Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:42

Klinkt goed! Wat betekent 'makkelijk bereisbaar' precies? Dat klinkt namelijk als muziek in mijn oren :')

Ik ga naar Oezbekistan :D

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa


dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:39

Tof!

Makkelijk bereisbaar in de zin van dat je bij elk hostel een bus naar de andere kant van het land kunt boeken, openbaar vervoer goed geregeld is en alles in het een Engels staat aangegeven :)

Eefske
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:33

Inspiratie nodig! :D

Ik heb in december 2 weken (excl vliegtijd) te besteden. Ik twijfel tussen Nicaragua en Guatemala (en mgl terug vanuit Belize bij de laatste). Iemand met ervaring? Ik weet dat ik wrs keuzes moet maken in wat wel en wat niet te zien. Maar misschien kunnen jullie me helpen. Is er verschil qua wat haalbaar is in 2 weken? En hoe vonden jullie het überhaupt? :D

Alvast bedankt!

She believed
She could
So she did

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:52

Pfff probeer een vlucht te boeken. Blijkt nu op google flights alles zonder ruimbagage te zijn en geen optie om het erbij te filteren. Héél lastig vergelijken over de luchthavens heen zo... Iemand nog andere opties hiervoor? Op skyscanner/kayak en cheaptickets werd het niet beter...

Ik ben flexibel qua vertrekluchthaven dus is wel fijn als je makkelijk kunt schakelen tussen enkele luchthavens.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mvdende
Berichten: 5614
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:01

poes schreef:
Pfff probeer een vlucht te boeken. Blijkt nu op google flights alles zonder ruimbagage te zijn en geen optie om het erbij te filteren. Héél lastig vergelijken over de luchthavens heen zo... Iemand nog andere opties hiervoor? Op skyscanner/kayak en cheaptickets werd het niet beter...

Ik ben flexibel qua vertrekluchthaven dus is wel fijn als je makkelijk kunt schakelen tussen enkele luchthavens.


Ik gebruik graag tix.nl

Als ik dan een specifieke vlucht wil boeken, kijk ik op de officiële site van die luchtvaartmaatschappij. Of ik boek direct bij tix.nl, maar bijvoorbeeld de overstappen die zij je laten boeken, zijn geen officiële overstappen, daar gaat het dus nog wel eens fout.

Zo had ik een vlucht van Bangkok naar Sydney geboekt bij hun, met op de heenweg een overstap op Kuala Lumpur, backpack werd niet automatisch doorgelabeled, daar moest ik ter plekke extra voor betalen.

Op de terugweg was er dus een vlucht wijziging geweest, waardoor ik op papier éérst van Singapore naar Bangkok vloog en een dag later van Sydney naar Singapore.... Gelukkig heeft mijn moeder in Nederland contact kunnen krijgen met Tix.nl en hebben ze het rechtgezet. Maar je moet dus wel scherp blijven. (Btw er zat precies een half jaar tussen heen- en terugvlucht dus dat er een vlucht wijziging was,is opzich niet zo raar dan, maar ze waren "vergeten "? Om dan beide vluchten te veranderen. )

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:17

Ja ik ga ook rechtstreeks bij een maatschappij boeken. Denk dat ik inmiddels wel op de drie dichtsbijzijnde luchthavens alle opties heb gecheckt. Maar wel pakken onhandiger zo zeg.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:38

Ik ben fan van paperflies.com :)

Travel_me
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 16:31

Ik gebruik altijd momondo. Volgens mij kan je daar wel bagage selecteren als filter

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Luxorvalkje
Berichten: 1927
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:44

Je betaalt bijna overal extra voor ruimbagage.

@eefske: ik vond Nicaragua mooier dan Guatamala. En Belize vond ik gewoon erg duur voor wat het is.

Veel combi’s mogelijk voor beiden

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:03

Luxorvalkje schreef:
Je betaalt bijna overal extra voor ruimbagage.

en



Maar vroeger zag je voor verre vluchten de prijs incl en dat kan niet meer wat vergelijken lastig maakt. Dat het duurder is weet ik.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Oshaa
Berichten: 1041
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:56

Vorig jaar kwam ik daar ook achter ja. Het is schijnbaar een jaar of wat geleden aangepast, om beter in te kunnen spelen op de behoefte vd klant. Als je geen ruimbagage hebt hoef je er ook niet voor te betalen. Is nu vrij standaard bij de meeste maatschappijen.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 23:02

ja zot e! qua gewicht reis ik licht, 8-10 kilo maar dat wel graag in mijn backpack. Voor deze reis moest het wel met minder lukken maar geen zin om daarover te stressen dus heb dure vlucht maar geboekt. 680 pp, das ook de eerste keer haha.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:04

Even iets anders, zijn hier mensen toevallig al eens wezen backpacken in Mexico? M'n vriend en ik hebben 21 dagen rond Kerst en Oud & Nieuw in Mexico. Ons eerste plan was om van Mexico-Stad naar het oosten te reizen (en vanaf Cancun terug te vliegen). Maar na wat inlezen en rondvragen leek ons dat toch een wat ambitieuze afstand. We zijn geen langzame reizigers, maar willen wel een gebied voelen/zien/meemaken en niet elke dag op een andere plek slapen. We willen proberen minimaal 2 nachten ergens te zijn.

We hebben nu een ticket heen en weer op Cancun. De reisroute van Reisjunk zag er leuk uit, maar we willen misschien ook nog wel Palenque/Aqua Azul aandoen (misschien met een nachtbus?), en bijv Isla Mujeres naast Holbox ook? Wie heeft ervaringen wat mooi is en wat aan te raden is? :)

Oh, en naast het wereldwonder wat we uiteraard willen zien, houden we (vooral vriendlief) van duiken en ik ben nogal van de 'beestjes' dus whalesharks spotten zou vet zijn alleen las ik dat die er waarschijnlijk niet zijn rond die periode :D Dus houd me aanbevolen voor toffe plekken om beesten te spotten, de natuur in te gaan en fantastische duikspots

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:45

Palenque vond ik een erg mooie ruine en er zit ook een erg leuk dierenpark bij die streeft om weer meer papegaaien in het wild in Mexico te krijgen. Agua azul is wondermooi maar ik weet niet of ik daarvoor zo ver zou om reizen.

ook de 'bergsteden' daar in de buurt (san cristobal, canyon de sumidero) vond ik erg leuk.

Tulum zou ik ver van weg blijven, er zijn veel leukere plaatsen zoals Uxmal. Ga zeker in een cenote zwemmen en eet lekker veel empenada's!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Luxorvalkje
Berichten: 1927
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:07

Eens met de suggesties van poes.

Duiken in de cenotes vond ik erg gaaf. Zo helder daar beneden. Toen ik er was waren er wel bullsharks.

De bussen zijn prima te doen voor lange afstanden. Volgens mij was ik gemiddeld 3 euro per reisuur kwijt in een airconditioned touring car

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:12

Wij hebben toch besloten Palenque over te slaan, helaas. We willen niet haasten en 17 uur enkeltje in de bus zitten voor amper 2 dagen daar. Dus dat komt later een keer. ;)

Wel hebben we net een VW busje geboekt om 5 dagen mee rond te reizen en in te kamperen! :D

Travel_me
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:15

Isla Holbox vond ik de allerleukste plek om heen te gaan. Daarnaast zeker naar Chichen Itza. En ik vond ook Bacalar leuk voor 2 dagen. Is wel wat verder naar het zuiden, maar valt reuze mee qua reistijd. (we zagen daar overigens ook een krokodil. Gaaf maar mijn heerlijk zwemdagje was meteen over.. :P

Tulum vond ik ook niet zo geslaagd, maar dan was meer omdat je niet naar het strand kon (vol zeewier). De cenote net buiten Tulum was wel weer leuk!

Ik heb Isla Mujeres overgeslagen, omdat dat toch iets meer als feesteiland bekend staat en er ook alleen nog maar partyhostels vrij waren. Nee bedankt.....
Whalesharks zijn er volgens mij vanaf juni een paar maanden dus die zullen idd wel weg zijn. Je kan van Isla Holbox wel een tour nemen om flamingo's en dolfijnen te spotten (zelf niet gedaan, want vind het niet goed voor de dieren om achtervolgd te worden door allemaal bootjes).

Bij Tulum zagen we ook nog een bijzonder beest. Soort van kruising tussen wasbeer en aap. KOm even niet meer op de naam, maar die lopen daar veel.

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Winged
Berichten: 32974
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:46

Chichen Itza vond ik zwaar overgewaardeerd... Tulum en Cancun zoveel mogelijk skippen. Whalesharks zijn er in juli/augustus.

Isla Mujeres is ideaal om Cancun voor te skippen. Met een halfuur ben je vanaf Cancun op het eiland en elk halfuur gaat er een boot. Mujeres was niet te feestelijk, dat viel best mee.

Dit was mijn reisroute:
Dag 1: Cancun - Isla Holbox
Dag 2: Isla Holbox (fietsen)
Dag 3: Isla Holbox (whaleshark)
Dag 4: Isla Holbox - Valladolid
Dag 5: Valladolid (Cenotes)
Dag 6: Chichen Itza - Merida
Dag 7: Merida - Izamal (collectivo) - Campeche
Dag 8: Campeche - Palenque
Dag 9: Palenque Ruines (mooier dan Chichen) - Roberto Barrios watervallen (mooier dan Aqua Azul)
Dag 10: Misol Ha - Aqua Azul - nachtbus San Cristobal (de las casas)
Dag 11: San Cristobal
Dag 12: Canyon
Dag 13: Cascadas El Chiflon
Dag 14: San Cristobal - Vlucht Cancun - Tulum (Je kan ook de nachtbus pakken naar Chetumal en vanaf daar door naar Bacalar, goedkopere optie.)
Dag 15: Tulum (cenote) - Bacalar
Dag 16: Bacalar (boottocht + kano)
Dag 17: Bacalar (Rapidos)
Dag 18: Bacalar - Isla Mujeres
Dag 19: Isla Mujeres
Dag 20: Isla Mujeres - Cancun
Dag 21: Cancun - Amsterdam

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SE5e-2Ztj2I

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:05

Dankjewel voor je interessante reislijstje! Misschien kunnen we hier en daar toch nog wat schuiven om wel San Cristobal erbij te pakken. Vond je het qua vlucht goed te doen? En hoeveel was je daarvoor kwijt?

Winged
Berichten: 32974
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:07

Picassox schreef:
Dankjewel voor je interessante reislijstje! Misschien kunnen we hier en daar toch nog wat schuiven om wel San Cristobal erbij te pakken. Vond je het qua vlucht goed te doen? En hoeveel was je daarvoor kwijt?

Vlucht van 75 euro (met handbagage).

Een nachtbus san cristobal - chetumal (en dan bacalar) is 45 euro, qua reistijd naar bacalar maakt het niet heel veel uit. Het is alleen wel.. Nachtbus...

Voor de bussen kun je trouwens https://www.ado.com.mx even checken, krijg je ook een indicatie van de reistijden algemeen. ADO is de dure bus-variant, de eerste klas. Voor een nachtbus moet je wel de ADO pakken, die is het veiligst.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:15

Zou je eens mee willen kijken naar mijn 'lijstje'?

Dag 1: Aankomst Cancun ('s avonds heel laat)
Dag 2: Cancun - Playa del Carmen
Dag 3: Playa del Carmen - Tulum om VW busje op te halen - 's avonds zonsondergang in Coba zien
Dag 4: Chitzen Itza + 2 cenotes zien
Dag 5: Vallodalid bezoeken
Dag 6: Vallodalid - Akumal (snorkelen) - Tulum (VW busje terugbrengen) - avond naar Bacalar
Dag 7: Bacalar (suppen + zeilen)
Dag 8: Bacalar - Campeche
Dag 9: Campeche
Dag 10: Campeche - Palenque
Dag 11: Palenque
Dag 12: Palenque - San Cristobal
Dag 13: San Cristobal
Dag 14: San Cristobal (bezoek aan Juan de Chamula)
Dag 15: San Christobal - Merida (?) of vliegen dus naar Cancun en vanaf daar naar Holbox
Dag 16: Isla Holbox
Dag 17: Isla Holbox
Dag 18: Isla Holbox
Dag 19: Isla Holbox - terug naar Cancun

Is dit realistisch en beter dus vliegen van San Christobal naar Cancun? Of met de bus naar Merida?

Winged
Berichten: 32974
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:54

San Cristobal - Merida is volgens de ADO-site 17 uur, ticket tussen de 25 en 40 euro. (ze rijden om via Villahermosa ivm de wegversperringen tussen Palenque en San Cristobal.) Via Skyscanner kom ik vluchten tegen van Tuxtla (1 uur vanaf San Cristobal, taxi is 600 pesos) naar Merida tegen voor 40 euro. Vlucht is dan een kleine 2 uur. (Cancun is wel duurder zie ik nu... Via Viva Aerobus)

Eigenlijk heeft elke grote plaats een vliegveld. Met Skyscanner kun je rustig puzzelen wat budgettechnisch en tijdtechnisch beter uitkomt.

Bacalar - Campeche is niet heel logsich als route. Ik zou dan eerder Bacalar - overstap Chetumal - bus Palenque of San Cristobal doen. Campeche zelf is niet mega bijzonder en heb je in een halve dag wel gezien. Merida vond ik ook niet heel bijzonder... Bij dag 4 kun je misschien een bezoekje aan Izamal toevoegen als de tijd dat toelaat.

Bedenk wat de meest logische rijroute is zonder dat je delen dubbel doet. Dat is namelijk zonde van de tijd.

Qimm
Berichten: 15108
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:05

Hallo reislustige bokkers, ik ga niet backpacken, maar ik ga wel naar India en kreeg in mijn topic [BEU] Help, ik ga naar India! de tip hier ook eens te vragen. Dus bij deze, gezocht adviezen, tips, do's en don'ts

(ik heb het topic wel wat doorgelezen maar het is een beetje veel haha)

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Niien_S
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Veluwe

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:50

Leuk, ik ga in November 2 weken naar Mexico, erg veel zin in! Wil een klein rondje maken langs Tulum, Bacalar/Mahahual, Valladolid, Merida, en afsluiten op Isla Holbox.

Live doesn't have to be perfect, to be wonderful!


Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:03

Qimm: wat supergaaf! Ik heb bijna 4 weken gebackpackt in India in 2016. Ik vond dat echt fantastisch en heb oprecht m'n hart verloren aan dat land. Ik vind persoonlijk dat, je altijd je verstand en je 'gut feeling' moet gebruiken, in ieder land, overal ter wereld, maar dus ook zeker in India. Ik heb alleen gereisd, in de wat 'behoudende' regio's vaak met hoofddoek en een zonnebril gelopen en bedekkende kleding droeg ik daar continu. Daarbij had ik een 'trouwring' om m'n vinger en een pasfoto van m'n husband :') oftewel m'n vader, bij me. Ik heb rondgereisd in het Rajastan; Delhi, Agra, Jaipur, Varanasi, die regionen. Wat wil je nog meer weten? :)

Niien_S: wat leuk! Ik ga in december/januari 3,5 week naar Mexico! M'n vriend en ik gaan ook Tulum, Bacalar, Vallodelid, Merida en Isla Holbox doen, maar hopen ook Palenque (misschien San Christobal de las Casas), Campeche, Corba, Isla Cozumel erbij te pakken. Veel plezier alvast en onthou je leuke spots? :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Miran, Mitch_Beauty, Piekosjj, tumtummie en 83 bezoekers