ikke schreef:Je doemscenario's zeggen meer over het gebrek aan stuurmanskunst dan over het feitelijk gevaarlijk zijn van de combi.
Maar zolang je er niet aan wil dat weggedrag voorspelbaar is en je dus je eigen rijstijl aan kunt pasen aan je combi EN de overige weggebruikers; is alles potentiaal gevaarlijk.
Of, om het in een andere context te gieten: Ik werd eens ingehaald door 30 ton met een wit kenteken terwijl we helling af gingen (mijn cruise hield netjes de snelheid vast) maar toen dat witte kenteken bijna bij mijn cabine was, ging het weer bult-op en hield mijn cruise de snelheid vast, waar het witte kenteken terug viel omdat ie niet de power had die bij z'n gewicht paste om een combi op snelheid te houden!
Mijn wagen weegt 8 ton en legt 200 paarden op straat; dat witte kenteken woog duidelijk fors meer (ik schatte 'm dus op 30 ton) bij maar iets meer vermogen, volgens z'n type aanduiding (320pk).
Jeetje jeetje ga je weer lekker. :')
De welbekende (over-)valorisatie van je eigen rijkunsten en neerbuigende toon (en zelfs aanname van onkunde) is een echte dooddoener. Zie je trouwens iedere keer op die manier reageren in dit soort topics. Verder bevat je post ook weinig nuttige argumenten, je speelt duidelijk liever op de man dan op de bal. Niks intessants dus ik ga er verder ook niet op in.
Ibbel schreef:Als het gevaarlijk was een lichtere auto te gebruiken om wat dan ook te trekken, was er geen normale personenauto meer goedgekeurd die meer dan 1400-1500 kg mag trekken. Het gros van de moderne auto's die een beetje gewicht mogen trekken houdt qua eigen auto echt wel op bij 1450 kg, en een hoop zitten daar onder...
Het feit dat een Mondeao die 1800 kg MAG trekken, houdt ook in dat dat bij normaal rijgedrag en onder normale condities ook veilig kan. Overheden hebben sterk de neiging om verkeersdeelnemers tegen gevaarlijke toestanden te beschermen door regels op te stellen en eisen aan voertuigen te stellen.
TS wil een betaalbare, relatief zuinige auto. Daar vallen Touaregs en Tiguans niet echt onder.
Tiguan zeker wel. Mijn Tiguan verbruikt 14/100 en ik doe 2 weken met een volle tank. De Touareg ja dat was wat anders, zelfs al een Bluemotion maar ik kwam niet onder de 10 liter en ik gebruik mijn geld liever voor wat anders dan benzine die is dus de deur uit gegaan.
En verder ja het klopt dat veel mensen met normale gezinsauto's dan geen grote lasten meer mogen trekken, maar is dit echt een slecht idee? Niet iedereen hoeft een twee ton zware 4x4 voor hun trailer te hangen, maar er zijn toch imo genoeg fijne auto's die zuinig en handig zijn en net wat meer in te brengen hebben tegen het aanhang gewicht.
Die Mondeo 2.0 diesel lijkt me een prima alternatief TS!