[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 06:01

Beetjehippie schreef:
Speciaal voor mijn vraag een account aangemaakt, normaal ben ik meer een meelezer maar ik heb flink wat pagina’s doorgespit en geen passende info gevonden, dus ik hoop dat jullie me kunnen adviseren;
Ik twijfel of ik over wil stappen naar barebackpad of toch weer op zoek naar een passend boomlooszadel (mijn Arizona met vps heb ik al even geleden verkocht wegens niet passen en heb nu niks) Nou kwam ik per ongeluk de ghost mandriana rotondo tegen en was eigenlijk meteen erg gecharmeerd, vooral omdat er gezegd wordt dat dit tussen zadel en barebackpad in zit. Zou deze pad/zadel geschikt kunnen zijn voor een ouder paard met ietwat holle rug, erop liggende ruggengraat en hoge schoft? Iemand die hier ervaring mee heeft? En is het wel echt oke om hier ook beugels aan te hangen, of is dit toch af te raden omdat het meer barebackpad dan zadel is?


De metingen van drukverdeling zijn erg goed, maar bij een paard met opliggende ruggengraat, zou ik daar wel een écht goede pad met HD inlagen onder doen als je er beugels aan wil hangen, zoals een Kifrapad ivm dikke wollen onderkant die die heeft en dan HD inlagen.


siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:04

@BeetjeHippie: als ik hoor wat je zoekt zo de ghost zeker passend kunnen zijn, je hebt ook nog de lazymountain van Barefoot.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:20

Beetjehippie schreef:
Speciaal voor mijn vraag een account aangemaakt, normaal ben ik meer een meelezer maar ik heb flink wat pagina’s doorgespit en geen passende info gevonden, dus ik hoop dat jullie me kunnen adviseren;
Ik twijfel of ik over wil stappen naar barebackpad of toch weer op zoek naar een passend boomlooszadel (mijn Arizona met vps heb ik al even geleden verkocht wegens niet passen en heb nu niks) Nou kwam ik per ongeluk de ghost mandriana rotondo tegen en was eigenlijk meteen erg gecharmeerd, vooral omdat er gezegd wordt dat dit tussen zadel en barebackpad in zit. Zou deze pad/zadel geschikt kunnen zijn voor een ouder paard met ietwat holle rug, erop liggende ruggengraat en hoge schoft? Iemand die hier ervaring mee heeft? En is het wel echt oke om hier ook beugels aan te hangen, of is dit toch af te raden omdat het meer barebackpad dan zadel is?


Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je bij mij in de buurt woont mag je de mijne wel eens bekijken als je wilt.

Er zitten heel dikke inlagen in, en als je daar een goede pad onder legt dan kun je er zeer zeker met beugels mee rijden. Heb ik ook gedaan. De foto's van de zweetafdruk staan een aantal pagina's terug in dit topic.

Nu heb ik wel een Paint met geen heel hoge schoft en ook geen opliggende ruggengraat. Zoals Skippy al zei heb je dan wel een goede pad nodig om de ruggengraat extra te beschermen, omdat de Mandriana natuurlijk geen kussens heeft, al heeft hij dus zeker wel ingebouwde ruggengraatvrijheid!

Whatever works

Beetjehippie
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-19

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:00

Bedankt voor de reacties, eerlijk gezegd precies waarop ik had gehoopt :o wat me al zegt dat ik erg neig om voor de ghost te gaan...ook omdat de prijs een stuk dichter bij budget ligt

@siskeh; lazy mountain zou ik al niet durven omdat die qua basis vergelijkbaar is met de Arizona (naar wat ik weet, ik kan er naast zitten) en die paste dus niet, daarbij is ie ook nog een stuk duurder
@skippy, ik neem aan dat christ of grandeur dan ook prima zijn mits ik er HD inlage in doe? En zou dat voldoende zijn voor de hoge schoft?
@eveyy; bedankt voor het aanbod! Ik kom uit veghel dus is niet heel ver weg, mocht ik blijven twijfelen zal ik je een pb sturen :)

Iemand nog ervaring in combinatie met een hoge schoft? Ze heeft al genoeg witte haren van slecht passende zadels :(

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:03

Beetjehippie schreef:
@skippy, ik neem aan dat christ of grandeur dan ook prima zijn mits ik er HD inlage in doe? En zou dat voldoende zijn voor de hoge schoft?


Christ heeft ook echt mooie dikke vacht, dat is natuurlijk ook prima. Bij Grandeur is het kunstwol. Ik ben zelf super tevreden over Grandeur, maar mijn merrie heeft niet veel schoft en geen opliggende ruggengraat. Ik weet niet of Grandeur daarvoor voldoende zou zijn.

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:04

@Beetjehippie: Bob Marshall heeft een model wat ze High Peaked (pommel) noemen, die héél geschikt is voor paarden met een flinke schoft. Zelf heb ik ook een dergelijk model voor een paard met flinke schoft en opliggende ruggegraat.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:31

Ik heb ook een mandriana. Ben er blij mee.
Geb er nu een Barefoot pad onder met de normale Barefoot inlages en rijd met beugels.
Pony loopt er fijn onder..
Gebruik m dus echt als zadel, rijd vrijwel alleen buitenritten zo ongeveer 3 keer per week.

lotje5lotje
Berichten: 706
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:21

ik heb een Veneto voor mijn zeer brede ronde overbouwde haflinger. Lekker zadel, blijft goed liggen! Dit zadel zit smaller dan mijn boomzadel. Paard heeft boommaat 36.

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:19

Beetjehippie schreef:
Speciaal voor mijn vraag een account aangemaakt, normaal ben ik meer een meelezer maar ik heb flink wat pagina’s doorgespit en geen passende info gevonden, dus ik hoop dat jullie me kunnen adviseren;
Ik twijfel of ik over wil stappen naar barebackpad of toch weer op zoek naar een passend boomlooszadel (mijn Arizona met vps heb ik al even geleden verkocht wegens niet passen en heb nu niks) Nou kwam ik per ongeluk de ghost mandriana rotondo tegen en was eigenlijk meteen erg gecharmeerd, vooral omdat er gezegd wordt dat dit tussen zadel en barebackpad in zit. Zou deze pad/zadel geschikt kunnen zijn voor een ouder paard met ietwat holle rug, erop liggende ruggengraat en hoge schoft? Iemand die hier ervaring mee heeft? En is het wel echt oke om hier ook beugels aan te hangen, of is dit toch af te raden omdat het meer barebackpad dan zadel is?


Mandriana is geloof ik echt een zadel en geen bbp maar door de toffe looks oogt het meer als bbp.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:08

Er is ook nog de Maremma - die heeft een Ghost basis er onder zitten. Maar zoals hier boven al gezegd: Mandriana of Toscana met extra pad er onder kan wel (en alles met beleid - net zoals het nog steeds
niet slim is om tegen een betonnen paal aan te rijden met 200km/uur als je je gordel om hebt)

Ghost maakt ook pads met inlagen - en die passen uiteraard, omdat ze er speciaal voor gemaakt zijn)


[ img ]

[ img ]


paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:09

Wij bestellen ook de mandriana als zadel en rijden er met fenders en extra kifra pad eronder.
Paard loopt er zo fijn onder.
Wel hebben we 2 bolle tinkers alla picknicktafel dus kwa druk verdeling ben ik niet bang.
Ikzelf houd mijn lazy Mountain (on het leder)
Mijn dochter haar happy valley word dus verkocht en daar komt de mandriana voor.
HV is een maat 2 dus ook iets te groot voor mijn dochter van 12. In principe kan het. Maar ze doen het beide zo goed in de mandriana.. Dat die besteld word en de HV verkocht word

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:25

Ook leuk fenders eraan ja, benieuwd Hie dat eruit ziet!

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:54

Anoniem schreef:
Ook leuk fenders eraan ja, benieuwd Hie dat eruit ziet!


Let niet op de combi mbt kleur
Was het testzadel

[ img ]

Finnea
Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:31

Stripe000 schreef:
Ik hen nu toch de keuze gemaakt om over te stappen van Barefoot naar Ghost.
Zeker vanwege de smallere zit.
Heb de ghost veneta gezien welke mij een erg dijn model lijkt. Iemand hier met de veneta?
Ik heb een fjord kort en rond.

Ja hier een Ghost Veneto op een korte en ronde fjord, nog steeds erg blij mee! Ik had er eerst een Ghost pad onder maar daarmee schoof het zadel, vooral in galop. Nu met een stroevere Grandeur pad is dat gelukkig opgelost :)

[ img ]

[ img ]

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Stripe000
Berichten: 583
Geregistreerd: 02-06-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:46

Mooi Finnea, goede tip van de pad।

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Beetjehippie
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:11

DubbelDun schreef:
@Beetjehippie: Bob Marshall heeft een model wat ze High Peaked (pommel) noemen, die héél geschikt is voor paarden met een flinke schoft. Zelf heb ik ook een dergelijk model voor een paard met flinke schoft en opliggende ruggegraat.


Helaas is BM behoorlijk boven budget, daarnaast rij ik nog maar weinig met mn oude bessie dus wil dan ook niet te veel meer investeren in een zadel

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:12

Beste iedereen.

In het verleden heb ik ook al eens n blik in dit topic laten vallen. Maar vandaag ook maar weer eens.

Ik ben rustig aan het oriënteren, dus heeft niet echt haast.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een boom loos of semi, waarmee ik ook kan springen. Liefst een veelzijdig model.

Paardje is nieuw, 5 overbouwd en nu nog n beetje scheef.

Daarnaast, welke leveranciers of dealers zitten in omgeving Groningen Drenthe?

Ben al n dik vijf jaar uit boomloos, vandaar.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Esgaroth
Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:15

Wat zijn jullie ervaringen met de Barefoot Dry Tex? Ik heb er sinds gisteren een, net een half uur gereden. Wat een kabaal, pony werd er helemaal onrustig van. Ook de beugelriemen deden me zeer, dus ik hang er asap fenders aan. [ img ]

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:09

maralyn schreef:
Beste iedereen.

In het verleden heb ik ook al eens n blik in dit topic laten vallen. Maar vandaag ook maar weer eens.

Ik ben rustig aan het oriënteren, dus heeft niet echt haast.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een boom loos of semi, waarmee ik ook kan springen. Liefst een veelzijdig model.

Paardje is nieuw, 5 overbouwd en nu nog n beetje scheef.

Daarnaast, welke leveranciers of dealers zitten in omgeving Groningen Drenthe?

Ben al n dik vijf jaar uit boomloos, vandaar.


Zowel Ella (boomloos zadelpasservice) als Suzanne (buitenzinnig) zitten in het noorden, dus je hebt geluk ;)

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:29

maralyn schreef:
Beste iedereen.
m
Ik ben eigenlijk op zoek naar een boom loos of semi, waarmee ik ook kan springen. Liefst een veelzijdig model.


Ik heb een heather moffett Flexee GP als mijn springzadel. Zitten mooie kusens onder, verplaatsbare wrongen zodatje ze op maar kan zetten voor jou benen.
Ben er zelf zeeeer blij mee. Vooral ook de aanpasbaarheidt en stevigheid van het zadel.

Er zijn wel meer merken met goede zadels voor springen. Prince, hidalgo, flexible saddle, Edix heeft nu ook een mooi veelzeidigheids model.

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:44

Thankyouu!! Hier kan ik wat mee.
Had ook al contact met n bokker... Dus wie weet komt mijn droom zadel steeds dichterbij.

Ik rijd dressuur. Maar mijn paard ik eventing gefokt en springt een aardig sprongetje.
Nu heb ik de smaak ook te pakken. Maar wil eigenlijk over op boomloos. Puur vanuit mijn gevoel...

Is dat raar?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:52

maralyn schreef:
Is dat raar?

Vraag je aan een topic vol met boomloos-mensen.. :+

Nee, is niet raar! :D

Niks mis met je gevoel volgen!

Whatever works

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:29

Heeft er iemand tips voor als je boomloze zadel naar voren schuift? Ik heb een Ghost quevis met polite Singel. Voorheen bleef die netjes liggen, maar nu mijn paard is afgevallen schuift mijn zadel telkens de schoft op. Strakker aansingelen is geen optie. De singel zit al strak namelijk.

lotje5lotje
Berichten: 706
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:54

Ik had dat op een gegeven moment ook, en toen bleken mijn kussens iets te ver naar achteren geplakt te zitten. Ik heb ze iets naar voren gedaan en dat hielp.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:43

Of iets dichter bij elkaar doen aan de voorkant....en misschien moet het zadel daar gewoon liggen???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers