Trend verzorgen, betalen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_Lobke_
Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:48

Tjah als je als verzorger wel mag rijden op een hoogopgeleid paard (Z Niveau)dan vind ik het vanzelfsprekend dat je dan ook betaald. Maar als het alleen voor klusjes is (borstelen, longeren grondwerk) dan zou ik niets vragen


KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:51

_Lobke_ schreef:
Tjah als je als verzorger wel mag rijden op een hoogopgeleid paard (Z Niveau)dan vind ik het vanzelfsprekend dat je dan ook betaald. Maar als het alleen voor klusjes is (borstelen, longeren grondwerk) dan zou ik niets vragen


Maar hoezo is het dan vanzelfsprekend?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:52

Mijn paard is Z niveau opgeleid, maar ik zou een bijrijder echt niet laten betalen.
Ik ben juist blij dat iemand mij kan helpen en de tijd erin wil steken.
Ik zie het gewoon als iets waar iedereen plezier van heeft. Ik omdat mijn paard wordt gereden en dat leuk en goed voor de gezondheid van mijn paard is. Mijn bijrijdster omdat die lekker kan rijden met mijn paard.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Sheran
Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:53

Tja ik riep altijd dat ik niet zou betalen, maar heb nu een paard dat echt goed is en waar ik ook mee mag starten. Ik hoef verder niks te doen. De boxhuur is hier ruim 500 euro per maand. Ja, dan vind ik een bijdrage wel logisch.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:55

Daarnaast kan een Z (of hoger) paard een goed leerpaard zijn, maar het kan ook erg lastig zijn als je zelf dat niveau niet hebt.
Je kan er niet van uit gaan dat je als lager niveau bijrijder met een Z paard ook direct maar op dat niveau kunt rijden.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Pluisje8
Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:06

Ik kwam een tijd terug een advertentie tegen.
Diegene ging verhuizen zelf en het paard ook die kwam op een manege te staan en zocht voor een paar dagen iemand.
Die gene die het paard gaat verzorgen die moet dan een bedrag aan de manege betalen omdat het een bijrijder is en dan nog eens 100 euro als bijdragen betalen aan de eigenaar.
Dat kwam tussen de 150 a 200 euro uit dat ik dacht die is gek.
Een bedrag betalen vind ik niet gek maar soms worden er bijdragen gevraagd dat ik denk van mensen zijn gek.

aman2002
Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:07

Hier in de regio Rotterdam zie ik alleen bijdrages. In de Facebook groep van onze regio is het juist bijzonder om een advertentie tegen te komen zonder bijdrage. Een paar maanden geleden werd er zelf een beetje neerbuigend gereageerd op een meisje van rond de 15 die een paardje zocht die wel wat aandacht kon gebruiken doormiddel van een paar keer poetsen in de week. Ze kon alleen geen bijdrage betalen wat ik logisch vind voor haar leeftijd en haar wensen. Maar sommige mensen reageerde zo fel op deze opmerking. Volgends mij zijn die reacties toen ook terecht verwijderd.

2 jaar geleden reed ik niet meer op een manege en wilde vervolgens een verzorgpaard zoeken maar, liep zelf ook tegen het probleem aan dat er heel weinig paarden worden aangeboden. De meeste mag je niet op rijden en moet je ook nog eens voor betalen. Gelukkig ben ik toen verder gaan zoeken en heb ik nu een goede manege gevonden. Ik sta nu ook op de wachtlijst voor een lease paard daar. Dat vind ik een betere oplossing maar, er zijn natuurlijk niet veel manege's die dit doen.

~

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:24

Betalen om alleen klusjes te doen is van de zotte natuurlijk. Ik sta zelf vol pension en mijn bijrijder heeft wel altijd een deel mee betaald. Hij mocht 2x per week gebruik maken van mijn paard en hoefde op die manier bij een manege geen paard te huren om naar buiten te gaan. Toen ik verhuist ben naar een goedkopere stal, ging de bijdrage ook wat omlaag. Ik vond het niet eerlijk om bijna een halve stal per maand te krijgen. Bijrijder altijd heel blij geweest en betaalde er graag voor. Goede faciliteiten op stal. Mooi uitrij gebied en verder geen zorgen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:32

Bizar! Ik kreeg er vroeger geld voor of werd toch tenminste getrakteerd op eten en drinken in de manegebar als ik iemands paard reed.

aman2002
Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:34

Ja, vroeger toen ik net begon met rijden poetste ik nog wel eens iemands paard op de manege voor diegene ging rijden. Dan kreeg ik meestal iets lekkers uit de kantine en mocht ik vervolgens uitstappen.

~

Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 10:56

aman2002 schreef:
Ja, vroeger toen ik net begon met rijden poetste ik nog wel eens iemands paard op de manege voor diegene ging rijden. Dan kreeg ik meestal iets lekkers uit de kantine en mocht ik vervolgens uitstappen.

Dit heb ik ook gehad als kind inderdaad...
Daarna verzorgpony’s gehad waar ik ivm leeftijd pony eerst niet op kon rijden. 4/5x in de week deed ik wandelen / poetsen / losgooien met hem en uitmesten, water geven, hooi klaar zetten.

Echt niet dat ik daar dan nog eens voor zou betalen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Firefly289
Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:11

Ik verbaas me er ook over. Als het een goed opgeleid paard is met goeie voorzieningen erbij, dan zou ik er nog wel iets voor over hebben. Maar soms zie je paarden voorbij komen dat ik ook denk, hoe durf je het te vragen?

Zoals laatst, een paard dat af en toe nog wel eens kreupel wil lopen (waardoor je dus niet kan rijden). En dan toch een bijdrage vragen...

Gelukkig met mijn afgelopen verzorgpaard niet gehad. Heel leuk paardje, maar zou daar ook absoluut geen bijdrage voor hebben betaald.(niet het prettigst om te rijden, geen goeie voorzieningen en uitmesten van de wei/voeren hoorde er op mijn dag ook bij)

Persoonlijk koop ik dan liever af en toe wat voor het paard. Denk aan tuig, poetsspullen, investeren in goede instructie etc.

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:21

Het lijkt een beetje gekoppeld aan de stallingsprijzen?
Ik pieker er niet over om onze amazones te laten betalen, ben veel te blij met ze.
Bij ons is het ook niet gebruikelijk.
Maar als je € 500 stalling in de maand betaalt kan ik me voorstellen dat het fijn is als iemand een beetje bijdraagt.
En met die prijzen kan ik me ook goed voorstellen dat niet iedereen zich een eigen paard kan veroorloven en het aantrekkelijk is om bijrijder te zijn voor bv. € 100 in de maand....

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:22

Ik reed paarden van mensen die ofwel te weinig tijd hadden om elke dag te komen, ofwel moeilijke paarden of jonge paarden die nog beleerd moesten worden. Zou wat zijn als ze mij dan hadden willen laten betalen.


Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 13:26

Kendra schreef:
Het lijkt een beetje gekoppeld aan de stallingsprijzen?
Ik pieker er niet over om onze amazones te laten betalen, ben veel te blij met ze.
Bij ons is het ook niet gebruikelijk.
Maar als je € 500 stalling in de maand betaalt kan ik me voorstellen dat het fijn is als iemand een beetje bijdraagt.
En met die prijzen kan ik me ook goed voorstellen dat niet iedereen zich een eigen paard kan veroorloven en het aantrekkelijk is om bijrijder te zijn voor bv. € 100 in de maand....

Je zegt het goed, bijrijder voor een x bedrag ok.
Maar mijn verbazing gaat over verzorgpaarden dat je NIET rijd en er toch geld gevraagd word.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:28

Ineke2 schreef:
Kendra schreef:
Het lijkt een beetje gekoppeld aan de stallingsprijzen?
Ik pieker er niet over om onze amazones te laten betalen, ben veel te blij met ze.
Bij ons is het ook niet gebruikelijk.
Maar als je € 500 stalling in de maand betaalt kan ik me voorstellen dat het fijn is als iemand een beetje bijdraagt.
En met die prijzen kan ik me ook goed voorstellen dat niet iedereen zich een eigen paard kan veroorloven en het aantrekkelijk is om bijrijder te zijn voor bv. € 100 in de maand....

Je zegt het goed, bijrijder voor een x bedrag ok.
Maar mijn verbazing gaat over verzorgpaarden dat je NIET rijd en er toch geld gevraagd word.

Blijkbaar is daar markt voor en lenen mensen zich daarvoor. Ik had er niet over gepeinsd paarden te poetsen en stallen te mesten zonder dat ik mocht rijden.

Ceffyl
Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:38

Nou voor alleen klusjes doen vind ik het ook raar om geld te vragen, maar rijden niet hoor. Hobbies kosten nou eenmaal geld. Je kind mag toch ook niet gratis mee doen aan andere sporten? Dus waarom moet iemand wel gratis op je paard? Ik vind het zo raar dat bijrijders vaak vinden dat ze eigenlijk geld toe moeten krijgen. Ik bedoel, het manegepaard verbeter je misschien ook wel, maar ook daar moet je gewoon betalen om te rijden hoor. En dan moeten particulieren maar de stal openstellen voor niks? En heel eerlijk, bij rijden hoort ook poetsen, opruimen, even een drol uit de stal scheppen en voer klaarzetten (indien nodig).

Mij verbaast echt de mentaliteit dat alles maar voor niks beschikbaar gesteld moet worden. Ja jij helpt de eigenaar, maar ook alleen maar omdat jij rijden leuk vindt. Anders deed je het niet.

Voor alleen klusjes doen moet je geen geld vragen ben ik van mening. Maar als er gereden mag worden zeker wel.

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:26

Volgens mij gaat dit topic ook niet over bijrijdpaarden, maar echt over verzorgpaarden, waar je dus niet op mag rijden. Voor bijrijdpaarden zijn er denk ik veel situaties te bedenken waarin betalen gerechtvaardigd is. Echter, betalen om te poetsen, uit te mesten en andere klusjes te doen, nee daar snap ik ook helemaal niks van

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 14:30

NienkeV1994 schreef:
Volgens mij gaat dit topic ook niet over bijrijdpaarden, maar echt over verzorgpaarden, waar je dus niet op mag rijden. Voor bijrijdpaarden zijn er denk ik veel situaties te bedenken waarin betalen gerechtvaardigd is. Echter, betalen om te poetsen, uit te mesten en andere klusjes te doen, nee daar snap ik ook helemaal niks van

Precies dat inderdaad.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

myk_en_shant
Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:13

Bij mij betalen de verzorgers niets, ben allang blij dat ze het willen doen.
Echter de bijrijders hebben een lesverplichting van 2x per maand een les bij mij af te nemen.
Mijn paarden en pony's zijn lespaarden voor mijn lesgeefstal, dus is het bedrijfsmatig.

Loop echter tegenaan dat men hier al niet eens bereid toe zijn om les af te nemen. Wel de lusten, maar niet de lasten. Het liefst doen ze ook geen klusjes, terwijl ze minimaal 2 x per week gratis kunnen rijden.

Nessie
Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:22

Mijn verzorgster voor het minipaard is gratis, maar voor het bijrijden mijn sportpaarden zou ik wel een bijdrage vragen (nu heb ik geen bijrijdster nodig). Klusjes moeten doen + bijdrage + niet mogen rijden, vind ik een bijzonder vreemde constructie.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:43

Een betalende uitmest slaaf...wow...waar vind ik die. :D

Ik heb mijn paard al diverse malen aangeboden als verzorgpaard zonder rijden maar wel mogelijkheden tot grondwerk en mee op de wagen. Geen bijdrage.
Maar nooit iemand geweest....blijkbaar is dat niet goed genoeg.

Ik doe het gewoon lekker zelf.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

BellaSharon1
Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:47

Ik heb vroeger ook betaald voor mijn verzorgpaard |o nu mocht ik er dan ook wel op rijden, maar ik moest ook wel alle klusjes doen, en de eigenaresse was er nooit. Toen die maagzweren kreeg kon ik ook nog voor de kosten opdraaien want ze had het geld er niet voor, en ik liet hem niet met pijn staan natuurlijk.

Gelukkig is hij nu van mij :o

"Mi vida no es perfecta, pero tiene momentos maravillosos".

• P U C K •

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:51

Cowgirl schreef:
Een betalende uitmest slaaf...wow...waar vind ik die. :D

Ik heb mijn paard al diverse malen aangeboden als verzorgpaard zonder rijden maar wel mogelijkheden tot grondwerk en mee op de wagen. Geen bijdrage.
Maar nooit iemand geweest....blijkbaar is dat niet goed genoeg.

Ik doe het gewoon lekker zelf.

Waarom mag een eventuele verzorger niet gewoon rijden?

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:11

aman2002 schreef:
Hier in de regio Rotterdam zie ik alleen bijdrages. In de Facebook groep van onze regio is het juist bijzonder om een advertentie tegen te komen zonder bijdrage. Een paar maanden geleden werd er zelf een beetje neerbuigend gereageerd op een meisje van rond de 15 die een paardje zocht die wel wat aandacht kon gebruiken doormiddel van een paar keer poetsen in de week. Ze kon alleen geen bijdrage betalen wat ik logisch vind voor haar leeftijd en haar wensen. Maar sommige mensen reageerde zo fel op deze opmerking. Volgends mij zijn die reacties toen ook terecht verwijderd.

2 jaar geleden reed ik niet meer op een manege en wilde vervolgens een verzorgpaard zoeken maar, liep zelf ook tegen het probleem aan dat er heel weinig paarden worden aangeboden. De meeste mag je niet op rijden en moet je ook nog eens voor betalen. Gelukkig ben ik toen verder gaan zoeken en heb ik nu een goede manege gevonden. Ik sta nu ook op de wachtlijst voor een lease paard daar. Dat vind ik een betere oplossing maar, er zijn natuurlijk niet veel manege's die dit doen.

Maar voor een leasepaard van een manege moet je toch ook betalen?En vaak nog flink veel ook,terwijl je hem dan soms niet eens geheel voor jezelf hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker