Trend verzorgen, betalen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ineke2
Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 16:58

Tot mijn verbazing zie ik echt steeds meer advertenties dat er verzorgsters worden gezocht voor de klusjes te doen en alles met het paard behalve rijden... en dan word er een bijdrage gevraagd?!

Ze mogen het vragen natuurlijk, maar ik vind het vreemd.

Zijn er echt mensen die betalen voor longeren, wandelen, poetsen en stalklusjes?

Geen aanval, ben echt benieuwd en ook waarom dan?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Risxx
Berichten: 143
Geregistreerd: 24-07-14

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:11

Ik zag laatst een advertentie. Persoon zocht verzorging voor 7 dagen in de week, en je mocht dan ook rijden, maar moest dus wel verplicht 7 dagen komen, voeren en stal/paddock uitmesten. Na X tijd zou persoon verhuizen (ivm studie) dus er werd ook gevraagd om iemand die niet snel gehecht raakt aan het paard.
Nou als je verplicht elke dag heen moet had ik toch eigenlijk verwacht dat je geld zou KRIJGEN, maar nee eigenaar vroeg ook nog om een bijdrage :?

Ik vind het heel erg gek! Zelf zou ik er echt niet voor betalen. In mijn omgeving is dat ook niet echt aan de orde geloof ik := In elk geval geen bijdrage voor gewoon een verzorgpaard..

x_Milou
Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:15

Valt mij ook op. Ik zag afgelopen week een advertentie van een niet-zadelmakke pony. Ze zocht iemand die de pony wilde gaan rijden en dus ook zadelmak wilde maken. Daar moest je dan voor betalen ook nog. Als ik een paard door een ander zadelmak wil laten maken kost dat altijd geld, in plaats van dat het geld oplevert hoor :+

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:19

Ik zag het pas ook.
Meisje moest betalen en mocht dan niet rijden. Wel paddock mesten, eten klaarzetten enz..

Voor dat soort mensen heb ik een speciale vinger. :+

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:20

Ik vind het normaal als bijrijders moeten betalen, maar verzorgsters?! Sommige mensen zijn echt gek.. :')
Ook zonder klusjes heb ik daar nooit wat voor gevraagd bij mijn pensioenpony.

Jenara
Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:25

Ik vind het ook te gek voor woorden wat er tegenwoordig allemaal gevraagd wordt.

- Zoveel jaar ervaring / of minstens dit of dat kunnen
- zoveel klusjes doen
- jong paard, moet alles nog leren / of pony waar niet op mag gereden worden idd

En daar dan inderdaad nog geld voor vragen ... ik vraag me inderdaad oprecht af of daar effectief mensen op reageren en zo naïef zijn om daar voor te betalen.

Tot een half jaar geleden was ik zelf nog bijrijder en ik wou gerust een bijdrage betalen aan stalgeld als ik dan met een goed getraind paard mocht rijden, waar ik nog veel van kon leren. Maar heb wel effectief eens gereageerd op zo'n advertentie, ze vroegen iemand met ervaring met jonge paarden om de 3,5 jarige mee zadelmak te maken en in te rijden, 100€ per maand stond erbij.
"100€ voor mij dan toch?" heb ik gevraagd :p

Ik heb me er de laatste tijd wat voor afgesloten, want ik vind het wat te belachelijk voor woorden soms.
Ben in ieder geval blij dat ik mijn eigen paardje heb nu en niet meer in die mallemolen moet zitten zoeken.

Nikkie86
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-09-16

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:02

Viel me laatst ook al op. Zag zo'n oproepje op Facebook, kwamen nog reacties op ook. Snap daar ook echt niet waarom mensen zouden betalen om alleen maar de (rot)klusjes te doen.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:04

Ik vind dat hele idee van betalen maar gek. Ook voor bijrijders, maar nog meer voor verzorgers. Je zoekt iemand die met jouw paard bezig wilt zijn. In de normale wereld wordt dan die persoon betaald: babysitters, hondenwandelaars, etc. Alleen in de paardenwereld moet de persoon die de dienst levert betalen. Ik vind het allemaal maar gek en ik ben blij dat ik een klein paardenmeisje was in de tijd dat je nog gratis paardjes kon aaien en rijden.


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:11

Voor bijrijden van een goed getraind paard vind ik wel dat er betaald zou moeten worden. Voor zadelmak maken en africhten van probleempaard zou je geld moeten krijgen.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:21

Ik zou het niet durven. Ik ben heel blij als iemand de klusjes wil komen doen voor mijn paard, en poetsen en wandelen...... daar zou ik niet iets voor durven vragen. Belachelijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:24

Ik zou al blij zijn als iemand wat extra tijd en liefde in mijn senior zou steken.

Het zou van de zotte zijn als die persoon daar ook nog voor moest betalen.

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:24

Tja zolang er op wordt gereageerd.. Maar ik vind t tamelijk bizar allemaal.

Ik vind wel dat je voor een goed getraind paard of faciliteiten je als bijrijdster prima een bijdrage kunt leveren.

Bijdrages worden naar mijn idee ook wel vaak gevraagd om wat serieuzere reacties/bijrijders te krijgen.

Ik ben ook erg benieuwd naar de beweegredenen van mensen die betalen voor alleen de klusjes etc!
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 14-09-19 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:25

Ik heb tijden meerdere paarden gratis gereden en ook middagen met dingen geholpen op een stal enige wat ik kreeg was dan thee of lunch warm eten als ik de hele dag er was.

Ervoor betalen nou nee echt niet kwam van beide kanten hun dieren werden getraind en ik kon mooi rijden. Mesten was gewoon gezellig net zijn allen

The end

Liannetje86
Berichten: 781
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:33

Hoorde laatst ook zo'n verhaal... Meisje kwam helpen en mocht in ruil daarvoor rijden... Vervolgens werd ze opgebeld, dat ze moest betalen om te rijden en als ze ook mee wilde helpen met stallen uitmesten, drinkbakken vullen, de wei schoon maken dan moest ze daar ook nog voor betalen.. Want het was toch meer een soort "dagbesteding" en daarvoor betaal je kennelijk ;)

Weg hier - Pas hier niet tussen.

Juangi
Berichten: 4684
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:33

Volgens mij ook regio afhankelijk! Twee jaar terug was dat in Leeuwarden vrij ongewoon, maar in Den Haag is het eerder regel dan uitzondering. Er zit dan ook een enorm prijsverschil in boxhuur maar ook in de kosten van paardrijdlessen zag ik.

Laurora
Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:35

Wij hadden een tijdje iemand bij ons op stal die eigenlijk geen tijd had voor haar paard.
Het was een ouder paard dat in niet al te beste gezondheid verkeerde. Verzorging van de eigenaar was ook niet optimaal, maargoed dat terzijde.
Ze heeft toen een verzorger genomen die ook wel mocht rijden, maar eigenlijk vooral klusjes moest doen (tsja, we zijn nou eenmaal een doe-het-zelf-stal) en daarnaast moest ze dik betalen voor het "rijden"
Paardlief was echter in zo'n verschrikkelijk slechte gezondheid dat verzorgster verstandig genoeg weigerde te rijden. Eigenaar verwachtte wel dat verzorgster door bleef betalen, want anders kon ze het onderhoud van het paard niet meer betalen en moest ze maar weg.
Na tussenkomst van staleigenaresse heeft verzorgster uiteindelijk besloten te stoppen. Eigenaar heeft nog een tijdje naar een andere verzorger gezocht, maar niemand gevonden die wou betalen om uit te mesten (gek he?)

Paard staat nu ergens gelukkig een weidemaatje te wezen :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:40

Naar ik heb vernomen moet je in Engeland betalen voor alles wat je met een paard doet,dus ook voor borstelen zonder rijden. Het Nederlandse systeem van gratis verzorgpaarden zou daar niet bestaan.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:43

Laurora schreef:
Wij hadden een tijdje iemand bij ons op stal die eigenlijk geen tijd had voor haar paard.
Het was een ouder paard dat in niet al te beste gezondheid verkeerde. Verzorging van de eigenaar was ook niet optimaal, maargoed dat terzijde.
Ze heeft toen een verzorger genomen die ook wel mocht rijden, maar eigenlijk vooral klusjes moest doen (tsja, we zijn nou eenmaal een doe-het-zelf-stal) en daarnaast moest ze dik betalen voor het "rijden"
Paardlief was echter in zo'n verschrikkelijk slechte gezondheid dat verzorgster verstandig genoeg weigerde te rijden. Eigenaar verwachtte wel dat verzorgster door bleef betalen, want anders kon ze het onderhoud van het paard niet meer betalen en moest ze maar weg.
Na tussenkomst van staleigenaresse heeft verzorgster uiteindelijk besloten te stoppen. Eigenaar heeft nog een tijdje naar een andere verzorger gezocht, maar niemand gevonden die wou betalen om uit te mesten (gek he?)

Paard staat nu ergens gelukkig een weidemaatje te wezen :)

Had die staleigenaresse daar eigenlijk wat mee te maken?

Katyatje
Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:47

Ik heb vroeger zelf nog betaald voor verzorgpaarden, waar ik wel zo goed als alles mee mocht doen. Ik hielp mee aan verzorging, maar het was geen verplichting.

Nu is mijn oudste paard het verzorgpaard van twee buurmeisjes maar daar hoef ik echt geen geld voor. Ik ben al lang blij dat mijn paard beweging krijgt, en ook nog eens bakken liefde :P Als ze willen helpen in de verzorging zou dat fijn zijn maar dat vraag ik niet als wederdienst.

ImkeTarek
Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:47

anjali schreef:
Naar ik heb vernomen moet je in Engeland betalen voor alles wat je met een paard doet,dus ook voor borstelen zonder rijden. Het Nederlandse systeem van gratis verzorgpaarden zou daar niet bestaan.

Wel hoor! Misschien wat zoeken en geluk hebben, maar hier in Engeland heb ik ook gewoon gratis verzorgpaarden gehad, incl rijden!

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:52

Ik heb nooit een maandbedrag moeten betalen voor een bijrijdpaard en zal dit ook nooit verlangen van iemand die mij uit de brand helpt.

De enige "financiële" voorwaarde die ik bij mijn vorige paard gesteld heb is dat er minimaal 1x per maand op eigen kosten gelest werd bij mijn toenmalige instructrice. Helaas bleken de verzorgsters uiteindelijk niet betrouwbaar...

Wat ik wel denk, is dat de gedachte achter een kleine en reeële bijdrage kan helpen in het kaf van het koren scheiden. Dat je dus niet vertrouwt op een verzorger die vervolgens dus niet op komt dagen.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Nikkie86
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-09-16

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:04

Ik rij een paard van iemand anders en neem bijna de gehele verzorging op me. Ik ben wel de enige die op haar rijd en ik kan gaan zo vaak ik wil. Ik rijd ook wedstrijden met haar. Hiervoor betaal in de helft van het stalgeld. Dan vind ik het zelf wel gerechtvaardigd om een bijdrage te vragen. Als ik zo vaak op een manege zou rijden ben ik meer geld kwijt. Het is toch een dier (incl dure spullen) die je aan een ander toevertrouwd. Als je een bijdrage vraagt dan scheid je inderdaad een beetje het kaf van het koren.

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:04

Sunnda schreef:
Ik zag het pas ook.
Meisje moest betalen en mocht dan niet rijden. Wel paddock mesten, eten klaarzetten enz..

Voor dat soort mensen heb ik een speciale vinger. :+


Die moet ik onthouden, die ga ik vaak gebruiken. _O-

Ik ben blij dat dit in mijn 'penny jaren' niet was, het is ook zo jammer, zo'n leuke tijd!

Zelf heb ik een aantal jaren geleden wel een verzorgpony aangeboden, gratis, maar kreeg juist weer PB's met eisen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Remembrance
Berichten: 522
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:20

Ik heb het een tijd terug als naïef jong paardenmeisje een aantal maanden lang gedaan, denkend dat het niet meer dan normaal is. In realiteit was ik gewoon degene die dat paard 3x per week longeerde om conditie op te bouwen, voerde, de hele weide elke keer uitmestte, etc, en daar betaalde ik dan voor :+ en dan voelde ik mij nog schuldig ook, toen ik er mee stopte. Ach ja, ik heb er achteraf veel van geleerd.

Maar ja, die mensen die dat doen bestaan dus. Waar ik woon is er een overschot aan jonge meiden die een verzorgpaard willen en veel te weinig daadwerkelijke verzorgpaarden, en dan zitten er inderdaad wel eens mensen bij die geld vragen voor het verzorgen van hun paard (en mensen die het zouden betalen ook).

Niwla
Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:45

Hmm, ik doe toch wat verkeerd denk ik. Ik betaal m’n nichtje om uit te mesten en als ze extra komt mag ze ook rijden.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.





Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers