Hond opnieuw leren loslaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 11:40

Ik heb een border collie reu van 4 jaar oud nu, Noxx. Het is een fantastisch lief beest, een beetje een held op sokken, luistert goed en is lief voor mijn 2 jonge kindjes.
Ik ben er de eerste 3 jaar consequent mee naar de hondenschool geweest, dat ging super goed. Tot op de dag van vandaag luistert hij echt goed, al merk ik zelf dat het scherpe er wat afgaat, wat zeker ook komt doordat ik zelf wat minder consequent word.
De reden dat ik nu wat minder met hem naar school ga, is de drukte rond 2 jonge kinderen in huis, maar ik zoek dit zeker terug op te pakken.

Zijn opvoeding is dus goed gelopen, ik heb maar 1 probleem met hem, en dat is dat hij zijn speeltjes (liefst een bal), niet goed loslaat. Hij loopt er als een gek achter, komt er heel vrolijk weer mee aangestormd, maar als ik het dan terug wil nemen, laat hij dus niet los. Ik heb al vanalles geprobeerd: belonen met eten werkt niet, zowel niet met gewone hondensnoepjes als met biefstuk of kip, daar doet ie het gewoon niet voor.
Een keer vragen en dan negeren helpt ook niet echt, want dan kan ik gewoon nooit echt met hem spelen.

Het is dus elke keer een gevecht om het speelgoed terug te krijgen. Ik begin te denken dat hij het commando "los" begint te verstaan als "ik moet harder vasthouden".

De oefening "apport" op school doet hij dan weer wél goed. Ik gooi weg, hij blijft naast me zitten wachten tot mijn commando "apport", gaat zijn touw zoeken en brengt het terug, gaat mooi voor me zitten en laat los als ik het touw aanpak. Daar is dus geen enkel probleem mee.

Het is dus echt een probleem bij spelen in de tuin of tijdens de wandeling. Wat erin resulteert dat ik niet echt veel met hem kan spelen, en dat vind ik echt heel jammer.
Als hij bij me komt en ik krijg het speelgoed niet, negeer ik hem en wandel ik voort. Hij loopt me dan voorbij, laat het een aantal meters verder vallen en gaat er dan bij liggen. Dan kan ik het wel terug pakken, maar dan begint het weer van voren af aan.

Iemand een idee hoe ik dit weer goed kan krijgen? Is het een kwestie van opnieuw te beginnen met een nieuw commando? Lijkt me wel moeilijk, aangezien hij het niet loslaat en ik dus ook geen commando kan geven.

Ik kan me goed inbeelden dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk is, of jullie nog wat meer willen weten, dus vraag maar raak. Misschien ben ik bepaalde dingen ook wel vergeten te vermelden, dus ik hoor het dan wel :D

I'm addicted to the way I feel when I think of you.


Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:47

Heb je het ruilen voor een andere bal wel eens geprobeerd? Dat werkt vaak beter dan lekkers voor dit gedrag.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 11:48

Heb ik inderdaad ook al geprobeerd, maar als ik die nieuwe bal dan weggooi, blijft hij bij me staan omdat hij de oude wil :')

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Princesj
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:06

Xanthippe schreef:
Als hij bij me komt en ik krijg het speelgoed niet, negeer ik hem en wandel ik voort. Hij loopt me dan voorbij, laat het een aantal meters verder vallen en gaat er dan bij liggen. Dan kan ik het wel terug pakken, maar dan begint het weer van voren af aan.


Onze kruising collie doet het zelfde, wij hanteren nu deze manier. Wij hopen dat hij gaat inzien dat we alleen kunnen spelen als je het speelgoed ook af geeft.. Tot nu toe merken we hierin nogsteeds vooruitgang. Vragen om zijn speelgoed te brengen doen we niet meer, dit werkt averechts.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:07

Ik zou een nieuw commando aanleren. Zoals je zegt denkt hij nu dat los juist vaster houden is. Begin met het touw of iets anders dat hij wel los laat. Het nieuwe commando mag niet op het woord los lijken :)

Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:14

Princesj schreef:
Xanthippe schreef:
Als hij bij me komt en ik krijg het speelgoed niet, negeer ik hem en wandel ik voort. Hij loopt me dan voorbij, laat het een aantal meters verder vallen en gaat er dan bij liggen. Dan kan ik het wel terug pakken, maar dan begint het weer van voren af aan.


Onze kruising collie doet het zelfde, wij hanteren nu deze manier. Wij hopen dat hij gaat inzien dat we alleen kunnen spelen als je het speelgoed ook af geeft.. Tot nu toe merken we hierin nogsteeds vooruitgang. Vragen om zijn speelgoed te brengen doen we niet meer, dit werkt averechts.



Hoezo zie je hier vooruitgang?
Noxx loopt soms zo ver vooruit dat ik zijn naar roep om te vermijden dat hij nog verder weg loopt, en dan laat hij het meteen vallen en gaat erbij liggen. Ik probeer hierop in te spelen door "los" te zeggen op het moment dat hij ook daadwerkelijk loslaat, maar dat is vanop afstand soms zo moeilijk te zien.


Femia schreef:
Ik zou een nieuw commando aanleren. Zoals je zegt denkt hij nu dat los juist vaster houden is. Begin met het touw of iets anders dat hij wel los laat. Het nieuwe commando mag niet op het woord los lijken :)


Beginnen met dat zelfde touw schrikt me wat af, aangezien hij zijn oefening op school nu zo goed doet. Ben een beetje bang dat dat dan weer niet goed gaat gaan.
Als nieuwe commando had ik "let go" al in gedachten, omdat dat lekker bekt en niet op het oude lijkt.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

tesseke
Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:20

En als je de oefening zoals op school ook in het bos uitvoert? Dus laten zitten, touw weggooien, commando apport en voor je laten zitten. Laat hij dan wel los?

Ik merk bij mijn eigen hond dat die in het bos ook veel enthousiaster is, maar gelukkig kent hij het bevel los wel. Al moeten we dit soms wel herhalen en wat dwingender zeggen omdat hij zo speels is op die moment.

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:24

Dat doet ie niet zo goed, hij herkent het verschil tussen bos en plein van de hondenschool echt wel.
De eerste 2 keer gaat dat goed, en dan vervalt hij weer in het niet-loslaten-gedrag.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:27

Xanthippe schreef:
Heb ik inderdaad ook al geprobeerd, maar als ik die nieuwe bal dan weggooi, blijft hij bij me staan omdat hij de oude wil :')


Dan zou ik het commando klaar leren, jij bepaald wanneer een spel begint en eindigt.
Je hebt 1 bal, daar gooi je mee.
Brengt hij die terug en wil hem niet afgeven, zeg je klaar en gaat wat anders doen, als je vervolgens ergens de bal ziet, pak je hem en bergt hem op.
Dit zou ik in verschillende situatie oefenen, dat klaar, met bal spelen, wandelen, als je hem knuffelt...zodat hij leert dat jij bepaald wat er gebeurd en wanneer.
Wanneer hij klaar kent, zou ik pas weer verder gaan met los.

( nb sta sterk in je schoenen....want jeetje mina, borders kunnen erg vasthoudend zijn, dus laat je niet verleiden, zolang hij met jou of zijn balletje bezig is, heeft hij klaar nog niet begrepen, klaar is dat jij jou ding doet en hij zijn eigen ding )

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

annepaardoes
Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:27

Oefen het loslaten eerst met een speeltje of object dat minder belangrijk voor hem is. Die bal is te belangrijk dat er blijkbaar niets belangrijkers tegenover staat.
Daarnaast zou je ook kunnen omdenken. Is het voor je hond belangrijk om samen te spelen en komt hij tijdens het spel telkens naar jou toe? Loop dat direct weg als je hond na het commando los het speeltje niet wil loslaten.
Zelf zou ik beginnen met de eerste oefening. Maar de tweede zou je er eventueel naast kunnen gebruiken.

Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:34

Rakkie, da's een goeie, die ga ik proberen. Noxx is ook een kei in zelf het spel beginnen, zelfs als wij daar geen zin in hebben. Staan we in de tuin een sigaretje te roken, komt hij aanzetten met whatever hij maar kan vinden, legt het voor onze voeten en gaat dan op een metertje afstand staan kijken en wachten tot we het weggooien of -stampen.
Ik wéét dat ik daar niet op in mag gaan, omdat ik bepaal wanneer we spelen en wanneer niet, maar het is zo verdomd moeilijk, omdat er dan eindelijk eens iets handelbaars op de grond ligt, zodat ik wel (1x :roll: ) kan spelen.

Op alle andere gebied sta ik echt wel stevig in mijn schoenen, krijgt hij niet teveel cadeau en ben ik best consequent, maar dat spelen is echt een punt. Ik probeer maar wat, zodat ik er toch eens los mee kan gaan.

Annepaardoes, hij heeft het met alles wat je hem geeft: een touw, bal, drijfspeelgoed, kong,... Vanaf hij iets vast heeft om mee te spelen, zit het klem in zijn kaken.
Hij komt echt wel vragen om te spelen, dus ik vermoed dat hij het echt wel graag doet, hij heeft enkel nog niet goed door dat het spelletje wel heel snel gedaan is als hij niet loslaat.
Weglopen als hij niet loslaat heb ik heel lang gedaan, maar dan kan je dus nooit spelen.

Heb ook een tijdje geprobeerd om de bal vast te houden als die nog in zijn bek zit, want als ik op een bankje zit komt hij echt wel duwen en "uitdagen". Ik kan de bal dan vaak wel in zijn bek vasthouden, maar lossen doet hij dan niet. Maar een kwartier later zat ik daar dan nog, en dan stop het wel.

't is ofwel een stare-down van wie het langste kan vasthouden, of hij draait zijn kop altijd weg als ik nog maar de beweging maak om het uit zijn bek te pakken.
Iets op de grond laten vallen uit eigen beweging zal hij ook niet doen.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:41

Zou gewoon de bek openen en bal pakken en zeggen "los" tijdens dat proces en daarna yahoeeee goed zoooo en hup bal weer gooien. Krijgt hij vanzelf door beter gelijk "los" laten dat gaat stuk sneller en bal krijgt hij toch terug. Bij spel stoppen zou ik hem niet commando "los" geven dan gaat het weer negatieve lading krijgen want spel stopt

tamary
Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:49

Hij zal dus zelf met een andere oplossing dan vasthouden moeten komen als hij zo graag samen met de baas wil spelen. Geen spelletje maken van bal pakken dus. Hand aanbieden zodat hij speeltje kan afgeven, nee? Even negeren, maar absoluut geen trekspelletje van maken (is nl ook leuk) en weer je hand aanbieden om speeltje te krijgen. Hij zal echt moeten gaan nadenken over hoe hij zijn probleem moet oplossen zodat jij wel bal wil gooien.
Plak er wel meteen de regel zitten anders gooi ik ook niet aan vast, anders heb je alsnog een hyper stuiterbal om je heen springen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:49

ik zou ruilen voor een voederspeeltje.
Ik heb een soort slowfeedervoerbal, waar je heel simpel een snoepje kan insteken. Moment dat die terug komt zet je gewoon die voederbak voor zijn neus.
Uiteindelijk zal die loslaten om dat voertje eruit te halen (en is hij ook even bezig waardoor jij het speeltje kan wegnemen).
Als dat goed gaat telkens hij loslaat een commando erbij geven, en kijken of hij de klik wil maken.

Zoe_97
Berichten: 9448
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:49

zeker niet je apport van op de hondenschool gebruiken. Ik ben instructeur gehoorzaamheid en je ziet het aan de honden die hun apportje thuis ook krijgen, die zien de oefening meer als spel dan als werken.

Oefen thuis goed het commando vast en los (ja vast is ook erg belangrijk). Neem een speeltje dat je aan beide zijden kan vasthouden en doe er ene leuk trekspelletje mee, terwijl hij vast houdt zeg je "vast vst vast" op een enthousiaste manier. Dan trek je het speeltje met 2 handen tegen je been aan en houdt het stil, het trekken is dan niet leuk meer. Het moment dat hij los laat zeg je enthousiast los, en geef je het speeltje terug als beloing en zeg je hierbij weer vast en begin je weer van voor af aan. Je kan de eerste keren soms lang moeten volhouden voor ze vanzelf lossen, maar dat is een kwestie van geduld. en je zal gaan merken dat hij sneller en sneller loslaat. Pas dan ga je het commando geven voor hij loslaat. Pas als hij dna goed loslaat gebruik je het commando in andere momenten (zoals met zijn bal).

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 13:14

Dierenfan, dat werkt dus niet, probeer ik al 4j.

Tamary, hij maakt die klik al 4j niet. Trekspelletje maak ik er zeker niet van, dat vindt hij te leuk :')

Duhelo, dat kan ik wel proberen, met de slowfeeder!

Zoe, die reden dus idd, daarom dat ik zijn apport ni wil gebruiken.
Jouw aanpak kan ik ook wel proberen, bedankt!

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:20

Ik zie eigenlijk het probleem niet. :o Spelen doe je toch vooral voor het plezier van de hond. Dus als hij er plezier uit haalt om het speeltje nog een paar tellen vast te houden/ermee rond te lopen, waarom niet?

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:32

Jeetje wat lastig. Mijn halve border heeft dit ook een klein tijdje gehad, maar weet nou niet meer wanneer en wat de omslag is geweest. Nu hebben we voor spelen eigenlijk 3 commando's: "Geef maar" is speeltje vanuit zijn bek direct in mijn hand, "los" is speeltje vanuit zijn bek op de grond en "Dank" is speeltje loslaten als we eerst kort trekspelletje hebben gedaan.
Met dat laatste gaat t het meest 'mis' (tussen aanhalingstekens, want hij vindt het gewoon te leuk, dus fout is het niet) en dan vooral met de bal waar touw aan zit, zijn 'slinger'. Als ik commango "Geef maar" geef en hij legt het in mijn hand en ik pak het touw, gaat ie er vaak aan trekken. Maar na paar keer negeren en herhalen kunnen we altijd weer verder. Moet er altijd wel om lache, fanatieke donder dat ie dan is :))

Succes! Is al een lange adem voor je, maar die zal vast nog langer moeten zijn, denk ik ;) Herhalen, negeren, herhalen en op tijd belonen. Zet 'm op!

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:50

Gini schreef:
Ik zie eigenlijk het probleem niet. :o Spelen doe je toch vooral voor het plezier van de hond. Dus als hij er plezier uit haalt om het speeltje nog een paar tellen vast te houden/ermee rond te lopen, waarom niet?


Het "probleem" is het bordercollie-gedrag waar ze nogal snel niet meer mee stoppen, net als wat TS beschrijft met het zelf aandragen van "speelgoed".
Als je dat gedrag niet kan stopzetten heb je een hond die "doordraaft" in het spelletje.
Het is een beetje hetzelfde als een springpaard wat op elke hindernis afstormt, ongeacht jij het wil of niet.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 18:24

Gini, dat ik met mijn eigen hond dus niet kan spelen, want ik krijg het speelgoed gewoon niet. Enkel als hij ermee komt aandragen, maar da's de wereld op z'n kop.

Wat Siskeh zegt, dus.

Jaan, da's een mooi onderscheid van commando's, zou leuk zijn om die erin te krijgen. Maar weet dus echt niet hoe :?

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Princesj
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:06

Xanthippe schreef:
Hoezo zie je hier vooruitgang?
Noxx loopt soms zo ver vooruit dat ik zijn naar roep om te vermijden dat hij nog verder weg loopt, en dan laat hij het meteen vallen en gaat erbij liggen. Ik probeer hierop in te spelen door "los" te zeggen op het moment dat hij ook daadwerkelijk loslaat, maar dat is vanop afstand soms zo moeilijk te zien.


Bij mijn hond gaat het vooruit, omdat ik het niet meer vraag, maar alleen positief reageer op het moment dat het speelgoed word gedropt op een plek die ik ok vind. Doet hij dat niet negeer ik hem. We spelen als je je speelgoed netjes in de buurt brengt, niet als ik het ergens terug moet gaan zoeken. Geen commando dus, maar hij mag zoeken naar de gewenste oplossing.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:16

Xanthippe schreef:
Gini, dat ik met mijn eigen hond dus niet kan spelen, want ik krijg het speelgoed gewoon niet. Enkel als hij ermee komt aandragen, maar da's de wereld op z'n kop.


Maar het doel van spelen is toch plezier hebben? Soms vindt mijn hond het leuk om achter een balletje aan te gaan, om dan 5 minuten lang zelf plezier te hebben met dat balletje. Dan gooit die het zelf de lucht in of tikt die er met haar poot tegenaan. Soms komt ze het balletje wel terugbrengen en gooit ze het voor mijn voeten. Gooi ik haar flostouw dan krijg ik ze meestal wel warm voor een goed trekspelletje. Als ik haar rubberen bot gooi, dan wilt ze vaak tikkertje spelen. Dan blijft ze twee meter voor me staan en als ik naar haar toe ga, loopt ze triomfantelijk weg en moet ik achter haar aan hollen.

Dat is toch het doel van spel? En niet enkel 'gooi bal, hond haalt, hond laat los, gooi bal, hond haalt, hond laat los, gooi bal...'
Geen kritiek overigens hoor, ieder verlangt van en doet met zijn/haar hond wat die wenst. Ik wil zeker niet zeggen dat dit of dat beter is, maar misschien door anders naar de situatie te kijken, het allemaal ineens zo erg niet meer is?


Xanthippe
Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 12:38

Princesj, kan ik ook nog wel een keer proberen.
Misschien doktert ie het dan zo nog wel uit.

Voerbal is ondertussen gekocht, dus daar ga ik hopelijk vanavond een eerste keer mee aan de slag.

Gini, ja je hebt wel een punt.
Het ding is wel, hij komt ook echt pushen om verder te spelen, dus heel opdringerig zijn snuit in je handen duwen, maar als je dan de bal (of ander speelgoed) wil nemen... Nu ja, je snapt het hé? :)

Dus hij wil volgens mij wel dat ik keer op keer weggooi, maar snapt de tussenstap niet.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:09

Randje van de wang tussen de kaken drukken op het juiste moment, wanneer jij het speelgoed aanneemt bij commando "los", zorgt er voor dat hij daadwerkelijk los laat ipv méér klemt.
Want dat is niet prettig.
Een paar keer en ze weten het.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

JesdaJinn
Berichten: 10432
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:15

Misschien totaal de andere kant op.

Die van mij wilde ook slecht afgeven toen die jong was en heb er toen een hele middag aan besteed om te oefenen.

Wij hebben thuis een opstapje waar ik op ging zitten en elke keer als hij de bal tussen mijn voeten legde, gooide ik de bal. Na een paar keer heb en ze heel goed door dat wanneer hij afgeeft hij weer kan spelen.
Zo heb ik dat heel vaak geoefend en op een gegeven moment een commando aangeknoopt. Hier gewoon 'los' en nu in het bos werkt dat ook prima.

Ook heb ik een commando voor als het klaar is. Ik zeg altijd: de bal is moe. Dan gooit hij um op de grond kan ik um pakken en negeert hij volkomen dat we een bal mee hebben.
Echter wel super consequent zijn om dan niet meer te gooien want de bal is moe :P

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Ubermetrics en 152 bezoekers