Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 04:00

Mijne is 26 en loopt nog steeds het hardst van allemaal. Ik heb zelf 4 Tinkers en de warmbloed van een vriendin loopt er ook bij. Qua tempo is dat de enige die partij voor haar is. Ook omrollen en opstaan etc gaat nog soepel. Met voeren staat ze zo ver mogelijk vooraan, vaak schrapend en wel. Vast staan is nog steeds saai, en naar soortgenoten laat ze zich ook nog behoorlijk gelden; zowel qua rangorde als qua mannen versieren. Ben benieuwd of het ooit anders wordt :+


19marjo90
Berichten: 960
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:12

Die van mij was altijd nog zo fit als een hoentje. Tot z’n 25e ongeveer. Toen werd hij denk ik volwassen ofzoiets. Wel bleef hij altijd wat streken houden. Hij is van de zomer op 28-jarige leeftijd overleden. Dat is een mooie leeftijd en zeker niet meer uitzonderlijk tegenwoordig.

Die van jou is pas 15 en, zoals eerder genoemd, in de bloei van zijn leven. Je mag hopelijk nog vele jaren van hem genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:27

siskeh schreef:
Wat jij beschrijft als ouder kan in principe ook "volwassener" genoemd worden voor het grootste gedeelte.
Ansich niet meer dan logisch dat verschil in stalling ook meer rust/ontspanning bij het paard brengt.
Ik vraag me dan af waar het verschil tussen 12 en 8 km per uur vandaan komt. Liep ze voorheen op een "te hoog" tempo? Of trekt ze harder echt niet meer?



Voorheen gingen we alleen maar volle gas door het bos heen omdat ze anders op de plaats aan het springen was _O-
Daar is ze beter in geworden sinds mijn vriend een periode stelselmatig mee is gegaan hardlopend of fietsend, bedenk ik mij nu. Daar kon ze een beetje achter plakken en hadden we ineens een constant tempo te pakken over langere afstanden.

Het is niet zo dat ik nu denk dat ze het qua conditie niet trekt, het lijkt gewoon alsof ze zelf de voorkeur heeft voor een rustiger ritje. Zo gaat ze uit zichzelf wel met regelmaat stappen en loopt dan een beetje om zich heen te loeren. Op andere plekken trekt ze ook uit haarzelf nog een galopje, gisteren lag ik er nog bijna af omdat ze opzij sprong :+

Ik ken ook wel van haar dat dit haar 'slechtste' seizoen is wat dat betreft, ze wordt in de herfst altijd rustiger en in de lente weer 'kriebelig'.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:30

Nero ( yes still alive!) kan met momenten wat kwakkelen. Hij is wat gevoeliger voor blessures geworden, en het kost wat meer moeite om hem in conditie te houden. Heeft wat meer voer nodig en supplementen omdat ie anders behoorlijk stijf is in de winter. En zijn uitstraling is ook wat meer opa geworden <3

Anoniem

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:39

Nerooooo <3
Hoe is het met jullie dan Dani? En hoe oud is hij inmiddels?

Miran
Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:40

Mijn oude merrie werd altijd flink jonger geschat door iedereen, zij werd met 16 jaar ook wat rustiger, wijzer. Wel heeft ze op die leeftijd nog een veulen gehad. Met 27 jaar is ze nog een weekend mee geweest naar de Veluwe, toen merkte ik wel dat ze het van huis zijn niet meer trok. Die herfst is ze gaan kwakkelen nadat ze ineens met koorts stond, een jaar later heb ik dr moeten laten gaan.

Marjo89
Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:26

Ik heb een ouwe taaie tante. Ze word zo 30 geschat.
Merk de laatste jaren wel dat allemaal wat langzamer gaat. Rennen naar de wei laat ze aan de andere over. Gras loopt toch niet weg.
Wel is ze nog altijd opgewekt. Verder word ze beetje doof. De andere hebben mij al gehoord op de wei. Zij dan niet. En plots schrikt ze dan als ze om haar heen niemand meer ziet. Als een malle komt ze dan aangelopen.
En haar gebit word slechter. Maar met in de winter wat extra red ze zich goed. Dekentje op want mevr maakt bijna geen wintervacht meer.
Verder hoeft ze helemaal niks meer. Loopt erbij voor de sier.

[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:39

Ik denk dat jouw paard gewoon tot rust is gekomen nu ze aan huis staat. Toen ik mijn vorige merrie kocht merkte ik dat ook heel erg. De vorige eigenaresse zei dat het een druk en hyperalert paard was. Hier was ze heerlijk relaxed, de vorige eigenaresse kon het niet geloven toen ik een foto plaatste waar ik zonder zadel op haar reed. Bij haar was het een suicide-mission, bij mij heerlijk ontspannen. Dit was gewoon geen paard voor een drukke pensionstal, ze vond het juist heerlijk om aan huis te staan. Ik had een heel ander paard (in positieve zin!), veel rustiger, liever, makkelijker, ontspannener. Uiteindelijk werd zij wel heel snel oud, maar dat kwam deels ook door haar ziekte, vooral de laatste twee jaar ging het heel hard. We hebben haar op 21-jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:12

Robijntjah schreef:
Nerooooo <3
Hoe is het met jullie dan Dani? En hoe oud is hij inmiddels?

Met ons hartstikke goed! Inmiddels is ie ruim 22. We doen een beetje bejaardengym in de bak en rustige rondjes door t bos haha!

[ img ]

Saul
Berichten: 9647
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:21

Nero <3

Leuk om m weer eens te zien!

Vientje
Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:48

Mijn oude KWPN merrie van 21 ging tot begin dit jaar nog als een speer (lees: haar lichaam kon haar overijverige, gestresste, hardwerkende geest nog bijhouden en ze was 3-4x per week aan het werk), maar toen heeft ze ivm mijn afwezigheid een maand stilgestaan (na netjes wat afbouwen). Ik heb haar daarna nooit meer terug op haar eerdere niveau van functioneren gekregen, ze wilde tussen de oren nog steeds even graag maar stuiterde zichzelf telkens voorbij in haar enthousiasme waardoor ze steeds in een wel-niet-rad-cirkeltje terechtkwam. Toen we daar niet meer uitkwamen met voorzichtig opbouwen, beweging doseren e.d. heb ik haar met pensioen gezet.

Sinds ze op pensioen staat gaat het ineens hard met het ouder worden, het ene na het andere kwaaltje komt voorbij, haar oude kwalen (artrose, grote melanomen, af en toe een bloedneus of hoefzweer) komen meer en duidelijker naar voren. Haar lichaam ziet ineens ook "oud" uit nu terwijl ze eerder standaard een jaar of 10 jonger geschat werd dan haar daadwerkelijke leeftijd.

Ze heeft zich wel lang tussen de oren zich nog "jong" gevoeld. Maar uiteindelijk merk ik nu dat ze tussen haar oren ook bejaard wordt, ze trekt nog steeds haar dagelijkse sprintjes en stuiters in de paddock en als we onder het zadel nog eens wat stappen is ze heel enthousiast, maar verder wordt ze nu wel heel gemoedelijk. Beetje eten, beetje kroelen en een beetje scharrelen is voldoende, ipv dat ze vroeger altijd regelmatig móest werken anders kon ze haar ei niet kwijt en vloog ze alle kanten op. Ze verandert nu in een tevreden gemoedelijk oud besje...had bij haar nooit verwacht dat dat zou gebeuren, ik zag haar meer als een rollatorracende bejaarde in het verzorgingshuis voor me zeg maar :+

Maar hier kwam de mentale rust/ouderdom dus duidelijk pas ná de start van het lichamelijk achteruitgaan. Een paard van 15 wat ineens mentaal sterk verandert maar lichamelijk niet zou ik het in een andere hoek zoeken dan de leeftijd :) Dus idd bijvoorbeeld een beter passende huisvesting/maatjes e.d.

Miep & Pinda & Jipje :+:

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:00

Toen ze grijs op haar kopje werd en ik een kies in de voerbak vond :+
Voor de rest wordt die ouwe tante met het jaar jonger lijkt wel }>
Ze is nu 26.


Lys_PPA
Berichten: 1332
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:19

Mijn vriendin heeft hetzelfde, haar voorheen pittige merrie is ineens een stuk rustiger. Waar ze voorheen nog wel eens kon ontploffen bij het bakwerk (niet op buitenrit), is ze nu veel rustiger. Haar paard is dit jaar 16 geworden.
Side note: mn vriendin is inmiddels zo'n 12 weken zwanger en het lijkt nu dus ook net of haar paard daar rekening mee houdt..

Zebrastreep
Berichten: 9723
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:42

Ik merk het aan mijn 20 jarige nu wel dat ze wat ouder begint te worden. Ze is nog hartstikke fit en zoals elke Fjord te dik..... Met rijden is ze nog zo als altijd maar het struikelen begint helaas erger te worden. Al heel wat onderzoekjes gedaan maar nog niet echt een duidelijk iets. Wel is het in fases en gaat het nu wel wat beter. Ook wordt het grijs om haar ogen al steeds wat meer. Maar verder nog niks aan de hand en geniet ze nog vol op. Moet er dan wel bij vermelden dat ze ook 13 veulens heeft gehad dus ook dat hakt er natuurlijk wel in.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:47

Mijn Friese merrie van rond de 20 staat nu lekker met pensioen. Begon qua bespiering enorm in te vallen en mager te worden. Meermaals DA erbij gehaald, bloed onderzocht, buik onderzocht, kwam niks uit. Tanden zijn 2 weken geleden weer gedaan. Dierenarts zegt toch ouderdom. Dus maar flink extra ruwvoer erin en binnenkort even een 0 grams dekentje aanschaffen. Ze staat al haar hele leven 24/7 buiten zonder deken, maar vind dat ze haar energie nu wel mag gebruiken om wat vetjes te maken ipv zich warm te houden...

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Calixae
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:01

Mijn verzorgpaardje is 28 nu. Hij kan zich echt nog als een hengst gedragen ondanks dat hij dat al heel lang niet meer is haha. Dan loopt hij echt te showen alsof hij het knapste paard van stal is. En stiekem is hij dat ook dus ik snap hem wel :D
Maar je merkt wel aan hem dat hij een oldtimer is. Sommige dagen heeft hij moeite met op staan na het rollen bijvoorbeeld.
Helaas heeft hij cushing en dat ging heel goed dachten we (hij heeft pillen). Van de zomer hadden eigenaresse en ik al opgemerkt dat hij iedere keer onverklaarbare wondjes op zijn hoofd had. Nu heeft hij vorige week 2x een epileptische aanval gehad. Dus waarschijnlijk van de zomer al die aanvallen gehad... ;( Arm peerd. Dus nu heeft da de dosis verhoogt en hopen dat het nou goed gaat. Hij staat er weer happy bij gelukkig. Hoop dat hij het nog even vol mag houden, het is een heerlijk paard <3

Kom je hier vaker? <<)

Melvern
Berichten: 4407
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:02

Aan die van mij van 22 merk ik nog niets. Die is nog steeds knettergek en vaak strontvervelend :P Stappen kan hij na al die jaren nog steeds niet. Hij heeft alleen het tempo dribbelen en galopperen. Hij werd wel een poosje wat schraler, maar na ander voer is hij weer rolbaar :P

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wanneer begon jij te merken dat je paard ouder werd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:57

Toen ik mijn huidige kwpn kreeg die wat ouder is en nooit onderhoud heeft gehad aan haar lijf.
Toen merkte ik aan de dierenarts rekeningen eb mijn bankrekening dat ze wat ouder was en nog steeds word :Y)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

lizzy9299
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:52

Ik merkte dat het paard ouder werd toen ze niet meer zoveel wilde doen. Haar gezondheid werd sneller een probleem en het duurde langer om haar weer fit te krijgen. Ze werd ook echt stijf af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:11

Neroo schreef:
Robijntjah schreef:
Nerooooo <3
Hoe is het met jullie dan Dani? En hoe oud is hij inmiddels?

Met ons hartstikke goed! Inmiddels is ie ruim 22. We doen een beetje bejaardengym in de bak en rustige rondjes door t bos haha!

[ [url=m/AoYCKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 <3 <3 Wat ziet ie er wijs uit! Leuk om hem weer eens te zien inderdaad.


Mja ik ben zelf ook wel echt heel veel veranderd en kan me echt voorstellen dat zij daar ook meer rust in heeft gevonden ipv een eigenaar die qua emoties alle kanten op schiet _O-

Ik probeer voor nu gewoon lekker aan te houden wat zij aangeeft, geef het nieuwe voer ook even een kans en mocht ik me het over een tijdje nog afvragen gaan we eens verder kijken maar ik denk voor nu dat het zo goed is inderdaad.

Ze heeft ook gewoon echt een hekel aan nat weer en staat dus nu de hele dag chagrijnig te wezen :+

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:35

Mijn merrie (23.5, trekpaard) is een jaar of 3 geleden "kapot" gegaan.
Ze had al wat last van artrose, maar liep nog prima. In de winter amper getrained, was nat dus ze ging uit zichzelf niet echt meer in de weide, en in het voorjaar bij het oppakken bleek ze kreupel op beide achterbenen. Als in, draven lukte niet meer. Na de zomer liep ze weer goed genoeg om in groep te blijven staan, stappen lukt totnutoe nog altijd goed, maar draf en galop is wel héél erg stijf, ene been is soepeler dan het ander dus ze is simpelweg mank.
Sinds die periode is ze ook magerder in de winter, met bijvoeren en een dekenje gaat dit nu echter weer prima.
Maar ze trekt in de weide nog een sprintje, mankt niet in stap, en is nog gewoon happy, dus zo lang het zo gaat mag ze blijven. We doen nu en dan nog een stapritje (tot vorige zomer ook nog in de koets) en een beetje licht trekwerk in stap. Maar alles kan en niks moet.
Ze zijn afgelopen zomer verhuisd en nu heeft ze ook een zandpaddock die droog blijft in de winter, ik merk nu wel dat ze snel ouder wordt. Ze staat nu enkel samen met haar dochter en is meer op haar gemak. Maar het "fut" begint er een beetje uit te gaan...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 40 bezoekers