Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:33

Wat erg die hondenziekte, hopelijk komt er snel duidelijkheid.


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:32

Weten ze al wat meer ondertussen over de honden in Oslo ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:14

wendely schreef:
Er gaan geruchten rond dat het iets kan zijn wat in Vom voer/vlees zit.

Ik heb een bericht gelezen dat de gestorven honden zo variabel waren in hun dieet dat het zeer onwaarschijnlijk is dat voer een rol speelt in deze epidemie.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:14


MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Nadir
Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:27

Mooie foto’s Mirjam. Wij waren in augustus in Denemarken en Zweden, ik vond Zweden ook prachtig!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:01

Wat het exact is weten ze niet. Wel zijn er een tweetal bacteriën in alle onderzochte honden gevonden, waarvan 1 ook bij mensen diaree kan veroorzaken. Daarnaast lijkt het niet besmettelijk. Daar er een hond uit een familie is gestorven die meerdere honden hebben.

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:33

Goedemorgen. :) Sorry voor het omhoog schoppen van het topic. Ik wilde een eigen topic openen, maar bedacht me dat ik hier misschien beter mijn vraag kon plaatsen.

In de zomer van 2020 wil ik met mijn zoontje en partner een rondreis(je) maken door óf Zweden óf Noorwegen. We hebben nog nooit rondgereisd, zijn wel gewend lange afstanden te rijden dor de reizen naar Zwitserland. Aldaar hebben we vaak gewandeld en berg beklommen. Ik droeg vorig jaar mijn zoontje, hij is alleen nu wat ouder en groter. (2 jaar, dan 3 jaar).

Ik ben op zoek naar praktische tips voor steden of omgevingen. Is het handig om met de auto te gaan? Of kunnen we beter vliegen en dan een auto huren in Noorwegen of Zweden? We rijden zelf een ruime Volvo, dat zou comfortabel genoeg zijn, maar we vroegen ons af hoe de reis Nederland-Noorwegen/Zweden verloopt en of dat aan te raden is.
Daarnaast zijn we wel mensen die er graag erop uit gaan. We fietsen ook graag. Kunnen we daar fietsen huren? Is dat aan te raden? Of kunnen we beter wandelen?
We zouden het leuk vinden om wat idyllische optrekjes aan te doen qua slaapplaats. We zijn geen kampeerders, maar vinden boshutjes of dergelijken wel erg leuk.
We hebben twee weken de tijd voor de vakantie. Heeft iemand toevallig een rondreis gedaan en de route daar nog van? Nu hoef ik geen meter tot meter, maar ongeveer de steden/plekken die we aan zouden kunnen doen. Zodat we wat natuur zien (heel graag) en eens steden kunnen bezoeken.

Hele waslijst. Excuses als het hier niet goed staat, dan ga ik even verder op zoek. Alvast dank in elk geval!

M. 21-07-2017. <3

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:18

Ik heb vorig jaar met mijn zoontje (wel wat ouder 11) een rondreis gedaan per trein. Dat is wel heel anders, maar rondreizen met kinderen is in Scandinavië prima te doen. De wegen in Scandinavië zijn prima, heb daar ook wel eens een kleine huurauto gehad en ook dat ging goed. Zou alleen wel een tolvignet nemen als je met je eigen auto gaat, want afhankelijk van waar je komt zijn er veel tolwegen (rond Oslo bijvoorbeeld).
Fietsen hangt af van hoe heuvel/ bergachtig het is en jullie fiets conditie. Mijn oudste zoon heeft een poos in Noorwegen gewoond en als ik hem bezocht gingen we ook wel op de fiets op pad. Ik fiets in Nederland heel veel, maar vond het af en toe flink afzien := .

Nadir
Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:07

Chiave, ik heb alleen ervaring met de Zweedse wegen en die waren erg goed te doen. Ik zou lekker met eigen auto die kant op gaan. De reis vonden wij goed te doen op 1 dag. Het ligt er natuurlijk wel aan waar in Zweden je naar toe gaat. Wil je gebruik maken van de boot of ga je via Denemarken? De boot kost geld, maar de tol van de bruggen is ook niet misselijk...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:49

Als je Facebook hebt: meld je aan bij groepen als Hej Hej Zweden en Zweden Forum. Veel mensen die ervaring hebben met rondreizen.
Zweden en Noorwegen zijn beide prachtig en compleet verschillend.

Don't dream your life, live your dreams!

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:06

Bedankt voor jullie tips zover! :D Ik heb geen Facebook meer, maar kan even via een vriendin kijken. We hebben tegen die tijd net een nieuwe auto, dus wellicht ook leuk om daarmee de reis te maken. Voor Zwitserland hebben we ook regelmatig een vignette op moeten halen, dat zou geen probleem zijn. Goede tip! Ik denk dat het voor ons zoontje leuk is om met de boot te gaan, maar ik moet even uitzoeken hoe dat qua uren uitvalt. Hoe ben jij gereden, Nadir?

M. 21-07-2017. <3

Nadir
Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:06

Wij zijn eerst een week in Denemarken geweest en toen via The Bridge naar Zweden gegaan. ;)

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:12

Hoi, ik heb een vraag aan degenen die in de winter naar Tromso en omgeving of een ander land in Scandinavie zijn geweest.
Het lijkt mij gaaf om een keer naar Tromso te gaan in de winter, alleen vraag ik me af of ik dan niet heel veel winterkleding zal moeten kopen die ik verder niet zal dragen...Aangezien het daar wel een stuk kouder wordt dan in Nederland...
( Ik geloof dat voor Tromso het gemiddeld -3.5 was, maar dat het ook soms -20 kan worden. := )

Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Voldoet " gewone " winterkleding, of moet je naar een speciale winkel, en zo ja, welke? :o?

Ik had gehoord dat merino wol en thermo onderlagen een goed idee zijn, dus ik vraag me vooral af hoe het zit met schoenen , jassen en broeken...

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:13

Galathil, valt wel mee hoor. Gewoon zorgen dat je goed lang/thermo ondergoed hebt, dan kom je al een heel eind.
Goede warme schoenen is ook aan te bevelen.
Wij hebben hier in Hedmark soms wel temperaturen van -30 en ik trek dan veel laagjes aan.
Wat je hier ook veel ziet is een thermo-overall. Ik trek gewoon m'n skibroek aan

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:53

noordje schreef:
Galathil, valt wel mee hoor. Gewoon zorgen dat je goed lang/thermo ondergoed hebt, dan kom je al een heel eind.
Goede warme schoenen is ook aan te bevelen.
Wij hebben hier in Hedmark soms wel temperaturen van -30 en ik trek dan veel laagjes aan.
Wat je hier ook veel ziet is een thermo-overall. Ik trek gewoon m'n skibroek aan


Dankje!

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:27

Ik woon in het binnenland van Lapland waar het makkelijk -40 wordt. Thermo-ondergoed van de Action! Daaroverheen een andere broek (geen katoen, dat wordt koud) en daaroverheen een skibroek. Ik zou wèl investeren in goede wollen sokken, een goede muts en goede wanten (liever wanten dan handschoenen). Tromsø is mooi, één van de mooiere plekken om het noorderlicht spotten.


Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:12

Ben er nu twee keer geweest en inderdaad, goede merino sokken, en base layers voldoet prima. Zo koud is het daar niet.

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 05:38

Ik stuur vaak deze website door aan mensen die in de winter naar Lapland gaan Klik. Deze aanbieder van activiteiten zit dan wel in Fins Lapland, maar het principe is hetzelfde - laagjes!

In Tromsø krijg je ook bij veel van de activiteiten (bijvoorbeeld husky of sneeuwscooter safari) een overal, wanten en goede schoenen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:35

Wij zijn vorig jaar in juni naar Lapland geweest en plannen nu om volgend jaar eind oktober of in november terug te gaan *\o/*
Er is nog niks concreet, alleen dus "bestemming Lapland". Het kan een weekje skiën worden, een 10-daagse met allerhande excursies maar evengoed een cruise. Ergens zou ik dan ook graag terug gaan naar de Noordkaap maar of dat haalbaar is die tijd van het jaar, dat betwijfel ik.

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:30

Varekaj schreef:
Wij zijn vorig jaar in juni naar Lapland geweest en plannen nu om volgend jaar eind oktober of in november terug te gaan *\o/*
Er is nog niks concreet, alleen dus "bestemming Lapland". Het kan een weekje skiën worden, een 10-daagse met allerhande excursies maar evengoed een cruise. Ergens zou ik dan ook graag terug gaan naar de Noordkaap maar of dat haalbaar is die tijd van het jaar, dat betwijfel ik.


In oktober en november ligt er nog weinig tot geen sneeuw. Pas eind november gaan de eerste pistes open. Donkere maanden die door iedereen hier grondig gehaat worden.

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:41

Varekaj schreef:
Wij zijn vorig jaar in juni naar Lapland geweest en plannen nu om volgend jaar eind oktober of in november terug te gaan *\o/*
Er is nog niks concreet, alleen dus "bestemming Lapland". Het kan een weekje skiën worden, een 10-daagse met allerhande excursies maar evengoed een cruise. Ergens zou ik dan ook graag terug gaan naar de Noordkaap maar of dat haalbaar is die tijd van het jaar, dat betwijfel ik.


Of je doet t gewoon allemaal :D
Vliegen op Kittliä en dan een paar dagen skiën in Levi. Met de Arctic route bus van Bussring naar Alta, daar stap je aanboord van de Hurtigruten met de excursie naar de Noordkaap. Je vaart mee naar Kirkenes en vliegt naar huis, of vaart mee terug naar Alta of Tromsø en vliegt vanuit daar.

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:54

Thokkadisje schreef:
Varekaj schreef:
Wij zijn vorig jaar in juni naar Lapland geweest en plannen nu om volgend jaar eind oktober of in november terug te gaan *\o/*
Er is nog niks concreet, alleen dus "bestemming Lapland". Het kan een weekje skiën worden, een 10-daagse met allerhande excursies maar evengoed een cruise. Ergens zou ik dan ook graag terug gaan naar de Noordkaap maar of dat haalbaar is die tijd van het jaar, dat betwijfel ik.


Of je doet t gewoon allemaal :D
Vliegen op Kittliä en dan een paar dagen skiën in Levi. Met de Arctic route bus van Bussring naar Alta, daar stap je aanboord van de Hurtigruten met de excursie naar de Noordkaap. Je vaart mee naar Kirkenes en vliegt naar huis, of vaart mee terug naar Alta of Tromsø en vliegt vanuit daar.


No way dat je al kan skieën in Levi in oktober. Eind november op zijn vroegst.

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:58

Voor zover ik weet, begint het seizoen eind oktober.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:14

Gewoon wandelen/hiken is voor mijn part ook prima :Y) Mijn vriend kan skiën, voor mij is dat intussen alweer 22 jaar geleden dat ik het ooit geprobeerd heb op skireis met school.

We spreken nu van eind oktober maar an sich kan dat nog alle kanten op. Beetje afhankelijk van zijn werk, hoelang we willen gaan en wat we echt exact willen doen.
Maar iig in de winterperiode naar het noorden!

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:46

Ach sneeuw of geen sneeuw het is er schitterend mooi,

En en en *\%/* *\%/* wij gaan weer naar Levi. Maand eerder dan dit jaar en hopelijk voor mij dit keer zonder longontsteking. Konden weer boeken met flinke korting. Zelfde hotel <3

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, GrapeshotBot, Miiej, moonsparkle, Nathalie18x, purny en 83 bezoekers