Trend verzorgen, betalen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:12

cobiie schreef:
Dat was (heel) vroeger al zo met ponypark slagharen toch? Toen die in de winter dicht waren kon je die pony’s ook huren en moesten weer terug bij opening van het park.



Maar waren de kosten dan ook voor jou? Vind het echt heel vreemd.


Lieke
Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:15

Ondanks dat ik in een dure regio woon, ben ik het niet tegen gekomen. Toen ik vorig jaar een verzorgpaard zocht (nadrukkelijk niet rijden), had ik ook heel snel meerdere aanbiedingen. Geen klusjes, alleen poetsen, wandelen en wat voer geven.
Zou hier ook absoluut niet voor betalen.


Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 21:24

Puppy: ik verbaas mij er over, omdat je dit gratis kunt doen op elke willekeurige manege.

Natuurlijk kies je er zelf voor om het wel of niet te doen dat staat buiten kijf.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

rayoow
Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:06

elnienjo schreef:
rayoow schreef:
Ik heb geen rijpaarden, allemaal te jong. Ik zou al blij zijn als iemand wil helpen verzorgen, als in samen poetsen wandelen. Ga daar toch niemand voor laten betalen?
Maakt het voor mij ook gezelliger omdar ze aan huis staan! En als ik een x weg ben en die kan voeren is het ideaal!

Je verkoopt je paarden als ze 2,5/3 zijn?
De aantrekkingskracht van paarden was voor mij altijd het rijden. Zonder die mogelijkheid zou ik ook geen trek hebben om er wat anders mee te doen. Zolang je er niet op kunt zitten hoeven ze ook niet schoon te zijn.


Nee, ze blijven. Had geen paarden meer toen wou ik weer een paard en kocht ik een veulen..1 leide tot meer.
Als ze beleerd worden mag er iemand op als ik een verzorger heb maar thanks voor de vooroordeel

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:29

Ik zit echt in wen verkeerde regio denk ik %)

Ik heb een oproep op fb geplaatst dat ik iemand zocht die kon helpen met verzorgen wat bij mij inhoud merrie en veulen betuttelen beetje grondwerken, rijden kon en mocht maar ik verwachtte alleen dat er met mijn shetje ook wat gedaan werd kwa grondwerk (beweging geven wandelen, longeren of spelen)

Staan all in dus er hoeft niks gemest gevoerd of wat dan ook maar krijg geen reactie ...

Voor mij was het puur dat het momenteel veel is 4 paarden ook al worden ze verzorgd wil ik dat ze allemaal aandacht krijgen en dat lukt niet. Zijn nu een daarvan door aan het rijden dus al is het iemand die dr vast houd met opstappen enz dat soort dingetjes.


Met het veulen zijn we ook volop aan het leren hoe hij over balkjes gaat en beetje schriktraining dit is toch ook gewoon een leuke bezigheid of zie ik dat zo verkeerd?

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:34

Betwijfel alleen of mensen er echt voor kiezen.

Zelf blijft ik het ook wel wat vreemd vinden dat mensen een rijpaard hebben en zelf rijden maar dan een verzorger zoeken die niet wil rijden. En dan klagen dat ze niemand kunnen vinden. Tja uiteindelijk heb ik mijn paard ook gekocht met als doel rijden zo raar is het toch niet dat andere dat ook belangrijk vinden.

Maar betalen voor klusjes. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen daar echt voor betalen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Chumo
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Somewhere

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 01:09

Hier in de regio heb ik het idee dat het normaal is om een bijdrage te vragen. Veel mensen bij mij op stal vragen ook een bijdrage en zeggen dan 'Op een manege moeten ze toch ook geld betalen om te rijden'. Daar zit opzich wel wat in, vind ik. Zeker als je veel van een paard kan leren.

Ik vind het wel bizar als ze een bijdrage vragen voor een verzorgster die niet mag rijden. Waar halen ze het lef vandaan _O-

Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 05:34

Tigra_ schreef:
Betwijfel alleen of mensen er echt voor kiezen.



Maar betalen voor klusjes. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen daar echt voor betalen.

Er staat al een reactie van iemand die dus inderdaad echt betaald heeft om alleen de klusjes te doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 05:47

Chumo schreef:
Hier in de regio heb ik het idee dat het normaal is om een bijdrage te vragen. Veel mensen bij mij op stal vragen ook een bijdrage en zeggen dan 'Op een manege moeten ze toch ook geld betalen om te rijden'. Daar zit opzich wel wat in, vind ik. Zeker als je veel van een paard kan leren.

Ik vind het wel bizar als ze een bijdrage vragen voor een verzorgster die niet mag rijden. Waar halen ze het lef vandaan _O-



Tja, ik vind dat “op een manege betaal je ook” nooit zo’n argument.
Op een manege betaal je ook omdat je les krijgt, zijn er meestal mooie faciliteiten, hoef je niet uit te mesten, krijg je een ander paard als er 1 kreupel is en heb je geen verplichtingen als in minimaal 2 x per week komen, 52 weken per jaar, en dan verplicht op dinsdag en donderdag (want in het weekend wil de eigenaar zelf rijden).

En veel van een paard leren? Ik heb een tijdje een bijrijpaard gezocht wat jaren terug maar ben geen paard tegen gekomen waar ik van kon leren, veelal slecht gereden, scheve recreatiepaardjes van eigenaresses die het paard nauwelijks konden betalen en daarom een bijrijder zochten. Ik heb al snel geconcludeerd dat ik te oud en te ervaren ben voor dit soort uitbuiterij. Ik wil best wat betalen voor een goed paard en goede faciliteiten en afspraken maken over wanneer en hoe vaak, maar dan wel op een gelijkwaardige manier. Niet van “dit is het, een scheve draver op een weiland met buitenbak en op een manege betaal je ook”.

En inderdaad, wat een lef om te laten betalen voor klusjes zónder rijden. :')
Laatst bijgewerkt door Waves op 16-09-19 05:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 05:52

Ik zou als ik een eigen paard had en ik wilde graag een bijrijder daar nooit geld voor vragen. Ik zou wel verwachten dat ze op de dagen dat ze komt een bijdrage levert met de klusjes. Stal mesten, paard verzorgen, hooi geven etc. Het is immers mijn paard, waar ik voor gekozen heb.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:44

Ineke2 schreef:
Tigra_ schreef:
Betwijfel alleen of mensen er echt voor kiezen.



Maar betalen voor klusjes. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen daar echt voor betalen.

Er staat al een reactie van iemand die dus inderdaad echt betaald heeft om alleen de klusjes te doen.


Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar die enkeling moet je niet op hopen denk ik als je zoiets zou willen. Genoeg mensen waar je welkom bent als je graag klusjes doet. Zonder dat je geld bij moet brengen.

Ik zag er toevallig pas een op facebook voorbij komen. Bijdrage betalen en een 4 jarige niet zadelmak. Mag je later zelf doen. Dus was vooral wandelen, poetsen en grondwerk. Verder geen klusjes en je kan gaan wanneer je wil. Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Beetje overdreven om maandelijks te en dan ook nog zelf het paard beleren. En toch een risico te nemen.
Maar daar zullen voor sommige misschien ook voordelen aanzitten dat ze alles zelf kunnen beslissen ook het inrijden.
Heb die al vaker voorbij zien komen. Eigenlijk al te zot voor woorden dat je iemand voor niets je paard wil laten beleren. Dat is ook de omgekeerde wereld.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:07

Ineke2 schreef:
Puppy: ik verbaas mij er over, omdat je dit gratis kunt doen op elke willekeurige manege.

Natuurlijk kies je er zelf voor om het wel of niet te doen dat staat buiten kijf.

Op de maneges die ik ken mocht alleen verzorgd en geborsteld worden door vaste lesklanten. Dus niet zomaar door iedereen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:09

Betalen om een stal/weide te mesten en een paard te poetsen? Bizár.

Anoniem

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:18

Even een andere insteek: ik sta op een volpensionstal met 2 pony's (dus geen klusjes als uitmesten en voeren). Ik betaal hier x aantal per maand voor en ik borstel, wandel en longeer. Dit is wel gewoon ok/algemeen aanvaard. Hoe komt dit? Omdat ik hier zelf voor kies? Doet een verzorger toch ook?

(heb zelf geen verzorgers en zit soms te twijfelen maar denk niet dat er iets gaat komen, teveel gedoe als het mis gaat, vroeger wel paarden verzorgt/gereden maar nooit moeten betalen).

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:24

[***] schreef:
Even een andere insteek: ik sta op een volpensionstal met 2 pony's (dus geen klusjes als uitmesten en voeren). Ik betaal hier x aantal per maand voor en ik borstel, wandel en longeer. Dit is wel gewoon ok/algemeen aanvaard. Hoe komt dit? Omdat ik hier zelf voor kies? Doet een verzorger toch ook?

(heb zelf geen verzorgers en zit soms te twijfelen maar denk niet dat er iets gaat komen, teveel gedoe als het mis gaat, vroeger wel paarden verzorgt/gereden maar nooit moeten betalen).

Maar dat is jouw keuze om 2 pony's te hebben. Het verschil is dat men nu blijkbaar moet bedelen om andermans paard te mogen rijden/verzorgen. In mijn actieve tijd was het eerder dat mensen blij waren dat iemand hun paard beweging gaf als ze zelf niet (dagelijks) konden komen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:26

[***] schreef:
Even een andere insteek: ik sta op een volpensionstal met 2 pony's (dus geen klusjes als uitmesten en voeren). Ik betaal hier x aantal per maand voor en ik borstel, wandel en longeer. Dit is wel gewoon ok/algemeen aanvaard. Hoe komt dit? Omdat ik hier zelf voor kies? Doet een verzorger toch ook?

(heb zelf geen verzorgers en zit soms te twijfelen maar denk niet dat er iets gaat komen, teveel gedoe als het mis gaat, vroeger wel paarden verzorgt/gereden maar nooit moeten betalen).

Het zijn toch jouw dieren?

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:28

Ik sta in het westen van het land.. Betaal goed geld om mijn twee paarden te huisvesten, maar geen haar op mijn hoofd die bedenkt dat ik geld moet vragen aan mijn bijrijdster..

Ik heb niet al te veel tijd voor mijn paarden,daar ben ik heel eerlijk in.. Ik heb nagenoeg alleen de weekenden.. Mijn paarden staan 24/7 buiten op weide of paddock..

Als ik sweekends dan wil rijden, dan hou ik van lange buitenritten.. Wat is dan makkelijker (en gezelliger) dan dat er iemand met je meerijdt?

Nee hoor, ik hoef geen cent.. Liever iemand die betrouwbaar is, goed voor mijn paarden, en gezellig.. :D

<3 Sneakers <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:28

Maar een verzorger kiest toch ook voor andermans dier?
Waarom is mijn keuze voor een eigen paard anders dan een verzorgers keuze voor een verzorgpaard?

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:36

[***] schreef:
Maar een verzorger kiest toch ook voor andermans dier?
Waarom is mijn keuze voor een eigen paard anders dan een verzorgers keuze voor een verzorgpaard?

Omdat jij voor een eigen dier kiest, met de bijbehorende lusten, maar ook lasten, dus kosten. Zoek je iemand die de lasten deels van je wegneemt, en daar ook wat lusten voor terug krijgt, maar verder totaal geen zeggenschap, waarom zou die persoon jou dan in godsnaam moeten betalen? Ik zou eerder zeggen dat jij die persoon betaalt omdat jij niet meer hoeft te mesten, bijvoorbeeld. Bij een verzorgster heb je dan die wisselwerking. Zij mest, hoef jij niet te doen, in ruil kan ze dan rijden. Of zo. Maar een verzorgster alle klusjes laten doen en ervoor laten betalen? Bizar.

Ik heb een tijdje gezocht naar iemand die tussen de middag mijn honden uit wilde laten omdat ik het niet kon ivm gezondheid. Zie je de advertentie al? Gevraagd: Hondenuitlater, lekker wandelen en knuffelen met hondjes, slechts 5 euro per keer.

Daar klopt iets niet... Toch?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:41

[***] schreef:
Maar een verzorger kiest toch ook voor andermans dier?
Waarom is mijn keuze voor een eigen paard anders dan een verzorgers keuze voor een verzorgpaard?

Ik koos er als jong pubermeisje voor om op de manege rond te hangen en daar dus stalwerkzaamheden te verrichten om gratis te mogen rijden. Omdat pensionklanten mij er altijd bezig zagen boden ze mij vanzelf hun paarden aan als ze zelf te weinig tijd hadden. Ik heb nooit bij eigenaren hoeven schooien om hun paard. Ze zagen dat ik ook paarden voor de manege zadelmak maakte dus begon men mij ook te betalen om een lastig paard bij te rijden. Ik werd betaald door de manege (7,50 gulden per uur) omdat ik structureel elk weekend op stal werkte en ook betaald door eigenaren als ik hun paard bij reed. En een vaste klant die wilde dat ik haar zadel/hoofdstel poetste daar kreeg ik 25 gulden per keer voor. Ik heb zelf nooit om geld gevraagd want ik begon puur vanuit hobby, maar vind het niet meer dan terecht dat mensen wel geld gaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:42

@ _San87_ : Welke lasten? Poetsen, longeren en wandelen? Als eigenaar beschouw je dat als lust.
De enige lasten die ik heb is het stalgeld (en ander geld uiteraard).
Dus ik zou de lusten met een verzorger delen, en de lasten nog steeds helemaal alleen moeten betalen?

Ik zeg overigens niet dat ik het zo zou doen, maar probeer maar even een andere insteek eraan te geven dan het standaard 'je helpt de eigenaar dus alles moet gratis'.

Het voorbeeld van de hond uitlaten is omdat je het zelf niet kan.
Maar als ik met mijn pony's een verzorger zou zoeken is dat niet omdat ik niet kan, want ik doe het nu ook, maar omdat het gezellig is en ik anderen ook zou gunnen om met een paard bezig te zijn waar je iets mee kan opbouwen (in tegenstelling tot de doorsnee manègepaarden). Maar dat moet dan dus gratis.

Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:43

[***] schreef:
@ _San87_ : Welke lasten? Poetsen, longeren en wandelen? Als eigenaar beschouw je dat als lust.

Ehhhh -O-

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:44

Niet dan? Is poetsen en je paard beweging geven tegenwoordig ook al een last?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:48

[***] schreef:
@ _San87_ : Welke lasten? Poetsen, longeren en wandelen? Als eigenaar beschouw je dat als lust.

Dat heb ik nooit als lust ervaren hoor. Longeren deed ik niet voor m'n lol, maar omdat m'n paard de training af en toe kon gebruiken. Poetsen was bij mij standaard 'n borstel erover halen en de hoevenkrabber er doorheen. Urenlange poetssessies zijn aan mij nooit besteed geweest. Het is slechts het klaarmaken voor het rijden. Invlechten was ook niet mijn hobby, al deed ik het natuurlijk wel voor wedstrijden. Manen trekken vond ik wel leuk trouwens.

Anoniem

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:50

Dan zit daar waarschijnlijk het probleem waarom sommige mensen iets zien in een bijdrage, en anderen niet. Als je voor je paard zorgen en beweging geven zonder rijden als last beschouwt zit je heel anders in elkaar dan mensen die dat niet als last, maar als genieten van en bezig zijn met.. zien.

(gewoon even een objectieve vaststelling trouwens, geen oordeel of iets dergelijks ;) ).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers