steun onze boeren

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:16

Tiepfoudt schreef:
En dat is nu juist precies waar de sector aan werkt. Wat ik al zei, lees eens een agrarisch vakblad en de een heel groot deel gaat over duurzaamheid en dierenwelzijn. Momenteel worden er bvb onderzoeken gedaan om de uitstaat van methaan door melkvee te minderen, door de voeding aan te passen. Nieuwe stallen worden gebouwd waarbij geïnvesteerd wordt in dierenwelzijn en emissiereductie.

Dus verdiep je eerst in de sector voor je roept dat er niets verandert.

https://www.youtube.com/watch?v=SIufNt7Rzn0


Ik roep toch niet dat er niets veranderd?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:28

Magrathea schreef:
We moeten niet een industrie willen behouden die we eigenlijk slecht vinden maar die hier 'het minst slecht' is.
Dan kunnen we ook kinderarbeid wel weer invoeren. Ik bedoel, door het hier te verbieden gaat die productie door kindjes toch gewoon naar andere landen? En hier krijgen ze tenminste scholing, goed betaald, gezond eten en een dak boven hun hoofd.

Zie je hoe idioot dat klinkt?

Ik heb niet de illusie dat wij wel even een mondiale beweging in gang zetten. Maar ik weet wel hoe je het NIET doet: door almaar te zeggen dat de consument niks hoeft te veranderen anders dan lokale producten te gaan kopen. Je kunt ook uit principe zeggen: hier werk ik niet meer aan mee.
(En nee, ik eet geen dierlijke producten uit het buitenland - ook niet uit het binnenland overigens. Wel probeer ik zo veel mogelijk groenten van dichtbij te eten.)

Ten eerste klinkt het voor mij idioot om kinderarbeid te vergelijken met de Nederlandse veehouderij. Maar ik weet dat die discussie een oneindige is. Het verschil tussen jou en mij is dat jij een stal met melkkoeien verschrikkelijk vindt, terwijl ik daar heel gelukkig van kan worden mits deze dieren aan alle kanten uitstralen dat ze gezond zijn (schone, glanzende vacht, interesse hebben in de omgeving, ..etc). Dat verschil is niet te overbruggen. Heb je de reeks boeken Koesignalen, Varkenssignalen, Kipsignalen etc, wel eens gelezen. Ik vind het fantastisch dat er zoveel aandacht is voor het welzijn van onze dieren. De meeste boeren hebben dit boek wel op het schap staan of kunnen in ieder geval de gemiddelde veganist nog wat leren over het gedrag van hun dieren.

Wat heeft het precies voor zin om uit principes (tegen (Nederlandse) veehouderij) te gaan handelen? Zodat jij voor jezelf kan zeggen IK heb hier niet aan meegewerkt? Het varken in Oekraïne is niet geholpen met jou principes. En het milieu en klimaat al helemaal niet.

fransje23 schreef:
Ik roep toch niet dat er niets veranderd?


fransje23 schreef:
Je hebt gelijk het is veel te gecompliceerd we moeten gewoon helemaal niets veranderen en zo lekker doorgaan..


Dat roep je wel.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:42

tienus63 schreef:
Maar die lokaal geteelde groente heeft meststof nodig om te groeien.
Dus alleen maar groente eten is alleen daarom al geen optie.

Lang niet alle groente wordt met dierlijke mest bemest.
Er is een aardig mestoverschot.
Alleen al de hobbydieren kunnen voor een aardig groot deel onze groentes voeden. Mijn twee paarden geven ons op 4 weken tijd genoeg mest om onze moestuin voor het hele jaar te mesten, waar we met 4 personen van eten.
Ook zijn er planten die juist stikstof in de grond achter laten. Peulvruchten doen dat bijvoorbeeld. Daar groeien andere planten weer goed op.
Sommige planten houden helemaal niet van mest, zoals wortel en ui.
En dan heb je nog groenbemesting. En compost van groenteafval.
Maar er zijn ook genoeg landen die menselijke mest gebruiken als plantenvoeding.
Pure mensenpoep op het veld gooien is natuurlijk geen optie, maar onze poep zou prima bewerkt/gefilterd en gecomposteerd kunnen worden.
Vleesvee houden omdat we niet zonder hun mest kunnen is dus geen goed argument.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:44

Magrathea schreef:
We moeten niet een industrie willen behouden die we eigenlijk slecht vinden maar die hier 'het minst slecht' is.


Voor wie spreek je als je het over we hebt? Volgens mij is het maar een hele kleine groep die de intensieve veehouderij slecht vindt. 93 procent van de bevolking steunt de boerenprotesten. De grote meerderheid denkt daar anders over.
Maar die meerderheid telt blijkbaar niet mee.

Citaat:
(En nee, ik eet geen dierlijke producten uit het buitenland - ook niet uit het binnenland overigens. Wel probeer ik zo veel mogelijk groenten van dichtbij te eten.)


Niet iedereen volgt een veganistisch dieet. Er is duidelijk nog voldoende vraag naar.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:47

Dat mensen de boerenprotesten steunen betekent niet dat ze ook de intensieve veehouderij steunen :+
Ik steun ook de protesten (voor een groot deel), maar ben absoluut tegen de bio-industrie.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een varken liever in een hok op de beton zien zitten dan buiten in de wei zien lopen. Ik denk dat de meeste mensen dat vooral zien als noodzakelijk kwaad, of er gewoon niet over na proberen te denken omdat ze hun stukje vlees niet willen opgeven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:55

8nnemiek schreef:
Dat mensen de boerenprotesten steunen betekent niet dat ze ook de intensieve veehouderij steunen :+
Ik steun ook de protesten (voor een groot deel), maar ben absoluut tegen de bio-industrie.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een varken liever in een hok op de beton zien zitten dan buiten in de wei zien lopen. Ik denk dat de meeste mensen dat vooral zien als noodzakelijk kwaad, of er gewoon niet over na proberen te denken omdat ze hun stukje vlees niet willen opgeven.


Voor mij strikt persoonlijk hoeft het ook niet. Zelf eet ik ook maar zeer beperkt vlees. Heb nu ook weer voor 3 dagen gekookt met alleen maar groente. Dat is dan ook puur uit gezondheidsoverwegingen. Niet uit ideologische grondeigenaar. Maar het deminiseren van een volledige bedrijfstak waar zeer veel banen mee gemoeid zijn vind ik nergens op slaan. Zeker omdat in Nederland het dierenwelzijn stukken beter is dan in het buitenland. Vergelijkingen met kinderarbeid slaan wat mij betrefd dan nog kant nog wal.

Janneke2
Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:17

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:
'De vraag' als in groeiende wereldbevolking die in toenemende mate 'westers' wil eten - dat is het probleem.

Prof Fresco denkt na over oplossingen voor dit vraagstuk.

Noch zij, noch ik noch Groen Links praten over het halveren van de veestapel.

Ik snap prima dat mensen daar boos over zijn, maar dat was wel D66.


Nogmaals, zolang het bij nadenken blijft en er niets verandert aan de vraag... wat denkt D66 dan te bereiken met deze maatregel? Ruimte voor een andere vervuilende sector, jawel.

...emh...?
Professren zoals Louise Fresco denken vooral na - dat is hun beroep. (Onderzoek, lesgeven, publiceren, etc.)
D66 - daar zal men hopelijk nadenken, en die kreet over halveren ging over het cda eufemisme "stikstof". Bedoeld wordt ammoniak dan wel methaan.

En het is helaas zo gesteld, dat ALLE broeikasgassen nadrukkelijk naar beneden moeten.
Het is helaas te laat voor nog meer cda eufemismen.

En graag bronvermelding mbt het groen links landbouwbeleid, ipv jouw sexuele fantasieën, thank you very much.

De boerensector is verraden door het CDA, niet door GL.

Het hele land staat nu op zijn kop vanwege het eufemisme 'stikstof' (ammoniak/methaan)
...in 2012 door CDA minister Bleeker werd de volstrekt ondeugdelijke "pas" tot norm verheven.
Gewoon 7 jaar tijdverlies.
Citaat:
Dit komt rechtstreeks van de website van GroenLinks: "GroenLinks-leider Jesse Klaver stelt het kabinet een deadline en wil dat er nog voor het eind van deze maand een noodwet ligt om de problemen rond de stikstofuitstoot aan te pakken.Daarnaast vraagt hij het kabinet met Prinsjesdag extra geld uit te trekken voor het uitkopen van boeren zodat in maximaal vijftien jaar tijd de bio-industrie kan worden gehalveerd (...) Iedere dag dat de het bouwen van woningen en de aanpak van klimaatverandering vertraging oplopen, is de verantwoordelijkheid van dit kabinet. "

Voeg hier nog eens aan toe, dat het uitkopen in het kader staat van een warme sanering, en dat ook de bouw wordt genoemd.

Dat bio-industrie wordt aangepakt is pijnlijk, want daar hebben de verraderlijke cda''ers tientallen jaren op gestuurd,
...om die reden hoort het ook een warme sanering te zijn,
maar totaal iets anders dan halvering van de halve sector!
Citaat:
Bij D66 en in GroensLinkse kringen ziet men het liefst dat biologische varkensstallen (die zijn open met alle milieu/klimaatgevolgen van dien) buiten schot blijven. Dat de bio-industrie (die enigszins haar emissie kan controleren) opzout. Zodat er huizen gebouwd kunnen worden.

???
Ik snap dat je boos bent, maar hier snap ik niets van.

Citaat:
Wat loopt precies de spuigaten uit? De luchtvaart loopt de spuigaten uit. Maar daar wil men niet aan. En zolang men daar niets aan wil veranderen, vind ik dat de veehouderij voorlopig meer dan genoeg heeft gedaan, nog steeds doet en de komende tig jaren zal blijven doen. Sla een agrarisch vakblad over en het gaat over verduurzamen. Over zoeken naar oplossingen, over innovaties.


Een toe te juichen standpunt, in termen van links/ rechts zou ik het links plaatsen.
Rechts wil er nl niet aan.
Rechts verdient er aan, dus mag de rest barsten. ("Ja, zo kan ik het ook...")
Citaat:
Het grootste probleem van Nederlandse boeren is niet de lage prijs, maar de continu veranderende wetgeving. Geef de huidige boeren een degelijk beleid voor de komende tien/twintig jaar en blijf daar in grote lijnen van af. Dan is het grootste probleem voor boeren opgelost ;)


Ja, met Balkenende I voorop, milieu was maar een haox en subsidies op vergistingsinstallaties werden per direct afgeschaft. |(
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-10-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:21

Tiepfoudt schreef:
fransje23 schreef:
Ik roep toch niet dat er niets veranderd?


fransje23 schreef:
Je hebt gelijk het is veel te gecompliceerd we moeten gewoon helemaal niets veranderen en zo lekker doorgaan..


Dat roep je wel.


Nope, lees het nog even terug.
Mijn reactie was een sarcastische post op wat jij daarvoor schreef.
:)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:38

Janneke2 schreef:
D66 - daar zal men hopelijk nadenken

Daar heb ik sterk mijn twijfels over maar oké.

Herhaling: Tjeerd de Groot pleitte 2 jaar geleden nog voor meer melkproductie/methaanuitstoot. Hij wil een drijfmestverbod. Hij wil dat boeren rondom natura2000 gebieden actief uitgekocht worden. Oh nee, als je bereid bent om tonnen te investeren dan mag je wel verder.

"Volgens D66 kunnen agrariërs en natuur heel goed naast en met elkaar bestaan."
BRON: www.d66.nl

Ik weet niet of je het nieuws de afgelopen 2 weken gevolgd hebt... :+

Janneke2 schreef:
En graag bronvermelding mbt het groen links landbouwbeleid, ipv jouw sexuele fantasieën, thank you very much.

Sorry ik wist niet dat humor verboden was en ik dacht dat ik de bron er wel degelijk bij vermeld had.

Janneke2 schreef:
De boerensector is verraden door het CDA, niet door GL.

Je hebt volledig gelijk dat de boerensector niet door GL is verraden. Zij hebben er namelijk nooit een geheim van gemaakt dat de helft op kan donderen. De boerensector is evenmin verraden door het CDA, want als het aan het CDA ligt gaan we niet spastisch doen over stikstof en komt er geen gedwongen krimp van de veestapel.

Welke partij is er ondertussen bezig om de veehouderij in kwaad daglicht te stellen?

"45% van de stikstofuitstoot komt van de agrarische sector, met name door onze grote veestapel." en "Maar van alle stikstofuitstoot van de luchtvaart wordt 92% niet meegenomen in de berekeningen."
BRON: www.groenlinks.nl

:r

Janneke2 schreef:
Voeg hier nog eens aan toe, dat het uitkopen in het kader staat van een warme sanering, en dat ook de bouw wordt genoemd.

Dat bio-industrie wordt aangepakt is pijnlijk, want daar hebben de verraderlijke cda''ers tientallen jaren op gestuurd,
...om die reden hoort het ook een warme sanering te zijn,
maar totaal iets anders dan halvering van de halve sector!

Jeetje, het CDA zit je wel dwars hé. Nieuws van de dag: het is niet het CDA die de veestapel wil halveren. En, als we het hebben over halvering van het aantal varkens en kippen, dan hebben we het wel degelijk grotendeels over de bio-industrie.

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:03

Tiepfoudt schreef:
"45% van de stikstofuitstoot komt van de agrarische sector, met name door onze grote veestapel." en "Maar van alle stikstofuitstoot van de luchtvaart wordt 92% niet meegenomen in de berekeningen."
BRON: http://www.groenlinks.nl

:r


Eerst klaag je dat het vliegverkeer niet wordt aangepakt. Is er een partij die dat wel doet, plaats je een braaksmiley? :r
Wat wil je dan?

Wat is er overigens verkeerd aan een warme sanering?
En wat is er mis met kringlooplandbouw?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:30

fransje23 schreef:
Tiepfoudt schreef:
"45% van de stikstofuitstoot komt van de agrarische sector, met name door onze grote veestapel." en "Maar van alle stikstofuitstoot van de luchtvaart wordt 92% niet meegenomen in de berekeningen."
BRON: http://www.groenlinks.nl

:r


Eerst klaag je dat het vliegverkeer niet wordt aangepakt. Is er een partij die dat wel doet, plaats je een braaksmiley? :r
Wat wil je dan?

Wat is er overigens verkeerd aan een warme sanering?
En wat is er mis met kringlooplandbouw?


Als je leest wat er staat zou je het wel begrijpen. Er staat eerst dat de agrarische sector verantwoordelijk is voor 45% van de stikstofuitstoot. Ik vind het idd om te kotsen als zulke uitspraken gedaan worden, terwijl verderop letterlijk wordt gezegd dat de stikstofuitstoot van de luchtvaart zo goed als niet meegerekend wordt.

Dat is hetzelfde als zeggen dat het gebruik van fossiele brandstoffen zorgt voor 45% de methaanuitstoot. Maar dan reken ik melkvee even voor het gemak niet mee, want dat komt mij zo slecht uit.

Met warme sanering is niets mis imo, zolang het vrijwillig is. En er dus ook geen boeren voor de keuze worden gesteld: of je gaat tonnen investeren zodat je minder stikstof uitstoot, of die varkensrechten zijn voor ons. Dat noem ik alles behalve vrijwillig.

Heb ik ergens gezegd dat ik tegen kringlooplandbouw ben?

tienus63
Berichten: 11732
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:37

Melkveebedrijven en vleesveebedrijven hebben nu al een behoorlijke kringlooplandbouw.
Sommige bedrijven hebben zelfs al volledige kringloop.
Voer voor hun koeien en kalveren komt grotendeels voort uit eigenproductie ; maïs en ruwvoer en wordt aangevuld met restproducten uit de humane voedselproductie en krachtvoer.
En de geproduceerde mest wordt op bouwland en grasland aangewend.

#trotsoponzeboeren

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:47

Ok en dan nu het echte verhaal achter de luchtvaart:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/09/nr ... e-a3976202
TL;DR: de uitstoot is wel hoger maar de depositie is veeeel lager omdat vliegtuigen nu eenmaal op grote hoogte vliegen

Begrijp me niet verkeerd, wat mij betreft mag Schiphol morgen nog hun activiteit halveren, maar laten we de discussie wel zuiver houden.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 11-10-19 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:48

Tiepfoudt schreef:
Als je leest wat er staat zou je het wel begrijpen. Er staat eerst dat de agrarische sector verantwoordelijk is voor 45% van de stikstofuitstoot. Ik vind het idd om te kotsen als zulke uitspraken gedaan worden, terwijl verderop letterlijk wordt gezegd dat de stikstofuitstoot van de luchtvaart zo goed als niet meegerekend wordt.

Dat is hetzelfde als zeggen dat het gebruik van fossiele brandstoffen zorgt voor 45% de methaanuitstoot. Maar dan reken ik melkvee even voor het gemak niet mee, want dat komt mij zo slecht uit.


Maar GL stelt toch precies hetzelfde aan de kaak als jij? Dan is een :r niet nodig?

Overigens is de luchtvaart verantwoordelijk voor 6,2% CO2 uitstoot in Nederland en daarvan wordt 92% niet meegerekend.

Dus het is 6,2% CO2 en daarvan wordt 5,7% niet meegerekend.

Citaat:
Met warme sanering is niets mis imo, zolang het vrijwillig is. En er dus ook geen boeren voor de keuze worden gesteld: of je gaat tonnen investeren zodat je minder stikstof uitstoot, of die varkensrechten zijn voor ons. Dat noem ik alles behalve vrijwillig.

Heb ik ergens gezegd dat ik tegen kringlooplandbouw ben?


De warme sanering zal een periode van 10 tot 15 jaar omvatten bij GL en D66, dus geleidelijk. D keuze om te investeren of door boeren zal zeker bij oudere boeren dan hoe dan ook zijn gekomen.
Bedrijfsopvolging is niet meer zo zeker als vroeger. Niet alleen door de extra regels en financieringsdruk maar ook gewoon omdat kinderen niet meer "zoals het hoort" het bedrijf overnemen. Veel kiezen en eigen vak.

Aangezien je zo fel bent tegen partijen die kiezen voor kringlooplandbouw vroeg ik mij af hoe je daar tegenover stond. :)

.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:50

tienus63 schreef:
Melkveebedrijven en vleesveebedrijven hebben nu al een behoorlijke kringlooplandbouw.
Sommige bedrijven hebben zelfs al volledige kringloop.
Voer voor hun koeien en kalveren komt grotendeels voort uit eigenproductie ; maïs en ruwvoer en wordt aangevuld met restproducten uit de humane voedselproductie en krachtvoer.
En de geproduceerde mest wordt op bouwland en grasland aangewend.


Krachtvoer en kunstmest zijn de pijnpunten. Maar er zijn inderdaad bedrijven met een volledige kringloop :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

tienus63
Berichten: 11732
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:51

@fransje maar die pijnpunten worden op heel veel bedrijven fors minder gebruikt en/of alternatieven voor gebruikt.
Een boer kan niet eens raak mesten of kunstmest strooien.

Alles wordt gecheckt en gecontroleerd. Je moet de grond laten onderzoeken, precies aangeven je op welk perceel wat wilt zaaien.
En niet denken dat je paardenweitje van de buurman ook wel kunt bemesten.
Hoorde van iemand dat een boer daar een forse boete voor had gekregen. € 2500.
En wat krijg je dan, de paardenhouder moet wel kunstmest strooien, om te zorgen dat er toch nog wat gras groeit.

#trotsoponzeboeren

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:56

tienus63 schreef:
@fransje maar die pijnpunten worden op heel veel bedrijven fors minder gebruikt en/of alternatieven voor gebruikt.
Een boer kan niet eens raak mesten of kunstmest strooien.

Alles wordt gecheckt en gecontroleerd. Je moet de grond laten onderzoeken, precies aangeven je op welk perceel wat wilt zaaien.
En niet denken dat je paardenweitje van de buurman ook wel kunt bemesten.
Hoorde van iemand dat een boer daar een forse boete voor had gekregen. € 2500.
En wat krijg je dan, de paardenhouder moet wel kunstmest strooien, om te zorgen dat er toch nog wat gras groeit.



Er mag 20 kilo fosfaat worden geleverd per particulier, met mestbon.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Janneke2
Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:05

Citaat:
Je hebt volledig gelijk dat de boerensector niet door GL is verraden. Zij hebben er namelijk nooit een geheim van gemaakt dat de helft op kan donderen.

Ik begrijp dat je kwaad bent, maar laster gaat er bij mij niet in.

Citaat:
Janneke2 schreef:
Voeg hier nog eens aan toe, dat het uitkopen in het kader staat van een warme sanering, en dat ook de bouw wordt genoemd.

Dat bio-industrie wordt aangepakt is pijnlijk, want daar hebben de verraderlijke cda''ers tientallen jaren op gestuurd,
...om die reden hoort het ook een warme sanering te zijn,
maar totaal iets anders dan halvering van de halve sector!

Jeetje, het CDA zit je wel dwars hé. Nieuws van de dag: het is niet het CDA die de veestapel wil halveren. En, als we het hebben over halvering van het aantal varkens en kippen, dan hebben we het wel degelijk grotendeels over de bio-industrie.


Het is het CDA dat verantwoordelijk is voor de huidige puinhoop.

Stel, dat de minister van landbouw in Lubbers I, Ii of III de feiten serieus hadden genomen. De heren Braks en De Koning, beiden CDA, net als de premier.
De feiten waren bekend...!

Dan had men een beter plan de campagne opgesteld dan Bleeker (ook cda) deed rondom eufemisme stikstof (methaan/ammoniak).
Een plan om de landbouwsector om te buigen in laat ons zeggen dertig jaar: 1985- 2015.

Kortom: vanwege het wegkijken, bagatelliseren en telkens wisselende kleine maatregelen zitten we nu in een puinhoop.
Hadden Braks en opvolgers hun verantwoordelijkheid genomen, hadden we een soort van klaar kunnen zijn. (Want al in 1985 begonnen.)
Nee, wegkijken, bagatelliseren etc.

Zondebokken benoemen hoort hier ook bij, kotsen op een partij die vindt dat de kartelwaakhond anders 'ingesteld' moet worden, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.
"Verdeel en heers", heet dat machtsspel.
Groen Links komt op voor boeren, maar het is wel makkelijk voor het CDA als boeren GL vooral als vijand zien.

Terwijl |( met "regeren is vooruitzien" het al een soort van opgelost had kunnen zijn.

Dat zit mij dwars.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-10-19 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

tienus63
Berichten: 11732
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:10

@fransje, dat wist ik niet.
Ik bedoel de paardenhouder met een of twee paarden en bunder land of zo.
Dus niet een paardenbedrijf die met de paarden zijn boterham verdient.

Hoor alleen maar verhalen van particulieren dat die lastig kunstmest kunnen komen.

#trotsoponzeboeren

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:41

tienus63 schreef:
En wat krijg je dan, de paardenhouder moet wel kunstmest strooien, om te zorgen dat er toch nog wat gras groeit.

Leg eens uit waarom die paardenhouder zijn land niet met de mest van zijn eigen paarden zou kunnen bemesten? Dat doen wij al jaren, en het gras groeit prima. Kunstmest gebruiken wij praktisch nooit. Iets genuanceerder kan ook wel.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:50

tienus63 schreef:
@fransje, dat wist ik niet.
Ik bedoel de paardenhouder met een of twee paarden en bunder land of zo.
Dus niet een paardenbedrijf die met de paarden zijn boterham verdient.

Hoor alleen maar verhalen van particulieren dat die lastig kunstmest kunnen komen.


Dat zijn particulieren en daar mag een boer 20 kg fosfaat uit dierlijke mest per particulier op jaarbasis naar afvoeren.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

tienus63
Berichten: 11732
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:03

Askja schreef:
tienus63 schreef:
En wat krijg je dan, de paardenhouder moet wel kunstmest strooien, om te zorgen dat er toch nog wat gras groeit.

Leg eens uit waarom die paardenhouder zijn land niet met de mest van zijn eigen paarden zou kunnen bemesten? Dat doen wij al jaren, en het gras groeit prima. Kunstmest gebruiken wij praktisch nooit. Iets genuanceerder kan ook wel.

Veel paardenhouders voeren de mestbult af omdat ze anders nog meer zuring etc uit het hooi in de wei krijgen. De meeste paardenweides worden intensief beweid en belopen. De bodem is keihard en dicht gelopen door de paarden.

#trotsoponzeboeren

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:39

Het CDA is mede verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van laatste decennia. Als we wat verder teruggaan in de geschiedenis dan is een PvdA politicus de grondlegger van het naoorlogse, dus huidige landbouwbeleid. Niet alleen in ons land maar vooral in Europa. Mansholt heeft zeker veel betekend voor de landbouw. Ook in positief opzicht. Het is nu wel makkelijk om met verwijten te komen. Met de kennis van nu. Gerrit Braks was nota bene de eerste landbouwminister die zei dat het anders moest. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Maar de koers werd wel drastisch gewijzigd. Wat er sindsdien al is gebeurd. Dat weet je alleen als je zelf deel uitmaakt van de sector en je mee bent gegaan. Lange lijsten zijn te maken met veranderingen. De agrariërs gaan daarin mee, velen lopen voorop. Dat is geen huisverkoop of terug naar de kleine bedrijfjes van voor de 2-w.o. Mensen als Pater van de Elzen hebben een standbeeld verdiend .Meer dan terecht. Ze hebben de coöperaties opgericht. Daarmee werd de armoede en uitbuiting van die kleine boeren in met name de arme zandgebieden omgebogen naar meer welvaart. Misselijk word ik van dat bagger gooien naar oud politici. En een verwijt, kotsen op een partij, zondebokken benoemen. Dat zegt iemand die zelf niets anders doet. Wij zijn trots op onze landbouw, we zijn al veel verder dan vooral linkse politici willen erkennen. We zijn ook trots op verreweg de meeste van onze voormannen. Braks, Piet Bukman, Biesheuvel, Cees Veerman, Gerda Verburg. Juist ja, allemaal CDA. Zij hebben er mede voor gezorgd dat de boeren gefaciliteerd werden voor hun ondernemerschap. Dat is wat we willen. Ondernemer zijn. Wij zijn de de eersten die weten dat we er nog niet zijn. Dat we altijd moeten werken aan een betere wereld. Waar we echt voor vrezen is dat een kloon van Trudeau, die door ex communisten wordt gesouffleerd, invloed krijgt op het landbouwbeleid. (Jawel, ik kan het ook) We hebben geen enkel vertrouwen in een partij die is samengesteld uit ex communisten en pacifisten. Dat is wat mij betreft, nog te recent in de geschiedenis. Over puinhopen gesproken...

juval
Berichten: 13086
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:06


In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:10

Eieren worden bij de nieuwe systemen toch vaak uitgebroed op het bedrijf waar de kuikens worden gehouden?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Eelmo, Em_, Maanon_ en 7 bezoekers