Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:04

daffie1986 schreef:
Nú heeft ze enkel mazelenvaccin gekregen, normaal zou ze ze gecombineerde vaccin met 4 jaar krijgen. Of dat nu alleen los verkrijgbaar is ivm de uitbraak of dat dit op aanvraag altijd mogelijk is dat zou ik echt niet weten. Alle baby's en kinderen die nu geënt worden voor de eerste keer krijgen dus ook enkel het mazelenvaccin, niet de gecombineerde. M.u.v. 4-jarige die kunnen gewoon hun MMR laten zetten.


Iemand vroeg ook nog waarom niet nu meteen voor de bof en rode hond enten? Omdat de bof en rode hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden.



Bof, rode hond en mazelen worden hier in NL met 14 maanden gegeven.
Ik heb twee kinderen in de vaccinatieleeftijd.
Waarom denk jij dat bof en rode hond niet mogen voor 4 jaar? Dat heb ik nog nooit gehoord.


pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:05

_San87_ schreef:
Ik ken iemand die door gebruik van paracetamol (en dan heb ik het niet over langdurig gebruik) nierproblemen kreeg. Dit komt zeer zelden voor. Het heeft er niet voor gezorgd dat ik geen paracetamol meer gebruik. Wel dat ik eens ben gaan opzoeken wat het precies is, hoe vaak het voorkomt en hoe groot dus de kans is dat ik ook zoiets krijg. Die kans is aanwezig. Maar voor mij niet groot genoeg om nooit meer paracetamol te slikken.


Voor JOU niet groot genoeg om nooit meer paracetamol te slikken.
Maar zou je die conclusie ook trekken als je weet dat jij of anderen in de directe familie gevoelig zijn op de nieren?

Citaat:
En zo zie ik het ook met vaccinaties. Ken je iemand die erop reageert, dan is dat voor diegene heel vervelend. Maar imo geen reden om meteen maar niet meer te vaccineren, zonder goed te bekijken wat een vaccinatie doet en de voordelen (immuniteit) tegen de nadelen (mogelijk een reactie) op te wegen.


Maarja, dat is dus precies wat een groot deel van die mensen (die het RVP niet exact volgen) doet. Mogelijke voordelen tegen mogelijke nadelen afwegen :j

Of eigenlijk is dat neem ik aan iets dat iedereen doet.

Het grootste verschil met mensen die wel het RVP volgen, is denk ik dat ze ook de factor "we weten nog heel veel niet zeker", een stukje gebrek aan vertrouwen en wat minder angst voor een aantal of alle ziektes zwaar meewegen. En door allerlei persoonlijke omstandigheden kan de balans bij de 1 dus ook anders uitslaan dan bij de ander.

Secricible: ik snap jouw gedachtegang uiteraard ook :j

Mwoah... "er vanuit gaan dat anderen het wel oplossen" vind ik ook wat simpel en hard gesteld. Het is nou niet zo dat die anderen die wèl die prik gaan halen, een enorme opoffering tegen hun zin doen ofzo := Ze willen die prik zelf dolgraag halen...

_lautje_
Berichten: 9215
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:20

De vraag blijft hoe gegrond de angst is en of de gevolgen van een prik ook daadwerkelijk door die prik kwamen.
Want op een zeer zeldzame anafylactischeshock na zijn de meeste bijwerkingen gewoon erg gering qua ernst. Alle overige bijwerkingen zijn wetenschappelijk niet bewezen. Hoeveel onderzoek daar ook naar is gedaan.
Dat ouders dat anders zien kan. Je moet immers iets de schuld kunnen geven.
Maar wellicht kloppen die beschuldigingen gewoon niet hoeveel jij als ouder ook vindt dat het wel zo is.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:44

_San87_ schreef:
pmarena schreef:
Vindt je het echt gek dat mensen hun kind niet hetzelfde medicijn durven te geven als dat waar het kindje van hun zus / broer een hele slechte reactie op liet zien? Mij lijkt dat namelijk alleen maar heel verstandig om daar lering uit te trekken.

Net zoals mensen die in hun familie / directe omgeving iemand heel slecht op de waterpokken zagen reageren, eerder geneigd zullen zijn om een waterpokken vaccinatie voor hun kind te regelen.

Ik vind het niet gek dat mensen dan gaan twijfelen. En ik vind het ook niet raar om er lering uit te trekken. Maar ik vind het wél raar dat een vaccin/medicijn op één reactie meteen afgeschreven wordt, bij die tienduizenden anderen is er namelijk geen probleem.

Ik ken iemand die door gebruik van paracetamol (en dan heb ik het niet over langdurig gebruik) nierproblemen kreeg. Dit komt zeer zelden voor. Het heeft er niet voor gezorgd dat ik geen paracetamol meer gebruik. Wel dat ik eens ben gaan opzoeken wat het precies is, hoe vaak het voorkomt en hoe groot dus de kans is dat ik ook zoiets krijg. Die kans is aanwezig. Maar voor mij niet groot genoeg om nooit meer paracetamol te slikken.

En zo zie ik het ook met vaccinaties. Ken je iemand die erop reageert, dan is dat voor diegene heel vervelend. Maar imo geen reden om meteen maar niet meer te vaccineren, zonder goed te bekijken wat een vaccinatie doet en de voordelen (immuniteit) tegen de nadelen (mogelijk een reactie) op te wegen.

Enigszins off-topic, maar ik kan absoluut niet tegen paracetamol. Maar dat gaat volgens mij via de lever en juist niet via de nieren.Aspirine en verwante middelen gaan via de nieren,en daar kan ik dus wel tegen,Het is een andere groep van medicijnen.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:38

Analgeticanefropathie ontstaat meestal door paracetamol, in zeldzame gevallen door aspirine.
Maar wat dat er toe doet is me een raadsel :+. Wel weer een mooi voorbeeld over hoe mensen altijd denken het beter te weten.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:59

pmarena schreef:
Ik denk echt dat als "hogerhand" niet in al hun wijsheid het losse Mazelenvaccin had afgeschaft toen mensen zich tegen de BMR gingen keren (het team van Wakefield riep mensen destijds ook op om over te gaan op de goed bekend staande al jarenlang gebruikte losse M en zeker niet helemaal te stoppen met vaccineren, daar zijn als het goed is nog wel krantenartikelen over te vinden) dat we dan nu niet met die uitbraken zouden zitten.

Ze hebben gewoon een gok genomen en die is verkeerd uitgepakt, en nu krijgen de mensen die die BMR niet door hun strot geduwd willen krijgen, maar vaak best de losse M hadden willen halen, de zwarte piet toegespeeld.

Je mag naar mijn mening trouwens ook niet het individu verantwoordelijk houden voor de uitbraken die plaatsvinden, doordat een groep niet vaccineert. Dat individu an sich heeft immers niet het probleem veroorzaakt en hij / zij kon ook niet voorspellen dat er veel mensen zouden volgen.
Maargoed daarover verschillen de meningen uiteraard ook.


Haal je nou serieus Wakefield als bron aan? Die man is veroordeeld wegens fraude, onder andere omdat hij de BMR-vaccinatie verdacht maakte om het vaccin waar hij zelf geld aan verdiende te promoten. En nou haal je dat als reden aan om voor het losse mazelenvaccin te kiezen?

De belangrijkste reden voor de hernieuwde uitbraken van mazelen is dat vaccinatiegraad omlaag gegaan is. Dus ja, mensen die niet vaccineren zijn verantwoordelijk voor die uitbraken. Veel simpeler kunnen we het niet maken.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 22:45

Waves schreef:
Bof, rode hond en mazelen worden hier in NL met 14 maanden gegeven.
Ik heb twee kinderen in de vaccinatieleeftijd.
Waarom denk jij dat bof en rode hond niet mogen voor 4 jaar? Dat heb ik nog nooit gehoord.


Nogmaals, ik heb het over de herhaling. De eerste BMR heeft ze al gehad met 15 maanden. Ik heb het nu al heel vaak gezegd, dus ik snap niet waarom dat niet gelezen én begrepen wordt.

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:21

Kan je niet goed lezen Karl :? Zie je mij Wakefield quoten? Nee toch? Dan haal ik hem ook niet aan als bron toch? Ben je het er enigszins mee eens dat de weerstand van het volk tegen de BMR is begonnen is toen het team waar Wakefield in werkte, naar buiten bracht dat de BMR iets te maken leek te hebben met autisme (even heel versimpeld gezegd) en er nader onderzoek nodig was om die mogelijke connectie te onderzoeken, en ze daarom adviseerden om in de tussentijd voor de zekerheid terug te grijpen op het gewoon wel goed bekend staande losse Mazelen vaccin?

Of denk jij dat ze toen zeiden: Mensen, die BMR is staatsgevaarlijk, stoppen met alle vaccinaties hoor!

Mensen vertrouwden de BMR niet meer. Wilden de losse M wel geven. Hogerhand (regering / producent) wilde veel liever dat het net nieuwe paradepaardje de vernieuwde BMR werd gebruikt en dacht het volk te kunnen dwingen om die toch te gebruiken door de losse M af te schaffen.

Als je weet dat er onrust is over de BMR, dat een aanzienlijk aantal mensen die daarom niet genoeg vertrouwd om in hun kind te laten stoppen, en dat je bewust ervoor kiest om het alternatief, de losse M, niet meer beschikbaar te maken voor het volk waardoor ze dan dus helemaal niet meer tegen de mazelen vaccineren.

Wiens schuld is het dan precies dat de vaccinatiegraad tegen de mazelen daalt?

Volgens mij is de volgorde van schuld eerst het team van Wakefield voor de onrust (al dan niet terecht, die discussie is in dit topic niet op zijn plaats) maar die kan je eigenlijk de schuld niet geven want die riepen de mensen juist op om nu niet meteen met alle vaccinaties te stoppen maar gewoon terug te grijpen op de als veilig bekend staande losse M. Wat de Mazelen betreft was er dan dus nog he-le-maal niks aan de hand geweest als mensen die gewoon bleven prikken :)*

Het ging pas mis door heel bewust die losse M van de markt te halen. Dus ja, ik geef degenen de schuld die heel bewust die losse M van de markt gehaald hebben terwijl ze dondersgoed wisten dat mensen die wèl wilden geven en de BMR niet.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:36

Ik ben heel blij dat je het in een cocktail zit. 3 x los moet ik niet aan denken. Ik heb prikangst. En dan niet voor de gevolgen van een prik maar gewoon een naald an zich.

En als het meer geld kost om een los vaccin te produceren dan wat het oplevert voor een producent snap ik heel goed dat ze er mee stoppen. Omdat een groepje irrationele ideeën hebben over vaccineren hoef je als producent er niet op leeg te lopen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:09

De reden waarom sommige mensen het BMR-vaccin niet meer vertrouwden was omdat Wakefield over de veiligheid van de vaccin loog, waar hij ook voor veroordeeld is. En de reden waarom hij het losse mazelen-vaccin aanprees, was omdat hij daar geld aan verdiende.

Dat hele verhaal over dat het losse mazelen-vaccin beter is, is gebaseerd op leugens en bedrog. Dus waarom zouden we daarin mee moeten gaan?

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:15

Joh je moet niet alles geloven dat je in de media leest := Die man heeft helemaal niks te maken met het losse mazelen vaccin dat al sinds 1976 werd gebruikt. En er is helemaal geen ander mazelen preventie vaccin beschikbaar geweest van hem. Die man is / was een onderzoeker binnen een universiteit, geen vaccinproducent.

Er staat in de study trouwens letterlijk dit:

Citaat:
We did not prove an association between measles, mumps, and rubella vaccine and the syndrome described.

...

We have identified a chronic enterocolitis in children that may be related to neuropsychiatric dysfunction. In most cases, onset of symptoms was after measles, mumps, and rubella immunisation. Further investigations are needed to examine this syndrome and its possible relation to this vaccine.


Bron: https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(97)11096-0/fulltext

Gewoon keurig netjes verwoord dat ze geen relatie hebben gevonden en er verder onderzoek gewenst is om te bekijken wat er dan wel precies aan de hand is. En toen de studie gepubliceerd werd hebben ze expres nog in de media opgeroepen om niet te overhaast te reageren, maar als men de BMR niet wilde, dan toch zeker wel gewoon voor de zekerheid de al jaren bestaande losse M te halen.

Maargoed daar gaat het allemaal niet om. Waarom mensen de BMR niet meer willen geven is in principe irrelevant: de situatie blijft hetzelfde. Ze willen wel de losse M geven waardoor de vaccinatiegraad tegen de mazelen waarschijnlijk gewoon gehandhaafd zou zijn gebleven als men die niet van de markt had gehaald omdat het ze niet aanstond dat mensen daarop teruggrepen ipv. voor die nieuwe combi prik te gaan.

Daarom vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat het allemaal de schuld is van "anti-vaccinatie-gekkies" want de hele anti-beweging is op gang gekomen vanaf dat moment dat men besloot de BMR door de strot van het volk te duwen terwijl er twijfels waren over de veiligheid.

Of die twijfels wel of niet terecht waren / zijn doet er voor de uitkomst niet toe.
Er was een alternatief, de al jaren toegepaste losse M, en ze besloten die uit het vaccinatieprogramma te halen.

Was gewoon een gok die verkeerd uitpakte.

De verlaagde vaccinatiegraad voor de mazelen is net zo zeer de schuld van de mensen die de prik tegen de mazelen niet haalden, als dat de huizenmarktbubbel de schuld was van de huizenkopers die te veel geld betaald hebben voor huizen.

Dat mensen dat doen is niet domweg de oorzaak, het is een gevolg van iets anders :)*

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:33

Dat het door de strot proberen te duwen van combi vaccins ten koste van mono vaccins of minder uitgebreide combi’s een probleem voor de vaccinatiegraad ging worden kon je al een poos aan zien komen.
Voor mij is dat ook het punt geweest dat ik helemaal stopte met vaccineren, ik kreeg letterlijk de keuze, alles of niets, en de huisarts werkte ook niet mee aan gedeeltelijk op eigen kosten. Terwijl een paar jaar eerder toen we in een andere regio woonden zowel de CB arts als onze huisarts helemaal achter gedeeltelijk vaccineren stonden en dat zelfs adviseerde in ons geval.

Persoonlijk denk ik ook dat het losse mazelen vaccin weer invoeren het beste zou zijn wat men kan doen om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen voor mazelen. Er is nu eenmaal veel, wel of niet terechte weerstand tegen de BMR en aangezien de zorgen over het erg besmettelijke mazelen gaan lijkt me dat de weg van de minste weerstand.

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:49

Leuk en aardig, dat Wakefield zich probeerde in te dekken door het zinnetje over verder onderzoek er tussen te proppen, maar hij wekt wel degelijk de suggestie dat het te maken heeft met vaccins.
En alleen dat is al genoeg om de psyche van een flink aantal mensen te beinvloeden, die hebben dat stukje over verder onderzoek niet eens gelezen of gedacht; dit is al bewijs genoeg.

En zn 'onderzoek' klopte ook nog eens van geen kante EN waarbij hij resultaten vervalst had om zo de beleving op te wekken dat vaccins autisme en andere problemen veroorzaakten. Hij is niet voor niks daarvoor veroordeeld EN uit het artsenregister geschrapt. Hij is zo in de fout gegaan dat hij niet eens meer arts mag zijn en toch blijven mensen terug grijpen naar zijn zogenaamde bevindingen...bevindingen die uit zn duim gezogen waren.

Dus ja, ik ben het met Karl66 eens; het is Wakefield idd aan te rekenen dat de groep niet vaxxers zo groot is geworden.
Dat jij vindt dat hem dat niet aan te rekenen is jouw mening, maar gezien veel anti refereren naar Wakefield is het duidelijk dat jouw mening helaas niet overeen komt met de werkelijkheid. En die is dat heel veel van de anti vaccin beweging hun mening toch wel degelijk baseren op het verzonnen onderzoek van Wakefield.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:22

Cynn ik heb geen behoefte aan een discussie over Wakefield. Het doet ook niet ter zake want:

pmarena schreef:
Of die twijfels wel of niet terecht waren / zijn doet er voor de uitkomst niet toe.
Er was een alternatief, de al jaren toegepaste losse M, en ze besloten die uit het vaccinatieprogramma te halen.


Zie ook reactie van Sharani.
Ik denk dat het voor behoorlijk wat "anti-vaxxers" (ofwel niet exact RVP-volgers) zo gegaan is.
Het door de strot willen duwen van de BMR heeft imo het hele zaakje uit de hand doen lopen.

Je mag best wat dieper kijken naar de oorzaak achter een probleem :j

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:42

Wakefield is gewoon door de rechter veroordeeld wegens fraude. Hij had geld voor het onderzoek aangenomen van een partij die financieel voordeel had bij de uitkomst dat vaccineren autisme kan veroorzaken en hij promote het mazelenvaccin, waar hij financieel voordeel bij had. Dat heeft niets met wel of niet geloven te maken, hij is daar door een rechter voor veroordeeld.

Dan kan je wel zeggen dat de reden waarom mensen alleen voor mazelen willen vaccineren niet relevant is, maar dat is het natuurlijk wel. Die reden is namelijk gebaseerd op een leugen van een veroordeelde fraudeur. Jij haalt nu ook weer aan als een terechte reden voor bezorgdheid, maar, en dat kan niet vaak genoeg herhaald worden, die reden is gebaseerd op een leugen.

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:55

Ik ga de discussie over Wakefield niet met je aan. Tevens lees je wederom niet goed, want ik zeg nergens of ik het persoonlijk wel of niet terecht vindt, die bezorgdheid :) Het enige dat ik zeg is dat het voor de uitkomst niet uitmaakt.

Het maakt namelijk geen snars uit waarom het volk bezorgd is, waarom men weerstand heeft tegen de BMR. Al zou het zijn omdat de afkorting de mensen niet aanstaat. Zolang het losse mazelen vaccin nog goed beschikbaar was maakte dat in principe niet of nauwelijks uit voor de vaccinatiegraad tegen de mazelen.

Pas op het moment dat je bezorgde mensen dwingt te kiezen tussen "alles of niets" zoals Sharani het treffend verwoord, kiezen die mensen voor dan maar niets.

Het was bekend dat mensen de BMR niet wilden.
Reden daarvan maakt op zich weinig uit, men wilde hem niet.

Maar het alternatief, de "oude vertrouwde" losse M wel. Dus op dat punt was er nog weinig aan de hand betreffende de mazelen-vaccinatiegraad.

Tot de optie van de losse M werd weggehaald. DAAR gaat het dus fout.
Maargoed als je dat niet wilt inzien / er anders over denkt dan is dat maar zo :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-09-19 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:57

pmarena schreef:
Die man is / was een onderzoeker binnen een universiteit, geen vaccinproducent.

Er is ook niemand die dat zegt.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(97)11096-0/fulltext

Wat er ook staat in de 'study', dat is het niet overigens, correlatie is verward met causatie, er is geen controlegroep, geen placebo groep en geen onderzoeksgroep, is niet relevant.

Citaat:
12 children, consecutively referred to the department of paediatric gastroenterology with a history of a pervasive developmental disorder with loss of acquired skills and intestinal symptoms (diarrhoea, abdominal pain, bloating and food intolerance), were investigated. All children were admitted to the ward for 1 week, accompanied by their parents.

Dit is de groep waar alles op gebaseerd is, voor de duidelijkheid, er is dus nogmaals geen gezonde testgroep, geen controlegroep en geen placebogroep.

Citaat:
Developmental histories included a review of prospective developmental records from parents, health visitors, and general practitioners. Four children did not undergo psychiatric assessment in hospital; all had been assessed professionally elsewhere

Er is dus geen onafhankelijk onderzoek geweest. Developmental records van ouders geven niet altijd een correct beeld, omdat ouders signalen missen, die een expert wel opmerkt. Wat een ouder ziet als normale ontwikkeling, kan in werkelijkheid een signaal zijn.

Als je naar de link gaat: table 2. Behavioral diagnosis: autism. Exposure identified by parents or doctor: MMR vaccine.
De reden hiervoor: deze vaccine wordt gegeven met 14 maanden in Amerika. Rond die tijd worden de symptomen van autisme zichtbaarder, want dat is normaal gezien de tijd dat een kind zou moeten gaan lopen en praten, en dat gebeurt niet. Waar we dus mee te maken hebben is correlatie, en als je geen verstand hebt van autisme, herken je het eerder simpelweg niet. Maar: we kunnen het wel zien. Kinderen die je niet aankijken, kinderen zijn minder 'engaged', lachen minder, spelen minder, maken minder contact, zijn overstuur over dingen waar een kind zonder autisme niet overstuur van raakt....... moeite met poepen en plassen, want dat is een raar gevoel en guess what:

Citaat:
We saw several children who, after a period of apparent normality, lost acquired skills, including communication. They all had gastrointestinal symptoms, including abdominal pain, diarrhoea, and bloating and, in some cases, food intolerance. We describe the clinical findings, and gastrointestinal features of these children.

Dit is een gevolg van autisme, en wordt veroorzaakt door de beleving van en de reactie op bepaalde prikkels.

Citaat:
In eight children, the onset of behavioural problems had been linked, either by the parents or by the child's physician, with measles, mumps, and rubella vaccination. Five had had an early adverse reaction to immunisation (rash, fever, delirium; and, in three cases, convulsions). In these eight children the average interval from exposure to first behavioural symptoms was 6·3 days (range 1–14). Parents were less clear about the timing of onset of abdominal symptoms because children were not toilet trained at the time or because behavioural features made children unable to communicate symptoms.
One child (child four) had received monovalent measles vaccine at 15 months, after which his development slowed (confirmed by professional assessors). No association was made with the vaccine at this time. He received a dose of measles, mumps, and rubella vaccine at age 4·5 years, the day after which his mother described a striking deterioration in his behaviour that she did link with the immunisation. Child nine received measles, mumps, and rubella vaccine at 16 months. At 18 months he developed recurrent antibioticresistant otitis media and the first behavioural symptoms, including disinterest in his sibling and lack of play.


Opnieuw wordt correlatie verward met causatie. Dat dat door de ouders gebeurt is niet raar. Er zijn meer mensen die het verschil niet snappen. Dat een arts daarin meegaat is wel raar. Een arts moet daarin zijn verantwoordelijkheid nemen en de ouders uitleggen dat het niet is omdat dingen min of meer tegelijkertijd gebeuren, dat het een het ander veroorzaakt.

Citaat:
We describe a pattern of colitis and ileal-lymphoidnodular hyperplasia in children with developmental disorders. Intestinal and behavioural pathologies may have occurred together by chance, reflecting a selection bias in a self-referred group; however, the uniformity of the intestinal pathological changes and the fact that previous studies have found intestinal dysfunction in children with autistic-spectrum disorders, suggests that the connection is real and reflects a unique disease process.


Ook dit is een bekend fenomeen bij autisme. Maar nogmaals: het wordt veroorzaakt door autisme en heeft te maken met de reactie op darmprikkels, die bij neurotypische kinderen wordt geinterpreteerd als normaal, en bij autistische kinderen als vervelend en naar, en die kinderen reageren anders op een darmprikkel, gaan hun poep en plas ophouden met als gevolg harde buiken, blaasontstekingen, en krampen. En dat heeft dan weer ontstekingen (colitis) en intestinal dysfunction tot gevolg.
Maar we mogen het niet omdraaien, deze symptomen staan los van vaccins, en veroorzaken ook geen autisme. Het is niet omdat een koe een dier is, dat elk dier een koe is.

Citaat:
If there is a causal link between measles, mumps, and rubella vaccine and this syndrome, a rising incidence might be anticipated after the introduction of this vaccine in the UK in 1988. Published evidence is inadequate to show whether there is a change in incidence22 or a link with measles, mumps, and rubella vaccine.23 A genetic predisposition to autistic-spectrum disorders is suggested by over-representation in boys and a greater concordance rate in monozygotic than in dizygotic twins.15 In the context of susceptibility to infection, a genetic association with autism, linked to a null allele of the complement (C) 4B gene located in the class III region of the major-histocompatibility complex, has been recorded by Warren and colleagues.24 C4B-gene products are crucial for the activation of the complement pathway and protection against infection: individuals inheriting one or two C4B null alleles may not handle certain viruses appropriately, possibly including attenuated strains.


Hier probeert Wakefield te argumenteren dat een MMR vaccine een allel verandert dat autisme veroorzaakt. Dit is niet mogelijk. Autisme is volledig aangeboren (hereditary) en wordt doorgegeven via de vaderlijn. Dat het vaker voorkomt bij alle twee in monozygote (eeneiige) tweelingen is simpel te verklaren, die twee zijn namelijk genetisch exact hetzelfde, en hebben beide exact hetzelfde genetisch materiaal meegekregen.

Citaat:
We have identified a chronic enterocolitis in children that may be related to neuropsychiatric dysfunction. In most cases, onset of symptoms was after measles, mumps, and rubella immunisation. Further investigations are needed to examine this syndrome and its possible relation to this vaccine.

Dit is niet correct. Het feit dat symptomen pas opgemerkt worden rond een bepaalde tijd, wil niet zeggen dat ze er eerder niet zijn. Het zegt alleen dat ze eerder niet opvallen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:58

De Wakefield discussie is al tot in den treuren gevoerd, ik vind dat veel te ver offtopic gaan dus ik doe er niet aan mee en hou me bij "wat bezielt die anti-vaxxers" waar het topic over gaat :)

Nogmaals: Waarom men een BMR niet wil geven maakt niet echt uit. Het was bekend dat men het niet wilde. Niks aan de hand...tot het alternatief werd weggehaald. Wel of niet terecht onrust doet weinig ter zake voor de uitkomst.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-09-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:00

Je hoeft toch niet mee te doen? :) Dan doe je dat niet. Dat maakt mij niet uit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:10

Mooie uiteenzetting, Avalanche

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:21

pmarena schreef:
De Wakefield discussie is al tot in den treuren gevoerd, ik vind dat veel te ver offtopic gaan dus ik doe er niet aan mee en hou me bij "wat bezielt die anti-vaxxers" waar het topic over gaat :)

Nogmaals: Waarom men een BMR niet wil geven maakt niet echt uit. Het was bekend dat men het niet wilde. Niks aan de hand...tot het alternatief werd weggehaald. Wel of niet terecht onrust doet weinig ter zake voor de uitkomst.

Blijkbaar maakt het toch wel iets uit:

Citaat:
One child (child four) had received monovalent measles vaccine at 15 months, after which his development slowed (confirmed by professional assessors). No association was made with the vaccine at this time.

Let op: at this time. Wakefield legt dus wel een link (waar er geen is).

De hele discussie gaat met name over mazelen, en ook met het mazelen vaccine wordt een link gelegd met de vertraging van de motorische en sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Zo simpel als je het nu stelt, is het dus niet.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:22

Maar pmarena,

Als een groot spreker mensen oproept om voortaan alle roze fietsen op straat zwart te spuiten (sorry, ik zocht een zo min mogelijk beladen onderwerp om de focus daar niet naartoe te laten gaan).
Is de verantwoordelijke voor de schade dan de spreker of de mensen die er naar luisteren? Als een arm persoon besluit te gaan stelen, is dan de dief verantwoordelijk of zijn ex-werkgever die hem ontsloeg? Zo kun je er natuurlijk nog 100 bedenken...


Ik vind het makkelijk om die schuld weg te halen bij de niet-vaxxineerders. En ook nog te zeggen “terwijl ik niet vaccineer hoop ik dat anderen met een medicijn, of los vaccin of voldoende dekkingsgraad komen”.
Een beetje alsof je willens en wetens een auto richting de afgrond duwt, maar hoopt dat anderen voordat je daar bent wel aan de handrem trekken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

pmarena
Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:30

Nou dat ben ik niet met je eens. De vergelijkingen vind ik ook niet passend trouwens.

Wanneer een persoon besluit iets NIET te doen (NADAT ze gedwongen werden tot een alles of niets keuze) waarbij die ene persoon meer of minder nagenoeg niks uitmaakt op het geheel, is imo wezenlijk anders dan jouw voorbeelden waarbij mensen besluiten WEL iets te doen, dat zeker weten tot schade leidt.

Dus nee, Pietje die tot die alles of niets keuze gedwongen werd, vind ik niet persoonlijk de eerste en meest aansprakelijke voor de ontstane situatie. Of vind je ook dat Pietje verantwoordelijk is voor het sluiten van het dorpsschooltje, waarvoor hij niet heeft gekozen omdat dat hopeloos ouderwets werd?

Ibbel
Berichten: 48929
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:13

Pmarena: de hevige afkeer voor het BMR vaccin is pas ontstaan ná de Wakefield publicatie. Vóór Wakefield was er veel minder bezorgdheid.
Wakefield heeft de weinige twijfels die er toen waren benut om een eigen gelijk te halen (mogelijk vanwege z'n banden met de farma, who knows) en gefraudeerd voor z'n eigen eer en glorie.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:27

pmarena schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens. De vergelijkingen vind ik ook niet passend trouwens.

Wanneer een persoon besluit iets NIET te doen (NADAT ze gedwongen werden tot een alles of niets keuze) waarbij die ene persoon meer of minder nagenoeg niks uitmaakt op het geheel, is imo wezenlijk anders dan jouw voorbeelden waarbij mensen besluiten WEL iets te doen, dat zeker weten tot schade leidt.

Dus nee, Pietje die tot die alles of niets keuze gedwongen werd, vind ik niet persoonlijk de eerste en meest aansprakelijke voor de ontstane situatie. Of vind je ook dat Pietje verantwoordelijk is voor het sluiten van het dorpsschooltje, waarvoor hij niet heeft gekozen omdat dat hopeloos ouderwets werd?

Die alles of niets keuze is helemaal geen probleem wanneer 'alles' een voor vrijwel iedereen prima aanvaardbare keuze is. Het wordt pas problematisch wanneer iemand mensen een ongefundeerde (of nog erger, een op leugens gefundeerde) angst voor de keuze 'alles' aanpraat. Dán maakt het ineens uit of er ook alternatieven beschikbaar zijn.

Zolang er geen (goede) redenen zijn voor mensen om de BMR niet te willen, maakt het namelijk niets uit of er nul, één, twee of honderd alternatieven voor die BMR zijn. Die komen pas in beeld wanneer er wél goede redenen zijn om de (ruimschoots onderbouwde) standaardoptie af te wijzen.

Dan kun je wel zeggen "een slecht gevoel erbij is ook een goede reden", maar dat slechte gevoel komt wel ergens vandaan. In dit geval van iemand die dat gevoel doelbewust met leugens en fraude heeft geprobeerd aan te wakkeren. Dat maakt zijn kwalijke bijdrage weldegelijk relevant voor de discussie die nu speelt.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Juudith, BETUWE, bonnie1998, DenieesB, Janneke2, Mars, roosjenat, SemrushBot, Spirit, Zira1994 en 41 bezoekers