[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cynn
Fotograaf
Berichten: 14457
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:25

Ook buiten met licht loopt ie vast. Dus niet eens perse met slecht licht.. Het is gewoon zonde. Hij kan t echt heel goed doen en mijn vriend heeft er ook fantastische foto's mee hoor maar het is gewoon zwaar irritant dat vastlopen. Je kan niks, je moet gewoon wachten en dan kan je (bvb als bruidsfotograaf zoals hij) echt mooie momenten missen. Dus als je dan kan kiezen zou ik gewoon Sony op Sony doen. :=

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012


loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:45

ja ik heb nu een hoop reviews gelezen en bekeken van de Sony en die zijn allemaal heel positief, dus ik ga toch maar gewoon voor de Sony. Bedankt voor je berichtjes! Voor bij bruidsfotografie lijkt het me verschrikkelijk irritant inderdaad, in de studio kan je het nog even over doen, maar bij een bruiloft gaat dat dus niet :\

Heeft je vriend toevallig ook een fijne groothoek? Of juist 1 die ik niet moet kopen :D

Cynn
Fotograaf
Berichten: 14457
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:02

Hij heeft een Sigma 14mm F1.8 DG HSM ART (Sony) erop en dat gaat uitstekend :j

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:49

Sinds een jaar leg ik mij toe op paarden- en hondenfotografie. Momenteel enkel hobbymatig, maar het voorbije jaar al wel een mooi portfolio bijeen gekregen en het kriebelt om nog verder te experimenten/oefenen.

De laatste tijd ben ik best tevreden van mijn resultaten, echter loop ik op een bepaald punt vast, vermoedelijk ligt mijn objectief hierbij aan de oorzaak. Maar ik wil zeker zijn. Ik krijg best veel ruis op bewolkte dagen in mijn foto's.

Mijn huidige combinatie:
Nikon D5300
Sigma 18-300mm 3,5 - 6,3 DC

Ik fotografeer veel op 200 en 300mm, maar daardoor wordt mijn diafragma groter en krijg ik dus veel ruis in mijn foto's. Bewolkte dagen zijn heel moeilijk voor mij, ik krijg de instellingen wel goed en op het scherm lijken mijn foto's wel ok. Echter als ik ze achteraf moet bewerken merk ik enorm veel ruis in mijn foto's en dat is jammer.

Momenteel ben ik dus op het punt gekomen dat ik wil oriënteren naar een ander objectief. Ideaal dus een 70-200mm lens met f2.8. Maar die kosten natuurlijk veel en ik wil graag zeker weten vooraleer ik deze dure beslissing maak.

Voorkeur gaat uit naar een tweedehands lens van nikor zelf.

Heeft er iemand ervaring met de combinatie van mijn body en de 70-200mm f2.8 lens? Denken jullie dat ik met deze lens die ruis eruit ga krijgen of ligt het probleem ook (deels) aan mijn body?

De fotografiewinkel hier achter de hoek heeft 2 occasies liggen:
Nikon 70-200 f2.8 G II voor 1590€
Nikon AF-S 70-200mm 1:2.8G II voor 1390€

Wat is het verschil tussen beide en welke is het interessantste? Mijn fotografie kennis is slechts 'basic' en ik zou niet goed weten wat het verschil is tussen beide. Natuurlijk ga ik nog aan de winkel zelf woordje uitleg vragen vanaf de moment dat mijn keuzen definitief is om de nikon 70-200 f2,8 te kopen.

Alvast merci voor de tips/ervaringen.


maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:09

Allereerst is het niet zo raar dat je ruis hebt met de huidige sigma. Op 200-300mm schiet je met een diafragma van op zijn best 5.6 en hoger. In combinatie met een lens die overall al niet zo goed presteert, loop je tegen de limieten aan van wat je kunt. Wat je ook op je body zet, het gaat bijna altijd beter zijn :j .

Een Nikkor 70-200 f2.8 is een toplens en werkt ook fantastisch op jouw body. Welke van de twee bij de plaatselijke fotozaak de beste is dat kan ik je niet zeggen. Ze lijken mij hetzelfde en dan zal het verschil in prijs liggen in de staat van de lens.

Ter overweging:
- wanneer je vooral buiten fotografeert dan kun je ook kijken maar een Nikkor 70-200 f4. Dat is mijn werkpaard en het scheelt enorme in prijs en gewicht.
- wanneer je voorlopig nog niet over wilt stappen van body kun je op zoek gaan naar een Sigma 50-150 f2.8. Een rariteit om tegen te komen. Dit is een croplens, een van de scherpste die je van third party lenzen tegen kunt komen. Maar hij wordt al jaren niet meer gemaakt.
- kijk eens naar een nieuwe Tamron 70-200 f2.8 g2. Eigenlijk best een goede lens voor wat hij kost. (Kijk niet jaar de Tamron 70-200 met macro, die is waardeloos).

Sammyoo
Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:16

In navolging van de vraag van Valerie...
Voor de paarden en honden gebruik ik nu de Nikon 70-300mm. Ben heel erg tevreden over de kwaliteit van de lens, weegt ook niet zoveel, alleen vind ik hem onvoldoende lichtgevoelig.
Wat vinden jullie van de Sigma 70-200 f2.8 Sports? Ik kom goede reviews tegen, en het is nieuw toch een heel ander prijskaartje dan een Nikon 70-200.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 03:58

Ik zou eerder kijken naar de Tamron 70-200 (en dan vooral het nieuwe model, de g2). Deze presenteert beter dan de Sigma. Wanneer je naar Tamron kijkt, laat dan wel het model met macro in de titel links liggen. Die is dramatisch.

Anoniem

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:14

Hoi hoi!

Sinds 2017 heb ik een spiegelreflexcamera, Canon EOS 400D (dus echt wel een oudje, uit 2006 :D) met de kitlens. De laatste tijd fotografeer ik weer wat meer maar ik ben toch niet helemaal tevreden met de uitkomst. De compositie vind ik prima, de momenten die ik pak ook maar de foto’s zijn niet scherp genoeg naar mijn idee. Ook zijn ze snel korrelig.

Ik wil wat meer ‘bokeh’ maar heb ook echt niet het budget om veel geld uit te geven aan een dure lens en evt nieuwe body omdat ik zo vaak die camera nou ook weer niet pak.

Heeft er iemand ervaring met de 55-250 IS STM f/4-5.6 lens? Vond die wel interessant, en lees er veel goede dingen over. De prijs vind ik ook aantrekkelijk :)). Het hoeven echt geen professionele foto’s te zijn maar een verbetering van de huidige foto's zou echt super zijn.

Daarbij kijk ik ook al geruime tijd naar de 70-300 f/4-4.6 IS USM, een kennis van mij heeft die als koopje, zo goed als nieuwe lens, voor €125,- op MP gekocht en raadde die mij aan.

Nu weet ik het niet zo goed meer! Is er een wezenlijk verschil, buiten het zoombereik, tussen die twee en wat zou - al is het lastig om op basis van deze informatie een aanbeveling te doen - het beste kunnen werken voor mij?

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:44


It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

xNinja
Berichten: 480
Geregistreerd: 25-11-09

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:18

Hoi! Al een paar jaar maak ik foto's van paarden. Ik had zelf altijd een canon 1200D met een 70-300 lens zonder IS. Nu heb ik een nieuwe body een 70D en ik merk de laatste tijd dat er toch een soort waas over mijn foto's zit als ik met de 70-300 foto's maak, de foto's zijn dan niet zo scherp als dat ik ze wil hebben.

Wat voor lens raden jullie aan?

Maxime pony tussen paarden Z1+1
Lottie Belle Z1+4
Jazzmine L2+7
Linde_dressage @Instagram

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:22

xNinja schreef:
Hoi! Al een paar jaar maak ik foto's van paarden. Ik had zelf altijd een canon 1200D met een 70-300 lens zonder IS. Nu heb ik een nieuwe body een 70D en ik merk de laatste tijd dat er toch een soort waas over mijn foto's zit als ik met de 70-300 foto's maak, de foto's zijn dan niet zo scherp als dat ik ze wil hebben.

Wat voor lens raden jullie aan?

Een waas of ligt je scherptepunt verkeerd? Dat laatste kun je, binnen grenzen, afstellen in de body.

Wat doet de body met andere lenzen en wat doet die 70-300 op een andere body?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

xNinja
Berichten: 480
Geregistreerd: 25-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:52

ikke schreef:
xNinja schreef:
Hoi! Al een paar jaar maak ik foto's van paarden. Ik had zelf altijd een canon 1200D met een 70-300 lens zonder IS. Nu heb ik een nieuwe body een 70D en ik merk de laatste tijd dat er toch een soort waas over mijn foto's zit als ik met de 70-300 foto's maak, de foto's zijn dan niet zo scherp als dat ik ze wil hebben.

Wat voor lens raden jullie aan?

Een waas of ligt je scherptepunt verkeerd? Dat laatste kun je, binnen grenzen, afstellen in de body.

Wat doet de body met andere lenzen en wat doet die 70-300 op een andere body?


Ik heb het gevoel als ik de foto’s wil bewerken dat ze te wazig zijn. Met andere lenzen heb ik dit niet op deze body. En deze lens had ik ook op een 1200D en had hier ook hetzelfde “probleem”

Maxime pony tussen paarden Z1+1
Lottie Belle Z1+4
Jazzmine L2+7
Linde_dressage @Instagram

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:06


It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_Flower
Berichten: 260
Geregistreerd: 25-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:31

Hallo, weet iemand of bekende camera ketens zoals kamera express of cameranu bepaalde periodes van sale hebben? Ik wi graag de 70-200 2.8 kopen, maar misschien kan ik beter wachten tot een aanbieding. Of is deze nooit in de aanbieding?

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:43

_Flower schreef:
Hallo, weet iemand of bekende camera ketens zoals kamera express of cameranu bepaalde periodes van sale hebben? Ik wi graag de 70-200 2.8 kopen, maar misschien kan ik beter wachten tot een aanbieding. Of is deze nooit in de aanbieding?

Nieuw of tweedehands?

Cameratools had vorige week aanbiedingen op de occasions. Ging er toch 10% extra van de prijs af.
De rest heeft dat ook maar ik weet precies wanneer. Gewoon hun sites met grote regelmaat bekijken.

Als je terug leest zie je dat ik best weleens "op commando" occasions te voorschiin haal. Ik houd de grote zaken dan ook met regelmaat in de gaten en weet dus vrij goed wat ze hebben.
Cameratools, Cameranu, Camera express en foto konijnenberg zijn in ieder geval betrouwbare toko's om goed in de gaten te houden, maar zeker niet de enige.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_Flower
Berichten: 260
Geregistreerd: 25-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:50

ikke schreef:
_Flower schreef:
Hallo, weet iemand of bekende camera ketens zoals kamera express of cameranu bepaalde periodes van sale hebben? Ik wi graag de 70-200 2.8 kopen, maar misschien kan ik beter wachten tot een aanbieding. Of is deze nooit in de aanbieding?

Nieuw of tweedehands?

Cameratools had vorige week aanbiedingen op de occasions. Ging er toch 10% extra van de prijs af.
De rest heeft dat ook maar ik weet precies wanneer. Gewoon hun sites met grote regelmaat bekijken.

Als je terug leest zie je dat ik best weleens "op commando" occasions te voorschiin haal. Ik houd de grote zaken dan ook met regelmaat in de gaten en weet dus vrij goed wat ze hebben.
Cameratools, Cameranu, Camera express en foto konijnenberg zijn in ieder geval betrouwbare toko's om goed in de gaten te houden, maar zeker niet de enige.


Het liefste nieuw of 1 versie eerder

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:20


It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:18

_Flower schreef:
Hallo, weet iemand of bekende camera ketens zoals kamera express of cameranu bepaalde periodes van sale hebben? Ik wi graag de 70-200 2.8 kopen, maar misschien kan ik beter wachten tot een aanbieding. Of is deze nooit in de aanbieding?


Vorig jaar had kameraexpress met black friday aardige kortingen. Wie weet dat even afwachten?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

_Flower
Berichten: 260
Geregistreerd: 25-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:06

MarjanB schreef:
_Flower schreef:
Hallo, weet iemand of bekende camera ketens zoals kamera express of cameranu bepaalde periodes van sale hebben? Ik wi graag de 70-200 2.8 kopen, maar misschien kan ik beter wachten tot een aanbieding. Of is deze nooit in de aanbieding?


Vorig jaar had kameraexpress met black friday aardige kortingen. Wie weet dat even afwachten?


Ok top! Wacht ik het nog even af.

_Lois_
Berichten: 3278
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:52

Hoi!
Dit jaar ben ik met kerst in de prachtige stad New York en nu vroeg ik me af welke lenzen ik mee zal nemen.
Ik heb een Canon 77D en keuze uit de 18-55mm, 55-250 en 50mm F1.8.
Ik wil graag sfeervolle kerst foto’s maken dus zal ook veel met weinig licht zijn.
Neig zelf naar de 18-55 en de 50mm omdat ik denk dat ik met die laatste wel leuke creatieve foto’s kan maken daar.
Maar is de 18-55 dan voldoende als ik ook overdag een uitzicht/gebouw oid vast wil leggen?

Wat is jullie idee? Suggesties voor een ander betaalbaar objectief (rond de 300€) wil ik ook overwegen.

| https://www.schermvrijopvoeden.nl | Kies bewust voor offline opvoeden in een online samenleving |

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:13

_Flower schreef:
Hallo, weet iemand of bekende camera ketens zoals kamera express of cameranu bepaalde periodes van sale hebben? Ik wi graag de 70-200 2.8 kopen, maar misschien kan ik beter wachten tot een aanbieding. Of is deze nooit in de aanbieding?

Yep, CameraNu heeft weer aanbiedingen:
https://www.cameranu.nl/nl/tweedehands-korting

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Frankaas
Berichten: 2938
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:45

Hoi :) Ik zit al enige tijd in de fotografie en lenzen/camera's adviseren is ook een beetje mijn werk, maar dat zijn vaak mensen met de wat simpelere camera's. Nu heb ik laatst de overstap kunnen maken naar de Nikon D610, ontzettend blij mee, maar ik vind dat er eens een groothoeklens bij mijn collectie moet komen. Nu ben ik mij heel langzaam aan het orienteren om volgend jaar er misschien een aan te schaffen. Een occasion maakt mij niet uit. Het probleem is wel dat mijn budget niet al te groot is, liefst onder de 500, maar dat wordt ook al lastig zonder een DX lens op te plakken. Wat ik ook weer zonde vind. Iemand aanbevelingen? Zou heel erg gewaardeerd worden!

Iets paardgerelateerd.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:54

Frankaas schreef:
Hoi :) Ik zit al enige tijd in de fotografie en lenzen/camera's adviseren is ook een beetje mijn werk, maar dat zijn vaak mensen met de wat simpelere camera's. Nu heb ik laatst de overstap kunnen maken naar de Nikon D610, ontzettend blij mee, maar ik vind dat er eens een groothoeklens bij mijn collectie moet komen. Nu ben ik mij heel langzaam aan het orienteren om volgend jaar er misschien een aan te schaffen. Een occasion maakt mij niet uit. Het probleem is wel dat mijn budget niet al te groot is, liefst onder de 500, maar dat wordt ook al lastig zonder een DX lens op te plakken. Wat ik ook weer zonde vind. Iemand aanbevelingen? Zou heel erg gewaardeerd worden!


Ik kan je eigenlijk alleen maar de Nikkor 16-35 f4 aanraden. Dit is de to go to lens voor de full frame nikon cameras. Als je een beetje goed zoekt vind je ze voor 750 als occasion bij een winkel of voor 600-700 euro op marktplaats. Wel een kwestie van goed zoeken want zeldzaam dat ze te koop komen en waardevast.

Ik kan je echt aanraden dus nog even door te sparen.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:08

Cynn schreef:
Hebben mensen hier ervaring met de 24-70mm 2.8 van Sigma Art?


Yes! PB maar even

Frankaas
Berichten: 2938
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:44

maaikemuis schreef:
Frankaas schreef:
Hoi :) Ik zit al enige tijd in de fotografie en lenzen/camera's adviseren is ook een beetje mijn werk, maar dat zijn vaak mensen met de wat simpelere camera's. Nu heb ik laatst de overstap kunnen maken naar de Nikon D610, ontzettend blij mee, maar ik vind dat er eens een groothoeklens bij mijn collectie moet komen. Nu ben ik mij heel langzaam aan het orienteren om volgend jaar er misschien een aan te schaffen. Een occasion maakt mij niet uit. Het probleem is wel dat mijn budget niet al te groot is, liefst onder de 500, maar dat wordt ook al lastig zonder een DX lens op te plakken. Wat ik ook weer zonde vind. Iemand aanbevelingen? Zou heel erg gewaardeerd worden!


Ik kan je eigenlijk alleen maar de Nikkor 16-35 f4 aanraden. Dit is de to go to lens voor de full frame nikon cameras. Als je een beetje goed zoekt vind je ze voor 750 als occasion bij een winkel of voor 600-700 euro op marktplaats. Wel een kwestie van goed zoeken want zeldzaam dat ze te koop komen en waardevast.

Ik kan je echt aanraden dus nog even door te sparen.

Bedankt! Ja dan wordt het nog even doorsparen :)

Iets paardgerelateerd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers