Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 19:03

Mijn haflinger is van stal naar bestemming een schatje op de trailer. Staat rustig te eten..

Maar op terug weg (zoals nu naar 2daagse opleiding)

Is hij erg onrustig op de trailer. Stampt en probeert zich om te draaien.

Ook komt hij omhoog en had hij 2x 1 voorbeen over de stang maar kon zich herstellen.

Ik heb nu camera in m’n trailer vandaar dat ik nu weet wat hij doet..

Iemand tips? De achterstang gaat volgende keer op de voorste ogen en de voorstang 1 gaatje hoger.,

Ik dacht zelf om eventueel extra touw aan de onderkant van halster en dan touw vast aan voorstang zodat hij niet omhoog kan komen. Maar is dat veilig?


ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:01

Wat zijn de verschillen tussen heen en terug, behalve naar huis gaan?

Rijdt je (onbewust) anders?
Meer stress bij het laden?
Merk je iets aan z'n gedrag in de tijd dat je op een andere locatie bent?
Verandert er iets in z'n eten?

Als het echt balorigheid/ongeduld is, wil het soms helpen als je heel kort maar wel merkbaar de rem aantikt; net genoeg dat de trailer even de schok krijgt van het inkomen van de oplooprem.
Wel eerst opletten dat er niemand achter je rijdt, natuurlijk!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-19 08:27

Enige verschil is dat hij wat onrustig is als hij andere paarden weg ziet gaan. Soort verlatings angst.

De 2 dagen is hij opzich relax, hinnikt soms maar is niet gestresst. Of onrustig

Dit gebeurt echt als hij aan mij of andere mensen merkt dat ze hun spullen en paarden aan t pakken zijn.

Met laden heeft hij ook wat meer stress dan heen weg.

Ik heb hem al 15 jaar, wedstrijden gereden en dan was hij soms drama met laden maar wel gewoon braaf op trailer met terug weg.

Het is denk nu de 3e keer dat hij vanuit de opleidingsdagen (daar ga ik nu alleen nog maar met hem naar toe) dat hij onrustig is op de terug weg..

De vorige 2x alleen maar zodra we snelweg af rijden en hij merkt dat we er bijna zijn.. maar nu was hij op snelweg al vrij onrustig..

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:30

En hem als allerlaatste of juist allereerste laden? (Voor of na de drukte)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:31

Wij hadden er ook zo 1, zodra we op de terugweg waren en hij herkenningspunten had (zo moesten we een spoor over 3 km van stal) brak hij de trailer af door continu te stampen. Wat hem hielp is continu eten (al was het laatste stukje altijd bal, ook wel eens andere route terug genomen, dan was het gedrag veel minder). Dat remmen deed mijn man ook wel eens als het echt te erg werd. Daar had die van ons maling aan.

Misschien toch vaker meenemen, bijvoorbeeld naar leuke dingen?

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 07:37

MarjanB schreef:
En hem als allerlaatste of juist allereerste laden? (Voor of na de drukte)


meestal vertrek ik ook als laatste de vorige keren had hij daar ook last van ook al vertrokken we als laaste

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:39

Dan als eerste vertrekken?
Lijkt mij het proberen waard. Ziet hij ook geen andere paarden vertrekken.

Is het al lente?

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 07:42

ik ga ook meer oefenen dat hij met nog meer rust de tailer op gaat. Eten heeft hij altijd. Maar hij leek dit keer gewoon soort van boos...

volgende keer moet ik de stang achter wel meer naar voren doen. En zorg ik dat er een touw aan de onderkant ook vast zit zodat hij van onder ook wat druk krijg als hij omhoog wilt komen.


Ik hoop dat ik weer durf te gaan. MAar ga het ook met mijn instructrice oefenen en dan weer rondje rijden en dan weer uitladen. Zodat ik weer vertrouwen krijg. Wil ook zelf met mijn vriend gaan oefenen.

edit:

als eerste vetrekken gaat niet altijd lukken. Mijn vriend komt vanaf zijn werk mij ophalen. Ik kan moeilijk aan al mijn opleidingsgroepje vragen, of ze wiillen wachten tot 19.30 want dan pas is mijn vriend er... Sommige komen van ver. Dus dat vind ik niet helemaal eerlijk

optie zou kunnen zijn de volgende dag pas vetrekken maar dan moet ik weer overnachten en betaal 65euro voor de nacht.. ik blijf er al een nacht extra omdat me vriend me dan de avond voor de opleidingsdagen brengt.

ik zelf kan niet met trailer rijden ivm niet al te beste ogen en geen E rijbewijs

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:53

Naar huis is geen werk, rust,vriendjes, eten, etc. Je kunt proberen met de trailer weg te gaan, daar een klein rondje te rijden, terug naar huis en daar echt aan het werk. En dat een paar dagen herhalen dat de optie naar huis net iets minder aantrekkelijk wordt.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:55

Is hij niet gewoon moe op de terugweg en is het om die reden lastig stil te staan?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 08:10

Wicky schreef:
Is hij niet gewoon moe op de terugweg en is het om die reden lastig stil te staan?


nee eerder energieker haha omdat hij daar snachts op stal staat en overdags alleen in de paddock. Op stal staat hij in een hitactief stal. en dus 24/7 buiten in een kudde.

denk zelf ook dat het te make heeft hoe hij laad. op thuiststal laden is hij relaxter dan op de niet thuis stal. Maar dan ben ik zelf ook erg moe, en heb ik echt geen zin in t gezeik van niet willen laden. (hij is niet bang hij wilt gewoon niet)

maar aan ene kant hij was aantal jaren geleden nog erger met laden dan nu, en was hij gewoon op terug weg heel braaf tijdens het rijden.

bedankt alvast voor jullie tips

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:20

En vlak voor het laden even laten ontladen/longeren/rijden oid. Hoeft je zelf niet te doen als je erg moe bent, maar hem moe maken een optie?

Vriendlief laten laden voorlopig? Zo te lezen is die er elke keer bij, dus zowel thuis als op locatie. Dan heeft hij altijd een vaste lader, die misschien wat gelijkmatiger in zijn energie zit?

Sowieso wat strakker zetten, kan ook aan de zijkanten. Als ze zover omhoog kunnen dat ze de benen over de voorstang krijgen heb je en/of de stang te laag/de lijnen te los zitten.

Life is short....SMILE while you still have teeth!


plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 08:27

de stang kan ik ind nog wat hoger doen. ben ik ook zeker van plan. Te hoog kan ook niet dan wilt hij eronder door en hij is niet zo groot...

de lijnen zijn gewoon trailerlijnen, ik kan kijken of ik ze korter kan hangen. Mijn vriend zat vrijdag erg vast in zijn rug, hij kon amper lopen dus laden was echt geen optie. Was al blij dat hij de stang er achter kon doen.

het punt is ook meer dat ik zelf ook weer vertrouwen in moet krijgen. ik durf bijna niet meer met hem weg nu ik dit weet (nadeel van camera, voordeel mocht hij echt blijven haken dan kan ik gelijk ingrijpen)

uiteraad geen idee of hij het al eens eerder heb gedaan. Ik weet dat hij heel slim is, heb ooit trailer laad sessie gedaan en toen stond hij er in, balk achter dicht (nog niet op beveilging) en meneer gaat weer in zn achteruit en wipt zo de stang eruit...

Diegene die mij hielp met de sessie, zei dat heeft hij eerder gedaan. Toen zei ik, nou niet inde jaren dat ik hem heb, want dan was het stang erop en klep dicht.

maar ik ga werken aan meer vertrouwen met laden zelf. Zodat hij ook met meer rust de trailer in gaat.


En eventueel dat ik hem zelf kan laden en stang er achter kan doen. En ik zelf moet gewoon op terug weg niet mijn geduld verliezen hoe moe ik ook ben. Leerles voor mij.

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:34

Dat is ook menselijk he, je bent moe, wil graag naar huis enz.

Daarom dacht ik, als je vent het eerst kan oplossen, kan jij daarna in alle rust er aan werken. Want moe en geconcentreerd is een moeilijke combi.

Slim zijn ze vaak wel, zo onschuldig blond en zo slim als wat haha. Vaak kunnen trailerlijnen wel een standje strakker hoor, grote kans, als hij door heeft dat hij er niets mee bereikt, dat het spelletje ook snel over is.
Strak vastknopen is natuurlijk ook niet de bedoeling, hij moet nog wel wat ruimte over kunnen houden om zijn evenwicht te bewaren.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:36

:) Misschien lekker even met hem grazen terwijl de rest al inpakt naar huis.. dan heeft hij wel het overzicht dat mensen/paarden weg gaan maar word hij waarschijnlijk afgeleid door een lekker hapje gras.
Verlatingsangst is echt een moeilijke heb er ook 1 tje staan maar die gaat nog steeds met geen mogelijkheid de trailer in

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Birdie60
Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:11

Ik heb het andersom. Weg van huis is het een draak om op de trailer te krijgen en op de terugweg loopt ze zo erop.
Maar het is een mini dus gaat makkelijker om erop te krijgen als een grote.
Probleem hier bij mij is denk ik dat ze van haar vriendinnetje word gescheiden.

madoliefje
Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Heen weg een schatje. Terug weg een draak trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:26

ik zou het vaker gaan oefenen met bijv een buitenrit ergens anders, lijn aan voorstang vast maken lijkt mij niet veilig en ook geen oplossing,als je een paard vastzet met aan elke kant een lijn kunnen ze in princiepe al niet draaien en zullen ze dit dus ook niet snel doen, verder kan je het zijl dicht doen bij de laadklep zodat hij het niet als een uitweg ziet.

en anders toch professionele hulp in schakelen,equinologica heeft mij heel erg geholpen.

Kosfers Spirit of a Dreamcatcher L2 + 7

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:30

Moet hij niet plassen? Ik heb een paard gehad die niet plaste op wedstrijd en op de terugweg was hij dan zo vreselijk druk, water liep er af. Thuis in de box ging hij dan meteen plassen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 28-10-19 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 09:31

ik kan niet alleen met hem op buitenrit ivm het verlatings angst. ik ga eens googlen op equinologica.

kwa plassen doet hij gewoon op de trailer.

de touwen zitten niet losser of strakker dan anders. Enige is dat hij nu meer ruimte had van achter en misschien daardoor wat steun miste en daardoor vervelend was? Ik weet even niet meer of de vorige keren dat ook het geval was. Dacht het niet en toen was hij ook stamperig op de trailer.

1x omdat hij niet bij zn hooinet kon (dit was zo zak met 1 gat erin en die was gedraaid) nu gewoon een net erin hangen en hangt nu goed.

En ik moet natuurlijk weer vertrouwen krijgen. Dus ga zeker de komende maanden wat oefenen. In januarie heb ik weer opleidingsdagen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers