Interrail tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Interrail tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 19:56

Ik wil komende zomer met mijn zoon gaan interrailen en zoek tips!

We willen richting het oosten gaan en vooral met de nachttreinen gaan reizen. Bijv eerst met de nachttrein naar wenen, en dan verder. Ik zoek tips voor handige verbindingen en routes. Is iemand die kant al op gegaan? We willen een dag of 2 in een stad blijven en dan doorgaan. In totaal een week of 2 wegblijven.

Ik begreep dat je in elke trein kan stappen maar sommige treinen moet reserveren en bij de nachttreinen vaak extra moet betalen voor de bedden. Klopt dit?

Bij voorbaat dank!

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Interrail tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 09:33

Oh nog een extra vraag, krijg je met een interrail kaart ook toegang tot lokale metro’s en bussen? Of korting?

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:43

troi schreef:
Oh nog een extra vraag, krijg je met een interrail kaart ook toegang tot lokale metro’s en bussen? Of korting?

Dit verschilt per land. Ik weet dat je met je interrail pas gratis kon reizen in de bussen in Wenen. De metro dan weer niet volgensmij :)

Ik heb vorig jaar een interrail gemaakt en we zijn van Warschau naar Wenen gegaan, toen naar Boedapest, Zagreb, Venetië, Praag en weer terug naar Amsterdam.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 09:52

Taifoen schreef:
troi schreef:
Oh nog een extra vraag, krijg je met een interrail kaart ook toegang tot lokale metro’s en bussen? Of korting?

Dit verschilt per land. Ik weet dat je met je interrail pas gratis kon reizen in de bussen in Wenen. De metro dan weer niet volgensmij :)

Ik heb vorig jaar een interrail gemaakt en we zijn van Warschau naar Wenen gegaan, toen naar Boedapest, Zagreb, Venetië, Praag en weer terug naar Amsterdam.


Klinkt als een mooie route! Hoe lang heb je erover gedaan?

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Interrail tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:11

Ik heb vorig jaar geinterraild en de route Berlijn-Praag-Krakau-Boedapest(nachttrein)-Wenen-Venetië gedaan in bijna 3 weken. Ik zou overal toch wel minimaal 3 dagen blijven als ik jou was, 2 dagen is kort. Ik vond het fantastisch! Je moet alleen wel overal nog een OV-kaart kopen. En nachttreinen slapen niet bepaald goed, dus dat moet je overwegen.

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:45

troi schreef:
Taifoen schreef:
Dit verschilt per land. Ik weet dat je met je interrail pas gratis kon reizen in de bussen in Wenen. De metro dan weer niet volgensmij :)

Ik heb vorig jaar een interrail gemaakt en we zijn van Warschau naar Wenen gegaan, toen naar Boedapest, Zagreb, Venetië, Praag en weer terug naar Amsterdam.


Klinkt als een mooie route! Hoe lang heb je erover gedaan?


Wij zijn 15 dagen weg geweest maar ik was liever iets langer gegaan. Voor de meeste steden hadden we 1,5-2 dagen. Praag maar 1 dag, maar daar was ik ook al een keert geweest. Ik zou zeker 2 (misschien 3) dagen aanhouden per stad :)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Interrail tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 19:40

Dank voor de tips!

Ik ben nu van alles aan het uitzoeken. Ik weer dat je best regelmatig moet reserveren en ook bijbetalen. Heb ook het appje gedownload. Ik kan alleen niet ontdekken waar je zo’n reservering doet en wat de kosten in juli zijn. Das wat onhandig omdat ik een schema wil maken en een beeld wil hebben van wat het gaat kosten. Iemand tips?

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Interrail tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:43

Reservering van Duitse treinen (kan ik absoluut aanraden, die zijn soms heel druk) kost €9 per reservering. Nachttreinen zijn heel duur, soms boven de €100. Ik ben deze zomer met interrail naar oost/zuid Europa geweest. Als je vragen hebt, kun je me pb'en. Met reserveren voor meer dan een half jaar verder heb ik geen ervaring.

De app van interrail is inderdaad heel handig. Ook hebben sommige landen handige sites voor hun spoorwegen (soort ns.nl). Die kan je vaak wel vinden als je een beetje zoekt met Google. De Duitse site van de spoorwegen is heel handig om te gebruiken. Dat is db.de.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:08

Ik heb deze zomer met een vriendin een interrail trip gemaakt vanaf Utrecht naar Berlijn, Praag, Wenen, Füssen en weer terug. 2 dagen is inderdaad erg kort dus ook ik zou aanraden om ergens zeker 3 à 4 dagen te verblijven. Zeker tegen het einde van de reis hakt al dat gedoe en gesjouw dat bij reizen hoort er toch best wel in.

Reserveren van de Duitse treinen zeker doen, toch fijn als je zeker weten een zitplekje hebt in de ICE. De reserveringen voor de trein doe je gewoon iedere keer bij de informatiebalie op het centraal station. Ze vertellen je dan wat je opties zijn en of het wel noodzakelijk is of niet. Wij reserveerden iedere keer zodra we aankwamen op onze nieuwe bestemming direct de volgende trein omdat we toch al op het station waren. Voor de nachttrein zou het kunnen dat je dit al eerder moet regelen. Misschien via NS international ook?

Voor de metro/tram etc. kochten wij gewoon iedere keer op het hoofdstation een passe-partout OV kaartje, erg praktisch. In welke transportmiddelen de interrail pas allemaal geldig is staat waarschijnlijk per land aangegeven op de website van interrail. Bedenk daarbij wel dat je natuurlijk vastzit aan je reisdagen dus dan nog zou ik een meerdaags OV kaartje halen.

De website van Deutsche Bahn heeft een hele handige reisplanner, zou die gebruiken voor reizen waarbij je door Duitsland gaat. En anders werkt de app van NS international ook erg goed.