In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 18:56

Als Belg keek ik jarenlang erg op naar de Nederlandse dressuurpaardenfokkerij & - rijerij.

Maar ze lijken qua prestaties de laatste jaren achterop te raken vergeleken bij Duitsland.
Wat is er mis gelopen?
Moeten we het goede bloed dan maar direct in Duitsland gaan zoeken?

Wat vinden jullie ervan?


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:11

Hihi, op een Nederlands forum #) .

Maar euh, ik heb Duitsland altijd koploper gevonden, niet enkel qua prestaties maar vaak ook qua karakter.

Don't take anything for granted


koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 06:26

Ik bedoel het niet provocerend. Wij Belgen hinken nog mijlenver achterop.
Maar ik had inderdaad meer reactie verwacht .
Zwijgen is toestemmen?

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 06:54

Wanneer jij dat vindt ga je toch direct in Duitsland zoeken? Daar heb je dan geen advies van nodig van Bokt.

Ik denk dat het wel mee valt, de Nederlandse fokkerij is nog altijd flink van belang voor de dressuurpaarden.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:27

koend schreef:
Als Belg keek ik jarenlang erg op naar de Nederlandse dressuurpaardenfokkerij & - rijerij.

Maar ze lijken qua prestaties de laatste jaren achterop te raken vergeleken bij Duitsland.
Wat is er mis gelopen?
Moeten we het goede bloed dan maar direct in Duitsland gaan zoeken?

Wat vinden jullie ervan?


Heel simpel, de duitse rijderij en het opleidingssysteem is vele malen beter.

Oftewel imo ligt het niet aan de fokkerij maar aan de rijderij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:32

Ik denk wel dat het een combinatie van de 2 is. Nederland heeft een heel ander type paarden dan Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:35

Umeo schreef:
Ik denk wel dat het een combinatie van de 2 is. Nederland heeft een heel ander type paarden dan Duitsland.



Grappig: ik denk dat ook nog steeds maar in een ander topic werd ik erop gewezen dat de stamboeken in beide landen met heel veel van hetzelfde bloed fokken, dus dat de verschillen niet zo groot meer zijn. Ik ga ook met Elisa mee: de rijderij en de opleiding van ruiter en paard is in Duitsland vele malen beter en denk misschien dat het verschil ook daarin ligt.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:41

Nederland staat anders altijd zeer hoog in de fokkersranking. Vergeet niet dat het Duitse fokgebied veel groter is dan het Nederlandse. KWPN is dan wel het grootste warmbloedstamboek in de wereld maar kleiner als je alle Duitse stamboeken bij elkaar optelt. De kans dat er uit Duitsland een hele goede komt is nu eenmaal iets groter.

Duitsland heeft een langere geschiedenis in de rijpaardfokkerij. En Nederland heeft het bloed om de fokkerij te verbeteren bijna vaak uit Duitsland gehaald.

En nu is dat al weer een tijdlang andersom. De Duitsers halen hier het goede bloed nu op. Voor bloedspreiding maar ook voor eigenschappen die zij nog missen in de fokkerij.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-10-19 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:44

Ik denk dat we gewoon goed ons fokdoel voor ogen moeten houden. Willen we een opvallend paard in de bv. pavo cup fokken dat een gigantisch voorbeen heeft of willen we een paard dat in zijn jonge jaren misschien minder opvalt maar nadien wel aanleg heeft voor het verzamelde werk.
Ik zeg nergens dat de combinatie niet mogelijk is maar dit is eerder heel uitzonderlijk.

Ik heb dit weekend nog met iemand van het KWPN gesproken en deze wist mij te vertellen dat ze een tijdje terug 40 Grand prix dressuurpaarden lineair gescoord hebben (zoals ze op de keuring doen). Volgens deze beoordeling waren er slechts 5 van de 40 sterwaardig...

Ik vind persoonlijk dat ze tijdens keuringen in Duitsland meer rekening houden met het functionele aspect (al is dat ook aan het veranderen).

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:51

Umeo schreef:
Ik heb dit weekend nog met iemand van het KWPN gesproken en deze wist mij te vertellen dat ze een tijdje terug 40 Grand prix dressuurpaarden lineair gescoord hebben (zoals ze op de keuring doen). Volgens deze beoordeling waren er slechts 5 van de 40 sterwaardig...


Bedoel je het scoren van de paarden op de OS in Hong Kong?

Daar kwam namelijk uit dat de beste paarden een iets klassieker model hadden dan wat toen hoog scoorde op de keuring.
Verticale hals, ietsjes week op de rug en juist strak op de lendenen en een rechtere croupe waren opvallende overeenkomsten bij de paarden.

Want als nu kijkt wat er aan paarden loopt in de Grand Prix zijn er veel ggk hengsten en veel stermerries en sterhengsten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:12

Maar tegenwoordig kan je toch gewoon speuren naar de meest passende hengst voor je merrie?

Die topvererver, of die nou uit Duitsland of Nederland komt moet maar net op je merrie passen.

En als je dan liever kiest voor een Duitse hengst omdat je dat beter vind passen....prima toch?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:15

NatasjavE schreef:
Umeo schreef:
Ik heb dit weekend nog met iemand van het KWPN gesproken en deze wist mij te vertellen dat ze een tijdje terug 40 Grand prix dressuurpaarden lineair gescoord hebben (zoals ze op de keuring doen). Volgens deze beoordeling waren er slechts 5 van de 40 sterwaardig...


Bedoel je het scoren van de paarden op de OS in Hong Kong?

Daar kwam namelijk uit dat de beste paarden een iets klassieker model hadden dan wat toen hoog scoorde op de keuring.
Verticale hals, ietsjes week op de rug en juist strak op de lendenen en een rechtere croupe waren opvallende overeenkomsten bij de paarden.

Want als nu kijkt wat er aan paarden loopt in de Grand Prix zijn er veel ggk hengsten en veel stermerries en sterhengsten.


Ik weet niet op welke wedstrijd ze dit gedaan hebben. Hij had het over 40 Grand prix paarden die ze heel recent op deze manier bekeken hadden. :)

Umeo
Berichten: 2202
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:16

NatasjavE schreef:
Maar tegenwoordig kan je toch gewoon speuren naar de meest passende hengst voor je merrie?

Die topvererver, of die nou uit Duitsland of Nederland komt moet maar net op je merrie passen.

En als je dan liever kiest voor een Duitse hengst omdat je dat beter vind passen....prima toch?


Zo denk ik er ook over. Gewoon kijken naar de hengst die het beste bij je merrie past. Of het nu een KWPN'er, Hannover of Oldenburg hengst is, mij maakt het niet uit.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:17

Ohh dat is dan denk ik een andere keer geweest Umeo. OS Hong Kong is niet recent.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:56

Umeo schreef:
Ik denk dat we gewoon goed ons fokdoel voor ogen moeten houden. Willen we een opvallend paard in de bv. pavo cup fokken dat een gigantisch voorbeen heeft of willen we een paard dat in zijn jonge jaren misschien minder opvalt maar nadien wel aanleg heeft voor het verzamelde werk.
Ik zeg nergens dat de combinatie niet mogelijk is maar dit is eerder heel uitzonderlijk.

Ik heb dit weekend nog met iemand van het KWPN gesproken en deze wist mij te vertellen dat ze een tijdje terug 40 Grand prix dressuurpaarden lineair gescoord hebben (zoals ze op de keuring doen). Volgens deze beoordeling waren er slechts 5 van de 40 sterwaardig...

Ik vind persoonlijk dat ze tijdens keuringen in Duitsland meer rekening houden met het functionele aspect (al is dat ook aan het veranderen).


Voor Grand Prix heb je een functioneel gebouwd paard nodig die in ieder geval zijn/haar lichaam goed weet te gebruiken ondanks eventuele tekortkomingen. Daarbij is gezondheid en interieur ook erg belangrijk.

Neemt niet weg dat je wbt de fokkerij kritisch moet blijven over exterieur, hoe beter een paard gebouwd is en hoe makkelijker hij zijn lijf kan gebruiken, hoe makkelijker het voor het dier is om het gevraagde werk uit te voeren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:12

Mijn idee is ook wel dat Nederland iets meer richting mooi en spektakel gaat en Duits naar Duitse degelijkheid; niet echt hip, maar het doet het wel. Nederlanders lijken toch wat meer trendgevoelig.

Maar waarom zou je je beperken? Je kunt toch gewoon de best passende hengst kiezen of dat nou een Nederlandse of een Duitse is?
Laatst bijgewerkt door Sporthorsies op 03-10-19 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:30

Interessante discussie. Wat vinden jullie anders in het rijden van Nederland en Duitsland?

Zelf vind ik het jammer dat de wapperende paardenbenen in Nederland steeds populairder worden.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:42

De duitse klassieke dressuur, paardvriendelijk en stapsgewijs opleiden en africhten volgens het skala der ausbilding waar de paarden echt van achter naar voren gereden worden en ieder paard verbeterd in de beweging.

Versus: slof er aan, hoofd naar beneden dwingen en in die houding paard wat oefeningen leren. Daarna S&T er in, druk houden totdat het paard volledig nageeft en super scherp aan het been (blijven) maken waardoor je veel spektakel krijgt. En dus ook doorgeslagen stangen, paarden die hun rug wegdrukken en in 3 stukken lopen en paarden die mentaal "breken".

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:00

Nou...ik vind Isabel Werth en Nicole Uphof nou niet het toonbeeld van vriendelijk rijden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 20:05

De ene topruiter zal wel paardvriendelijker zijn dan de andere. Maar in heiligen geloof ik niet meer. Als charlotte dujardin al uitgesloten was omdat er (een druppel) bloed aan haar sporen hing. Ik ben maar een flutruiter die ervoor uitkomt dat zijn benen niet voldoende stil liggen, maar dat heb ik nog niet tegen gekomen.
Laat ons het er maar op houden dat topsport altijd op de grens is. Of er net over.

Daar waken de officials terecht over. Versta mij niet verkeerd, ik ben 200 % voorstander voor controles op de inrijterreinen enz. Voor mij mogen ook de stang en de scherpe sporen eruit, maar dat is een andere discussie.

Anderzijds. Van een druppel bloed val ik ook niet achterover. Onze sport is veel paardvriendelijker dan veel mensensporten mensvriendelijk ziijn. Als je het vergelijkt met de valpartijen in het wielrennen, waarna renners compleet geschaafd of zelfs met een breuk weer op de fiets gezet worden... en er veel bewôndering voor oogsten. Of lopers die flauw vallen net na de aankomst, voetballers met gekloven wenkbrauwen die spelen ...
Kom nu niet zeggen dat zij dit zelf verkiezen. Die mensen worden ook over de grens gedwongen door gekke supporters, door trainers en monstercontracten.

Maar alvast bedankt voor jullie bijdragen. Ik heb al interessante opmerkingen gelezen.

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:58

NatasjavE schreef:
Nou...ik vind Isabel Werth en Nicole Uphof nou niet het toonbeeld van vriendelijk rijden.


Want?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:01

Elisa2 schreef:
NatasjavE schreef:
Nou...ik vind Isabel Werth en Nicole Uphof nou niet het toonbeeld van vriendelijk rijden.


Want?


Nicole Uphof was diegene die de rolkur naar de dressuursport gebracht heeft(voorheen werd dat vooral door de springruiters gedaan) Rembrandt liep echt zo ongeveer opgerold op het losrijterein.(was ook geen makkelijk paard)

En ook Isabel reed op die manier los. Zeker destijds met Gigolo. En dat zag ik er niet altijd los en ongedwongen uit.

[ img ]

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:47

Nicole Uphof was voor mij tijd, en Isabel heb ik helaas ook nooit irl zien rijden met Gigolo.

Er zullen uiteraard ook duitsers zijn die minder vriendelijk rijden en NL die wel vriendelijk rijden, ik zei het express gechargeerd.

Wel vind ik de duitse klassieke dressuur gewoon genieten om naar te kijken, het WK voor jonge dressuurpaarden was ook een verademing om te zien hoe die paarden los gereden werden en ook de Pavo paarden verbeterden stuk voor stuk onder de duitse ruiter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:30

En wat heeft dat met de verervers te maken?

Wij hebben jarenlang gefokt met een KWPN merrie met een Duitse vader (Rubinstein) en daar altijd gekeken naar wat volgens ons beter moest.
Zowel naar Duitse als Nederlandse hengsten gekeken (Johnson, Daddy Cool, Stedinger, Zatchmo en Dante Weltino).
Nu een volledig Duitse merrie (San Amour x Rotspon x Weltmeyer) en ook hier kijken we gewoon naar wat volgens ons past (nu Just Wimphof, wat imo een compleet Duitse hengst is, en Jameson).


De Belgische springpaardenfokkerij is groot geworden door in alle buurlanden eerst de restjes gaan op te pikken om de werkmerries te veredelen en dan gewoon overal het beste bloed gaan te halen én te gebruiken!
Voor een Nederlander is fokken met een Duitse hengst nog heel dikwijls als vloeken in de kerk, terwijl een Belg daar zelfs nog niet over nadenkt...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:38

@Elisa

Vroeger was de algemene opinie dat een Duits paard flegmatiek en sterk was. Vooral mannenpaarden. Want je moest wel sterk in je hand worden.
En daarom de Duitse rijderij zo hard en streng was.
Dat was niet als negativiteit bedoeld...het was gewoon zo(als algemene gedachte dan, of het ook waar was is vers 2)

Uiteraard is er een hoop veranderd. En in dezelfde tijd als Gigolo was er ook Klaus Balkenhol met Goldstern. En eerder ook Reiner Klimke. Dat waren echt andere ruiters.

Maar ik denk dat aan beide zijde van de grens goede en slechte voorbeelden te vinden zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elfje72 en 47 bezoekers