Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:55

poes schreef:
Ik ga hopelijk binnenkort in Laarne staan, dus naast Beervelde. Zou ook wel interesse hebben in les.

Ooit een beginnetje mee gemaakt en paard pint het goed op. Ik ben een kluns dus zonder les stierf het een stille dood :’)

Laarne is inderdaad niet ver weg.
Op stal doe ik het, en inmiddels is een stagaire ook begonnen met de shet van stal. Mijn instructrice doet het inmiddels ook een beetje met de Comtois, want het scheelt behoorlijk dat ze al bekend is met mennen.
Maar ook hier zoeken we alles zelf uit, en ik gebruik naast YouTube (o.a. Bastiaan de Recht BIT-filmpjes) het boekje 'Mini School' van Sabine Ellinger. Staat van alles in (ook vrijheidsdressuur), maar ook hoe ze haar mini-appaloosa traint aan de lange teugel tot en met de levade.

Laat maar weten als Laarne doorgaat voor je. Dan kan ik eens informeren of er mensen interesse hebben te zijner tijd, en of mijn instructrice het misschien op haar stal wil houden, want zelf kan ik niet op pad gaan met haar paarden.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:33

Ik hou je op de hoogte!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

MarloesNatje
Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:09

Dat van het niet op de volte sturen klinkt inderdaad heel logisch als het zo uitgelegd wordt, bedankt! Wij zijn nu inderdaad bezig met kleine stukjes en dat valt mij niets tegen hoe ze het doet :) Vind het wel lastig soms als ze toch plots wat harder wegdraaft dat ik dan te langzaam ben in mijn hand en ze dus best wat druk in haar mond krijgt. Vind dat niet eerlijk en prettig tegenover haar. Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik probeer dan vaak voor het aandraven mijn hand wat verder naar voren te doen zodat we wat meer speling hebben mocht dit het geval zijn

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:33

Al eens met een kaptoom geprobeerd?

MarloesNatje
Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:52

Eliine schreef:
Al eens met een kaptoom geprobeerd?

Nog niet nee, doe je dan bitloos?

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:05

Ik doe ook kaptoom :j
Zonder bit inderdaad.

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:12

Mijn vorige paard deed het ook super op de kaptoom, zonder bit, fijner dan met bit.
Mijn huidige paard is er weer helemaal niet fijn op en doe ik gewoon met bit, dubbelgebroken D trens.

BrankaZ
Berichten: 3844
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:04

fluffyfox schreef:
Niet in mee gaan is wat ik geleerd heb.
Dus kader aangeven dmv rustig begrenzen. Beter terug naar stap laten komen en opnieuw gedoseerd weg laten draven dan dat je mee moet rennen. Of dat je op een volte gaat (ten strengste verboden)
Je moet ze zsm leren dat ze bij je blijven op zo licht mogelijk contact.
Hiervoor is veel spierkracht nodig dus duurt even voor dat voor langere stukken te doen is vaak.
Ik zit nu zelf in dit stukje met Mn jonkie.
Super leuk want hij pikt het echt super snel op.

fluffyfox schreef:
Peetstap schreef:
Leg uit leg uit; leer graag bij waarom.


Zoals het mij door Piet is uitgelegd.
Je mag ze niet van de richting af laten gaan als ze te hard gaan omdat je ze dan aanleert de vraag te ontduiken. Je wil juist dat ze zich aanpassen aan jou (dus bepaald tempo of richting) lukt dit nog niet is dat niet erg maar kan je beter vragen terug te komen naar stap/langzamer dan dat ze zelf dus een plan trekken en er eigenlijk tussenuit piepen.
Idem met mee gaan rennen. Dat raad hij ook af.
Paard mag aanpassen naar jou. Dus beter terug in tempo en telkens opnieuw een overgang. Dan dat je je mee laat “sleuren” en achter je paard aan gaat rennen.

Zo heb ik het van Piet nooit begrepen. Een volte mag volgens mij best zolang het jouw keuze is. Als het paard uit zichzelf een volte maakt of om je heen draait dan stuur je terug naar de richting die je op gaat, dus niet door laten draaien.
Wat betreft het bepalen van het tempo herken ik volledig. Niet meerennen, als het paard bij je wegrent een ophouding maken.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:20

Je moet het ook per paard zien natuurlijk.
Mijn jonge beestje blinkt van nature niet uit in looplust maar wil wel graag haar best doen. Als ze ongevraagd (aan de longe) aandraaft dan laat ik haar en geef er nog een drafcommando bij. Dan pas iets later weer naar stap en dan op mijn signaal aandraven. Bij een loperig paard zou ik dat zo niet aanpakken.

Mijn jonkie zou ik inderdaad niet afremmen op een volte, dat heeft ze niet nodig want ze leert snel genoeg wat begrenzing betekend en is geen heethoofd.

Je hebt ook paarden die zich opnaaien als ze te vaak tegengehouden worden en dan steigerpogingen willen ondernemen. Zulke zou ik aan de lange teugel (of onder het zadel) niet perse enkel begrenzen maar meer bezig houden met voltes of stelling vragen om terug te komen in de ontspanning. Echter wel al voordat ze daadwerkelijk versnellen. Als je weet dat je vanaf de korte zijde vaak een versnelling krijgt dan zou ik aan het einde van de korte zijde een volte of ander figuur inzetten om het patroon te doorbreken.

Een paard dat echt het gas erop doet en je als het ware negeert zou ik altijd sterk begrenzen aan de lange teugel (nee=nee) behalve als het onveilig wordt, dan moet je iets creatiefs bedenken.

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:28

Als je de volte juist gebruikt is het prima. Maar op de volte gaan om je paard af te remmen creëer je voor al onbalans mee en niet perse een rustige en fijne draf

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:54

Eliine schreef:
Als je de volte juist gebruikt is het prima. Maar op de volte gaan om je paard af te remmen creëer je voor al onbalans mee en niet perse een rustige en fijne draf


Mee eens :)
Het is echter ook een spelletje: ken uw paard.
Een paard dat al snel stopt voor de sprong zet je ook niet stil of op een kleine volte als hij dan toch ineens gaat versnellen. Totaal omgekeerd echter voor een buldozer.
Ik denk meestal: wat zou ik met deze onder het zadel doen. En bovenal: is dit veilig.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:41

Vandaag eerste keer aangedraaft met de gup. Ze was zoekende, bood het in feite zelf aan en daar heb ik gebruik van gemaakt :P
Gelijk het voordeel van een Barock paard, gevoeld, die hebben niet gelijk het gas erop naar voren :D

fluffyfox
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:15

31 augustus hebben wij Piet bakker op stal voor lessen.
Er is nog plek.
Iemand hier die aan wil haken?

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Svadilfari1
Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:08

fluffyfox schreef:
Zitten er nog echt mensen in dit topic?
Word weinig gepost zie ik.
Maar toen ik een nieuw topic aan maakte werdt ik verwezen hierheen.

Fanatiekelingen gezocht ;)


Ik ben wat minder actief op bokt.
Daarin tegen zeer actief met lang teugelen.
Ook de afgelopen periode iedere week les van Piet gehad.
Reden om het mezelf goed aan te leren Met de verschillende dieren.

En mbt onderlinge wedstrijd en dat ik af en toe op een ander paard zit, met bijrijdpony bitloos onder het zadel van Piet les gehad; een aanrader ook!

Naast Pony, doe ik het met de verzorgponies. Met 1 van hun een 3 jarige ook begonnen met hulp van Piet de eerste keer. Opvallend hoe ze allemaal het enorm leuk vinden.

En met de 2 Groningers van een vriendin wekelijks. Die pakten het ook zo op. En vinden het duidelijk ook leuk!

Verder woon ik ook graag lessen bij van anderen. Ik oefen en oefen en leer want ik ik wil het graag eigen maken. En merk dat de timing en inschatting pony/paard verbetert door te veel te oefenen.
Ik ben denk ik in april/ mei dit jaar begonnen maar er echt verslaafd aan.
Ik vond het heerlijk om samen met een dier zo bezig te zijn en dus de methode van Piet Bakker.

Daarnaast kijk ik graag videos. Zoals die van de Eline met haar Shet Umpire.
Leuk dat er meer mensen zijn in dit topic.
Ik ga verder bijlezen en kom zeker terug.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Siamsmeesje
Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:09

Ik ben met de Tinker gestopt inmiddels, en nu met een trekpaard-dame opnieuw bezig aan het begin.
Beetje elkaar leren kennen, af en toe aan de lange teugel (ze heeft in de wijnbouw 'gewerkt') en kent dus wel het principe van mennen. Maar dressuurmatig komt nog wel, eerst maar eens de taalgrens netjes gelijktrekken zodat we elkaar ten alle tijden begrijpen :)

Dit topic gaat dan misschien niet hard, maar ik lees zeker nog mee als iemand wat plaatst. Vind het erg leerzaam om andermans ervaringen te lezen.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:53

Ik heb een week of 3 meer gefocussed op verkeersmak maken en wijken voor druk.
Vandaag nu voor de 5e of 6e keer weer eens lange teugel eraan en man wat is dat dier braaf <3
Keurig rechtuit, met wat overtuiging goed door hoeken, de eerste slangenvolte en mooi rustig aandraven. Uiteraard met de ietwat slingerende concentratie en coordinatie die bij een 3-jarige hoort, maar zoooooo braaf.

Paardenjacq
Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:51

Met mijn twee driejarige Shetlanders (ruin en merrie) wil ik graag beginnen met werken aan de lange teugel. Na een paar keer longeren en voorbereidende oefeningen heb ik vorige week voor het eerst met mijn ruin gewerkt aan de lange teugel. Hij leert erg snel en hij leek het leuk te vinden. Ik doe het bitloos, want ik kon niet echt een reden bedenken om het met bit te doen. Andere visies zijn welkom!

Ik was al blij dat hij braaf voorwaarts stapte en ik kon achterlangs wisselen van kant. Dat vond hij wel een beetje gek in het begin maar hij snapte het al snel. Als er een instructeur in mijn regio is dan zal ik ook af en toe eens een lesje willen volgen.
Het zijn twee stamboek-Shetlanders en ik kwam er vandaag achter dat er bij het stamboek soms ook wedstrijden worden georganiseerd. Wie weet doe ik daar dan wel eens een keertje aan mee. Maar vooral vind ik het heel erg leuk om zo samen te werken met de pony’s. De harmonie tussen mens en paard vind ik echt geweldig om na te streven.

Het lijkt me erg leuk om af en toe wat ervaringen hierover uit te wisselen of om trots wat foto’s te showen! :)

Sunshinedaan
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 05:15

Ik ben ook sinds kort met mijn 3,5 jarige begonnen met langeteugelen. Ook met kaptoom, uiteindelijk mag hij het gaan leren met een bitje, omdat hij voor de wagen gaat.

De voorbereiding waar ik ontzettend lang mee bezig geweest ben, was rechts van hem lopen :+. Dat heeft hij bij zijn vorige baasje nooit gekeerd blijkbaar.
Elke keer draaide hij weer achter me naar rechts :')

Maar toen dat kwartje eenmaal viel ging het wel.
Korte sessies, max 10 minuten, hoefslag stappen, keer afwenden.
De 2e keer paar stapjes draf proberen...
Hij pakt het goed op!

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Svadilfari1
Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:49

@ Paardenjacq Wat ontzettend leuk!
Zelf doe ik het met de kaptoom en bitloos, met alle paarden waarmee ik het beoefen. Zo ook met 2 niet v mezelf die enkel het bit kennen met rijden ; ik vind het fijner.
Met de Shets heb je geluk er zijn idd wedstrijden hierin ; op YouTube kan je Eline met haar shet Umpire in actie zien. Zijn ook topics op bokt met clinic filmpjes Ik vind het altijd leerzaam te kijken naar anderen.

@Sunshinedaan wat klinkt dat goed hoe hij het oppakt en de korte sessies doen. Had je het zelf al vaker gedaan?
Volgens mij vinden de meeste paarden , ook jonge paarden het erg leuk

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Paardenjacq
Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:19

Sunshinedaan schreef:
Ik ben ook sinds kort met mijn 3,5 jarige begonnen met langeteugelen. Ook met kaptoom, uiteindelijk mag hij het gaan leren met een bitje, omdat hij voor de wagen gaat.

De voorbereiding waar ik ontzettend lang mee bezig geweest ben, was rechts van hem lopen :+. Dat heeft hij bij zijn vorige baasje nooit gekeerd blijkbaar.
Elke keer draaide hij weer achter me naar rechts :')

Maar toen dat kwartje eenmaal viel ging het wel.
Korte sessies, max 10 minuten, hoefslag stappen, keer afwenden.
De 2e keer paar stapjes draf proberen...
Hij pakt het goed op!


Leuk zeg! Ja herkenbaar die voorbereiding. Mijn 3 jarige shetlanderruin is een beetje bang ingesteld en moest er ook erg aan wennen wanneer ik naast hem liep in plaats van voor hem. Maar na een paar keer oefenen aan beide kanten kwam dus vorige week de volgende stap en dat in dus echt met de lange teugel kon gaan werken.
Zo grappig om te zien hoe zijn zelfvertrouwen ook groeit hierdoor.

Leuk om te lezen hoe je het opbouwt en rustig begint.

Paardenjacq
Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:23

Svadilfari1 schreef:
@ Paardenjacq Wat ontzettend leuk!
Zelf doe ik het met de kaptoom en bitloos, met alle paarden waarmee ik het beoefen. Zo ook met 2 niet v mezelf die enkel het bit kennen met rijden ; ik vind het fijner.
Met de Shets heb je geluk er zijn idd wedstrijden hierin ; op YouTube kan je Eline met haar shet Umpire in actie zien. Zijn ook topics op bokt met clinic filmpjes Ik vind het altijd leerzaam te kijken naar anderen.


Bedankt voor de tips! Ik ga die filmpjes eens bekijken!

Ik heb nu een bitlooshoofdstel (sidepull) met een ring bovenop de neusriem. Wat raad je aan; de lange lijnen vastmaken aan de zijkanten (dus sidepull) of bovenop aan de kaptoomring?

Ik heb overigens nog geen zweep in mijn handen gehouden. Is dat aan te raden of hoef ik er pas een zweep bij te houden in het geval hij niet reageert op mijn stemhulpen en lichaamshouding?


Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:17

Je zweep is in principe een vervanging voor je been en zithulpen. Sneller/langzamer kun je ook prima op stem en lichaamshouding doen en een zweepje enkel ter versterking. Bij de zijgangen is je zweepje echter redelijk onmisbaar omdat je dan op verschillende drukpunten op de buik/flank je zijgang aangeeft.
Zelfde gaat ook op voor de verzameling maar dat duurt met een jonkie nog even!

Ik zou de teugels als sidepull bevestigen dan kun je veel preciezer te werk gaan. Bovenop geeft teveel ruis als je steeds fijnere hulpen wilt gaan geven.

Paardenjacq
Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:24

Eliine schreef:
Je zweep is in principe een vervanging voor je been en zithulpen. Sneller/langzamer kun je ook prima op stem en lichaamshouding doen en een zweepje enkel ter versterking. Bij de zijgangen is je zweepje echter redelijk onmisbaar omdat je dan op verschillende drukpunten op de buik/flank je zijgang aangeeft.
Zelfde gaat ook op voor de verzameling maar dat duurt met een jonkie nog even!

Ik zou de teugels als sidepull bevestigen dan kun je veel preciezer te werk gaan. Bovenop geeft teveel ruis als je steeds fijnere hulpen wilt gaan geven.


Okee top!

Svadilfari1
Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:02

Klopt helemaal.Mbt bitloos hoofdstel had ik een stalgenootje die het met kaakgekruist bitloos hoofdstel probeerde .. Dat werkt ook niet prettig ; deze werd definitief omgebouwd tot sidepull. De sidepull werking is het meest duidelijkst v je hulpen .

Ik merk zelf bij sommige ponies wel een verschil mbt nylon zacht v binnen kaptoom en een sidepull hoofstel; dat ze met de eerste meer ontspannen lopen / luisteren.

Ik vermoed!!!! dat misschien!! v sommige dieren een smalle neusriem die wat scherper miscchien aanvoelt / inwerkt minder prettig is. Dat je onbedoeld corrigeerd /ruis krijgt

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Paardenjacq
Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:35

Svadilfari1 schreef:
Klopt helemaal.Mbt bitloos hoofdstel had ik een stalgenootje die het met kaakgekruist bitloos hoofdstel probeerde .. Dat werkt ook niet prettig ; deze werd definitief omgebouwd tot sidepull. De sidepull werking is het meest duidelijkst v je hulpen .

Ik merk zelf bij sommige ponies wel een verschil mbt nylon zacht v binnen kaptoom en een sidepull hoofstel; dat ze met de eerste meer ontspannen lopen / luisteren.

Ik vermoed!!!! dat misschien!! v sommige dieren een smalle neusriem die wat scherper miscchien aanvoelt / inwerkt minder prettig is. Dat je onbedoeld corrigeerd /ruis krijgt


Okee goed om even op te letten inderdaad.
Hieronder een foto van het hoofdstel. Het is een op maat gemaakt biothaan hoofdstel van Dabo’s Design. Voor zover ik kan beoordelen is het niet scherp qua inwerking.

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 1 bezoeker