houden tot de keuring. En ook mijn goed dressuur matig doorgereden wens laten vallen. Nu zijn we samen aan het lessen en een gezond paard heb je snel beter voor elkaar.

Maar het is moeilijk! Ik ben naar heel veel paarden gaan kijken en bij deze moest ik ook echt snel zijn. En beetje geluk gehad dat ze het oké vonden om hem te reserveren voor mij..


Oh en zelf een zoekertje plaatsen!! Zo kreeg ik berichtjes van mensen die een goed thuis zochten, en paarden die nog niet op internet stonden.


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:55

k_m schreef:
Heeeel snel zijn. Zorgen dat je gelijk kan gaan kijken. Ik heb er 20 gezien, ook zelfde budget en altijd wel iets mis mee. Mijn huidige gelijk volgende dag gaan kijken, geen euro af kunnen bieden maar wel paard vrij kunnen houden tot de keuring. En ook mijn goed dressuur matig doorgereden wens laten vallen. Nu zijn we samen aan het lessen en een gezond paard heb je snel beter voor elkaar.

Maar het is moeilijk! Ik ben naar heel veel paarden gaan kijken en bij deze moest ik ook echt snel zijn. En beetje geluk gehad dat ze het oké vonden om hem te reserveren voor mij..


Oh en zelf een zoekertje plaatsen!! Zo kreeg ik berichtjes van mensen die een goed thuis zochten, en paarden die nog niet op internet stonden.


Mooi om te lezen dat het gelukt is!! Waar heb je een zoekertje geplaatst?

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:56

rien10 schreef:
Ik koop liever bij een handelsstal dan bij een particulier.

Waar let jij op bij een handelsstal? Kijk je eerst naar ervaringen online?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Malenka, sterregoud, tienus63 en 33 bezoekers