Wat voor hamster nemen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:20

Goedendag!

Ik heb besloten een hamster te nemen, wil 1 die zo min mogelijk stinkt, handtam, kan in een terrarium.

Ik heb een flink terrarium, schuifmeganisme voor de deurtjes moeten nog gemaakt worden, maar wil daar dus de toekomstige hamster in houden.

Ik twijfel tussen een Syrische hamster (mannetje, begreep dat deze minder dan de vrouwtjes stinken) of een dwerg (begreep dat daar de vrouwtjes juist weer minder van ruiken?) maar vind het echt lastig om te kiezen. Ik dacht dat Syrische hamsters juist van klimmen hielden en dwergjes weer van graven, kan een syrische dan wel in een terrarium?

Vertel jullie ervaringen met hamsters, ben compleet nieuw hier in :D


Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:24

Mijn syrtje houdt zeker van graven! Heb niet het meeste verstand van de verschillen tussen dwerg- en goudhamsters, maar in een terrarium is veel mogelijk qua huisvesting dus als de oppervlakte groot genoeg is kan daar ook prima een Syrische hamster in volgens mij. :)

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:25

Hoe groot is het terrarium?

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:27

Het betreft een terrarium van 70(l)x40(d)x50(h) dus opzicht een prima formaat voor zowel dwerg als Syrische lijkt mij?

Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:31

Oei volgens mij is dat voor een syrtje wel echt aan de kleine kant...

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:32

lifaya schreef:
Het betreft een terrarium van 70(l)x40(d)x50(h) dus opzicht een prima formaat voor zowel dwerg als Syrische lijkt mij?

Ja dat is voor een Syr helaas te klein, voor een dwerg net aan.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:33

Castilja schreef:
Oei volgens mij is dat voor een syrtje wel echt aan de kleine kant...

Ik persoonlijk vond het wel een flink ding toen ik hem net ophaalde xD had nog een traliekooi opgehaald die veel kleiner was en daar werd ook een Syrische in gehouden, praat het niet goed overigens, vind die ook te klein maar heb die als reservekooi.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:35

MarlindeRooz schreef:
lifaya schreef:
Het betreft een terrarium van 70(l)x40(d)x50(h) dus opzicht een prima formaat voor zowel dwerg als Syrische lijkt mij?

Ja dat is voor een Syr helaas te klein, voor een dwerg net aan.

Voor een dwerg net aan? := sinds wanneer worden dwergen standaard in zulle grote terrariums/kooien gehouden dan? Vroeger (20 jaar geleden xD) werden ze gehouden in die kleine rotkooitjes, dan zou dit een gigantische villa/paleis zijn :P

Amyyy
Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:37

Nee, is veel te klein voor een syrische hamster, die hebben minimaal 5000 cm² nodig, liefst meer. Daarnaast zijn alle hamsters graafdieren. In het topic over hamsterscapen ja veel info te vinden!

En dat argument over 'vroeger' is natuurlijk grote onzin, omdat toen de kennis niet goed was, zou je jet nu niet anders gaan doen. Hamsters tonen echt snel steriotyp gedraf, dat is te voorkomen met een goede inrichting

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:40

Oke dan word het geen Syrische helaas! Nu alleen bedenken welke dwerg dan het leukste zou zijn. Ik heb zelf alleen ervaring met de Russische maar zag dat er meer verschillende types zijn en vroeg mij af of jullie hier ervaring mee hebben toevallig. Ik ga sowieso een flinke laag zaagsel in de bak doen zodat er lekker gegraaft kan worden.

Ik vind de Roborovski dwerghakster erg leuk om te zien


crazycactus
Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:45

Roborovskis zijn wel druk en die houd je volgens mij wel met meerdere tegelijk.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:48

crazycactus schreef:
Roborovskis zijn wel druk en die houd je volgens mij wel met meerdere tegelijk.

Ik dacht dat er geen 1 hamstersoort samen kan worden gehouden in gevangenschap op “kleine” oppervlaktes? Dit kwam ik in elk geval elke x tegen.

Amyyy
Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:48

Robos zijn in mijn ervaring ontzettend moeilijk tam te maken en vliegensvlug. Ik heb een Russische dwerghamster gehad en die was heel tam en makkelijk hanteerbaar.

Voor de bodembedekking kun je het best een mix van zaagsel, care fresh en hennepvezel maken, daar kunnen exht goede tunnels in gegraven worden!

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:50

Amyyy schreef:
Robos zijn in mijn ervaring ontzettend moeilijk tam te maken en vliegensvlug. Ik heb een Russische dwerghamster gehad en die was heel tam en makkelijk hanteerbaar.

Voor de bodembedekking kun je het best een mix van zaagsel, care fresh en hennepvezel maken, daar kunnen exht goede tunnels in gegraven worden!

Thnx! Dan is het idd wel vrij lastig als ze moeilijk tam te krijgen zijn xD dan heb je de Chinese en campelli dwerghamster nog, weet je toevallig ook hoe deze zijn?

crazycactus
Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:51


Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Amyyy
Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:55

Even wat info over in groepjes of alleen houden:
Een Russische dwerghamster solitair,
Campbelli hamsters in groepjes (maar daar is denk ik je bak te klein voor),
een robovski hamster met zn 2e,
Chinese dwerghamster solitair.

Volgens min is een Russische dwerghamster in het algemeen het meest sociaal naar mensen toe, maar ik heb geen ervaring met Campbellis en Chinezen

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:56

Google eens op hamsterscaping, dan kan je veel tips vinden over huisvesting.
Je bak is inderdaad te klein voor een syr, daar heb je minimaal 100 x 50cm nodig, een dwergje 70 x 40 cm. De standaarden zijn tegenwoordig anders dan vroeger.
Ik denk dat je het beste een rusje kunt nemen, de andere dwergsoorten zijn meer kijkhamsters.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:57

Campbelli zijn wel groepsdiertjes maar veel feller en territorialer naar mensen toe. Chinezen zijn lief en leuk maar die klimmen wel meer. Zouden beter passen in een grotere / hoge bak. Zou in jouw bak één Rusje halen bij een goede fokker. Kan wel even vragen waar in de buurt van jouw woonplaats goede fokkers zitten. Ken er sowieso 1 in Odijk. :)

Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:58

Ik heb een vrouwelijke dwerghamster. Ik heb der nu 1,5 jaar. Maar heb der eigenlijk nooit uit de kooi, qua knuffelen enzo wat sommige mensen wel doen. In het begin beet ze wel eens, maar nooit hard of door, maar dat is er nu ook wel uit. Op je hand zitten met een snoepje vind ze geweldig. Met andere rassen heb ik geen ervaring. Maar ik zou zo weer voor een syrische dwerghammie gaan.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 20:58

Hmmmm, wellicht dat het dan alsnog een Rus word, zoals ik nu lees idd wel het meest sociaal en makkelijkst te houden... en dan een vrouwtje? Of ruiken de mannetjes niet meer? Lees veel verschillende verhalen

Marlinde weet je er ook 1 die toevallig een beetje andere kleurtjes fokt in omgeving den haag? Dankjewel!

Amyyy
Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat voor hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:00

Als je gaat hamsterscapen ruik je ze sws niet! Daar zit wel zo veel bodembedekking in, daar ruik je niks van :)

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:02

Kleurtjes zijn vaak wel ongezonder. zwart is bijvoorbeeld gevoelig voor epilepsie en mandarijn voor diabetes. Je kan even Marijke van Rodent Topia op Facebook benaderen. Ze woont dan wel in Zwolle en Dieren Maar ze kent enorm veel fokkers en kan goed adviseren. Ook rijdt de regelmatig het hele land door en kan ze vaak diertjes meenemen enzo.

Ik heb zelf meer met dames omdat ik wel van wat karakter houdt. Mannen zijn vaak meer geschikt voor de beginner. Makkelijker te hanteren en vergevingsgezinden!

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 21:04

Amyyy schreef:
Als je gaat hamsterscapen ruik je ze sws niet! Daar zit wel zo veel bodembedekking in, daar ruik je niks van :)

En de urine dan? Maar ik ga eens die hamsterscaping opzoeken, klinkt wel leuk!

Hmmm mannetje it is haha! Ga liever bij de eerste voor de makkelijke weg hihi. Maar goed dat je het zegt over de kleurtjes. Ik vind zelf de zand/camel kleur erg mooi bij die rusjes, maar hebben die ook problemen?

Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:05

Vrouwtjes stinken minder heb ik altijd geleerd. Maar mannetjes zijn makkelijker.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:07

lifaya schreef:
Amyyy schreef:
Als je gaat hamsterscapen ruik je ze sws niet! Daar zit wel zo veel bodembedekking in, daar ruik je niks van :)

En de urine dan? Maar ik ga eens die hamsterscaping opzoeken, klinkt wel leuk!

Hmmm mannetje it is haha! Ga liever bij de eerste voor de makkelijke weg hihi. Maar goed dat je het zegt over de kleurtjes. Ik vind zelf de zand/camel kleur erg mooi bij die rusjes, maar hebben die ook problemen?

Met goede voeding (via rodenttopia, geen zooi uit de dierenwinkel) kan een mandarijn (zoek maar) prima leven. Mijn Blini is echt een knapperd haha.


[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers