[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MissYvette4u
Berichten: 2981
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:41

Mondy schreef:
Welkom missyvette4you! Wat een knapperd heb je daar <3
Welk buitengebied ben je heen verhuisd ?

Jh leuke patern!

Kayleigh die is al groot voor zn leeftijd of niet ? <3


Dank jullie!

We wonen sinds 1,5 jaar in het mooie gezellige Someren-Eind <3 een stukje van ons uitzicht aan de achterzijde vd woning <3
[ img ]

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101365
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:59

Lekker plekje zeg!!

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:36

Weten jullie waar ik pads kan kopen van het merk Pool's? Heb een hele mooie voorgevormde gezien maar kan nergens een site vinden waar ze deze verkopen.

Vrijbuiter34
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:39

Wat een prachtige plek MissYvette, een heerlijk uitzicht lijkt me dat!
Wat wordt Harry al groot, hij is van GP Mister Dual Jac toch? Prachtige nakomelingen heeft hij.

Hier gaat alles goed ook met mn jaarling, staat heerlijk in de wei:
[ img ]

Twijfel wel af en toe om met wat grondwerk te gaan beginnen, maar weet niet zo goed bij wie. Hebben jullie tips in de omgeving Rotterdam/Brabant? Ik beschik over een trailer, wil graag een goede instructeur/trice dus vind het niet erg om er een eindje voor te rijden mocht dat noodzakelijk zijn.

Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:36

Mooi plekje MY4, prachtig uitzicht <3

Harry ken ik ook nog wel van het dbt van vorig jaar. Tinne heeft hem gefokt toch? 1.45m? Dat is wel flink aan de maat voor een jaarling paint/quarter. Hoe groot ben jij als ik vragen mag? Dat geeft een beetje een referentie :)

Haha, Joker aan het bier. Schijnt goed te zijn voor de vacht toch? Op mijn oude stal deed 1 iemand dat ook altijd. Ik durf het alleen niet echt vanwege de alcohol die erin zit. Op zo'n groot lijf is het natuurlijk te verwaarlozen maar toch voelt het voor mij niet goed.


Pfff, wat een geld voor een zadel :wow: Daar kun je een leuke auto voor rijden. Ik hou het toch maar bij een wat simpelere tooling, geloof ik...Zullen Mijn man en portemonnee ook waarderen :o


Il ben vanmiddag ook weer even lekker met mijn jonkie bezig geweest.
Voor het eerst peeskapjes om en een singeltje met pad en hij gaf er niks om. Zo'n heerlijk relaxed karakter <3

[ img ]

Daarna ook nog even voor de foto de bosal omgedaan

[ img ]

[ img ]

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:10

Oh super ik kom precies op het goede moment binnen vallen zie ik al wel :D.
Ik heb altijd Engels gereden. Nooit geen wedstrijden ofzo maar wel fanatiek. Nu heb ik paard jaar geleden iemand leren kennen die western rijd en ook wel eens een rondje op haar paard mogen cruisen. Daarnaast een paar western clinics gezien en het daardoor langzaam meer gaan waarderen dan het Engels.
Een tijdje uit de running geweest ivm met mijn zwangerschap en nu langzaam weer begonnen. En weer aan het nadenken geweest over wat ik nu wil. Ik heb nu besloten om het roer compleet om te gaan gooien en over te stappen naar western.

Ik heb er compleet het verkeerde paard voor (de laatste kwp'er in mijn profiel). Maar ach, als je maar lol hebt toch? Dus ja ik kan wel een goede instructeur gebruiken, omgeving Twente. Weten jullie nog iemand?
Ik moet zeggen dat ik me in de methodes van Warwick Schiller goed kan vinden. Paard kent ook al een groot deel van dit grondwerk.

jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:10

Persevero schreef:
Oh super ik kom precies op het goede moment binnen vallen zie ik al wel :D.
Ik heb altijd Engels gereden. Nooit geen wedstrijden ofzo maar wel fanatiek. Nu heb ik paard jaar geleden iemand leren kennen die western rijd en ook wel eens een rondje op haar paard mogen cruisen. Daarnaast een paar western clinics gezien en het daardoor langzaam meer gaan waarderen dan het Engels.
Een tijdje uit de running geweest ivm met mijn zwangerschap en nu langzaam weer begonnen. En weer aan het nadenken geweest over wat ik nu wil. Ik heb nu besloten om het roer compleet om te gaan gooien en over te stappen naar western.

Ik heb er compleet het verkeerde paard voor (de laatste kwp'er in mijn profiel). Maar ach, als je maar lol hebt toch? Dus ja ik kan wel een goede instructeur gebruiken, omgeving Twente. Weten jullie nog iemand?
Ik moet zeggen dat ik me in de methodes van Warwick Schiller goed kan vinden. Paard kent ook al een groot deel van dit grondwerk.


Ik weet geen instructeur maar wil wel even wat zeggen, ras maakt niet altijd alles hoor! Een vriendin van mij heeft een paint en daar moet je niet western mee gaan rijden, veel teopgericht gebouwd daarvoor. Terwijl mijn connemara x spaanse netjes in de western loopt! Evenals mijn bwp

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:32

@Noisy, kleine kanttekening bij de bosal: die is veel te groot voor dit paard, de nosebutton ( het deel wat op de neus ligt tot aan de knopen) is te lang waardoor de release veel te weinig is en hij lijkt ook te hoog te zitten; als je deze op de juiste hoogte hangt moeten er nog 1 of 2 omslag van de mecate omheen waardoor de release en werking negatief beïnvloedt worden. Als je meer wil weten over pasvorm kan je eens hier kijken https://californiogear.com/
Als je meer wil weten over het gebruik zijn de clinics die wij met Alex Zell ( aankomend weekend) en Jeff Sanders ( volgend jaar juli) een aanrader. Pasvorm, dikte en lengte van de nosebutton, materiaal en flex zij van belang bij de inwerking en de reactie van het paard.

Mijn paint met hackamore ( 5/8 nosebutton, 11 inch wijd, medium flex) en manenhaar mecate. Hier met 2 omslagen van de ( 1/2 inch) mecate ( ik vind een dunnere mecate fijner vandaar). Ik rijdt hem nu op de 1/2 inch bosal met 3 omslagen van de mecate; 3 a 4 is het maximum!
[ img ]

Leuke prijsjes toch van die zadels; ik ben in 2013 op de Art of the Cowboy makers beurs/ contest geweest in Las Vegas, daar lagen wel meer zadels uit een dergelijke prijsklasse. Allemaal juweeltjes.

[ img ]

Het voorste zadel had hier de 1e prijs gewonnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:05

Ik vind dat echt niet mooi. Kwaliteit zal vast goed zijn, maar al dat bewerkte spul hoeft van mij niet en teveel bling ook niet.

Arthur had ooit een zadel liggen van tig duizend met veel bling. Zat zoonlief ons te pesten dat als we dat kochten, hij weer zou gaan rijden. Ik poets het zilver zelfs voor je.....Was nooit gebeurt, want ik poets tack nooit, maar oke. Ik m'n moeder gebeld of we wat erbij konden lenen, kwam wat tekort, hahaha En zoon echt bang gemaakt dat we het gingen kopen voor hem.
Mijn zadel is zwaar, maar dat was echt zwaar :(

Bij het gebruik van de bosal zullen er ook wel meerdere meningen zijn wat men goed vindt? Ik vind dat een beetje eng altijd. In Nederland zijn er te weinig ervaren mensen en hoor je weinig. Bij bitten heb je zoveel meningen en ervaringen en kan je een weg kiezen.

Denk dat de ene ruin het best goed zou doen op een bosal, maar juist door te weing ervaringen in Nederland, begin ik er niet aan. Ik wil dan meerdere mensen en trainers ermee zien werken, erover spreken etc.

Zelf zie ik weleens wat voorbij komen en vind ze vaak erg dicht bij het oog hangen.


Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:15

@ElCid, ik had al zo'n vermoeden dat jij hierop ging reageren :)) Ik had zelf ook al gezien, en verwacht, dat hij te groot zou zijn. Deze is van zijn moeder. Hij heeft hem alleen om gehad voor de foto, hij is voorlopig nog niet onder het zadel ;) maar bedankt voor de info, dat is altijd interessant -:)

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:08

Noisy schreef:
@ElCid, ik had al zo'n vermoeden dat jij hierop ging reageren :)) Ik had zelf ook al gezien, en verwacht, dat hij te groot zou zijn. Deze is van zijn moeder. Hij heeft hem alleen om gehad voor de foto, hij is voorlopig nog niet onder het zadel ;) maar bedankt voor de info, dat is altijd interessant -:)


De kennis in Nederland is inderdaad nauwelijks aanwezig......... :o op een enkeling na. De bosal/ hackamore is een prachtige optoming maar men moet wel weten hoe het moet passen/ materiaal en hoe te gebruiken.
Tijdens de clinics die wij organiseren ( Jeff Sanders, Alex Zell, Cody Deering) is die ervaring ruimschoots voor handen. Kom maar een keer kijken ;)

Als het alleen voor een foto is maakt het niet uit maar als je er mee wil gaan rijden ( en een jong paard starten in een hackamore is een hele goede keuze mits alles klopt en waarschijnlijk beter dan starten in een snaffle omdat de sensibiliteit veel hoger blijft en het voor een paard een veel logische optoming is dan een bit) is het wel zaak om het juiste materiaal te gebruiken.

Het zadel op de foto had geen zilver, wat je ziet zijn munten waar concho's van zijn gemaakt. Op de cantle stond een carving van Amerika dus echt een heel apart ding. Op deze beurzen/ shows liggen meestal echte "Theme saddles".

[ img ]

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:34

@ jumpyhorse, ik laat me er ook niet door uit het veld slaan. Scheelt al dat hij van nature vrij relaxed is. En ik dacht dat paints juist wel binnen het straatje passen.. Haha ik heb nog veel te leren.

Prijzen van de zadels zijn wel erg hoog. Ik hoop toch wel dat ik een goede 2e handse kan vinden tot max 700 euro??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:36

Maar dat zijn nog steeds maar een paar namen. Er zullen ook weer andere trainers zijn die een andere mening hebben over de bosal, snap je wat ik bedoel? Als hier 1 of 2 trainers komen, nemen we alles van die 2 aan, waar we normaal keus hebben uit bijv 100 trainers en niet alles aannemen.

Ja, bewerkt en bling, beide niks voor mij. Ik heb vroeger flower print gehad en nu basket en mijn man ook, maar meer dan dat hoeft van mij niet. Helemaal glad vind ik ook niet mooi, maar subtiel bewerkt zou ik het mooiste vinden. En dan iemand erbij die het schoonmaakt.....

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:34

Persevero Western zadels moeten heel goed passen, je zal er iemand bij moeten halen met verstand van zaken.
Western zadels zijn duurder dan engelse zadels. Een budget van €700 euro max is.......moeilijk. Er lopen verschillende draadjes hierover onder Tack room.

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:11

Haha noisy het alcohol percentage van 1 biertje bij een paard is inderdaad behoorlijk te verwaarlozen :j
Denk dat sommige paardensnoepjes ed slechter zijn qua wat er in gaat bijvoorbeeld.
Het is inderdaad oa goed voor de vacht en bijv de spieren.
Ik geef t niet heel vaak maar meer als extraatje voor m.

Zadels <3
Bosal is iig buiten mijn kennis om. Nog nooit mee gewerkt/gereden. Vind het er vaak ook niet prettig uitzien qua pasvorm.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:44

Hobbyhorse schreef:
Persevero Western zadels moeten heel goed passen, je zal er iemand bij moeten halen met verstand van zaken.
Western zadels zijn duurder dan engelse zadels. Een budget van €700 euro max is.......moeilijk. Er lopen verschillende draadjes hierover onder Tack room.


ja dat zal. zitten niet echt kussens onder he.. Gelukkig ken ik iemand die aardig in het wereldje thuis is. Ze zal vast wel fitters kennen. we gaan het zien

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:32

Mondy schreef:
Haha noisy het alcohol percentage van 1 biertje bij een paard is inderdaad behoorlijk te verwaarlozen :j
Denk dat sommige paardensnoepjes ed slechter zijn qua wat er in gaat bijvoorbeeld.
Het is inderdaad oa goed voor de vacht en bijv de spieren.
Ik geef t niet heel vaak maar meer als extraatje voor m.

Zadels <3
Bosal is iig buiten mijn kennis om. Nog nooit mee gewerkt/gereden. Vind het er vaak ook niet prettig uitzien qua pasvorm.


Maar het is wel belachelijk hoe lekker de meeste paarden het vinden ( en honden vaak ook ) Dieren zijn gewoon alcoholisten als je ze hun gang laat gaan. :D ;) :+ }>

Vrijbuiter34
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:33

superpony schreef:
Mondy schreef:
Haha noisy het alcohol percentage van 1 biertje bij een paard is inderdaad behoorlijk te verwaarlozen :j
Denk dat sommige paardensnoepjes ed slechter zijn qua wat er in gaat bijvoorbeeld.
Het is inderdaad oa goed voor de vacht en bijv de spieren.
Ik geef t niet heel vaak maar meer als extraatje voor m.

Zadels <3
Bosal is iig buiten mijn kennis om. Nog nooit mee gewerkt/gereden. Vind het er vaak ook niet prettig uitzien qua pasvorm.


Maar het is wel belachelijk hoe lekker de meeste paarden het vinden ( en honden vaak ook ) Dieren zijn gewoon alcoholisten als je ze hun gang laat gaan. :D ;) :+ }>


Dit wist ik helemaal niet! Vinden ze dit echt lekker? Ook maar eens proberen dan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:42

Ja, behoorlijk lekker. Zijn echt zuiplappen.

Misschien kan een ander verhaaltje hier ook. Toen mijn ouders in Amsterdam woonden nog, hadden ze een hond. Die hond liep 's avonds vooruit naar de kroeg en als mijn ouders er dan waren zat die al aan een schoteltje bier.

Ik was dat allang vergeten, maar onze ene hond kreeg druppels. De andere hond kwam dan ook als een verslaafde aan het pipetje proberen te likken en doen. Bleek op basis van alcohol.
Ze zijn super relaxed, maar 2jr terug met oud en nieuw liet mijn man ze een glas waar bier in had gezeten op likken en daar werden ze helemaal wild van. Dus heel klein druppeltje erin en ze waren echt helemaal als verslaafden die hun shot kregen.

Ik drink zelf niet, maar geef de paarden goedkoop bier van de Lidl en dat willen ze heel graag. Ik vind het alleen vreselijk stinken.

Yinthee
Amadeus <3
Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:03

Mijn haf moest er weinig van hebben, bier, haha. Bo heb ik het nog nooit gegeven maar het zij mij niets verbazen als die er ook zijn neus voor ophaalt. Vorig jaar eens biergist geprobeerd bij te voeren maar dat weigerde hij ook op alle mogelijke manieren :))

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:13

superpony schreef:
Maar dat zijn nog steeds maar een paar namen. Er zullen ook weer andere trainers zijn die een andere mening hebben over de bosal, snap je wat ik bedoel?


Nee, eigenlijk niet :o .

Net als een bit op een bepaalde manier moet passen moet een bosal dat ook ;) . Daarbij zal iedereen die echt met een bosal de paarden opleidt goede kwaliteit zoeken en niet een bosal willen met een tuinslang of metaaldraad als kern omdat de inwerking dan dus belazerd slecht is.

Over het algemeen is de echte kennis omtrent het gebruik van een bosal ver te zoeken, zeker in Nederland.
Overigens zijn er nog wel wat namen die weten hoe een bosal gebruikt en gemaakt moet worden zoals Martin Black, Buck Brannaman, Alfonso en Ariel Aguilar, Ernst Peter Frey, etc. etc. en die zeggen allemaal hetzelfde. De bosal hoort tot de Vaquero traditie maar ook binnen de wereld van de Buckaroo wordt deze veelvuldig gebruikt ( een hebben ze er exact hetzelfde idee over :D ). Jammer genoeg is er binnen de Texaanse stijl ( die je over het algemeen ziet) weinig blijven hangen en zijn diverse soorten bitten veel meer geaccepteerd.

In Duitsland is de kennis omtrent de bosal veel meer aanwezig dan in Nederland, zowel onder ruiters als trainers. Het is eeuwig zonde dat die kennis hier in Nederland zich beperkt tot een handjevol die over het algemeen die kennis voor zich houden o.a. omdat er zo weinig mensen echt iets over dat ding te weten willen komen.

Een andere mooie plek om veel over de bosal/ hackamore etc. te leren is de Vaquero Classics, 1x per jaar in Duitsland.

Ik hoor/ lees zo vaak dat mensen met een hackamore zijn begonnen maar dat "het niet werkt" ; dat zal vaak komen door de slechte kwaliteit en het gebrek aan kennis van het gebruik/ gebrek aan feeling, balance. timing; zoals Martin Black schrijft:
Citaat:
"I find the hackamore helps the person adjust to fit the horse rather than the snaffle bit getting the horse to adjust to fit the person"


Citaat:
"But, I do believe that riding a horse in a hackamore makes a better horseman out of you because it puts more responsibility on developing good hands and less responsibility on the horse submitting to the pressure of the snaffle."

https://martinblack.net/on-the-road-wit ... d-why.html

Maar ik heb ook al diverse ruiters en paarden gezien die door het gebruik van de hackamore beter, veel beter, zijn geworden. En dan heb ik het over ruiters die hun paarden met heftige bitten als twisted wires en correctionals reden of bijv. bitloos met sidpulls; de paarden werden zoveel rustiger met hun hoofd en reageerden zoveel beter op de hulpen! Maar het vraagt wel een stukje discipline en lichaamsbeheersing van de ruiter en "fijne handen".

jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:47

Met bosal geen ervaring, als ik bitloos rij is dat met touwhalster, of helemaal geen hoofdstel

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen, maar is het verantwoord/veilig om met een paard dat plates heeft te barrelen? En dan echt stantje, schuin-in-de-bocht-knie-bijnz-tegen-de-ton-en-dan-volle-gas-weer-vertrekken want zo is moon... probeer het er in te krijgen dat ie moet wachten op mij maar als het aan hem ligt laat hij mij achter om T zelf te doen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:58

ElCid, ook over bitten zijn discussies. Er komen mensen met theorie waar het bit in de mond zou horen te liggen en hoe het inwerkt. Maar ook daar zitten nog wat haken en ogen aan, omdat de theorie niet altijd op gaat als men rijdt.

De trainers hebben diverse meningen. De een heeft een bit laag. geen rimpel in de mondhoek. De ander wil 1 rimpel en de volgende.......
De een promoot dit bit en de ander dat.

Over diverse bitten, zijn meerdere discussies en degene die het meest presteert of het meest zijn verhaal leuk kan onderbouwen wordt snel geloofd.

Met bitloos net zo. Kin gekruist, kaak, side pull. Overal zit een theorie achter en elke trainer/ruiter heeft daarover een eigen mening. Ga je naar anatomie kijken, komt die niet bij iedereen zo goed uit als je zou willen dan.

Een bosal zal niet op 100 manieren kunnen hangen, maar hoe die gebruikt wordt zal ook in USA verschillen. De een zal anders met druk rijden dan de ander. Of voorkeuren hebben voor materiaal etc.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:10

superpony schreef:
Ga je naar anatomie kijken, komt die niet bij iedereen zo goed uit als je zou willen dan.


Daar is nu juist alles van afhankelijk, die anatomie en biomechanica; als men die niet volgt en als belangrijk acht dan werkt iets niet of verkeerd.
Natuurlijk zijn er veel meningen.......maar niet alle meningen en ideeën zijn even goed onderbouwd en vaak alleen maar een opvolgen of zelfs imiteren van een ander. Ik denk dat als men goed nadenkt over alles wat men doet/ gebruikt de meningen heel vaak hetzelfde zijn of heel dicht bij elkaar liggen.

Maar ook hierin; ieder zijn ding maar met alles geldt wel, probeer advies te krijgen van iemand die het echt weet en niet van degene die het hardst roept ( of er het meest aan verdiend ;) ). Ieder zal zijn eigen gezonde verstand moeten gebruiken en niet klakkeloos een ander moeten volgen of het nu om bitten of bitloos gaat. Probleem is dat het daar nog wel eens aan schort..........gewoon klakkeloos volgen is voor velen makkelijker :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:38

ElCid schreef:
superpony schreef:
Ga je naar anatomie kijken, komt die niet bij iedereen zo goed uit als je zou willen dan.


Daar is nu juist alles van afhankelijk, die anatomie en biomechanica; als men die niet volgt en als belangrijk acht dan werkt iets niet of verkeerd.
Natuurlijk zijn er veel meningen.......maar niet alle meningen en ideeën zijn even goed onderbouwd en vaak alleen maar een opvolgen of zelfs imiteren van een ander. Ik denk dat als men goed nadenkt over alles wat men doet/ gebruikt de meningen heel vaak hetzelfde zijn of heel dicht bij elkaar liggen.

Maar ook hierin; ieder zijn ding maar met alles geldt wel, probeer advies te krijgen van iemand die het echt weet en niet van degene die het hardst roept ( of er het meest aan verdiend ;) ). Ieder zal zijn eigen gezonde verstand moeten gebruiken en niet klakkeloos een ander moeten volgen of het nu om bitten of bitloos gaat. Probleem is dat het daar nog wel eens aan schort..........gewoon klakkeloos volgen is voor velen makkelijker :o


Dat laatste bedoel ik ook en vind ik een groot probleem.

Qua anatomie merk ik binnen de western en tack dat heel veel gericht is op een bepaald type quarter. Ik heb les gegeven en ook aan tinkers, haflingers, rijpaarden etc.
Mensen kopen een hoofdstel voor de mooi, maar vaak past het hoofdstel zelf al niet netjes.
Mijn mening is dat elk deel invloed heeft, dus ook als het front bijv afsteekt. En daarnaast de kwaliteit van het leer. Heel hard stug leer of soepel leer vind ik al een heel ander effect hebben op de bit in het mond. Het zijn van die kleine dingetjes.....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, YandexBot en 6 bezoekers