Gewicht auto voor trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 07:55

Ik heb een dringende vraag aan jullie, heb me zoveel laten informeren dat ik even helemaal de weg kwijt ben ;( Op korte termijn heb ik een auto nodig om een tweepaardstrailer te trekken (ik heb BE). De trailer weegt 710 kg, de paarden samen 800 kg. Binnen mijn budget is het lastig om een auto te vinden, nu ben ik blij met wat ik heb gevonden, een Ford Mondeo 2.0 die 1800 kg mag trekken. Vol beladen zou hij dan ongeveer 1550 kg trekken. Alleen het gewicht van de Mondeo is rijklaar (er gaan twee mensen en spullen mee) 1400 kg. Mijn vraag, vinden jullie dit veilig en hebben jullie hier ervaringen mee? Belangrijk om te weten, het gaat in deze situatie echt alleen om max twee x per week een ritje van 15 min, over een provinciale weg en binnenwegen. Verder zal de trailer incidenteel minder zwaar beladen worden getrokken (max 1400 kg). Ik heb al veel auto's overwogen die wel zwaarder waren maar die zuipen zoveel meer benzine, en ik heb de auto ook nodig voor gewone ritjes. Diesel (grijs kenteken) die ook zoveel kan trekken en zwaarder, is te duur dus geen optie. Graag jullie advies, zouden jullie dit doen? Heel erg bedankt voor de adviezen!


rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:59

Volgens mij is er een topic over auto’s en trailers. Daar is veel info te vinden.

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:00

Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:04

Ik heb een Ford Mondeo 2.0 diesel uit 2006, met idd 1800 trekgewicht.

Ik vind het een fijne auto om mee te trekken.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Marisje76
Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:06

Zou niet weten waarom niet..als de mondeo 1800 geremd mag trekken.

DaraBariton
Berichten: 1303
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:08

Telt kogeldruk niet ook mee? Ik dacht dat je voor het trekken van 2 paards wel een auto nodig hebt met een kogeldruk van 100kg
Of misschien heeft deze auto dat wel?

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:09

Hoe het zit met benzines weet ik eigenlijk niet :')

Every accomplishment starts with the decision to try.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:22

hier zijn al zoveel topics over

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:46

Wat wil je dan? Een auto die 1800 kg rijklaar weegt?
Ik heb jaren met een Mazda 6 van 1440 kg met twee paarden er achter gereden, heb nu een nieuwe Mazda CX-5 die zelfs minder weegt en 2 ton mag trekken.
Zo lang je niet denkt dat je met 100 km per uur een tunnel in kunt duiken is het geen probleem.

rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 15:02

Hoi thanks voor je reactie. Dat klinkt ook wel al als een veiliger combi. De auto die ik op het oog had woog net 1300 kaal gewicht. Nu heb ik er een gevonden die kaal 1446 weegt. Lijkt me veiliger!

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:02

Melewel94 schreef:
Ik heb een Ford Mondeo 2.0 diesel uit 2006, met idd 1800 trekgewicht.

Ik vind het een fijne auto om mee te trekken.

:j
Hier dezelfde auto *\o/* (ook een Mondeo uit 2006) .. trekt prima, goed stabiel; ook als een paard onrustig is in de trailer.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:04

Ik heb ook een Ford Mondeo 2.0 benzine uit 2003 voor mijn trailer van 740kg en paard van 650kg. Vind het een heerlijke combinatie om mee te trekken, ook langere afstanden geen punt, hij blijft altijd stabiel en komt mooi mee met het verkeer.

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:08

Hier ook een Mondeo 2.0 uit 2006, benzine uitvoering, vorige maand naar België gereden met trailer en geen probleem hoor.

Black is the colour of my true love's hair

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:26

Mijn zus ook een Mondeo alleen dan diesel mag ook 1800 trekken. Wij hebben samen een twee paards trailer en wil prima.
Wat ik wel adviseren is weeg trailer eens apart. Want die 710 kilo is meestal zonder matten, tussenstand enz.
Onze trailer ook op papier 700 en in echt 960 kilo.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:50

Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.

Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!

DaraBariton schreef:
Telt kogeldruk niet ook mee? Ik dacht dat je voor het trekken van 2 paards wel een auto nodig hebt met een kogeldruk van 100kg
Of misschien heeft deze auto dat wel?

Nee, je moet rekening houden met de werkelijke kogeldruk. Die ligt echt een stuk lager dan de TOEGESTANE kogeldruk van 100kg die voor de meeste tweepaards trailers opgegeven wordt.


Voor TS: ik zou kijken of je een goede 2.5 6-pitter kunt vinden. Zuipt misschien iets meer, maar geeft fors wat koppel (en vermogen) ervoor terug. Die 2.0 is leuk, de 2.5 is beter (mits technisch goed!)

Voor alle overige zaken: [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:53

ikke schreef:
Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.

Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!


No oliebol Sherlock.

Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.

En vergeet niet dat veel mensen in NL zonder trailer rijbewijs rijden vanwege dat 3500 kg rekensommetje waar al 1000 topics over zijn. Mensen die dat dus niet geleerd hebben en gewoon zo rond rijden.

Hier hebben ze dat gelukkig kortgesloten, >750 kg beladen gewicht (dus niet reëel gewicht) BE verplicht.

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 06:43

Lara_Silver schreef:
No oliebol Sherlock.



Mag het wat vriendelijker >;)

TS heeft een BE rijbewijs dus de rest van je verhaal doet er niet toe.
Ze mag met deze combi gewoon rijden.

Black is the colour of my true love's hair

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:34

Lara_Silver schreef:
Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.


Als het gevaarlijk was een lichtere auto te gebruiken om wat dan ook te trekken, was er geen normale personenauto meer goedgekeurd die meer dan 1400-1500 kg mag trekken. Het gros van de moderne auto's die een beetje gewicht mogen trekken houdt qua eigen auto echt wel op bij 1450 kg, en een hoop zitten daar onder...

Het feit dat een Mondeao die 1800 kg MAG trekken, houdt ook in dat dat bij normaal rijgedrag en onder normale condities ook veilig kan. Overheden hebben sterk de neiging om verkeersdeelnemers tegen gevaarlijke toestanden te beschermen door regels op te stellen en eisen aan voertuigen te stellen.

TS wil een betaalbare, relatief zuinige auto. Daar vallen Touaregs en Tiguans niet echt onder.

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:38

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:
Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!


No oliebol Sherlock.

Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.

En vergeet niet dat veel mensen in NL zonder trailer rijbewijs rijden vanwege dat 3500 kg rekensommetje waar al 1000 topics over zijn. Mensen die dat dus niet geleerd hebben en gewoon zo rond rijden.

Hier hebben ze dat gelukkig kortgesloten, >750 kg beladen gewicht (dus niet reëel gewicht) BE verplicht.

Ik stam nog uit de tijd dat je gewoon B-E kreeg......

En ik heb rondgereden met alles wat Bokt (en een enkele keer zelfs de wet) verboden heeft en ja, je merkt donders goed dat er 1400kg achter een auto hangt die maar 1200kg mag trekken (en zelf maar net 1100kg weegt).
Je doemscenario's zeggen meer over het gebrek aan stuurmanskunst dan over het feitelijk gevaarlijk zijn van de combi.
Wanneer je als chauffeur niet wenst na te denken over datgene wat je daadwerkelijk onder je kont hebt, is zelfs een wat-groter-dan-wat-je-gewend-bent-auto al levensgevaarlijk!
Maar zolang je er niet aan wil dat weggedrag voorspelbaar is en je dus je eigen rijstijl aan kunt pasen aan je combi EN de overige weggebruikers; is alles potentiaal gevaarlijk.


Of, om het in een andere context te gieten: Ik werd eens ingehaald door 30 ton met een wit kenteken terwijl we helling af gingen (mijn cruise hield netjes de snelheid vast) maar toen dat witte kenteken bijna bij mijn cabine was, ging het weer bult-op en hield mijn cruise de snelheid vast, waar het witte kenteken terug viel omdat ie niet de power had die bij z'n gewicht paste om een combi op snelheid te houden!
Mijn wagen weegt 8 ton en legt 200 paarden op straat; dat witte kenteken woog duidelijk fors meer (ik schatte 'm dus op 30 ton) bij maar iets meer vermogen, volgens z'n type aanduiding (320pk).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:56

Ach, mensen hier maken een probleem van mijn Golf voor mijn 1,5-trailer, terwijl de golf leeg zwaarder is dan de beladen trailer.
Aan de andere kant heb ik ook weleens mijn Daihatsu Cuore met trekhaak (toegestaan trekgewicht 600 kg geremd, leeggewicht auto 700 kg) gebruikt om een 2-paards trailer (leeggewicht 930 kg) van zijn plaats te trekken en ik kan je vertellen dat dat niet leuk was. Dat lag echt volledig aan het meer trekken dan dat toegestaan is, de auto trok dat gewicht eigenlijk verrassend makkelijk maar de trekhaak is niet meer wat het moet zijn. Met lichtere aanhangers die wel onder de grens blijven van wat mijn koekblikje mag trekken ook nooit een probleem gehad.
Oftewel, TS, als jouw auto mag trekken wat je aan gewicht hebt, en als jij defensief en anticiperend rijdt (wat natuurlijk sowieso een goed idee is als je met trailer onderweg bent), kan je wat mij betreft prima rijden met je ford. Zoals hierboven al gezegd heeft die niet voor niks deze toegestane aanhangwagenmassa toegekend gekregen.

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:20

Kijk het scheelt al dat jij weet dat je 2 paarden vescheept,
Hier hebben wij een opel meriva die dus of de fell en shet samen vertrekt of 1 trekpaard. Wel is dat we hier veel bruggen tunnels en dijken hebben om op of af te rijden en dan is het toch fijn dat je net iets overhebt als het er op aankomt!
Maar vooral wees zuinig op dat wat je verzet en pas je rijgedrag aan, dat maakt al een wereld van verschil!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Re: Gewicht auto voor trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 11:40

Fijn dat er zoveel nuttige reacties zijn, sterkt me in mijn afwegingen. Want het blijft toch levende lading die je vervoert. Geen frietkar ;-). Dus wel fijn idee om binnen mijn prijsklasse (ik kan me idd geen Touareg veroorloven helaas) de zwaarste en enigszins zuinige auto te rijden. Zoals jullie al herhaaldelijk stelden is het onder normale omstandig heden veilig genoeg bevonden om met een Ford van 1300 kg een beladen trailer met gewicht van 1500 kg te kunnen trekken. Anders had hij geen max trekvermogen van 1800 kg. Maar gezien de levende lading en het advies wat bv de ANWB geeft om 75% van je autogewicht te trekken (kom ik nu nog niet aan maar iig dichterbij ;-)), vind ik een zwaardere auto toch een veiliger optie. Ik ga morgen naar een Ford Mondeo 2.0 diesel van 1446 kg (leeggewicht) kijken, ben benieuwd. Bedankt voor al jullie tips!


Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:43

ikke schreef:
Je doemscenario's zeggen meer over het gebrek aan stuurmanskunst dan over het feitelijk gevaarlijk zijn van de combi.

Maar zolang je er niet aan wil dat weggedrag voorspelbaar is en je dus je eigen rijstijl aan kunt pasen aan je combi EN de overige weggebruikers; is alles potentiaal gevaarlijk.


Of, om het in een andere context te gieten: Ik werd eens ingehaald door 30 ton met een wit kenteken terwijl we helling af gingen (mijn cruise hield netjes de snelheid vast) maar toen dat witte kenteken bijna bij mijn cabine was, ging het weer bult-op en hield mijn cruise de snelheid vast, waar het witte kenteken terug viel omdat ie niet de power had die bij z'n gewicht paste om een combi op snelheid te houden!
Mijn wagen weegt 8 ton en legt 200 paarden op straat; dat witte kenteken woog duidelijk fors meer (ik schatte 'm dus op 30 ton) bij maar iets meer vermogen, volgens z'n type aanduiding (320pk).


Jeetje jeetje ga je weer lekker. :')
De welbekende (over-)valorisatie van je eigen rijkunsten en neerbuigende toon (en zelfs aanname van onkunde) is een echte dooddoener. Zie je trouwens iedere keer op die manier reageren in dit soort topics. Verder bevat je post ook weinig nuttige argumenten, je speelt duidelijk liever op de man dan op de bal. Niks intessants dus ik ga er verder ook niet op in.

Ibbel schreef:
Als het gevaarlijk was een lichtere auto te gebruiken om wat dan ook te trekken, was er geen normale personenauto meer goedgekeurd die meer dan 1400-1500 kg mag trekken. Het gros van de moderne auto's die een beetje gewicht mogen trekken houdt qua eigen auto echt wel op bij 1450 kg, en een hoop zitten daar onder...

Het feit dat een Mondeao die 1800 kg MAG trekken, houdt ook in dat dat bij normaal rijgedrag en onder normale condities ook veilig kan. Overheden hebben sterk de neiging om verkeersdeelnemers tegen gevaarlijke toestanden te beschermen door regels op te stellen en eisen aan voertuigen te stellen.

TS wil een betaalbare, relatief zuinige auto. Daar vallen Touaregs en Tiguans niet echt onder.


Tiguan zeker wel. Mijn Tiguan verbruikt 14/100 en ik doe 2 weken met een volle tank. De Touareg ja dat was wat anders, zelfs al een Bluemotion maar ik kwam niet onder de 10 liter en ik gebruik mijn geld liever voor wat anders dan benzine die is dus de deur uit gegaan.

En verder ja het klopt dat veel mensen met normale gezinsauto's dan geen grote lasten meer mogen trekken, maar is dit echt een slecht idee? Niet iedereen hoeft een twee ton zware 4x4 voor hun trailer te hangen, maar er zijn toch imo genoeg fijne auto's die zuinig en handig zijn en net wat meer in te brengen hebben tegen het aanhang gewicht.

Die Mondeo 2.0 diesel lijkt me een prima alternatief TS!

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:30

Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.



Dit is natuurlijk je reinste onzin, mits alles goed werkt en afgesteld is.

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:25

Karreman schreef:
Lara_Silver schreef:
Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.



Dit is natuurlijk je reinste onzin, mits alles goed werkt en afgesteld is.


Mag jij helemaal vinden! Maar als ik in de remmen moet en 1600 kg er achter hangt, dan heb ik liever dat mijn auto zelf al leeg 1600 kg weegt en niet 1200 kg. Je kunt wel een theorie op hangen over normen en afstellingen maar ik weet wat ik in de praktijk veiliger vind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers