Waarschuwing hond Noorwegen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:31

Ik hou mijn honden nu ook thuis van grote evenementen. Tenslotte zijn er altijd eigenwijze mensen die een vakantie belangrijker vinden en heen en weer reizen met hun hond. Zou niet willen dat ze dan toch besmet raken, vooral omdat we nog een pup hebben rondlopen.


Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:35

Gatver, wat eng om te horen dat er honden verdacht worden van dezelfde ziekte in DL, wij zitten heel dichtbij de grens. Ik ga ook niet meer naar shows en misschien moet ik voorlopig ook maar niet naar de ringtraining gaan. Of is dat dan weet te vergezocht?

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:43

Ze geven in Noorwegen tips en advies aan hondeneigenaren. Maar ja, een hond niet laten snuffelen buiten? En andere honden vermijden, of gebieden waar meer honden lopen? Hier zijn flink wat honden in de omgeving en ik vraag me af hoe je dat dan voor elkaar gaat krijgen. In Noorwegen is eea erg verspreid en ook honden die afgezonderd zijn in afgelegen gebieden hebben het gekregen. Wat doe je er dan aan om het te voorkomen? Daar begin je niks tegen zolang ze niet precies weten hoe of wat. Ook in je tuin zouden ze het dan kunnen oplopen. Vooralsnog is het bij mijn weten alleen in Noorwegen. Dat geval uit Duitsland heeft 't bericht zelf op FB geplaatst. Daar komt dan direct media op af.

Levita
Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:55

Het WK Agility gaat tot zo ver wel door en dat wordt in Finland gehouden dit jaar. Er zijn wel een aantal deelnemers die zichzelf terug getrokken hebben van deelname.

Ik weet niet of ik gegaan was.... echt doodeng dit!

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:33

Dezelfde bacterie was in 2010 al in België.
Officiële oorzaak is nog steeds niet bekend, het zijn nog steeds vermoedens. Noorse honden zijn niet welkom op Zweedse hondenevenementen.

Don't dream your life, live your dreams!

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:52

Levita schreef:
Het WK Agility gaat tot zo ver wel door en dat wordt in Finland gehouden dit jaar. Er zijn wel een aantal deelnemers die zichzelf terug getrokken hebben van deelname.

Ik weet niet of ik gegaan was.... echt doodeng dit!


Ik zou niet gegaan zijn. Afgelopen weekend nog met Max erover gehad, en die zat toen nog in dubio.

Ergens vind ik het ook teleurstellend dat NL ervoor kiest om zonder voorzorgsmaatregelen toch te gaan. Een deelnemer traint samen met ons, dat vind ik toch ook wel spannend. Je weet nooit wat ze mee terug brengen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Dorus
Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 07:43

WK rottweilers in Denemarken gaat ook door. De Nederlandse equipe is gisteren gearriveerd en ik weet dat er een aantal van onze club gaan. Ik vind het wel heel erg eng hoor.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:12


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:49

Ik zit op dit moment in Noorwegen en waar ik nu zit lopen honden gewoon los wat ik zie.. Ook honden van toeristen. Heb meerdere nederlandse en duitse toeristen gezien met honden gewoon los en snuffelen.. Ook op de boot van Denemarken naar Noorwegen best veel honden die bij het eraf gaan gewoon even bij elkaar gelaten werden te snuffelen etc.

Wellicht dat er in andere gebieden meer maatregelen getroffen worden! Maar waar ik nu zit heb ik het helaas nog niet gezien.

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 12:11

Nou zo is het makkelijk iets mee te nemen...

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 17:31

De kennelclub hier heeft Noorse honden weer gebannen tot 30 sep er waren 8 nieuwe gevallen :(

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:16


XxDiandraxX
Berichten: 3975
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:54

Bravura schreef:
Zo te zien nemen ze nog geen mdr1 gen dat voor komt bij sommige hondenrassen mee in de behandeling met medicijnen....

Voordeel is dat alles wat genoemd word volgens mij veilig is (ik zeg het even uit mijn hoofd, zelf mdr1 lijder gehad dus mezelf erg in verdiept maar durf het nu niet met 100% zekerheid te zeggen).

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:21

XxDiandraxX schreef:
Bravura schreef:
Zo te zien nemen ze nog geen mdr1 gen dat voor komt bij sommige hondenrassen mee in de behandeling met medicijnen....

Voordeel is dat alles wat genoemd word volgens mij veilig is (ik zeg het even uit mijn hoofd, zelf mdr1 lijder gehad dus mezelf erg in verdiept maar durf het nu niet met 100% zekerheid te zeggen).


Oa ondansetron en emeprid staan wel op de lijst van mdr1. Cerenia (maropitant) is veilig. Metronidazol staat ook op de lijst.

Niet banketstaaf maar poetsen.

XxDiandraxX
Berichten: 3975
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:37

Emeprid is veilig (durf ik zeker te zeggen na ervaring met mijn eigen hond) evenals cerenia idd.

Die eerste ken ik eigenlijk niet, is ook niet iets wat wij in de praktijk op de plank hebben staan.

Ik zie nu idd dat metronidazol metrobactin is. Daar twijfel ik idd over.

Sommige dingen staan op de lijst omdat je er voorzichtig mee moet zijn kwa dosering maar wil niet zeggen dat het gelijk niet gebruikt kan worden.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)


Wilawander
Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:40

Mi_Amore schreef:
Even contact gehad met mijn fokker die contact heeft met Duitse fokkers, het is inderdaad goed aan de gang in DL :(

Ik hou mijn hond voorlopig weg van shows/keuringen/wedstrijden etc.



Dat klopt niet er was een bericht van een dierenkliniek die heeft dit echter weer terug getrokken.Er heerst hier wel maag en darm maar dat gaat wel vaker gepaard met bloed. Er word een hoop paniek gezaaid hier en gelijk aangenomen dat het om het noorse probleem gaat.

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:51

Wilawander schreef:
Mi_Amore schreef:
Even contact gehad met mijn fokker die contact heeft met Duitse fokkers, het is inderdaad goed aan de gang in DL :(

Ik hou mijn hond voorlopig weg van shows/keuringen/wedstrijden etc.



Dat klopt niet er was een bericht van een dierenkliniek die heeft dit echter weer terug getrokken.Er heerst hier wel maag en darm maar dat gaat wel vaker gepaard met bloed. Er word een hoop paniek gezaaid hier en gelijk aangenomen dat het om het noorse probleem gaat.


Ben het hiermee eens. Een ernstige maag darm infectie kan dezelfde symptomen hebben.

[o]

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:06

Hier de meest bijgewerkte lijst voor mdr1. Labels rood, oranje, blauw en groen. Emeprid staat op de oranje lijst dus behoorlijk risico aanwezig, ook voor dragers.

Metronidazol of metrobactin (= ook Flagyl, staat op oranje lijst) geeft ook vaak zeer vervelende neurologische bijwerkingen, daar hoeft het geen mdr1 drager zelfs voor te zijn.

http://www.collie-online.com/colley/mdr1/mobile/listerouge.htm

Mijn mdr1 drager is na 2 tabletten metrobactin ooit aan 't infuus gekomen. Reageerde er heel verkeerd op.

XxDiandraxX
Berichten: 3975
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:17

Behoorlijk offtopic eigenlijk maar goed.. ;) Ik houd alleen de officiele lijst van washington state university aan. Hierboven staat ook de milbemax bijvoorbeeld in de rode lijst maar ook die is veilig als je maar juist doseerd.
Zoveel van die lijsten die niet kloppen, mijn hond werd bijvoorbeeld altijd ontwormd met milbemax, net als de honden van zijn fokker waar ook een aantal lijders rondlopen.


Las vanmorgen weer dat ze denken dat de besmettelijkheid reuze meevalt omdat er ook een aantal honden ziek/overleden zijn waar meer honden in huis leven die geen klachten hebben.. Zegt natuurlijk niet alles maar klinkt hoopvol.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:25

Wat Noorwegen zelf betreft. Het is daar wel heel uitzonderlijk weer sinds enige tijd. Eerst droogte daarna erg veel regen. In die periode brak ook die hondenziekte kennelijk uit. Afgelopen weekend storm en overstromingen. Nu eerst sneeuwval, ook in het zuiden maar komend weekend 20 graden?

Is er een bokker die in Noorwegen woont? Ben er wel benieuwd naar. Zou het weer een factor kunnen zijn voor die hondenziekte vraag ik me af.

Besmettelijk zou de ziekte niet zijn volgens de berichten. Tenminste niet van hond naar hond. De natte periode is wel als mogelijkheid genoemd....

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:43

Denk dat dat heel erg per plaats verschilt? Ik begreep juist van de locals hier (zit nu in noorwegen) dat het juist heel normaal typerend weer voor Noorwegen is. Zoals ze zeiden ´winter is coming´ en dat is ook wel zo het was vannacht 3 graden en overdag wordt het hier nu 16. Maar de dagen worden korter en kouder.

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 11:19

Verschilt per plaats er zijn een paar bokkers die in Noorwegen wonen ja :j. Hier vannacht ook iets van 6 graden en nu weer 17 a 18 :+ ik verwacht dit jaar een strengere winter als vorig jaar

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:10

Ik lees dit net in een groep op FB, ik ben normaal echt super nuchter in dit soort dingen. Maar ik begin toch wat spoken te zien geloof ik...


[ img ]


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Waarschuwing hond Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:18

Maar deze dieren hebben nauwelijks bloed bij de ontlasting terwijl de dieren in Noorwegen juist erg bloederige ontlasting hebben.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:20

Amandavd schreef:
Maar deze dieren hebben nauwelijks bloed bij de ontlasting terwijl de dieren in Noorwegen juist erg bloederige ontlasting hebben.


Ligt eraan, enkele overleden honden hadden slechts enkele 'druppen' erbij.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cathalijne, Doubtless, Eliana, flavlip, mireilledons, mvdende, NadjaNadja, Tatjanaa en 71 bezoekers