Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 13:51

Rêve D'or is een merrie die ik zelf gefokt heb. Ik hield al van mijn "kleine" Terror nog voor ze haar eerste ademteug nam. Dank het universum dat ze op precies de juiste gebieden niet op haar moeder lijkt. _O-

Terror komt uit een Erik x Facet KWPN moeder en een barok typje. Ismir du Tilleul. Inmiddels is ze alweer vijf geworden. Omdat ze kwa groei erg leek te aarden naar de meer barokke types heeft ze veel tijd gekregen om mooi uit te groeien. Sinds een paar maanden begint ze eigenlijk pas echt "paard" te worden ipv puppie. Dat betekent dus ook dat ze het afgelopen jaar eigenlijk wederom maar heel sporadisch getraind is. Ze is wel een paar keer mee geweest op verplaatsing en ze is ook één keer mee geweest naar mijn trainer. Dat deed ze super flink! Nu heb ik het idé dat ik het komende jaar wel stilaan wat kan opbouwen met haar. :j Ik moet ook toegeven dat ik totaal geen haast heb. We hebben niet zo heel veel niveau's op onze wedstrijden dus ik heb ook geen zin om er "doorheen" te zijn tegen dat ze 10 is gezien ze niet verkocht zal worden en ik ook geen ambities heb om nationaal te starten. :+ Ik probeer haar momenteel een drietal keer per week te trainen. Gemiddeld rijden we dan zo'n 30tal minuten zonder instappen mee gerekend. Maar door mijn lijf zijn er ook gewoon weken dat ze niet gereden wordt. Hiervoor had ze een tweetal weken stil gestaan en was dit de tweede keer dat ik haar terug reed.

Over het algemeen is Terror zodanig nuchter dat het terug onhandig wordt. Ze is een type dat voor je door het vuur gaat, maar met even veel passie tegen je in gaat als het haar niet zint. Haar corrigeren is niet zo simpel gezien ze gewoon echt niet onder de indruk is en vrij snel in de "kom maar op" modus gaat en die wil je echt niet. := De dag van de foto's was ze niet zo heel erg goed gehumeurd wat ik best wel jammer vond. Maar het is wat het is. :j Er zat een kat in de mais te jagen en dat hielp niet. _O- Foto's zijn inmiddels alweer een tweetal weken (bijna drie) gemaakt. Vorige week viel het muntje ineens betreffende het wijken. :j *\o/* Galop blijft nog een beetje een puntje. :(:) Maar zolang ze ook daarin vooruitgang blijft maken, maak ik me geen zorgen. :D Linksom is mijn moeilijke kant en bijgevolg ook háár moeilijkere kant. :j
In galop moet ik veel meer op mijn kont blijven zitten. :j We're all works in progress. :D

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E3D6799
Ik zit te klommelen met mijn teugels. :j Ben de lus aan het goed doen. _O-
[ img ]
[ img ]
[ img ]
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5DF70F7A
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
En na de galop die best nog wat spanning en onzekerheid mee neemt voor haar, eerst even terug ontspannen.
[ img ]
Ini-mini-pasje terug. Puur en alleen omdat ze zichzelf voorbij aan het lopen was. (Ieks! Maïs in aantocht!)
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5DEFB320
[ img ]
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E232087
Beetje stelling vragen op de 2e hoefslag.
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E3B5599
En op de andere hand ook een beetje overdreven stelling in de hoop een klein pasje schoudervoor uit te lokken. Niet om een perfecte oefening te rijden maar gewoon om haar coördinatie wat te triggeren.
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E342633
[ img ]
[ img ]
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E3D9A1D

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5DF227B6
:+:
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5DF4EAF8
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5E2C54F2
Meestal zijn we wel 'dinnetjes :+:
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5DF862F7

[ img ]
Vreselijk trots op mijn mooie meisje. :+: Dat Pret zo'n leuk dier er uit heeft kunnen duwen.. :+:

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Manadeluca
Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:54

Wat een mooi paard is ze geworden een echte blikvanger, jullie doen dat goed.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:33

Mooi dier! Als ze dan ook nog eens leuk is om te rijden, heb je helemaal de jackpot natuurlijk. :D Ik ben benieuwd hoe ze het doet als je haar gaat starten. :)

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:55

Wat een leuke combinatie zijn jullie!

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:45

Potdikke... je knappe terror is ff een volwassen paard aan t worden <3
Wat zijn jullie toch een heerlijk team om naar te kijken

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:48

Wat een prachtig paard en een superleuke combi zijn jullie :+: . Ze wordt steeds mooier, wauw.

Wat is dat zwarte op de een na laatste zichtbare foto?

Cinnepin
Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:54

Wat een ontzettend gaaf paard heb je daar

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:01

Het is een erg aansprekend dier! Ik vind ze bij jou wel altijd zo los lopen en dat krijg je bij haar toch precies nog niet cadeau. Ben benieuwd hoe ze gaat evolueren.

Twee dingen vielen me:

* Schoudervoor uitlokken werkt je binnenhand terug. Ik zou daar nog niet aan beginnen als je de buitenschouder niet kunt controleren en van daaruit hem inzetten. Binnenkant moet juist los daar.
* Het valt me op dat je inknikt en daardoor wat scheef zit, geen idee hoe haalbaar het is om daar wat mee te doen.

Ze is wel mooi aan het uitzwaren!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:07

Mondy schreef:
Potdikke... je knappe terror is ff een volwassen paard aan t worden <3
Wat zijn jullie toch een heerlijk team om naar te kijken


Echt he! Heerlijk stel zin jullie. :j

Mars
Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:12

Woah wat een kanon is zij geworden, zo’n gaaf aansprekend dier! Aan de blik is wel af te lezen dat ze een sterke mening heeft :D

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:13

Zo die is lekker in haar spiertjes aan het komen. Het was eerst zo’n recht diertje. Deze ontwikkeling is erg gaaf!
Let inderdaad op het inkijken, maar verder weer top! :)F

[o]


Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 16:22

Thx dames! :+: Ben zo blij met haar... Nou, niet altijd. Gisteren hadden we een merrie ruzie. :j We moeten onze vrouwelijke humeurtjes nog steeds een beetje op elkaar af stemmen. _O-
Mijn man is even tussen gekomen en toen ging het weer goed. _O- _O- Ze had nu een weekje stil gestaan met het weer en mijn lijf dat niet mee wilde (daar speelt het weer ook in mee :') ) Maar meestal ben ik heel erg blij met haar. :j :)) Het is gewoon een heel lief, leuk dier. Karakter voor 10 maar zit geen kwaad in. Aan de hand is het een krengetje, maar eens er op kan je geen betrouwbaarder dier vinden. :+: Ze heeft inmiddels ook geleerd dat als ze heel hard bokt, dat ze haar baas dan kwijt raakt. En sinds doet ze dat dus niet meer. :+: Ben er ergens eind maart langs gegaan omdat ze me verraste. En terwijl ik op de grond zat en zei "Terror, moest da?" Stond ze ook echt te kijken naar me van "uhm... The hell? Wat doe jij nou daar?" :') En nu wil ze in de aansprong nog wel eens bokken (Is móeilijk!) maar ze lanceert me niet meer zoals ze toen deed. :')

Gini: Daar ben ik ook benieuwd naar. Zondag had ik het er toevallig over met iemand van het secretariaat die vroeg wanneer ik haar mee nam. Het kán zijn, maar niks is zeker, dat als mijn man zin heeft, dat ik haar deze winter misschien een keer mee neem naar een onderlinge. Heel vrijblijvend.. Gewoon kijken wat ze er van vindt. In de les reageerde ze eigenlijk weinig tot niet op het paard dat weg ging terwijl zij moest blijven. En ook niet op het paard van de ruiter die kwam in stappen toen ik aan het uit stappen was. Dus da's een goed teken maar ik heb nog nooit echt met meerdere paarden gereden met haar. Altijd maar één of twee. Het kan zijn dat ze het doet alsof ze nooit anders gedaan heeft. Het kan ook zijn dat ik heroverweeg of ik nou wel echt zo nodig paard moet rijden. :j Maar ik kan bij haar totaal niet in schatten welke van de twee... :=


Mondy Ja! Gek he? Echt op een paar maanden tijd. Voor de zomer had ik nog een slungel. En ergens in augustus stond ik naast haar en concludeerde ik dat ze ten eerste weer een heel end gegroeid is en ten tweede... Dat mijn puppie weg was... Ze is gewoon echt een hele dame nu. :j Alleen haar blik verraad af en toe nog dat ze nog aan het begin staat. :D Ik ben zo benieuwd hoe ze uiteindelijk gaat zijn als ze een jaar of 8 is... :+: Ze wordt ook nog steeds donkerder in de zomer en steeds minder licht in de winter. (voorheen werd ze nagenoeg wit in haar wintervacht maar nu niet meer.)

_San87_ Thx :+:
Dattis doek. ^) Doek die 1. niet doet wat ie moet doen. Want het gras komt er nog gewoon doorheen. En 2. die dus niet blijft liggen. :x Ze gaat er geheel uit maar we hebben daar een grotere tractor voor nodig dan we hier zelf hebben dus we zijn een beetje afhankelijk van de loonwerker. We zijn wekelijks bezig met 'm handmatig terug er onder steken maar als mis Terror een rondje gegaloppeerd heeft dan haalt ze ze gewoon weer naar boven. :=

Thx Cinnepin!

poes Dit is een paard dat zich verschrikkelijk sterk kan maken. :j Je ziet ook regelmatig boogjes in mijn teugels. Ik ga met haar het "gevecht'" niet aan zeg maar. Als ze te veel gaat steunen of op die hand gaat "wringen" dan geef ik haar gewoon ruimte vanvoor. Wil ik niet, doen we niet. Draag je eigen hoofd. :j Zeker in het begin is het altijd even zoeken omdat ze dan de neiging heeft om de gas er op te gooien (zeker langs de mais) maar wil je haar begrenzen zet ze die nek er op. Dat is dan dus echt even heel geduldig blijven. Als je het spelletje een kwartiertje niet mee speelt dan gaat ze meestal weer normaal doen. :j Ik houd haar op die tien minuten veelal bezig met heel veel voltes en bochtenwerk. Dan heeft ze weinig andere keuze dan rustiger aan doen. :j En zodra ze terug komt krijgt ze dan ook meteen een "goedzo!" tot we weer op één lijn zitten. Ik moet wel zeggen dat het al veel minder vaak voor komt dat ze zo is in het begin. Maar op de foto's zie je het dus hier en daar idd terug. :j Ik heb er vrij veel vertrouwen in dat deze heel fijn licht gaat worden als ze de tijd krijgt om te snappen wat ik wil. :j Als ze dan eenmaal los laat in die kaak, dan is Terror van nature wel veel soepeler en losser dan Sam eigenlijk. :j Maar Sam is ietsje.. minder brutaal zeg maar. :D

Ik snap wat je bedoelt met de schoudervoor. Ik ben het er echter niet helemaal mee eens. :) Hoe krijg je controle over die buitenschouder als je de beweging naar binnen niet uit lokt? :)
Op cirkels plooi je dit paard bij wijze van spreke dubbel als je wil. Ze loopt probleemloos cirkels van 8m met de correcte buiging als ze eenmaal in werkmodus zit. Dus dan moet je denk ik, op een keer, toch ook op die lange zijde een keer wat gaan vragen. Als dat dan niet lukt of niet 100% dan is dat niet erg. Heeft ze iig weer ingebogen in de kaak. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik zo met Sam ook begonnen ben om het te leren omdat die ook niet goed begreep dat buiging ook op die lange zijde kon.. Omdat hij stelling wel snapte ben ik toen vanuit overdreven stelling gaan werken tot het muntje viel en van daaruit ben ik dan de schouder wat mee beginnen nemen.. Ik heb daar eigenlijk nooit echt over nagedacht of dat is hoe je paarden dat aan leert. := Waarom zou jij het op deze manier niet doen als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Omdat ze over de schouder weg loopt?

Inknikken viel me ook op. :j Ik heb die neiging sowieso wel. Ik kan me niet herinneren of daar die dag een specifieke reden voor was. Nu maakt in wezen ook niet uit. Het zou niet mogen. :D Ik kan wel zeggen dat ik er in de les op gewezen word. :j Met Sam voel ik het iets meer als ik het doe omdat Sam dan blokkeert. Dat is misschien het "nadeel" bij Terror... Die banjert veel meer door. Maar moet er idd eens heel bewust op letten of ik dat op haar meer doe dan op Sam. :j Ik heb inmiddels ook mijn beugels wel een gaatje korter gedaan omdat me ook opviel op de foto's dat ik heel erg mijn hakken op trek. Had ze iets er voor een gaatje langer gedaan dan normaal maar dat leek op de foto's toch niet zo'n goed plan. Maar ga er es op letten!

magda :+:

Mars: Leuk he? :+: Ze is behoorlijk ehm... zelfzeker. :j Terror heeft een mening en ze vindt dat daar rekening mee gehouden moet worden. :j :') Ik ben elke keer blij dat ze van nature graag lijkt te werken want als deze niet wilde dan hield het gewoon op. := Als ze nee zegt is het gewoon nee. Dan red je het met een klein leger niet eens.

ikkedus :+: Ik ben heel blij dat ik langer gewacht heb dan de mensen rondom me eigenlijk wilde dat ik wachtte met haar. :j Denk dat dat voor haar echt de juiste keuze geweest is. Inknikken ga ik idd eens op letten. :j Er vielen mij sowieso een paar dingen op toen ik de foto's zag waar ik op ben gaan letten sinds. :j Ook veel meer blijven zitten op mijn kont en meer "in" het zadel. Normaal heb ik de neiging hol te zitten en bij haar ga ik spontaan in standje springruiter. Da's niet de bedoeling. :') Iets er tussen in, zou mooi zijn. :')

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:29

Nu moet ik ook even denken. Ik zou dan eerder de binnenhand openen, of eventueel zelfs ietsje beide handen naar binnen. Ik wil ze dan juist meer aan die buitenteugel en zoveel mogelijk van de binnenteugel af. Die liet ik tijdens sb ook vaak even los om te kijken of mijn sb klopte.
Eigenlijk rij ik zoiets voornamelijk op zit: bochtje inzetten en dan met binnenbeen toch naar voor blijven rijden.

Met aan de binnenteugel werken krijg je zo vaak 'achterhandbuiten' in plaats van schouderbinnen vind ik.

Stelling zet ik in met de binnenteugel, maar onderhoud ik ook op been bvb.

Altijd lastig je gevoel uitleggen haha :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Neon
Berichten: 4907
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:21

Prachtig paard maar wat heb je haar een vreselijke bijnaam gegeven... dat terwijl haar echte naam zo mooi is een droom van goud... dat is ze ook... please schrap de naam terror... je doet haar daar geen recht mee aan... (En ja... Ik snap best dat je je handen vol hebt aan deze karaktermerrie... Maar je bereikt naar mijn mening met zo een negatieve associatie juist niet wat je wilt bereiken)

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:38

Wat een ontzettend knap dier! <3

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 18:20

Thx :+:

Neon geloof niet dat ze er veel last van heeft. _O- Het probleem is dat ze inmiddels naar Terror luisterd. _O-
Die naam heeft ze vooral als veulen gekregen. Maar als ik met haar bezig ben is het vooral ‘muis’ ‘mie’ke’ en allerhande varianten op ‘meid’ en ‘schat’ en ‘mop’. Ze heeft er meerdere, Terror, JCB, bulldozer, kleine, gele, dikke... _O- Maar als ze iets aan het uit vreten is of niet stil staat werkt ‘Terror!’ Gewoon het beste. _O-

poes moeilijk he? _O- Ik moet ook echt denken. _O- Ik doe zoveel op gevoel.
Op termijn wordt het ook een zithulp hier trouwens. Maar voor ze even te laten voelen dat dit ‘een optie’ is als ze dat niet goed snappen doe ik dit. Vanuit een volte mee pakken snapt Rêve niet. Dan gaat die nek er dus op. := Die lijkt dan echt te denken van ‘neehee! Zo werkt dat niet baas!’ Van daar dat ik dus op deze manier begonnen ben..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:47

Ik zit gewoon vreselijk te genieten van de plaatjes. Prachtig paard, mooie combi, eerlijk gereden :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

BritHittepit
Berichten: 2518
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:13

Knappies <3

You're not working on the horse, you're working on yourself!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:17

Oja vanuit een volte vond ik ook lastig! Helpt wel echt goed eens ze het goed kennen maar ervoor vond ik het lastig om van draaien naar rechtdoor te gaan :’)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Farjen
Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:53

Misschien ligt het aan het kleurtje, mijn zweetvos is ook een karaktermanneke maar eens erop superbraaf :)
Ze is heel mooi uitgezwaard, rijden ziet er goed uit! Lekker genieten van elkaar

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 12:56

Avalanche81 schreef:
Ik zit gewoon vreselijk te genieten van de plaatjes. Prachtig paard, mooie combi, eerlijk gereden :)

:+:

Poes: Nachtje over kunnen slapen. Snap wel wat je bedoelde, er is bij mij ooit heel erg er in gedramd ‘handen bij elkaar’ en dat zie je dan als ik iets ‘moeilijk’ vind snel terug terwijl meer openen wellicht idd functioneler is. :j
Vanuit een volte is idd fijn als ze eenmaal snappen wat je wil om de buiging ‘mee te nemen’ maar het zo aanleren is mij nog niet gelukt. :D

Farjen: Rêve is een palomino, geen zweetvos. ;)
Ik denk dat ze nog wel iets gaat uit zwaren. :oo Haar moeder was geen smalle KWPN’er en haar vader was al helemaal een kanon. Ben dus benieuwd hoe ze uiteindelijk gaat worden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:33

Ja ik was er vanmorgen ook nog mee bezig haha! Ik denk dat het ook kwestie van aanvoelen is. Ik heb Anky in een clinic wel eens horen zeggen: stelling is gewoon die teugel meer aannemen, niks meer en niks minder. Dat klonk wel wat simpeler dan die hele resem van 'teugel openen tot paard stelling neemt en dan op been onderhouden'. Veel dingen gaan op een gegeven moment ook zo 'vanzelf' dat ik niet kan uitleggen hoe ik het doe, laat staan hoe ik het ooit het paard geleerd heb (of het paard mij naja :') ).

Ik heb ook periodes gehad dat we zo moeite hadden met rechtrichten dat ik rechtsom op de grote volte wel eens mijn binnenteugel wat meer moest aannemen, en juist de buitenteugel een beetje moest meegeven, maar uiteindelijk moest ik wel weg van die 'overdreven' stelling weer en terug naar op buitenteugel en binnenbeen. Maar eer ik daar was, was ik zo een jaar verder. Dat was om die binnenschouder naar buiten te krijgen.

Maar dat herinnerde me wel aan het plaatje dat ik nu bij jou zag. Ik denk dat ik eigenlijk vind dat je nu wat té veel op de stelling focuste en te ver door stelde. De stelling en buiging is bij sv/sb eigenlijk niet groter dan op een volte, en dus zou ik mss net verder werken op die voltes tot je ze daar correct hebt, zonder door te stellen of binnenteugel te moeten pakken. Als het op de kleine voltes goed lukt, lukte het mij dus ook om mijn sb in te zetten door buiging en stelling te vragen op de lange zijde.

Bij de ene lesgever begon alles trouwens met 'recht op de cirkel' naar 'op de cirkel met buiging' naar 'op de cirkel met buiging en stelling'. Daar kwam de juiste stelling dus altijd als laatste afwerking naar het rechtrichten.

Maar heb bij de andere ook vaak een rechte zijde eerst met stelling gereden en dan keer erop de sb inzetten.

Beide tactieken werken op bepaalde momenten bij beaalde paarden bij bepaalde ruiters denk ik :')

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

nayla
Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Rêve D'or haar jaarlijkse update.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 06:58

Rêve'ke <3
Volgend jaar samen buitenritje met de jonkies?
Ziet er goed uit!

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:09

Prachtig paard, en mooie slanke ruiter... mooi beeld hoor!!!

Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je je handen meer voor je draagt? Dus meer als 2 champagneglaasjes?
Je zet ze nu vrij breed en het oogt alsof je vrij veel kracht gebruikt.

Misschien was dit al besproken, maar ik zie het niet 1,2,3 terug.

Prachtig gouden beestje..... kan me voorstellen dat je trots bent...

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 08:30

poes _O- Dus jij bent wakker geworden met mij in gedachte gisteren? :+:
Ik denk dat het voor Anky mogelijk ook al iets te lang geleden is dat ze zelf nog een paard zadelmak gemaakt heeft. :') Bij Sam is stelling idd die teugel gewoon aannemen maar Rêve is in dat verhaal nog niet zo ver mee. _O- Rêve zit nu in de fase dat ze soms ineens dingen spontaan aan bied en dat ik vergeet ze aan te nemen omdat ik aan het verwerken ben dat ze het zelf aan biedt. _O-
Het zijn vaak die kleine dingen die lang kunnen duren he. Soepel maken is één ding, maar vervolgens controle krijgen over die buiging is vaak moeilijker dan de buiging er in rijden in mijn ervaring.

Ik denk dat we daar misschien ook wel een beetje tegen een verschil in denken aan lopen. Ik heb er geen probleem mee met ze af en toe eens iets overdreven in te buigen.. Geen heel uur natuurlijk, maar eens een volte of een lange zijde even doorstellen doe ik met al mijn paarden eigenlijk (in de mate dat ze het kunnen natuurlijk.).
Ik kijk heel veel naar het paard in waar ik begin. Rêve had moeite met stelling op de lange zijde dus in den beginne en ik met haar op die volte begonnen, stelling op die lange zijde is pas iets dat ze sinds een paar weken "snapt".
Gek hoe moeilijk het is om uit te leggen hoe je iets aan leert en waarom je dat zo doet he? :') Mijn probleem is dat ik veel verschillende "manieren" heb. En ik voel "gewoon" per paard welke wel of niet gaat werken. Maar veel vager en nuttelozer dan dat wordt een uitleg niet natuurlijk. :=


nayla: Jaa!! :D Ik merk dat ik daar nu stilaan aan durf denken. Bij Chris heeft S haar aan de hand even langs het veld daar genomen en naar de longeerpiste was een smal padje met bomen rond en dat deed ze eigenlijk allemaal gewoon. :D De vraag is natuurlijk wat ze van de kar gaat vinden, dat heb ik haar nog nooit kunnen laten zien. :=

Ninx: Thx, ruiter zou stiekem wel graag een kilo of 3 bij willen. :o Vind mezelf iets te slank nu. Maar een darmziekte i.c.m een lijf dat veel energie verspeeld aan gewoon functioneren maken dat nog niet zo simpel. Het schijnt dat je na je 30e makkelijker bij komt, dus daar hoop ik dan maar op. :o

Het brede is eigenlijk een gewoonte van mij als ik gewoon rustig en relaxed aan het rondsturen ben. :o Doe ik bij Sam bij het losrijden ook vaak eigenlijk. Als ik gewoon aan het loswerken ben dan staan mijn handen vaak in die lage, brede positie. Als ik mijn handen meer draag gebeurt er niet zo heel veel spannends eigenlijk. Zet ik ze mee naar voren dan volgt ze mijn hand gewoon. Zet ik te veel kracht naar haar zin dan steekt ze haar hoofd in de lucht. Rêve heeft een heel zacht mondje en die vindt al heel snel dat je te veel kracht zet. Begrijp wel dat het lijkt alsof ik mijn handen vast zet, het verbaast me eigenlijk dat je de eerste bent die er wat van zegt. :D
Maar in praktijk kan ik oprecht zeggen dat ik weinig druk op mijn handen heb. Dat kan mijn schouder sowieso niet aan en Rêve pikt dat (terecht) niet. Maar door die brede handhouding en hier en daar vrij kort bij mijn bovenbenen kan ik me inderdaad voorstellen dat dat wel toont als een zware aanleuning. :j Mijn trainer vindt haar zelfs iets te licht vanvoor omdat ik met haar heel snel "boogjes" heb zeg maar.

Alleen in galop wil ze wel eens iets meer gaan leunen op die hand. Rechtsom kan ik haar al iets laten zakken in galop maar linksom valt ze er dan uit. Nu ligt onze bak ook wel zwaar (wordt ook nog veranderd, is al veel aan veranderd maar het is een beetje zoeken wat nu daadwerkelijk werkt zonder een beton onderlaag te storten want dat mogen we dus niet.) want bij mijn trainer waar de bak dus ideaal ligt, had ik ook veel minder problemen met haar galop. Nu thuis doe ik vaak ook maar korte stukjes galop. Liever een kort maar goed stuk dan haar er door drijven en dat ze onzeker wordt. Ik wil liefst dat zij het gevoel krijgt dat wat ik van haar vraag "makkelijk" is. Iig in deze fase van haar carriére als rijpaard.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-19 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers