Stal uitmesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lommer
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-19

Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 09:39

Ik heb sinds kort 2 paarden aan huis staan. Ik doe de 2 stallen dagelijks uit. Al het vuile stro en poep er uit en vers stro er bij. Er gaan ca. 3-4 normale kruiwagens per stal uit en de mesthoop groeit ziender ogen. Is dat een normale hoeveelheid of doe ik het té goed en kan licht vervuild stro blijven liggen. Het lastige is dat de paarden hun drollen verbergen door er schoon stro overheen te doen.
Graag enig advies en ook ben ik erg blij met tips waar ik met mijn mest naar toe zou kunnen.
Alvast dank voor jullie reacties.


belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:40

Even zoeken naar de drollen en enkel dagelijks de drollen eruit wippen en de natte plek. Schoon stro erbij en wekelijks of 2 wekelijks maar net wat je wil en hoe vies het wordt de hele stal leeg.

Voor mest kan je een boer in de buurt vragen of een mestcontainer bestellen.

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:52

Ik doe in een strostal hoog uit 2x per week wat schoon stro en haal er een kruiwagen per stal/per dag uit.
Even het schone/niet doorweekte aan de kant schuiven, drollen er onder uit en terug schuiven.

Wel heb ik een basis laag aan koolzaadstro er onder liggen voor het opvangen van de urine.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

AnimalFriend
Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:56

Hier heb ik hetzelfde probleem... Ik zit erover te denken vlas als bedekking te gebruiken ipv stro. Lijkt me dat je dan de drollen en natte plekken er makkelijker uit kan halen zonder al teveel schoon materiaal mee te nemen. Alleen twijfel ik of vlas niet te glad is, wanneer ze willen liggen. Iemand hier ervaring mee?

Ik las overigens wel dat vlas eten voor een paard niet goed is, dus mocht je dit willen proberen moeten ze wel onbeperkt ruwvoer hebben denk ik.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:58

Ik heb al jaren een vlas stal. Rubber matten er onder. In de winter wordt het een dikke laag. Niks niet glad en niet nat. Enkel dagelijks de drollen eruit. Bij een goede laag blijven die er mooi bovenop liggen. Stinkt niet en weinig afval. Het composteert prima en in het voorjaar gaat het over het land. Mestbult slinkt snel in en kan op een klein oppervlak veel mest kwijt

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:58

De drollen eruit halen met de mestboy. Zo blijft het meeste stro liggen. En alleen de natte plekken eruit. Ik doe in een normale kruiwagen met gemak 2 stallen soms 3. Ik doe ook altijd wat vlas op de bodem. Zo haal eigenlijk meestal alleen het vlas laagje eruit en het stro blijft schoon.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:01

Ik gebruik thuis vlas. Haal er elke dag de drollen uit en 1x per week de natte plek.

Ik heb een aanhang mest wagentje daar doe ik een volle week mee.
Wij brengen het in onze straat bij iemand die tuintjes heeft. Die wil het graag hebben.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Macs
Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:02

Ik doe 5 á 6 stallen per kruiwagen, dus ik denk inderdaad dat je te precies bent.
We hebben nu zomerstallen, dus elke dag uitmesten en opstrooien.
In de winter hebben we potstallen en doen we elke week (of om de twee weken, ik weet het niet meer haha) de hele stal, dan komen er 2 kruiwagens uit.
Wij gebruiken stro trouwens, de paarden staan gemiddeld 4 á 5 uur per dag op stal.

Maks :+:

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:12

Ik zou overwegen om over te gaan op vlas, ik vind vlas via een oppotsysteem een hele mooie dikke/warme bodem geven met losse bovenlaag. Vlas composteert ook snel en levert veel minder volume aan viezigheid wat uit de stal moet. Bovendien kun je vlaspakken makkelijk opslaan.

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1


MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:18

Als je vlas te glad vind kan je koolzaadstro gebruiken.

Bij ons op stal is dit 50/50, de ene gebruikt vlas, de andere gehakseld stro.
Stro is wat stabieler voor mijn gevoel.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:18

Ligt er ook wel aan hoeveel je paarden op stal staan natuurlijk.
Toen die van mij nog op stal stond had ik ongeveer halve tot driekwart kruiwagen per stal. Die stond dan ongeveer 14 uur op stal.
Stro in de stallen, ik liet het vervuilde stro onder op liggen en daar overheen nieuw stro. Echt de hele natte plekken en drollen gingen er uit.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:43

Ja dat moet je zelf weten. Ik schep dagelijks alles wat er ook maar vies uit ziet uit. Schraap de bodem schoon met een schep en bezem, verdeel het overgebleven stro weer en vul het aan met een dikke laag schoon stro. Mijn standaard is dus elke dag een schone stal met een hele dikke laag stro. Bewerkelijk en kostbaar, maar zowel ik als mijn paardjes worden er blij van.

Heb je een 160 liter kruiwagen? Ik heb een 160 liter kruiwagen tot aan de rand vol per stal. Met dit weer komen ze vaker naar binnen en heb ik er ook nog eens een kop op liggen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:50

Omdat dit onderwerp niet past op Forumzaken verplaats ik hem naar Verzorging, Stalling en weide (VSW)

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:54

Dat gaat snel zo, wat e wel nog kan doen is evt opstrooien en niet alles eruit halen, ik haal dan wel de mest eruit wat ik makkelijk weg kan pakken, 2 dikke plakken stro eroverheen en na 1 week volledig uitmesten. Eerst deedd ik ook elke dag alles maar dat was net wat je zegt in afvoeren een ramp
Vlas vind ik niet fijn, wordt hier weinig gebruikt ne ik vind het wel fijn dat ze wat extra te knabbelen hebben

tienus63
Berichten: 11736
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:56

Als je toch stro wilt hebben in de stal, maar de voordelen van vlas.
Kijk dan eens naar strokorrels.
Niet glad, zorgt voor een dik bed, en kleine mesthoop.

Ik moest even wennen toen ik er drie jaar geleden mee begon, maar ik wil niet meer anders.
Ik gebruik de dikke 16 mm korrel van Equibedding.
Ik heb geen ervaring met andere strokorrels, wel met gewoon stro en vlas.

#trotsoponzeboeren

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:57

Ik mest mijn strostal dagelijks uit: alleen de mest eraf. Dat is voor mijn merrie die overdag op het land loopt ongeveer tweederde van een kruiwagen.
Dan eens per week haal ik de onderlaag eruit, die is dan nat en verzadigd.
In totaal gaat er ongeveer 1,5 pak (klein pak) per week bij aan stro.

Op deze manier ben ik met het dagelijkse werk in 5 minuten klaar en eens per week met 20 minuten. En het stroverbruik is dus niet heel groot.

JoleinT
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:53

Ik denk ook inderdaad dat je te precies wilt werken. Hoe wij het op stal doen: dagelijks drollen wippen en een natte plek eruit, daarna netjes gladgooien (redelijk schone stro dat over is bovenop) en wat schoon stro erbij. 1 keer per week de hele stal leeg en schoonschrapen, de dag voordat we de hele stal leeggooien doen we er geen vers stro bij, om te voorkomen dat je te veel schoon stro weggooit. Ook als we de hele stal gaan doen en er ligt nog schoon stro in, doen we dat aan de kant en vormen we daarmee de nieuwe onderlaag.

Lommer
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 11:38

Dank jullie wel voor alle reacties. Inmiddels gereduceerd tot 1 kruiwagen. Top!

Gimmick11
Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:46

1 kruiwagen bij m’n grote paard per dag en 1 voor de twee pony’s samen.
Dus 2 kruiwagens totaal per dag voor 3 stallen.

Twinkel (Welsh) en Evita (Gelders) en Taiga (v. Next Level ‘23)

Twinkel & Skylar:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1992855

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:51

Hebben we het hier allemaal over dezelfde kruiwagens qua grootte?
Verder is het het beste om je stal dik in het stro te hebben. Je haalt de natte doorweekte onderlaag er onderuit. Dat gaat fijn met een aluminium maisschep en je haalt de drollen er met dezelfde schep uit lHier ongeveer 3 kleine baaltjes stro per week nodig per paard en dan staan ze wel overdag buiten. Is het toch een keer te weinig dan wat extra baaltjes er in gooien zodat ze een fijne dikke laag hebben om in te liggen. Het verschilt hier of er veel natte plekken uit moeten en veel drollen dan heb ik voor 3 stallen aan een 160 liter kruiwagen niet genoeg. Als ik net grondig gemest heb en nieuwe baaltjes heb dan heb ik de volgende dag niet veel nat en met 3 stallen de helft van een 160 liter kruiwagen aan mest.

meggiemeg
Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:52

Als ik de stallen bij de buren doe haal ik 1 kruiwagen vies stro en mest er uit. Ik schep met de greep royaal onder de mesthoop, kantel de greep boven de kruiwagen zodat de mestballen er af vallen en het stro blijft hangen aan de greep, dit stro gaat terug de stal in want dat kan prima dienst doen als onderlaag. Alleen het stro wat echt verkleurd is en waar aan te zien is dat het de plas heeft opgevangen gaat er uit. Vervolgens de laag recht trekken en wat plakken schoon stro er over heen. De buurvrouw wil graag een laagje schoon stro dagelijks. Toen is de mijne nog op stro had staan strooide ik niet dagelijks op maar op de 3 dagen met een hele baal.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

silvia58
Berichten: 1824
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:55

Gimmick11 schreef:
1 kruiwagen bij m’n grote paard per dag en 1 voor de twee pony’s samen.
Dus 2 kruiwagens totaal per dag voor 3 stallen.


Hier net zo voor twee pony's.
Elke dag een plakje stro er overheen.
Staan wel de hele dag buiten

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:03

Bij mij op stal wordt er 's morgens opgestrooid.
Ik maak een schone hoek, gooi daar alle verse, 'blonde' stro,
mestballen en donker, diep oranje stro in de kruiwagen
licht oranje stro pal voor de stal op een hoop op het beton.

Ik haal er plm 1 kruiwagen uit en na plm een uur is het beton droog en het stro op de hoop kan de box weer in.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:03

Wij gebruiken strokorrels, ideaal. We mesten dagelijks uit; alleen de mest en dan heb ik aan 1 kleine kruiwagen genoeg voor 3 stallen/ paddocks. Indien nodig gaan ook de ( echt) natte plekken er uit, ca. 1 x per week maar in de zomer plassen ze meer buiten en dan is het 1 x per 2 a 3 weken. Met de natte plekken komen we wel aan 2 kruiwagens.
Paarden staan de hele dag op de wei, alleen 's nachts en bij slecht weer meer op stal met paddock.

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:10

Ik merk bij die van mij dat ze haar stal schoner houd als ik om de dag de natte plek eruit haal, wel dagelijks de mest. Dagelijks 2 a 3 plakjes stro erbij (kleine baal).

Nu mest ik alleen in het weekend de stal andere dagen doet de stalhouder het. Die doet het nu hetzelfde als ik het doe en vind dr ook veel schoner.

Nu varieert het van een halve tot volle kruiwagen per keer, grote 160l

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers