Bergen, Noorwegen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 19:39

Nou, wij gaan dus via via een huizenruil doen, en gaan kerst en O&N in Noorwegen vieren! Wie kent de stad? Accommodatie dus niet nodig. Is het te doen met de auto in 2 dagen met overnachting? Veerboot vanaf Denemarken zal je moeten reserveren neem ik aan? Onze baby gaat mee dus veel pauzes ook. Brand los over de stad! :D


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:57

De stad ken ik niet maar de toch erheen wel. Boot vaart van Hirtshals naar Bergen met een stop in Stavanger, wij gingen er in Stavanger af.

Je vertrekt savonds om 8 uur. Dus die dag kan je besteden aan heen rijden. Ik geloof dat de boot dan rond 1 uur in Bergen is smiddags de volgende dag.

Andere optie zou zijn naar Kristiansand varen (2,5 uur) en dan met de auto naar Bergen maar dat is 7,5 uur en veel over bergweggetjes. Daar zou ik zeker met een baby niet snel voor kiezen.

Phonix
Berichten: 1076
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:02

Ik kom er vandaan. Je kan me gerust een bp doen :)

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:07

Het huis van Grieg niet overslaan! Prachtig huis, prachtig plekje, misschien hebben ze ook een leuk concert in de tijd dat je er zit. Alles van de haven, Floyen en dan boven de wandeling doen... Bergen is mooi. En nat, maar dat wist je vast al... :))

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 17:58

Dank alvast alledrie! Dat zal ik zeker doen thatgrumpy. Nu eerst vooral de reis uitzoeken.

Ohh dus we kunnen helemaal per boot van Denemarken naar Bergen Yvank? Dat lijkt me wel wat! Beter dan zolang rijden met een baby idd. Die ferry zal ik dan vast tijdig moeten boeken, ik ga eens op zoek!

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:08

Hoe vroeger je boekt hoe goedkoper :j
Je kunt inderdaad rechtstreeks naar Bergen maar je zou ook de reis met de auto kunnen doen en op mooie plaatsen een tussenstop doen.

Bergen is een leuke stad ! Met een leuk park boven op ‘de Berg’.

[ img ]

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 18:11

Ja chips rijden lijkt me ook mooi. En ik rij een leaseauto dus financieel aantrekkelijk (geen heel grote overigens, dus niet persé fijn in ruw landschap). Die ferry kost wel wat als je een hut wilt.

Nadeel het comfort, met name voor baby. En een boot moet je sowieso nemen tussen Denemarken en Noorwegen.

Phonix
Berichten: 1076
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:11

Je kan ook kiezen om te boot een weg ge doen en dan thuis rijden. Hoe lang verblijf je in Bergen? Zoals eerder gezegd is Floyen heel mooi of de berg ernaast die nog hoger is. Je hebt verschillende musea die leuk zijn zoals Grieg en Kode4(kunst) of the maritiem museum. Je heb ook een sort Nemo museum, maar die is leuker als je kind een beetje ouder is. Je heb ook de aquarium dat misschien je baby zal leuk vinden. Verder zou ik rondlopen op bryggen(de haven), wat ik zelf vindt heel gezellig. Wanneer ging je? Ik zou nu er niet heen gaan maar eerder in de voorjaar of zomer. Is nu echt klote weer.

Phonix
Berichten: 1076
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:15

aaah ik zie het nu. Heb je winterbanden? Anders mag je niet in Noorwegen rijden rondt die tijd en wil je ook niet doen als het sneeuwt:)

Misschien goed om te weten. Het is heel duur om uit te eten, zo als je geld wild sparen is het slim om naar de supermarkt te gaan en zelf eten maken. Let wel op dat de winkels zijn sommige dagen dicht tussen kerst en oud en nieuw.

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:18

Je zou ook de brug via Zweden kunnen pakken overigens, scheelt je een overtocht en je benzine is waarschijnlijk toch betaald/terug te vragen. Zit je alleen wel krap met 2 reisdagen !

Echt 4 wiel aandrijving hebben wij de afgelopen 4 jaar nog niet nodig gehad. Netjes wegen net daar :j

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 21:19

We gaan bijna twee weken, dus aardig ruim. Winterbanden heb ik.
Is de brug via Zweden niet heel erg om qua tijd, of valt dat mee?
Met de auto kunnen we iig wat wijntjes meenemen uit Nederland. :D


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:28

Ja het is net hoeveel zin je hebt heel lang in de auto te zitten.. Vanaf ons huis naar Denemarken waar de boten gaan is 7 uur. Wij zijn op vakantie geweest buiten de schoolvakanties om , buiten de spits gaan rijden. En toch hebben we er ruim 10 uur over gedaan door de vele files van werkzaamheden in duitsland.

3 jaar terug naar Zweden zelfde verhaal. Na een uur of 10 dan uiteindelijk in Malmo. Van Malmo is het dan nog ruim 13 uur naar Bergen.

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:35

De brug via Zweden is wel echt om, ja. Dat zou ik niet doen. Hou er, als je bijvoorbeeld Hirtshals - Kristiansand doet, dat je per uur in Noorwegen ongeveer 60km aflegd. Het is geen Nederland waar je rijdt. Ik ben afgelopen zomer met de boot van Hirtshals naar Bergen geweest. Heerlijk zorgeloos reizen. Een hut is wel echt een aanrader, zeker met een kind erbij. Bergen vonden we heel leuk! De haven en Bryggen, met het treintje Floyen op, Ulriken op met de kabelbaan en dan lopend terug (weet niet of lopend de berg af een goed idee is in de winter) lunch halen op de markt, sightseeing tours per bus en op het water, er is genoeg te zien en te doen!

Scum
Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:58

Ik kom hier ook maar even meelezen voor tips.
Misschien dat we volgend jaar wel gaan. Dan denk ik dat we de boot vanuit Kiel nemen. Al ben ik me niet zeker over Bergen. Dat is een stad en ik vind daar zelden iets aan. Zit meer te denken aan de Lofoten.

blokje
Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:24

Ik ben als tiener in Bergen geweest. Ik vond het houten stadje super leuk. En als tiener natuurlijk even geshopt. Maar verder kan ik me er weinig van herinneren.

Veel plezier in iedergeval.

<3 <3 <3 <3

assileM
Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:29

Regen, regen, regen, regen :Y) Verkijk je er niet op haha

'Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het windstil.'

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:34

Ik vond de stad zelf erg tegen vallen, maar de bergen eromheen zijn prachtig. Wij zijn met backpack de bergrn in gegaan, das natuurlijk een heel andere reis dan met een baby :)

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:38

Met baby - hoe oud? Misschien is dan het aquarium leuk om te bezoeken: https://www.akvariet.no/en/

Hebben een hele leuke pinguinkolonie.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 18:01

Tegen die tijd is ze 7 maanden :)

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:08

assileM schreef:
Regen, regen, regen, regen :Y) Verkijk je er niet op haha


Ja daar klaagt mijn vriend ook altijd over als ie daar heen gaat. :D

Come over to the dark side, we have cookies!

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 21:22

We gaan met de boot van Hirthals naar Bergen. Zin in! En fijnst met beeb.

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 18:23

Prrrr schreef:
Het huis van Grieg niet overslaan! Prachtig huis, prachtig plekje, misschien hebben ze ook een leuk concert in de tijd dat je er zit. Alles van de haven, Floyen en dan boven de wandeling doen... Bergen is mooi. En nat, maar dat wist je vast al... :))


Ja, we gaan er 2e Kerstdag heen voor een concert! :)

Boottocht Hirthals - Bergen was fijn met baby!

Is die kabelbaan met teruglopen te doen met baby in draagzak. Dikke kleding check, en tis nu niet heel koud/ geen sneeuw.

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:55

Die hoogste berg, Ulriken? Wij hebben wel een paar uur gedaan over de terugweg afgelopen zomer. Het is een soort van trap van rotsblokken. De lange, 'makkelijke' route was dat. Er is ook een kortere maar die is zwaarder.

Swah
Berichten: 1856
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-19 11:26

Ja die. Hmmm niet handig dan denk ik. Of kan je ook met de kabelbaan terug? We zitten een beetje te kijken wat we kunnen doen qua veel zien van de omgeving/natuur hier, maar wel met baby.

We hebben een auto met winterbanden, en het weer is goed deze week! En hebben een draagzak en een kinderwagen.

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Bergen, Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:29

Ja je kan ook met de kabelbaan terug. Boven is een restaurant en je kan daar ook leuk wandelen zonder dat je meteen uren onderweg bent. Prachtig uitzicht ook!

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, kosseh, Monique1963 en 80 bezoekers