Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 17:46

Hoi allemaal,
Ik vang een oud paard die verwaarloosd werd op.
Ik mocht hem daarnet gaan halen en staat nu op stal bij me thuis.
Hij is ruin, 27 jaar, vroeger springpaard.
Ja hij is oud, maar ik ken hem van vroeger en wil hem proberen een mooie oude dag te geven.
Ik zocht een weidemaatje voor mijn pre dus dit leek me wel wat.
Maar, hij is sterk ondervoed!! Heel erg mager!
Waar begin ik? Ik heb afspraak met dierenarts hoor morgen. En de hoefsmid die komt maandag :).
Maar ik wou tips krijgen van andere bokkers met een oud mager paard!
Wat geef je qua voeding? Leg je hem een deken voor de warmte op? Zijn er middeltjes die echt goed werken om aan te sterken?
Alle hulp is welkom!

Amie <3
Onassis <3
Opium <3


Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:47

Vraag Mizora hier op bokt eens, zij kan echt goed inhoudelijk voedingsadvies geven.

Djilna overigens ook.

Mooi dat je dit paard een goede oude dag geeft!!!

Veearts zal zijn gebit wel checken neem ik aan. En kijken of het dier wel goed ontwormd is lijkt me ook belangrijk
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-10-19 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:48

Hoi hoi, allereerst wil ik je zeggen dat k het echt super van je vind dat je een paard op deze leeftijd nog opvangt! Ik persoonlijk zal beginnen met idd deken opleggen en goed hooi geven... Maar waarschijnlijk hebben andere bokkers nog wel beter advies! Succes

Suzanne F.
Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:49

Ik heb de meeste er weer bovenop gekregen door ontwormen, een goede basisbrok, onbeperkt hooi en Opkikker van de Paardendrogist bijgeven. Na een maand wist je niet wat je zag.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lynn_Nikita
Berichten: 25446
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:51

Ik heb op werkk goede ervaringen met seniores priores helaas reageert mijn oude merrie er niet goed op een krijgt zij bietenpulp, maïs, zemelen en zonnebloem olie. Tanden nakijken zou ik ook meuren laten doen door de arts en ontwormen als dat al lang niet gedaan is. Deken om de energie niet kwijt te raken aan warm houden en veel hooi. Wattl fijn dat je dit oudje nog een mooie oude dag wil geven

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:58

Als je denkt dat hij echt vrijwel geen eten heeft gehad, beginnen met 6kg hooi per dag, verdeeld over zo veel mogelijk voerbeurten. En dan iedere dag 0.5 tot 1kg erbij. Geen vitaminespuiten of mineralenbrok de eerste 6 tot 8 weken. Koliek rond 6-8 weken is berucht. Ze lijken op te knappen en zijn dan opeens niet meer te redden, houd hier in je hoofd rekening mee.

Zeker een deken op doen en dik (25+cm gehakseld spul, 50+cm lang stro, minimaal 10kg/m2) in het strooisel zetten. Aan het begin zou ik hem niet langer dan 6 uur buiten willen hebben, vanaf daar rustig opbouwen.

Vraag bij de vorige eigenaar wat hij te eten kreeg, vraag hem vooral eerlijk te zijn omdat je er met opbouwen rekening mee moet houden.

Tanden, bloedonderzoek en wormonderzoek zou ik in ieder geval laten doen. Bij twijfel ontwormen met equimax over een paar weken, alleen bij een zware besmetting nu al. Equest zou ik nu zeker niet doen, omdat overdoseren met dit middel riskant is.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:25

Vooral tanden goed laten nakijken. Zat oude paarden die goed voer krijgen, maar vermageren omdat ze een slecht gebit hebben en het dus niet deftig kunnen eten.
Deken op zou ik ook doen, zo’n oudje kan de energie nu beter gebruiken dan in zich warm houden.

Absolem
Berichten: 2764
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:51

Idd heeeeeeeel rustig opbouwen met de hoeveelheid eten die je geeft. . Hou wel in je achterhoofd. Hij moet willen eten. Een paard wat zelf amper meer wilt eten is verspilde moeite.

Wij hadden hier ook een oudje van rond de 28 staan. Die kreeg na een maand bij ons opbouwen onbeperkt kuil. Zoveel mogelijk weidegang. En schep Lucerne, zonnebloem olie, bietenpulp, en basis sportbrok huismerk van de plaatselijke leverancier 2x pd. Aankomen ging desondanks nog tergend langzaam omdat hij een paar kiezen mist en er het een en ander los zit.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:03

Mizora schreef:
Als je denkt dat hij echt vrijwel geen eten heeft gehad, beginnen met 6kg hooi per dag, verdeeld over zo veel mogelijk voerbeurten. En dan iedere dag 0.5 tot 1kg erbij. Geen vitaminespuiten of mineralenbrok de eerste 6 tot 8 weken. Koliek rond 6-8 weken is berucht. Ze lijken op te knappen en zijn dan opeens niet meer te redden, houd hier in je hoofd rekening mee.

Zeker een deken op doen en dik (25+cm gehakseld spul, 50+cm lang stro, minimaal 10kg/m2) in het strooisel zetten. Aan het begin zou ik hem niet langer dan 6 uur buiten willen hebben, vanaf daar rustig opbouwen.

Vraag bij de vorige eigenaar wat hij te eten kreeg, vraag hem vooral eerlijk te zijn omdat je er met opbouwen rekening mee moet houden.

Tanden, bloedonderzoek en wormonderzoek zou ik in ieder geval laten doen. Bij twijfel ontwormen met equimax over een paar weken, alleen bij een zware besmetting nu al. Equest zou ik nu zeker niet doen, omdat overdoseren met dit middel riskant is.


Ik zie je altijd zulke goede uitgebreide adviezen geven, dat ik even in je profiel gespiekt heb. Voedingsdeskundige las ik. Fijn dat je altijd zo mee denkt en adviezen geeft!!

Niet ontopic, maar moest ik even kwijt ;)

Of wel ontopic, want TS, ik zou dit experts advies maar opvolgen :) Succes met het paardje! Fijn dat je hem een kans wil geven!

Linnie050
Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:16

Mizora en geen senioren slobber naast het hooi?

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:10

linnie050 schreef:
Mizora en geen senioren slobber naast het hooi?


Eerst zijn gebit laten bekijken. Als het een gebits-probleem is inderdaad op gaan bouwen met seniorenvoer, maar als dat niet het geval is zou ik dat nog niet direct doen. Eerst maar eens kijken hoe hij opknapt van ruwvoer opbouwen.

Qua seniorenvoer: seniores priores of bietenpulp met zemelen en luzerne(op gewicht 3:2:1, dus maar een klein beetje luzerne). En dan beginnen met 3x 1kg (droog gewogen, geweekt gevoerd), en dat per dag met een halve kg ophogen (totaal, niet per maaltijd. Maar je mag wel dag 1 de ochtend een halve kg verhogen, dag 2 de middag, dag 3 de avond, dag 4 een extra maaltijd inplannen van een halve kg).

Ook nog niet direct rijk ruwvoer voeren zolang je niet weet wat hij gehad heeft. Na 2 maanden kan je eventueel overschakelen op Hartog ruwvoer (grasmix, compact gras, complete care senior), overstappen met 1kg per dag.

Na 2 maanden ook beginnen met een mineralenbrok bijvoeren als je geen seniorenvoer of krachtvoer geeft. Eerst een halve dosering.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:17

Je begint al goed, da erbij,hoefsmid en een warme stal en voedingsadvies heb je nu al gekregen. Tanden en ontwormen en dan ben je al een eind op weg. Daarnaast zou je, wanneer hij wat beter in zijn vel zit nog een keer een osteopaat of chiropracticor laten komen zodat je daar ook eventuele problemen aanpakt. En daarnaast, liefde en aandacht en dan weet je vaak niet wat je ziet na een poosje. Geen zin om een volgtopic er van te maken? Vind het altijd leuk om te zien.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

pillow
Berichten: 7771
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:59

Weet je zeker dat hij verwaarloosd is. Het paard is oud en die worden vaak mager, hoe goed ze ook verzorgd worden. Mijn buren hebben 1 lopen van 24 die uitstekend verzorgd wordt, maar hij wordt steeds magerder. Dus je kunt er wel van alles aan willen doen, maar houd er rekening mee dat het geen zoden aan de dijk zet.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Duran123
Berichten: 1052
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:27

Veel tips zijn al gegeven maar ik wil je even zeggen dat ik je een kanjer vind dat je dit doet!

RyanneZarita
Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:30

Goede adviezen die hier worden gegeven! @Mizora, wat fijn dat je dat (gratis) meegeeft, daar komt ts al heel ver mee denk ik.

Ts, veel succes en ik ben benieuwd of hij opknapt. Misschien een leuk idee voor een volg topic?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Shalimar
Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 10:08

Misschien slim om ook gelijk te laten testen op PPID, anders voer je je straks een ongeluk zonder dat het zin heeft.

Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 18:58

Bedankt iedereen voor de tips en voedingsadvies!
Gisteren kwam de dierenarts langs. Ontworming: check! Gebitscontrole en wat haken eraf gehaald: check!
Hij heeft ook bloed afgenomen ter controle.

Dat gaat goed, zou je denken... helaas...
Paard heeft op zijn achterbenen allemaal littekens, dikke korsten, door ooit in een ver verleden vast te hangen in draad.
Dat zijn altijd dikke harde soort van korsten gebleven.
Vanmorgen kwam ik op stal, het bloed liep van zijn benen. Hij heeft ontzettend dikke stalbenen gekregen en waarschijnlijk zijn door de druk de oude littekens open gesprongen.
Hij kan niet steunen op zijn rechterachterbeen. :(
Trekt het bij bewegen hoog op en wiebelt van links naar rechts, stoot overal tegenaan.
Gevaarlijk want hij valt zo om! :(
We hebben de benen gewassen met soort rode ontsmetting en dat moet ik blijven herhalen tot de wondes dicht zijn.
Heel gevaarlijk wel, want als hij zich wil verplaatsen valt hij zo om.

De dierenarts vindt het enorm vreemd.
De stal naast hem staat mijn pre hengst. De DA zei dat de hengst mss een bacterie draagt vanin Spanje, waar hij tegen kan maar de oude ruin niet?
Dat vind ik een raar verhaal, aangezien mijn hengst al 3 jaar geleden naar NL is gehaald en er nergens een paard is ziek geworden door hem.

Het ziet er momenteel dus niet goed uit... ☹️
Hij zou eigenlijk moeten bewegen... tegen de stalbenen... maar hij valt gewoon om!

Amie <3
Onassis <3
Opium <3

senna21
Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:00

Och, wat sneu.
Hoe is het perspectief?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-19 19:02

senna21 schreef:
Och, wat sneu.
Hoe is het perspectief?


Volgens DA echt niet goed, we gaan het enkele dagen afwachten hoe de wonden zich herstellen.

Ik zal morgen eens een foto nemen en posten!

Amie <3
Onassis <3
Opium <3

claud1
Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:07

die korsten zijn het op witte benen dit omdat vasculitis een andere aanpak vraagt
is een haarvaatontsteking en wil nog wel eens gemist worden door een DA :o

ellepel
Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:12

ik lees even mee hoor, wat sneu dat je dit dan zo tegen komt.
als hij niet bewegen kan zou een soort massage wel iets kunnen doen misschien zodat de bloedsomloop wat beter op gang blijft?
hopelijk knapt hij toch wel op

Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 19:05

[ img ]
Dit is hem... zoals je ziet, broodmager :(
Maar ik dacht hem wel te kunnen redden door een goed voedingsschema aan te houden nadat hij wormvrij was en zijn tandjes gedaan waren. Maar.....

De wonden op zijn benen die er plots en op onverklaarbare wijze zijn gekomen... Die zijn echt niet ok..
[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Volgens dierenarts wassen met isobethadine (wat al levensgevaarlijk is) en dan zo’n blauwe spray over. Ze staan nu weer “netjes” maar tegen de ochtend vind ik hem zoals op de foto’s...
Woensdag komt er een andere dierenarts voor een second opinion.
Dit ziet er niet goed uit :(

Amie <3
Onassis <3
Opium <3

senna21
Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:08

Holy moly, wat een benen. :oo
Alsof hij zich helemaal heeft opengehaald.
Sterkte. Hopelijk is het niet zo erg als het er uit ziet.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:22

Jeetje wel heftig zeg!
Heeft dit paard eerder 24/7 buiten gelopen? Had ie dit eerder dan niet? Misschien als je kan voorkomen dat die benen zo dik worden? Weet niet of het überhaupt een optie is om hem buiten te zetten om te kijken of dat misschien helpt? Bijzonder zeg dit..
Ik hoop met heel mn Hart dat het nog goed komt met jullie en dat jullie nog even van zn pensioen kunnen genieten..

Hevonen
Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:25

Ach jeetje. Vind het geweldig dat je het probeert. Ontzettend fijn voor het paard. Hoop dat er snel verbetering komt. Dit moet wel een hopeloos gevoel geven. Geef nog niet meteen op, misschien is er iemand (een DA of mogelijk zelfs iemand hier) die iets weet en kan helpen.

Heel veel sterkte, Hugs!!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mama2018, MarjanB en 41 bezoekers