Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:08

Ik ben geen anti vaccer, maar ik heb vraagtekens bij de harde bewering 'dat het schema het beste zou zijn'.

Please mind: er is simpelweg verschil tussen het statistisch veilige schema -
....dat een uitstekend uitgangspunt is!!! -
en datgene wat 'nu, voor deze persoon ' het beste is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:33

Eens, goed gezegd.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:46

Janneke2 schreef:
Ik ben geen anti vaccer, maar ik heb vraagtekens bij de harde bewering 'dat het schema het beste zou zijn'.

Please mind: er is simpelweg verschil tussen het statistisch veilige schema -
....dat een uitstekend uitgangspunt is!!! -
en datgene wat 'nu, voor deze persoon ' het beste is.

Plus dat wat voor die ene persoon het beste is, ook nog eens niet per se gelijk hoeft te zijn aan wat voor zijn omgeving het beste is.

Schoentje, kerstmuts en [o]


secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:37

Ik heb geen moeite met aangepaste schema's tot zekere hoogte. Maar zolang een kind nog geen enting heeft gehad (Omdat moeder om onduidelijke redenen pas met 4jaar wil beginnen bijvoorbeeld), dragen ze wel bij aan de risicovolle lage dekkingsgraad. Dat risico nemen ouders niet mee en dat vind ik wel een probleem.
Er zijn diverse medische redenen waarom artsen of de rijksoverheid adviseert anders of zelfs niet te vaccineren. Dat er ouders zijn die obv een onderbuikgevoel (want meestal is dat het naar mijn idee) kiezen volgens ander programma te enten is iedere eigen keuze. Heb ik ook geen moeite mee. Maar als daarmee de vaccinatiegraad tot risicovolle laagte daalt wordt het een ander verhaal.
En dan kom ik toch weet op wat m.i. de crux van het probleem is: ouders wegen enten af tegen het risico op het krijgen van de ziekte, terwijl het afgewogen moet worden tegen de gevolgen van een epidemie. Daar gaar het mis.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:42

secricible schreef:
En dan kom ik toch weet op wat m.i. de crux van het probleem is: ouders wegen enten af tegen het risico op het krijgen van de ziekte, terwijl het afgewogen moet worden tegen de gevolgen van een epidemie. Daar gaar het mis.

Er is dat.

Realistisch gezien zou je de evetuele complicaties van een vaccinatie moeten afweten tegen de mogelijke complicaties van de ziekte.
Aangezien de kans op complicaties bij de ziekte veel groter is, dan de kans op complicaties van een vaccinatie, is vaccineren dus de meest verstandige keuze.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 03:12

pmarena schreef:
Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, TS doe ermee wat je wilt en ik hoop voor je dat je meisje snel aan de beurt is als dat je rust geeft :)


Dankjewel. Dochterlief is ondertussen geënt, wat mij rust geeft aangezien de laatste berichten zijn dat er dus besmette mensen hier in het dorp in de supermarkt en bij de apotheek zijn geweest. De zuster die de enting gaf wist mij ook te vertellen dat ik waarschijnlijk op tijd was en dat ze vanaf de dag erna waarschijnlijk mensen moesten gaan weigeren.


En ik wil ook even alle pro-vaxxers bedanken voor hun ongezouten mening. Ik heb bij de start van deze discussie heel duidelijk gevraagd waar ik wel en vóóral niét naar op zoek was. De vraag was gericht (zoals de titel doet vermoeden en blijkbaar niet begrepen wordt) aan anti-vaxxers en niet aan de personen die op 1 hand te tellen zijn en bijna 18 pagina's met modder smijten, wel of geenngelijk, feiten en meningen volgemaakt hebben. Dat is ook voor mij de reden dat ik ondanks meerdere verzoeken, die compleet genegeerd worden, hier niet reageerde.

Misschien dat er nog anti-vaxxers zijn die eventueel via pb willen reageren op de vraag:"Waarom zou je bij een uitbraak wel besluiten te enten?" Of in geval van welke ziekte zou je wel enten als er een uitbraak is en wáárom.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:04


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:10

janderegelaa schreef:
[ [url=m/BLWcwX.jpg]Afbeelding[/url] ]

:=...

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:25

Jep, we worden allemaal weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Hoewel een antivaxx kennisje zegt dat het alleen bangmakerij is en dat dit virus in het leven is geroepen om er een vaccin tegen uit te vinden en heeeeel veel geld te verdienen. En dat het niet zo erg is, maar dat het in de media overdreven wordt om ons bang te maken 8)7

Ik betwijfel dus of het ook daar goed aankomt.

[o]

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:26

verootjoo schreef:
Jep, we worden allemaal weer even met de neus op de feiten gedrukt.

Hoewel een antivaxx kennisje zegt dat het alleen bangmakerij is en dat dit virus in het leven is geroepen om er een vaccin tegen uit te vinden en heeeeel veel geld te verdienen. En dat het niet zo erg is, maar dat het in de media overdreven wordt om ons bang te maken 8)7

Ik betwijfel dus of het ook daar goed aankomt.

Bestond er maar een vaccin tegen domheid.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:35

Jep, iemand die dat uitvindt wordt pas echt rijk :')

Maar de realiteit is dat als niemand zou vaccineren we elke paar jaar zo’n pandemie hebben. Je moet er maar zin in hebben :7 vind deze eerste keer in m’n leven al verschrikkelijk en elke dag op m’n werk is huilen met de pet op. En dan werk ik nog niet eens in het zkh, daar is er echt veel stress nu.

[o]

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:17

verootjoo schreef:
Jep, iemand die dat uitvindt wordt pas echt rijk :')

Maar de realiteit is dat als niemand zou vaccineren we elke paar jaar zo’n pandemie hebben. Je moet er maar zin in hebben :7 vind deze eerste keer in m’n leven al verschrikkelijk en elke dag op m’n werk is huilen met de pet op. En dan werk ik nog niet eens in het zkh, daar is er echt veel stress nu.

Volgens de officiële meettabel zitten we nog niet eens op een epidemie want dan moeten 60 mensen op 100.000 ziek zijn en we zitten nu op 30.

pmarena
Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:29

Jongens...dit Corona verhaal is heel erg klöte maar je kan dit niet 1 op 1 doortrekken hè.

Vóórdat er gevaccineerd werd tegen iets als de mazelen, ofwel "een vaccin-vrije wereld" had je gewoon altijd een grote groep mensen die netjes als kind de ziekte al gehad hadden en dus immuun waren.

Dat is NIET te vergelijken met een nieuw virus waar (nog?) niemand immuniteit voor opgebouwd heeft...

Bovendien zou het best zo kunnen zijn dat veel mensen die het RVP niet (helemaal) volgen, nu best wel een "Corona-prik" zouden willen halen als die beschikbaar zou zijn. Omdat de afweging hierbij anders ligt en je nu rekening moet houden met het wellicht ontbreken van goede medische zorg als je pech hebt en met zware complicaties te maken krijgt.

Normaal gesproken zou je die in NL wèl kunnen krijgen als bvb. de mazelen een zwaar verloop hebben.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:03

pmarena schreef:
Dat is NIET te vergelijken met een nieuw virus waar (nog?) niemand immuniteit voor opgebouwd heeft...

.

Hoe is mazelen niet een nieuw virus als je het niet hebt gehad, en niet bent gevaccineerd.
Het is dus prima te vergelijken. Je ventileert de typische wanlogica uit de antivax wereld.

NB. Er zijn inmiddels hele volkstammen die immuniteit voor covid 19 hebben opgebouwd, óók daar gaat je redenering mank.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:14

Het ligt ook wel aan de ernst van een ziekte en of je er zelf wat aan kunt doen om die te vermijden, of je ergens een vaccinatie voor zou willen of moeten hebben.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:15

anjali schreef:
Het ligt ook wel aan de ernst van een ziekte en of je er zelf wat aan kunt doen om die te vermijden, of je ergens een vaccinatie voor zou willen of moeten hebben.

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Bedoel je dat je, wanneer je mensen ontloopt, niet tegen mazelen (ik noem maar wat) hoeft te enten?

pmarena
Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:07

Kuggur schreef:
pmarena schreef:
Dat is NIET te vergelijken met een nieuw virus waar (nog?) niemand immuniteit voor opgebouwd heeft...

.

Hoe is mazelen niet een nieuw virus als je het niet hebt gehad, en niet bent gevaccineerd.
Het is dus prima te vergelijken. Je ventileert de typische wanlogica uit de antivax wereld.

NB. Er zijn inmiddels hele volkstammen die immuniteit voor covid 19 hebben opgebouwd, óók daar gaat je redenering mank.


Ehm Kuggur.... voor een bevolking in zijn geheel, waarvan vrijwel iedereen op kinderleeftijd al de mazelen heeft gehad is dat gewoon GEEN nieuwe ziekte.

Die hele volksstammen die nu allemaal tegelijk die immuniteit op moeten bouwen tegen COVID-19 waardoor er teveel mensen tegelijk zijn die complicaties krijgen, is gewoon een hele andere situatie dan wanneer zowat iedereen voor hun puberteit de mazelen heeft gehad en alleen de nieuwe kinderen het nog (moeten) krijgen ipv. het hele land....

Hiermee zeg ik verder niks over wel of niet vaccineren tegen de mazelen, maar "dit krijg je dus als je niet vaccineert" is gewoon geen goed vergelijk. En bovendien ook niet on-topic in dit topic maar gewoon weer precies zo'n opmerking waarom de TS juist NIET gevraagd heeft.....

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:24

janderegelaa schreef:
[ [url=m/BLWcwX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja en blijkbaar helpt het niets :+

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:41

Pmarena, sorry, ik was vergeten hoe onzinnig het is te discussiëren met mensen met zo'n plaat voor hun kop.

Ik ben vijftig, kreeg mazelen vóór er werd ingeent. Dus onder die omstandigheden waarvan jij in je koppige onwetenheid meent dat ze ideaal zijn (of in ieder geval te prefereren boven algemene vaccinatie).
Ik stierf er bijna aan, vele van mijn leeftijdsgenoten waren niet zo gelukkig het te overleven.

Je schijnt niet te willen inzien dat voor een organisme ieder virus waar het voor het eerst mee in contact komt "nieuw"is. Het maakt voor dat organisme geen zier uit of er anderen immuun zijn of niet op het moment van besmetting. De enige die voor je immuunsysteem oude bekenden zijn degene die ze eerder doorgemaakt hebben, of waar je tegen bent ingeent.

Ik heb overigens geen enkele illusie dat je voor rede vatbaar bent, en hoop van harte dat individuen als jij zo zeldzaam blijven dat ze op de slippen van de kudde immuniteit van mensen kunnen meeliften die wél over gezond verstand beschikken.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:51

Het is prima vergelijkbaar en helemaal geen andere situatie. Als we te weinig vaccineren tegen mazelen en dus voor veel mensen ook een nieuwe ziekte is, woekert die net zo hard door als covid19.

Iedereen de mazelen laten doormaken ipv vaccineren is helemaal niet wenselijk. Want dat is dus wat we nu doen met covid19 en wat momenteel dus niet zo geweldig uitpakt. We hebben nu alleen geen keuze, dat is het verschil.
De mazelen is nog besmettelijker dan covid19, dus tel uit je winst. Gaat niet passen in de ziekenhuizen bij een epidemie.

[o]

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:06

Ik ben het in deze toch (gedeeltelijk) eens met pmarena. Zij doelt niet op nieuw voor een individu, maar nieuw voor de populatie.
Bij corona zie je dat het kan woekeren, omdat niemand immuum is. De ziekte kan zich daardoor via iedereen verspreiden.
Als er géén vaccinatie zou zijn voor mazelen, zouden kinderen de ziekte krijgen. Zij zijn vervolgens immuun en dragen die immuniteit mee de rest van hun leven. De ziekte verspreid daardoor theoretisch gezien minder snel.

Dat het voor de baby die nog geen immunisatie heeft alsnog een ramp kan zijn ontken ik daarmee niet. Maar voor de mazelen zou je immuniteit hebben bij volwassenen doordat kinderen de ziekte krijgen en vervolgens immuun zijn.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:27

secricible schreef:
Ik ben het in deze toch (gedeeltelijk) eens met pmarena. Zij doelt niet op nieuw voor een individu, maar nieuw voor de populatie.
Bij corona zie je dat het kan woekeren, omdat niemand immuum is. De ziekte kan zich daardoor via iedereen verspreiden.
Als er géén vaccinatie zou zijn voor mazelen, zouden kinderen de ziekte krijgen. Zij zijn vervolgens immuun en dragen die immuniteit mee de rest van hun leven. De ziekte verspreid daardoor theoretisch gezien minder snel.

Dat het voor de baby die nog geen immunisatie heeft alsnog een ramp kan zijn ontken ik daarmee niet. Maar voor de mazelen zou je immuniteit hebben bij volwassenen doordat kinderen de ziekte krijgen en vervolgens immuun zijn.


Moet wel eerst iedereen de ziekte krijgen. Dat is niet wat je wil met mazelen. Want als niemand gevaccineerd zou zijn, woekert het snel en krijgt iedereen het. Daarnaast verzwakt mazelen je immuunsysteem daarna dus dan ben je ook nog vatbaarder. Als je iedereen mazelen eerst wil laten krijgen ipv vaccineren zijn in de ziekenhuizen alsnog de rapen gaar.
Mazelen is daarnaast nog veel besmettelijker dan dit coronavirus dus er hoeven maar een paar gaatjes in de groepsimmuniteit te zitten en het feest begint.

[o]

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:32

Correct, maar mazelen kreeg ook iedereen voor er een vaccinatie was dus doen alsof het een nieuwe ziekte is klopt niet. Dat is alles wat ik wil zeggen

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:55

Maar het is toch niet zo dat netjes elk jaar alle kinderen die geboren zijn allemaal tegelijk een virusinfectie krijgen? Dit soort besmettingen gaat altijd in golven en daar kan soms een behoorlijk aantal jaren tussen zitten, met een grote groep niet immune mensen tot gevolg.

Alleen vaccineren we niet omdat we graag iedereen tegen mazelen gevaccineerd willen hebben. We vaccineren omdat de gevolgen van mazelen op populatieniveau zodanig zijn, dat de gezondheidseffecten te groot zijn. Vaccineren is een middel en geen doel. Het kan dus prima zijn dat er straks besloten wordt om niet iedereen tegen corona te gaan vaccineren, omdat dat niet noodzakelijk is. Daarom is het een onzinnige vergelijking.

Electra63
Berichten: 17792
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:03

Kuggur schreef:
Pmarena, sorry, ik was vergeten hoe onzinnig het is te discussiëren met mensen met zo'n plaat voor hun kop.

Ik ben vijftig, kreeg mazelen vóór er werd ingeent. Dus onder die omstandigheden waarvan jij in je koppige onwetenheid meent dat ze ideaal zijn (of in ieder geval te prefereren boven algemene vaccinatie).
Ik stierf er bijna aan, vele van mijn leeftijdsgenoten waren niet zo gelukkig het te overleven.

Je schijnt niet te willen inzien dat voor een organisme ieder virus waar het voor het eerst mee in contact komt "nieuw"is. Het maakt voor dat organisme geen zier uit of er anderen immuun zijn of niet op het moment van besmetting. De enige die voor je immuunsysteem oude bekenden zijn degene die ze eerder doorgemaakt hebben, of waar je tegen bent ingeent.

Ik heb overigens geen enkele illusie dat je voor rede vatbaar bent, en hoop van harte dat individuen als jij zo zeldzaam blijven dat ze op de slippen van de kudde immuniteit van mensen kunnen meeliften die wél over gezond verstand beschikken.



Ik heb ook de mazelen als kind gehad: doodziek was ik er van.
En op mijn 14e roodvonk, dat heeft mij 2e klas Havo gekost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daniella_, DayDream21, HELder, Lowie, Tsplendid, Wistaire en 36 bezoekers