Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 16:47

Hoi allemaal.

Ik ben ergens aan het zoeken naar een “nieuwe tak” binnen de paardensport om te doen met mijn hongaar x lipizzaner mix.

Omdat ik ontspan in het bos met hem dacht ik om endurance te gaan doen.
Maar ik ben een ruglijder (2 hernia’s) en merk dat ik best wel last krijg als ik veel in draf rijd.
Bovendien ben ik best zwaar (wil mijn gewicht liever niet meedelen). Maar in mijn verdediging heb ik goed getrainde benen en klapper of stuiter ik niet in het zadel en ben goed mee met mijn paard. Echter kan ik een snel tempo minder goed aan als vroeger. Dus een rustige draf is doenbaar en het “koetsenrit tempo” voor de kenners is uit de boze.

Mijn paard is 1.60 en middelmatig gebouwd. Niet te sportief maar ook zeker geen log type.

Hij is best werkwillig aangelegd, zeker in het bos.


Ik ben alleen bang dat als we lange ritten doen we BEIDE rugpijn krijgen. Hij door mij. En ik door mijn rug.

Bovendien heb ik nu nog geen vervoer naar grotere bossen dan het bos waar ik nu wat in kan rijden.
En ook geen mede ruiter die met me meekan.

Hebben jullie tips of ervaringen?

Bovendien heb ik pas na lannggggg zoeken een passend zadel voor mijn paard nl. Een Fryso legacy maar dit zadel is voor mij geen zadel om lang mee in het bos te rijden.

Ik ben dus ook langzaam op zoek naar een zadel die ruim/comfortabel zit en bovendien zeer rug vriendelijk is voor mij.

Boomloos zadels wil ik liever niet.

Tips?


thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:03

Eerlijk? Een ruiter of amazone die 'best zwaar' is op een middelmatig gebouwd paard van 1.60 endurance rijden? Klinkt mij in de oren als ' beter niet '.
Maar zou een beter oordeel kunnen geven als je foto's of nog beter een filmpje laat zien van jullie beiden. Ik gok echter dat je dat iets te ver gaat en dat snap ik ook best gezien de vaak ongezouten meningen op bokt.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:05

Voor een zadel raad ik je aan om eens contact op te nemen met Alexandra van Green Distance.

Verder moet je er bij de endurance rekening mee houden dan je minimaal 9km per uur moet rijden om mee te kunnen doen. Je mag wel in de korte afstanden blijven hangen (minimaal 20km) en hoeft dus niet door naar een hogere klasse.

Verder zou ik eens kijken of TREC je aanspreekt. Ook een super leuke sport waar buitenrijden een onderdeel van is.

En als laatste in de NVVR misschien ook iets voor je. Dat is een vereniging van vrijetijdsruitets waarvan de meeste graag een buitenrit maken. De leden van de vereniging organiseren ook ritten en er zijn georganiseerde weekenden waar je naartoe kunt. Het lidmaatschap is niet duur. Voor de rest van dit jaar betaal je maar een tientje. En een heel jaar kost ongeveer €40,- waarvoor je ook het blad krijgt.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:08

Tja, heel eerlijk: eerst afvallen.
Met overgewicht op een paard gaan zitten en 25-30 km rijden met 10-12 km/u of meer is gewoon niet paardvriendelijk. En hoe goed je ook zit, kilo's zijn kilo's. Je komt met minimaal je eigen gewicht op de rug van je paard neer. Naarmate je van meer hoogte neerkomt komt daar gewicht bij, maar minder dan wat je weegt komt er niet op de rug van je paard terecht. Zelfs als je heel goed mee zit zul je al snel nog eens met 10% meer dan het 'kale' gewicht neerkomen bij lichtrijden. Dus de belasting van de rug van je paard variert dan tussen 100% en 110% van je gewicht.

En qua je hernia's: je zou er met minder eigen gewicht wel eens minder last van kunnen hebben.
Hou er rekening mee dat je op een wedstrijd vrij veel tijd verliest met groomen en op tijd gaan stappen om de hartslag van je paard te laten stappen, wat betekent dat je in feite de hele rit in draf zult moeten rijden. Kun je dat zonder te verrekken van de pijn, dan zou je wedstrijden kunnen proberen.


MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:09

Hoe eerlijk is het tegenover je paard om dit te willen.
Als ik jou zo lees, dan lijkt het mij geen goede combi voor endurance.

Waarom deze uitdaging? WE of Trec denk ik dat beter past qua combinatie en geeft ook uitdaging.

Qua zadel, waar wringt de schoen? Omdat je nu lang hebt gezocht zul je weten waar je tegenaan loopt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

rozebadeend
Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:18

Hmm.. als ik het zo hoor ga ik met mijn voorgangers mee, en lijkt me endurance niet geschikt voor jullie beiden.
Wellicht dat TREC of WE meer passend is.

En wil je dit ook persé in wedstrijdvorm? Anders zou ik zeggen, blijf gewoon lekker genieten van de buitenritten die je nu maakt, op je eigen tempo, wat voor jullie beiden comfortabel is!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:22

Een westernzadel en gewoon recreatieve bosritten rijden (stap, handgalopje en af en toe even een sprintje rengalop) ipv alles van je paard en jezelf te vergen.

TinGu
Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:40

Qua zadel, neem eens contact op met Daniëlle van Pura Nobleza. Spaanse zadels, maar zitten als een huis.

Over de endurance, gewoon gaan oefenen. Als je steeds langere ritten gaat doen, wennen jij en je paard daar langzaam aan. Dan kan je kijken of het wat is voor jullie beiden. En je begint toch in de korte klasses, niemand verwacht van je dat je 120/160 km gaat rijden...
Gewoon kijken wat jij en je paard leuk vinden!

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 16:29

rozebadeend schreef:
Hmm.. als ik het zo hoor ga ik met mijn voorgangers mee, en lijkt me endurance niet geschikt voor jullie beiden.
Wellicht dat TREC of WE meer passend is.

En wil je dit ook persé in wedstrijdvorm? Anders zou ik zeggen, blijf gewoon lekker genieten van de buitenritten die je nu maakt, op je eigen tempo, wat voor jullie beiden comfortabel is!


ik wil dit helemaal niet in wedstrijdvorm (geen enkele tak van de paardensport) maar gewoon lange afstandritten genieten met mijn paard, ook niet meteen in een bepaald tempo. Gewoon wat wij leuk vinden.

misschien heb ik het dan ook volledig verkeerd overgebracht in de openingspost.

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 16:30

TinGu schreef:
Qua zadel, neem eens contact op met Daniëlle van Pura Nobleza. Spaanse zadels, maar zitten als een huis.

Over de endurance, gewoon gaan oefenen. Als je steeds langere ritten gaat doen, wennen jij en je paard daar langzaam aan. Dan kan je kijken of het wat is voor jullie beiden. En je begint toch in de korte klasses, niemand verwacht van je dat je 120/160 km gaat rijden...
Gewoon kijken wat jij en je paard leuk vinden!


ik heb eens naar deze zadels gekeken dankzij de vlogster Snuitable, maar deze zijn toch ruim buiten mijn prijsklasse, ik zou dromen van zo een zadel, tenzij ik ze tweedehands zou kunnen vinden.

Kidde
Berichten: 3431
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:39

Ibbel schreef:
Tja, heel eerlijk: eerst afvallen.
Met overgewicht op een paard gaan zitten en 25-30 km rijden met 10-12 km/u of meer is gewoon niet paardvriendelijk. En hoe goed je ook zit, kilo's zijn kilo's. Je komt met minimaal je eigen gewicht op de rug van je paard neer. Naarmate je van meer hoogte neerkomt komt daar gewicht bij, maar minder dan wat je weegt komt er niet op de rug van je paard terecht. Zelfs als je heel goed mee zit zul je al snel nog eens met 10% meer dan het 'kale' gewicht neerkomen bij lichtrijden. Dus de belasting van de rug van je paard variert dan tussen 100% en 110% van je gewicht.

En qua je hernia's: je zou er met minder eigen gewicht wel eens minder last van kunnen hebben.
Hou er rekening mee dat je op een wedstrijd vrij veel tijd verliest met groomen en op tijd gaan stappen om de hartslag van je paard te laten stappen, wat betekent dat je in feite de hele rit in draf zult moeten rijden. Kun je dat zonder te verrekken van de pijn, dan zou je wedstrijden kunnen proberen.

Dit inderdaad. Verder zag je dat je paard ook last heeft gehad van zijn ruggenwervel, dus ik vraag me af of het dat überhaupt verstandig is om endurance te gaan rijden? Maar ik weet niet wat de dierenarts hierover zegt?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:45

Jairo schreef:
ik wil dit helemaal niet in wedstrijdvorm (geen enkele tak van de paardensport) maar gewoon lange afstandritten genieten met mijn paard, ook niet meteen in een bepaald tempo. Gewoon wat wij leuk vinden.

misschien heb ik het dan ook volledig verkeerd overgebracht in de openingspost.

Als je het gewoon recreatief wil doen dan hoef je toch helemaal niet te draven? Gewoon lekker af en toe 'n galopje in verlichte zit en zijn jullie moe dan weer lang teugeltje stappen.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:10

Als je het over endurance hebt, heb je het over wedstrijdsport. Vandaar de aanname dat je wilt starten.
Kijk in plaats daarvan eens naar Enjoy The Ride. Dat zijn langere ritten mét een DA-beoordeling, maar zonder de snelheidseisen en zonder competitie-element.

rozebadeend
Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:19

Jairo schreef:
ik wil dit helemaal niet in wedstrijdvorm (geen enkele tak van de paardensport) maar gewoon lange afstandritten genieten met mijn paard, ook niet meteen in een bepaald tempo. Gewoon wat wij leuk vinden.

misschien heb ik het dan ook volledig verkeerd overgebracht in de openingspost.


In dat geval zou ik er niet direct een discipline aan vast hangen. Ga lekker op buitenrit, op eigen tempo. En breid dit verder uit qua afstand als jullie er aan toe zijn.
Zoals Ibbel ook zegt is enjoy the ride dan misschien wel leuk. En kijk eens in de buurt of er clinics georganiseerd worden voor bijvoorbeeld TREC of iets dergelijks. Dan pak je af en toe zoiets mee, leuk voor de afwisseling en uitdaging.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:24

En een combinatie van naast je paard wandelen en stukjes op zijn rug, als je toevallig ergens een bank of picknicktafel tegenkomt waar je op kunt gaan staan.
En dat lekker afwisselen.

Je hebt de ontspanning van het bos, je komt zelf beter in conditie, zeker als je er een goed tempo inhoud ( schaf een hartslagmeter aan )

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:30

Je zegt dat je "best zwaar" bent. Rugpijn zorgt er bijna altijd voor dat je niet echt lekker mee kan zitten. Ik zou dat dus een paard helemaal niet aandoen. Als je maar moeilijk en zadel kunt vinden voor zowel paard als ruiter kun je eigenlijk al nagaan dat de combinatie niet ideaal is.

Ik zou dus voorlopig lekker aan het werk gaan naast je paard ipv er op.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:18

Ik ga mee met de rest en denk dat je eerst aan je eigen fitheid moet werken, dat zou best eens een hoop problemen kunnen oplossen.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zwaardere rug lijdende ruiter / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:20

Idd denk ik dat het verstandiger is om aan je eigen fitheid te gaan werken.
Dat is wel zo eerlijk naar het paard toe en voorkomt ook problemen waar je zelf last van hebt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:28

Oke, je wilt dus helemaal geen endurance rijden, maar gewoon leuke buitenritten.

Dan hoef je niet te draven en kan je alles in je eigen tempo doen. Wij zijn vorige week dagje naar huijbergse pasrdendriedaagse gewwst en heben denk. Ik 400 meter gedraafd van de 17 km. De rest gestapt.

Goed zadel is wel belangrijk voor ruitercen paard, zeker als je rug al niet zo best is.

Wat betreft gewicht ruiter, daar begon je zelf over, neem dus asn dat het niet gaat over 5 kilo te zwaar, maar aanzienlijk meer. Zou daar dan toch wat asn gaan doen, voor je eigen rug ook fijn denk ik

Geen vervoer lijktme ook nog wel probleem, afh. Van je rijbewijs zou je dan iets moeten gaan huren.

Overigens weet ik niet wat het problerm met je huidige zadel is, maar en goed passend fijn zittend dressuurzadel kan je prima op buiten rijden.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:59

Ik zou het als een gouden kans zien mezelf ook weer wat fitter te krijgen.
Er is veel onderzoek gedaan naar paarden die door zware ruiters gereden worden, recentelijk is weer gebleken dat dit veel stress geeft, een verhoogde hartslag en zelfs tekenen van kreupelheid na een relatief korte periode.
Zodra er een lichtere ruiter op het paard plaats nam verdween de kreupelheid.

Ik zeg dit niet om je te plagen. Maar het is onze verantwoordelijkheid goed voor onze paarden te zorgen, en dat betekent dat we zelf ook fit moeten zijn.

Probeer anders met je paard eerst lange stukken te gaan wandelen, hulp te zoeken bij het afvallen en fit te worden, en maak een goede en gedetailleerde planning.
Je zou bijvoorbeeld ook een online endurancetraining kunnen volgen via Green Distance.

Succes!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker