Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 22:16

Horses
Overige

Zaterdag overleed opnieuw een renpaard op de racebaan van Santa Anita in Californië, zo melden Amerikaanse media. Het is alweer het 33e paard dat sinds eind vorig jaar bezwijkt op deze locatie. Enkele uren voor het incident waren er al demonstraties van dierenbeschermers voor de deur van de renbaan. Al neemt de discussie over het al dan niet sluiten van Santa Anita toe, de races op zondag gingen gewoon door.

Klik hier om de rest van dit artikel te lezen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:19

Gemiddeld eentje per anderhalve week, dat is wel een heel droevig gemiddelde. Wel even aan toevoegen dat dit niet alleen tijdens wedstrijden maar ook in trainingen gebeurt maar blijft triest.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:24

hartaanval, geen ongeluk, had um ook kunnen gebeuren als rijpony in de wei

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:40

speurneusc schreef:
hartaanval, geen ongeluk, had um ook kunnen gebeuren als rijpony in de wei

Klopt maar er zullen er geen 33 in 40 weken een hartaanval hebben gehad.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:18

Ligt er maar net aan hoeveel paarden er gemiddeld op het complex aanwezig zijn. 33 op 1000 paarden is niet heel raar.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:22

Erg triest idd.

Ja, een paard dat op de wei staat kan ook een hartaanval/stilstand/ongeluk krijgen. Maar is de rensport wordt een paard zo extreem tot zijn limiet gepusht waardoor die kans nog extra groot is. Zonde van deze bloedmooie dieren.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:25

speurneusc schreef:
hartaanval, geen ongeluk, had um ook kunnen gebeuren als rijpony in de wei

Tja, misschien zijn die paarden fysiek en mentaal aan zo veel stress onderhevig dat een hartaanval er op volgt. 1 per anderhalve week. Stel je dat eens voor bij de Europese dressuur of springwedstrijden, dan was er toch een ophef.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41315
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:16

Anne_GTI schreef:
Ligt er maar net aan hoeveel paarden er gemiddeld op het complex aanwezig zijn. 33 op 1000 paarden is niet heel raar.

33 dode paarden op 1000? Dat vind ik heel veel :=.

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:10

miss lees ik er overheen hoor, maar staat er dat ze alle 33 een hartaanval hebben gehad? Volgens mij staat er dat er 33 zijn overleden... op wat voor manier dan ook resultaat was dat ze dood zijn gegaan. Kan ook door gebroken been etc...

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:32

Santa Anita is berucht omdat er zoveel/ zo vaak paarden om het leven komen. Meer nog dan op de andere banen. https://www.nytimes.com/2019/06/26/spor ... eaths.html
Maar jammer genoeg is de hele rensport berucht om het feit dat er zo vaak paarden sterven, vaak op heel jonge leeftijd. Gebroken benen, hartaanvallen, kreupel, etc. etc. http://www.horsedeathwatch.com/
Op de Amerikaanse banen komen gemiddeld 10 paarden per week om het leven............
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-10-19 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41315
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:33

ElCid schreef:
Santa Anita is berucht omdat er zoveel en zo vaak paarden om het leven komen. https://www.nytimes.com/2019/06/26/spor ... eaths.html
Maar jammer genoeg is de hele rensport berucht om het feit dat er zo vaak paarden sterven, vaak op heel jonge leeftijd. Gebroken benen, hartaanvallen, kreupel, etc. etc. http://www.horsedeathwatch.com/
Op de Amerikaanse banen komen gemiddeld 10 paarden per week om het leven............

Jezus. Dat daar nog niet ingegrepen is :\.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:36

Het levert een hoop geld op en niet alle eigenaars zijn even bezorgd om hun paarden; die worden toch meestal aangeschaft als status symbool / of geld boom. Als ze niet meer functioneren zijn ze ( voor veel eigenaars) compleet waardeloos.

Citaat:
Racecourses With Highest
Number of Deaths in 2018
1. Chelmsford 11 deaths
2. Cheltenham 10 deaths
3. Kempton 8 deaths
3. Lingfield 8 deaths
4. Southwell 7 deaths
4. Hexham 7 deaths
4. Uttoxeter 7 deaths
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-10-19 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:36

Ik vind het echt triest dat ze daar gewoon door gaan.
Dit zijn gewoon abnormale cijfers.
Bovendien zet het de rensport in een erg kwaad daglicht, puur omdat ze daar gewoon door gaan.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41315
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:37

ElCid schreef:
Het levert een hoop geld op en niet alle eigenaars zijn even bezorgd om hun paarden; die worden toch meestal aangeschaft als status symbool / of geld boom. Als ze niet meer functioneren zijn ze ( voor veel eigenaars) compleet waardeloos.

Schande. Werkelijk waar.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:42

ElCid schreef:
Het levert een hoop geld op en niet alle eigenaars zijn even bezorgd om hun paarden; die worden toch meestal aangeschaft als status symbool / of geld boom. Als ze niet meer functioneren zijn ze ( voor veel eigenaars) compleet waardeloos.

Citaat:
Racecourses With Highest
Number of Deaths in 2018
1. Chelmsford 11 deaths
2. Cheltenham 10 deaths
3. Kempton 8 deaths
3. Lingfield 8 deaths
4. Southwell 7 deaths
4. Hexham 7 deaths
4. Uttoxeter 7 deaths


Hier sla je de plank volledig mis.
Aangeschaft als status, jazeker voor genoeg eigenaren.
Veel geld mee te verdien, nee zeker niet er moet doorgaans bakken geld bij!
Overlijden van paard ligt in engeland op 0.01% in verhouding tot het aantal starts.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:51

ElCid schreef:
Santa Anita is berucht omdat er zoveel/ zo vaak paarden om het leven komen. Meer nog dan op de andere banen. https://www.nytimes.com/2019/06/26/spor ... eaths.html
Maar jammer genoeg is de hele rensport berucht om het feit dat er zo vaak paarden sterven, vaak op heel jonge leeftijd. Gebroken benen, hartaanvallen, kreupel, etc. etc. http://www.horsedeathwatch.com/
Op de Amerikaanse banen komen gemiddeld 10 paarden per week om het leven............

Absurd.


Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:58

Ik heb hier al meer over gelezen, ook dat ze onderzoek naar wffs hebben gedaan om te kijken of dat verband hield met het overlijden.

Maar ik snap niet dat als er zoveel paarden overlijden op 1 baan dat ze niet alle omstandigheden gaan onderzoeken. De manier van trainen, de ondergrond, het management er om heen. De trainers, de jockey's. Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om de oorzaak te achterhalen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:58

Racepaarden die worden al op jonge leeftijd getraind, dan moeten alle voorwaarden qua training en voeding en alles er om heen goed zijn. Een aantal van deze paarden breken hun benen door overbelasting op te jonge leeftijd. En het kost idd veel geld terwijl er maar weinig de absolute top gaan halen en gezond blijven. Vind de sterfgevallen ook hoog maar gezien de industrie er achter zit zal er in Amerika wel niet zo snel veel veranderen . Leeftijdsgrens instellen van vier jaar voor het eerst racen is misschien wel een goede maatregel en ik vraag me af, misschien kan iemand daar antwoord op geven, hoe het met prestatie verhogende middelen zit in de usa .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:29

bigone schreef:
Racepaarden die worden al op jonge leeftijd getraind, dan moeten alle voorwaarden qua training en voeding en alles er om heen goed zijn. Een aantal van deze paarden breken hun benen door overbelasting op te jonge leeftijd. En het kost idd veel geld terwijl er maar weinig de absolute top gaan halen en gezond blijven. Vind de sterfgevallen ook hoog maar gezien de industrie er achter zit zal er in Amerika wel niet zo snel veel veranderen . Leeftijdsgrens instellen van vier jaar voor het eerst racen is misschien wel een goede maatregel en ik vraag me af, misschien kan iemand daar antwoord op geven, hoe het met prestatie verhogende middelen zit in de usa .

Volgens vele wetenschappelijke onderzoeken zou starten op latere leeftijd niet helpen.
Paarden die jonger op de baan waren hadden doorgaans een langere carrière etc. Ik persoonlijk denk dat je eerder nog verder terug moet kijken en dat is de fokkerij zelf.
Dit is overigens niet alleen met renpaarden, maar ook met sportpaarden zo. Bij de renpaarden wordt zeker met paarden die interessant zijn voor de fokkerij maar kort gekoerst waardoor je af kan vragen hoe het met de hardheid van deze paarden zit zeker op langere termijn. Bij de rijpaarden heb je zo weer het probleem van ocd wat ook verband lijkt te hebben met het groter willen fokken.
Overal is iets op te zeggen.
Maar goed voor zover ik weet zijn er al meerdere onderzoeken op Santa Anita gedaan en zijn er dit jaar ook daar meer regels bij gekomen.
Waarom dit dan nog niet afdoende effect heeft, geen idee.
Zo is het gebruik van lasix niet meer toegestaan of in mindere mate(ik zit niet 100% in de materie daar) en ook de gewone zwepen zijn dit jaar ingewisseld voor de padded varianten.
Deze regels waren er in Europa overigens al lang, maar zijn er daar nu dus ook.
Van mij mogen ze overigens nog veel intensiever onderzoek doen om hier iets aan te doen.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:56

kyrkelover schreef:
Ik vind het echt triest dat ze daar gewoon door gaan.
Dit zijn gewoon abnormale cijfers.
Bovendien zet het de rensport in een erg kwaad daglicht, puur omdat ze daar gewoon door gaan.


Dat dus. Ik zou zo graag met een positievere bril naar de rensport willen kijken, maar het lukt me gewoon niet door verhalen zoals dit en de onverschilligheid.

karijn
Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:51

Het is het verdienmodel van de rensport in Amerika. Gaat er eentje dood op de baan, dan staan er in de wei alweer 30 klaar. De rensport in Amerika levert de staatskassen heel veel geld op (wedden, bookmakers , belastingen, etc) dus geen senator die er aan denkt om even een bezem door de rensport te halen. Zeker niet in het belang van de gezondheid van de dieren. Triest want het kan beter. Meer kwaliteit op de baan door betere omstandigheden...
Veel van deze paarden hebben een extreem vergroot hart (het bekende sporthart). Teveel druk op de vaatwanden, spanning, stress en het hart breekt met de dood als gevolg. Aneurysmes komen veel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:21

Gini schreef:
kyrkelover schreef:
Ik vind het echt triest dat ze daar gewoon door gaan.
Dit zijn gewoon abnormale cijfers.
Bovendien zet het de rensport in een erg kwaad daglicht, puur omdat ze daar gewoon door gaan.


Dat dus. Ik zou zo graag met een positievere bril naar de rensport willen kijken, maar het lukt me gewoon niet door verhalen zoals dit en de onverschilligheid.

Misschien de Amerikaanse rensport dan links laten liggen en je focussen op Europa en Asia-Pacific. ;) De VS is echt heel anders dan bijvoorbeeld de UK of Frankrijk. Hier, in Hong Kong, Singapore, Australië en Nieuw Zeeland zijn zulke dingen gelukkig niet aan de orde, en vindt men deze cijfers ook absoluut niet normaal. De cijfers die ElCid aanhaalt zijn bijvoorbeeld heel leuk, maar dat zijn ten eerste alleen maar banen met (ook) jumps races, dus een beetje appels met peren vergelijken, en 7 of 8 sterfgevallen op letterlijk duizenden paarden, is echt niet heel extreem. Onwenselijk? Dat zeker, maar op de banen met alleen flat races ligt dat aantal dus lager, eveneens op duizenden paarden.

Kyrkelover: dat over de fokkerij was laatst ook ergens een artikel over gepubliceerd, over hoe het in dekdienst sturen van 3-jarigen het ras uiteindelijk weinig goed zal doen omdat je inderdaad het risico loopt met “zwakke” dieren te fokken. Als je wilt kan ik kijken of ik het kan terugvinden (mocht je het nog niet gelezen hebben) — ging ook deels over hoe die trend begonnen is met Secretariat en de opkomst van syndicaten als ik het me goed herinner.

nikkel
Berichten: 2488
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:14

Jullie moeten niet de invloed van A; het medicijngebruik vergeten. In tegenstelling tot wat hier in de draf en rensport toegestaan is.

B Afgelopen winter viel er in SA een enorme plens water, gedurende een langere periode en op een baan die daar absoluut niet op berekend was.

Door de wetgeving in Cal. kon men daar niet voldoende op inspelen, maar de meeste trainers waren mordicus tegen het op slot zetten van de baan, tijdens de ergste periode.

C. De aanschaf van paarden tot vijf ton per stuk, kan worden afgeschreven over een periode van drie met nog wat fiscale vriendelijkheden.

nikkel
Berichten: 2488
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard overleden op renbaan Californië, rumoer neemt toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:17

Als laaste moet ik er nog aan toevoegen, dat men steeds meer racemachientjes fokt en dat de aandacht voor longevidity of te wel gedurende meerdere jaren op een aanvaardbaar niveau aan de koersen deelnemen op de achtergrond is geraakt. Kortom de korte winst telt meer.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 20:15

bigone schreef:
Racepaarden die worden al op jonge leeftijd getraind, dan moeten alle voorwaarden qua training en voeding en alles er om heen goed zijn. Een aantal van deze paarden breken hun benen door overbelasting op te jonge leeftijd. En het kost idd veel geld terwijl er maar weinig de absolute top gaan halen en gezond blijven. Vind de sterfgevallen ook hoog maar gezien de industrie er achter zit zal er in Amerika wel niet zo snel veel veranderen . Leeftijdsgrens instellen van vier jaar voor het eerst racen is misschien wel een goede maatregel en ik vraag me af, misschien kan iemand daar antwoord op geven, hoe het met prestatie verhogende middelen zit in de usa .


Er is inderdaad al heel veel onderzoek hiernaar gedaan. Hoe graag ik ook pas eentje met zelfs 5 jaar pas op de baan zou willen zien. Op het gebied van botbreuken, en dan met name in het onderbeen, is aangetoond dat het blootstellen aan hogere snelheden op jonge leeftijd een betere botdichtheid geeft. Nu is er (nog?) geen onderzoek gedaan naar paarden die hun training op volle snelheid onbelast starten om pas op latere leeftijd op de baan te verschijnen en hoe dan de botdichtheid is.

En kwa fokkerij, ;( Helaas zit er een hele grote groep mensen die denken dat als een paard als 2-jarige onverslaanbaar was, het dus ook goed dekmateriaal is. En dat is dus ook waar het imo in de fokkerij fout gegaan is. Er is nog meer gekeken naar korte termijn doelen i.p.v. gezondheid. Maar dat vind ik net zo van alle andere disciplines.

Edit: je kunt natuurlijk in het geval van een hartaanval dit paard niet vergelijken met andere paarden die door botbreuken om het leven zijn gekomen. Het is gewoon verschrikkelijk wat daar gebeurt en ik vind het heel vreemd dat in een bedrijf die zoveel winst maakt er niet elke dollar uitgegeven wordt om de onderste steen boven te halen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, Exorcizamus, Jonnekee, kevinsky, Loe_Loe, Majestic-12, Phonix, Pien63, rosak en 65 bezoekers