Gezinsdrama dordrecht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:38

Moderatoropmerking:
Wij begrijpen dat een heftig onderwerp als dit, waarbij zoveel nog onduidelijk is en wellicht ook onduidelijk zal blijven, heftige reacties op kan roepen en uitnodigt tot speculaties. Toch willen we iedereen verzoeken het speculeren binnen de perken te houden, en feiten (als het even kan) met een bron te onderbouwen.
De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten.


Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:40

_San87_ schreef:
manubres schreef:
@Marjo...omdat kinderen in mijn ogen sowieso onschuldig zijn. Tuurlijk is het ook vreselijk voor die vrouw, dat is een feit. Maar zij is een volwassen persoon en haar gedragingen zouden er aan bij hebben kunnen dragen dat hij tot zijn daad is gekomen, al kan dat zijn daad natuurlijk nooit vergoelijken. Maar een kind is sowieso altijd onschuldig vind ik.

Ja dat is ook onzinnig. Die kinderen kunnen natuurlijk ook (onbewust) iets gedaan hebben of zich op een dusdanige manier gedragen hebben dat ervoor zorgde dat bij papa iets knapte.


Oef....
Dat vindt ik wel een hele pittige....

Ja natuurlijk, iedereen heeft vast wel iets bijgedragen tot het knappen van iemand....maar de belangrijkste rede ligt toch wel in de man zelf verscholen mentaal, psychisch, psychiatrisch, karakter, ervaringen....

Misschien dat de vrouw medeverantwoordelijk is maar kinderen, dat gaat mij een stapje te ver.
Dan komt de weg vrij om allerlei gezinssituaties de kinderen verantwoordelijk te maken voor het gedrag van hun ouders.

Maar volwassenen zijn in mijn ogen zelf verantwoordelijk voor hun gedrag.

Ik lees steeds dat het een moordenaar is....
En dat bekt natuurlijk wel lekker en stoer....

Maar of hij gemoord heeft valt nog te bezien.
Hij heeft ze wel gedood.
Maar volgens mij ben je niet wat je doet, zegt of denkt.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41320
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:59

:o Verantwoordelijk niet. De moeder kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van haar man. Dat zou wat zijn.

Maar er kan wel gedrag zijn geweest van beide, zowel moeder als kind, dat een trigger is geweest.

Maar goed, dat is speculeren en dat mag niet :).

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:43

Amanda schreef:
Dat heet journalistiek. Berichten worden altijd extra aangedikt op bepaalde onderwerpen om het interessant leesvoer te maken voor het publiek.
En volgens mij zegt niemand hier dat het oké is om onschuldige vrouwen te vermoorden :?
Over invullen gesproken....

Karl66 schreef:
Als sportschutter of jager die in scheiding ligt, ben je verplicht je wapens tijdelijk in te leveren. Scheiden kan een hele traumatische gebeurtenis zijn en je wilt dat niet dat mensen wapens voor het grijpen hebben. Gelukkig is dat in Nederland goed geregeld. Helaas geldt dat niet als mensen voor hun werk een wapen thuis hebben liggen, blijkbaar is daar geen regelgeving voor. Maar misschien zouden we in die situaties ook na moeten denken of we die mensen in zo'n situatie wel met een wapen willen laten rondlopen.

Geen gek idee. Maar als iemand al zover heen is, weet ik niet of dat wel voldoende is. Er zijn meer mogelijkheden als je écht wilt. En blijkbaar kon niemand de emotionele staat van deze man beoordelen. Dus is het dan reageren op 1 gebeurtenis (hoe verschrikkelijk ook, begrijp me niet verkeerd), terwijl de vraag is of je het dan wel had voorkomen en of andere mensen hier om dezelfde manier mee om zouden gaan en je dus een grote groep iets voorschrijft op basis van 1 gebeurtenis.
Ik weet het niet overigens, ik vraag het me af.


Er is voldoende onderzoek dat laat zien dat vuurwapenbezit drempelverlagend werkt voor zelfmoord. Dat is de reden waarom sportschutters en jagers bij een (mogelijk) traumatische gebeurtenis hun wapens tijdelijk in moeten leveren. Politiemensen mogen gewoon hun wapen houden, tenzij er signalen zijn. Terwijl ze er in dat geval ook voor zouden kunnen kiezen om preventief het wapen in te nemen en de agent tijdelijk een bureaufunctie o.i.d. te geven. Op die manier verhoog je de drempel voor zelfmoord en in dit geval het bijbehorende gezinsdrama. Signalen zijn namelijk soms niet te zien of heel moeilijk te lezen. Daarom moet je op zo'n moment gewoon een vuurwapen bij iemand weghouden.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:38

Dat is inderdaad wel een erg goede, ook om bij politiemensen te doen.
Misschien iedere keer aan het eind van de dienst inleveren, dat heeft wat minder impact dan bureaudienst.
En de impulsen thuis kunnen ondervangen worden.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:44

Rakkie123 schreef:
Dat is inderdaad wel een erg goede, ook om bij politiemensen te doen.
Misschien iedere keer aan het eind van de dienst inleveren, dat heeft wat minder impact dan bureaudienst.
En de impulsen thuis kunnen ondervangen worden.

Dat is bijna niet te doen met alle verschillende diensten, tijden en werkzaamheden. Soms moet het wapen ook mee naar huis in verband met bepaalde inzetten.

Wanneer duidelijk is dat een politieagent kampt met problemen, zoals bijvoorbeeld ptss, dan wordt het wapen vaak wel uit voorzorg ingenomen. Ik weet niet of dit een standaard protocol is, weet alleen van bepaalde gevallen waarin dat is gedaan. De ene ptss is ook de andere niet en ik weet al helemaal niet of daar bij deze casus sprake van was.

Los van dat alles is dit een vreselijk tragische gebeurtenis die een hoop verliezers en verdriet nalaat.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 06:42

"Bijna niet te doen" lijkt me geen argument als zou blijken dat daarmee dit soort situaties voorkomen kunnen worden. Die "bepaalde inzetten" kunnen dan dus niet meer voor deze persoon.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ladygiroc
Berichten: 5062
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:27

En jullie zijn allemaal zo naïef om te denken dat iemand die dit soort plannen heeft zijn wapen braaf inlevert als ie naar huis gaat? Het zal vanwege veiligheid in een kluis moeten. Moet daar dan een agent bij gaan zitten om te checken of Piet zijn wapen wel in de kluis doet?

Of denkt Piet, who cares ik ga m'n plan uitvoeren en tegen de tijd dat ze er achter komen dat ik het wapen mee heb ben ik er al niet meer?

Slimme daadkrachtige Piet die heilig overtuigd is van zijn plan komt anders wel op een andere manier aan z'n wapen.

Come on, dienstwapen of niet, dit kan altijd gebeuren..

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:08

Als je uitgaat van voorbedachte rade wel ja, maja....een politieagent weet echt wel hoe die dan aan een wapen moet komen....dus die komt er wel aan.

Maar goed, als dit zo´n probleem is, dan is er met de hedendaagse techniek wel op te vinden dat dat specifieke wapen, op een bepaalde plek op een bepaalde tijd is.
En dan mag daar ook wel een kostenplaatje aan hangen.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41320
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:11

Ladygiroc schreef:
En jullie zijn allemaal zo naïef om te denken dat iemand die dit soort plannen heeft zijn wapen braaf inlevert als ie naar huis gaat? Het zal vanwege veiligheid in een kluis moeten. Moet daar dan een agent bij gaan zitten om te checken of Piet zijn wapen wel in de kluis doet?

Of denkt Piet, who cares ik ga m'n plan uitvoeren en tegen de tijd dat ze er achter komen dat ik het wapen mee heb ben ik er al niet meer?

Slimme daadkrachtige Piet die heilig overtuigd is van zijn plan komt anders wel op een andere manier aan z'n wapen.

Come on, dienstwapen of niet, dit kan altijd gebeuren..

Nou ja, als je er vanuit gaat dat dit soort drama's altijd met voorbedachte rade gebeurt, dan zal het inderdaad niet veel uit maken of je een wapen af pakt of niet. Een mes kan ook als wapen dienen.

Wel is bij bepaalde aandoeningen het dienstwapen af pakken helemaal geen slecht idee. Zelfs aan te raden.

__Robijn__
Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:25

secricible schreef:
"Bijna niet te doen" lijkt me geen argument als zou blijken dat daarmee dit soort situaties voorkomen kunnen worden. Die "bepaalde inzetten" kunnen dan dus niet meer voor deze persoon.



Mooi om te lezen al deze speculaties en simpele gedachtegangen van mensen die 0,0 weten van hoe de politie werkt en de hoe de organisatie in elkaar steekt.

Het feit dat er gezegd dat wordt over dienstwapen wel of niet mee naar huis, dat is gewoon iets wat niet te controleren is. Dit omdat je niet hoeft aan te melden oid dat je je wapen pakt. Er zijn genoeg heimelijke acties en daar mogen of kunnen andere collega's niets van weten. Dit is al 1 punt bijv.
Het feit blijft dat dit niet te voorkomen is, als iemand geen dienstwapen heeft gebruikt ie een ander voorwerp om zijn/haar gezin te doden. Als dit is wat in iemand zijn hoofd zit gaat het gebeuren op wat voor manier dan ook.
En het wijzen naar het dienstwapen vind ik in deze zin nergens op slaan... Tuurlijk een politie agent heeft er 1 voor het grijpen. Maar als ik hier naar de hoek van de straat loop heb ik binnen een half uur een wapen geregeld!

Buiten dat kan het afpakken van een dienstwapen van een politie agent een hoop te weeg brengen. Het is niet zo makkelijk als dat mensen denken. Je wapen inleveren betekend dat jij je werkzaamheden niet meer kunt uitoefenen. Maar ook dat dit financiele consequenties heeft. Denk aan geen nachtdiensten meer of toeslagen die hier bij komen... piket etc.
Uiteraard moet dat geen reden zijn om het niet te doen. Maar als je niet merkt aan een collega dat het niet goed gaat, kan je niet zomaar zijn/haar wapen afpakken.

Hoe dan ook. Super trieste zaak met alleen maar verliezers!

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:31

Dat heeft niks met een organisatie kennen te makne Robijn. Als blijkt dat het mensenlevens kan redden als er dingen anders gedaan worden moet daar naar gekeken worden, m.i.. En dat zal beperkingen opleveren voor de persoon in kwestie misschien. Maar dan blijven hangen in “we doen het altijd zo en dan lukt dat niet”, is geen argument.
En als blijkt dat het geen zin heeft, omdat de persoon in kwestie dan een ander wapen zal regelen, dan hoef je er ook niet met elkaar over te denken. Maar de deur meteen dichtgooien met “kanniet, luktniet” als het gaat om mensenlevens redden is m.i. Geen optie.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:54

Rakkie123 schreef:
En dan mag daar ook wel een kostenplaatje aan hangen.

Dus per politie locatie 24 uur per dag iemand om in de gaten te houden of iedereen zijn wapenkluisje gebruikt voor die zeldzame diender die om wat voor reden dan ook zichzelf wat aan wil doen (en in dit trieste geval ook zijn geliefden)? Dat geld steek ik dan liever in andere zaken bij de politie, bijvoorbeeld om de basissterkte weer op orde te krijgen zodat politiemensen niet zo achterlijk veel hoeven te werken waarin ze geen tijd meer hebben om zaken emotioneel te verwerken. In hulpverlening. In opvang. In de zorg, zodat men daar de eigen broek kan blijven ophouden. Niet in een wapenbeheerder, want feit blijft dat het overgrote merendeel van de politieagenten dit niet doet, ondanks dat ze dagelijks een vuurwapen in hun handen hebben om deze mee te nemen of op te bergen. Zo'n wapenbeheerder is een hele dure schijnveiligheid en symptoombestrijding voor dat enkele in en in trieste geval.

Beter zou men weer eens wat meer op elkaar kunnen letten. Niet alleen op je collega's, want aan mij was op mijn werk ook niet te zien waar ik privé mee worstelde. Maar ook op je buren en familie. Maar tegenwoordig is iedereen vooral met zichzelf bezig binnen een ontzettend geïndividualiseerde samenleving. En zelfs dan zijn dit soort verdrietige situaties niet altijd te voorkomen.

Ga maar een keer een weekje werken bij de politie en kijk eens wat een ontzettende zooi het is achter sommige voordeuren.

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:29

Snadrem ik kan het er alleen maar mee eens zijn _O_

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:57

secricible schreef:
Dat heeft niks met een organisatie kennen te makne Robijn. Als blijkt dat het mensenlevens kan redden als er dingen anders gedaan worden moet daar naar gekeken worden, m.i.. En dat zal beperkingen opleveren voor de persoon in kwestie misschien. Maar dan blijven hangen in “we doen het altijd zo en dan lukt dat niet”, is geen argument.
En als blijkt dat het geen zin heeft, omdat de persoon in kwestie dan een ander wapen zal regelen, dan hoef je er ook niet met elkaar over te denken. Maar de deur meteen dichtgooien met “kanniet, luktniet” als het gaat om mensenlevens redden is m.i. Geen optie.

Maar dat kan dus niet wordt er toch gezegd?
Ik weet van familie dat wapens in principe op het werk blijven na een dienst. Die gaan dus niet mee naar huis.
Alleen moeten ze soms mee naar huis voor inzetten e.d. en dat is dus niet te voorkomen omdat die inzetten nu eenmaal moeten gebeuren.

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:16

Wat een heftig verhaal zeg! Mijn man en ik zijn bijna van dezelfde leeftijd als hun en we hebben een dochter, je kan je het toch echt niet voorstellen (ga het niet proberen ook!)...
Afschuwelijk zeg, wat moet die man in de knoop hebben gezeten.

Ze was wel jong moeder geworden of niet, hoe oud was de vrouw, 27? En de oudste dochter 12?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:23

Ladygiroc schreef:
En jullie zijn allemaal zo naïef om te denken dat iemand die dit soort plannen heeft zijn wapen braaf inlevert als ie naar huis gaat? Het zal vanwege veiligheid in een kluis moeten. Moet daar dan een agent bij gaan zitten om te checken of Piet zijn wapen wel in de kluis doet?

Of denkt Piet, who cares ik ga m'n plan uitvoeren en tegen de tijd dat ze er achter komen dat ik het wapen mee heb ben ik er al niet meer?

Slimme daadkrachtige Piet die heilig overtuigd is van zijn plan komt anders wel op een andere manier aan z'n wapen.

Come on, dienstwapen of niet, dit kan altijd gebeuren..


Het wapen kan ook gewoon ingenomen worden, op dat moment heeft hij geen toegang meer tot het wapen. En ja dat is vervelend voor die politieman en het is vervelend dat dit consequenties voor hem heeft voor wat betreft inzetbaarheid en toeslagen die hij daardoor misschien misloopt. Maar het is een bewezen feit dat de kans op zelfmoord (en in dit geval ook nog de bijkomende slachtoffers) significant hoger is als er een vuurwapen direct beschikbaar is. Op het moment dat je eerst naar de hoek van de straat moet om er één te regelen, dan is er geen directe beschikbaarheid en neemt de kans daardoor gelijk weer af. Nog los van het feit dat als ik hier naar de hoek van de straat loop, ik nog steeds niet zomaar een pistool te pakken heb.

De huidige situatie, waarin het wapen wordt ingenomen als er signalen zijn, die werkt duidelijk niet. Signalen zijn er namelijk vaak helemaal niet of kunnen heel gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd. Een wapen preventief innemen werkt wel en ja dat heeft consequenties. Alleen zijn die consequenties een heel stuk minder dan een zelfmoord en de dood van drie anderen.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:42

Sunnda schreef:
secricible schreef:
Dat heeft niks met een organisatie kennen te makne Robijn. Als blijkt dat het mensenlevens kan redden als er dingen anders gedaan worden moet daar naar gekeken worden, m.i.. En dat zal beperkingen opleveren voor de persoon in kwestie misschien. Maar dan blijven hangen in “we doen het altijd zo en dan lukt dat niet”, is geen argument.
En als blijkt dat het geen zin heeft, omdat de persoon in kwestie dan een ander wapen zal regelen, dan hoef je er ook niet met elkaar over te denken. Maar de deur meteen dichtgooien met “kanniet, luktniet” als het gaat om mensenlevens redden is m.i. Geen optie.

Maar dat kan dus niet wordt er toch gezegd?
Ik weet van familie dat wapens in principe op het werk blijven na een dienst. Die gaan dus niet mee naar huis.
Alleen moeten ze soms mee naar huis voor inzetten e.d. en dat is dus niet te voorkomen omdat die inzetten nu eenmaal moeten gebeuren.


Wat karl zegt dus...
Prima, dan kan die persoon dus niet meer die inzetten doen. Lijkt me een kwestie van prioritering... mijn ervaring is dat “kanniet, we doen het altijd al zo” veel te gemakkelijk gezegd wordt. Als er levens op het spel staan is het soms nodig om even buiten de bekende kaders te denken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:11

Nou, succes als je van iedere agent die in scheiding ligt het wapen moet gaan innemen, voor het geval dat. Gelukkig is er meeeer dan genoeg politiepersoneel om die gaten in het rooster op te vullen.

Dit soort tragedies zijn niet te voorkomen met zo'n non-maatregel.

Edit: nogmaals, het gaat niet om tientallen gevallen per jaar die dit doen hè.

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:15

Een wapen in welke vorm dan ook afpakken helpt niet.
Het bekijken hoe (v)echtscheidingen gaan (niet standaard moeder alle voordelen geven).
Het bekijken hoe de werkdruk ergens is.
Het bekijken hoe mensen in nood geholpen kunnen worden.

Enz enz. Dat heeft meer nut dan die ene agent met dienstwapen die deze keuze maakt. Hij is nl bij lange na niet de enige maar wel een van de weinige met dienstwapen.

Kijk naar mensen in nood ipv ze verder weg te trappen door regeltjes/te weinig geld/te lange wachttijden.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:16

Als het om zelfmoord gaat, dan werkt het preventief afpakken van een vuurwapen dus wel. Er is meer dan voldoende onderzoek dat dit aantoont.

Snadrem, waarom denk jij dat een politieagent in zo'n geval vertrouwder is met een vuurwapen dan andere mensen?

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:10

@Karl: zoals ik het hier lees zijn er mensen die vinden dat alle politieagenten na hun dienst hun wapen moeten inleveren bij iemand die controleert of het wordt ingeleverd. Dus ook gezonde, goed functionerende en in balans zijnde politieagenten. Neem daarop van mij aan dat dit financieel en praktisch veel te veel nadelen mee neemt, dat weegt niet op tegen de enkeling die de misstap begaat.

Het is lastig om in te schatten hoe iemand er emotioneel bij zit. De ene scheiding is de andere niet: de een gaat er bijna compleet aan onderdoor en de ander krabbelt overeind en gaat gewoon door met zijn leven. Moet je dan uit voorzorg van alle agenten in een scheiding het wapen afpakken? Volgens mij zijn dat er duizenden per jaar. Met in het achterhoofd dat het een enkeling is die dit soort tragedies uithaalt vind ik ook hier weer het kosten-baten verhaal compleet uit verhouding. Daar gaat de maatschappij de prijs voor betalen met een gebrek aan politie in noodsituaties.

Soms is het goed te zien en loopt iemand duidelijk met zijn ziel onder zijn arm en weet iedereen: daar gaat het niet goed mee. Maar er zijn er ook die het goed weten te verbloemen en die zal je altijd houden. Wanneer het duidelijk niet goed gaat met een agent dan zal de leidinggevende echt wel ingrijpen en wanneer er indicaties zijn die wijzen op mogelijk misbruik van het dienstwapen dan wordt die ingenomen. Maar enkel "in scheiding liggen" is geen indicatie.

En om op je vraag specifiek terug te komen: als het van binnen zo zwart wordt dat dit nog het enige is wat je ziet als uitweg, dan maakt het geen hol uit of je agent, militair, secretaresse of longarts bent. Ja, voor de slachtoffers vergroot het de kans op een goede treffer. Maar mensen die er zo bij zitten hebben hulp nodig. Alleen is het lastig om die hulp te geven als niet duidelijk is dat ie nodig is en als er niet om werd gevraagd. De preventieve maatregelen die in dit topic werden voorgesteld staan echter niet in verhouding en daar probeer ik duidelijkheid over te scheppen.


Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:16

Voor andere vuurwapenbezitters geldt ook dat bij scheiding of andere traumatische gebeurtenissen de wapens ingeleverd moeten worden. In de meeste gevallen is dat ook niet nodig, maar wordt het zekere voor het onzekere genomen. Ik zie niet in waarom bij politieagenten dan het onzekere voor het zekere genomen wordt.

Onderzoek laat zien dat in landen waar mensen gemakkelijk toegang tot vuurwapens hebben, het percentage zelfmoorden significant hoger ligt. De aanwezigheid van vuurwapens heeft dus invloed en het weghalen daarvan dus zin.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:24

Wanneer zijn totale omgeving incl familie aangeeft dat er echt geen aanwijzingen waren dan houd het wat betreft voorkomen gewoon op. Wanneer iemand dit doet kan dat ook met een keukenmes of blote handen. Treurig verhaal.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Gezinsdrama dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:29

@Karl: voor die sportschutter heeft het geen consequenties voor zijn inzetbaarheid ten behoeve van de veiligheid van de samenleving als blijkt dat het voor niks was. Als het om een politieagent gaat wel. Het is nu al een crime om de roosters te maken, laat staan als iedereen met relatieproblemen preventief ontwapend moet worden.

Volgens mij heb ik dat nu vaak genoeg gezegd en weegt de maatregel niet op tegen het minimale aantal incidenten. Dit is met een kanon op een mug schieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Celebi, Galeobdolon, Maaaarije, meggiemeg, NinaCharlie, nps, rider, sasja0705, Selente, sterregoud en 8 bezoekers