KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:07

Bij mij doet de site het nog steeds niet. Ik zie alleen maar FNRS locaties op de kaart in een gebied vol ruiter routes.
En dat links boven kan je kiezen of je paard welkom is op een locatie }:0 even serieus wie kijkt er nu op een KNHS site als je niets met paarden te maken wilt hebben.


Djilna
Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:23

Nadeel van ruiterenmennen is dat er ook veel paden opstaan die helemaal geen paden zijn. Daar zijn grondeigenaren helemaal niet blij mee.
Maar jammer dat buitenrijden.nl niet eerst wat beter gevuld is voor hij online is gegaan.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Match
Berichten: 427
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:59

Psydoxy schreef:
PinkyPie schreef:
Jammer dat de knooppuntenroutes niet op de site staan... Als dat wel zo was zou je snel een eigen route kunnen samenstellen.


..... jammer dat er KNHS voorstaat O:)

Precies mijn gedachten :D

Some of my best friends, never say a word to me

Eifel Blick Distanz 2019 met Evander

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:26

het zou ontzettend fijn zijn geweest als SBB en de Landschappen gewoon hun officiele ruiter- en menpaden op een site (maakt me niet uit welke, hoewel ruiterenenmennen een but-site is qua gebruikersvriendelijkheid; en taaltechnisch een eye-sore - ruiteren? echt?) zouden pleuren, zodat je tenminste 100% zeker weet dát het officiele ruiterpaden zijn.
Hier en daar staan er ruiterpaden op de officiele SBB fiets- en wandelkaarten, hier en daar zijn er aparte kaartjes, maar van heel veel gebieden zijn gewoon geen kaarten waar ruiterpaden op staan (en al helemaal niet digitaal te vinden). Heel veel ruiterpaden worden bovendien momenteel geschrapt, kortom, het is iedere keer weer een verrassing waar je nú opeens weer niet mag rijden. En deze site gaat daar op dit moment ook geen soulaas in bieden.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:37


∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:57

o0eefje0o schreef:
Hoop dat er meer op komt of dat hij handiger word! Kan nu enkel op de kaart de fnrs manege in de buurt zien en hier zitten veel mooie fijne ruiterpaden


Je kunt ook gewoon de routeplanner van Ruiteren & Mennen gebruiken. Is overigens helemaal gratis. Ontbreken er paden of routes geeft die dan gerust aan ons door. Dan maken wij ze zichtbaar en vindbaar voor iedereen.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:27

Ibbel schreef:
het zou ontzettend fijn zijn geweest als SBB en de Landschappen gewoon hun officiele ruiter- en menpaden op een site (maakt me niet uit welke, hoewel ruiterenenmennen een but-site is qua gebruikersvriendelijkheid; en taaltechnisch een eye-sore - ruiteren? echt?) zouden pleuren, zodat je tenminste 100% zeker weet dát het officiele ruiterpaden zijn.
Hier en daar staan er ruiterpaden op de officiele SBB fiets- en wandelkaarten, hier en daar zijn er aparte kaartjes, maar van heel veel gebieden zijn gewoon geen kaarten waar ruiterpaden op staan (en al helemaal niet digitaal te vinden). Heel veel ruiterpaden worden bovendien momenteel geschrapt, kortom, het is iedere keer weer een verrassing waar je nú opeens weer niet mag rijden. En deze site gaat daar op dit moment ook geen soulaas in bieden.


Hallo Ibbel,
Het Nederlandse woord ruiteren is een werkwoord dat gewoon in het Van Dale woordenboek voorkomt. Zie hieronder:
Betekenis van het (werk-)woord volgens Van Daele’s Groot woordenboek van de Nederlandse taal:
ruiteren: (ruiterde, h. geruiterd) I (onoverg.) (gew.) 1 als een ruiter te paard zitten 2 zich ergens niet op zijn plaats voelen II (overg.) aan ruiters (8) zetten: vlas ruiteren

Over de gebruiksvriendelijkheid hebben wij overigens nooit veel klachten ontvangen. Maar wanneer u suggesties heeft tot verbetering dan staan wij daar uiteraard open voor en indien dit binnen de ( financiele) mogelijkheden ligt, passen we e.e.a. aan.
Onze voor iedereen gratis beschikbare routeplanner wordt dagelijks door vrijwilligers bijgewerkt om zo up-to-date mogelijk te zijn. Klopt er iets niet, of ontbreken er paden geef het dan gewoon even door zodat andere ruiters en menners er ook mee geholpen zijn.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:08

Djilna schreef:
Nadeel van ruiterenmennen is dat er ook veel paden opstaan die helemaal geen paden zijn. Daar zijn grondeigenaren helemaal niet blij mee.
Maar jammer dat buitenrijden.nl niet eerst wat beter gevuld is voor hij online is gegaan.


Hallo Djilna,
Het is niet de bedoeling dat er paden op de routeplanner staan waar paarden niet op mogen. Wij vragen altijd expliciet aan mensen die ons routes aandragen of op alle trajecten ruiters en menners zijn toegestaan. Indien dit niet kan worden bevestigd dan wordt de route niet opgenomen. Ook vragen wij gebruikers om te melden wanneer er iets niet klopt. Is er iets gewijzigd in de toegankelijkheid of ontbreekt er iets, geef dit dan a.u.b. aan ons door. Met behulp van onze gebruikers en vrijwilligers blijft de routeplanner dan voor iedereen up-t-date. Weet u dus paden waar de door u genoemde grondeigenaren niet blij mee zijn geeft die dan a.u.b. aan ons door. Alvast hartelijk dank.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:18

aadburg schreef:
Onali schreef:
Dan nogmaals, wat voegt deze website precies toe als de gegevens gebruikt worden van een andere goedlopende site.

Voor de gebruikers voegt het niets toe, voor de KNHS des te meer. Let maar op: over een paar jaar mag je geen ruiterpad meer op als je geen lid ben van deze club. Het ledenaantal blijft teruglopen dus dan ga je andere manieren zoeken om mensen te dwingen om lid te worden. Alles voor de €€€€€

Exact, dat is ook mijn verwachting. 'Moet' ik straks lid worden van een club waar ik helemaal niet achter sta...

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:15

Je kunt niet eens een route voor jezelf uitzetten en er een GPX van maken, wát heb je er dan aan???????

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:38

@Yvette01: het mobiele gebruiksgemak van jullie website is nogal... ehm... Nou ja, het valt nogal tegen. Ik heb dus een laptop/pc nodig om iets te plannen en die heb ik simpelweg niet bij me buiten werktijd. Zou daar wat aan gedaan kunnen worden?

Voor wat betreft de nieuwe KNHS-site: ik snap 'm niet (zo goed). Wel wat gebladerd maar nergens blijven hangen/iets gevonden.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Shalimar
Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:35

Ja die gebruikersvriendelijkheid van ruiteren en mennen is niet optimaal. Paar puntjes:

Het scherm is véél te klein voor je mobiel, vooral dat nog kleinere scherm waar je je route in wil plannen. Je zou gewoon dat routescherm net zo groot moeten zien als het scherm van je telefoon. En dat de lettergrootte dan ook leesbaar is, geen gepriegel met verkeerd aantikken, inclusief de routes zelf.

Je kunt maar beperkt kiezen bij plaatsnamen, zou fijn zijn als je gewoon zelf gewoon gelijk een plaats in kon vullen.

Niet alle ruiterroutes en trailer parkeerplekken kloppen, grootste gedeelte wel overigens.

Verder ben ik wel heel blij met deze site want imo is het de enige site waarop je fatsoenlijk je ritten kunt uitstippelen, en die heel compleet is. Dus ga vooral verder met doorontwikkelen!

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:06

Shalimar schreef:
Ja die gebruikersvriendelijkheid van ruiteren en mennen is niet optimaal. Paar puntjes:

Het scherm is véél te klein voor je mobiel, vooral dat nog kleinere scherm waar je je route in wil plannen. Je zou gewoon dat routescherm net zo groot moeten zien als het scherm van je telefoon. En dat de lettergrootte dan ook leesbaar is, geen gepriegel met verkeerd aantikken, inclusief de routes zelf.



Ja dit herken ik en heb ik toen gevraagd aan ruiterenenmennen. Bleek dat ik zelf suf was... linksboven in de kaart zie je een + en een - daaronder een kruis. Als je daarop drukt word de kaart zo groot als je scherm.

Op een computer is dit helemaal fantastisch.
Zodra je de route heb aangeklikt keer je weer terug naar het begin scherm met esc.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:14

Als we het toch over ruiterenenmennen hebben (ik moet in de 50 jaar dat ik paardrij écht de eerste mens nog tegenkomen die zegt: ik ga vandaag eens lekker in het bos ruiteren; ik blijf het een onzinwoord vinden; de URL rijdenenmennen is gewoon vrij, dus ik ben écht verbaasd over de naamkeuze):
wat ik heel fijn zou vinden, is als je bij het uitprinten van een route (ja, ik vind kaartlezen een stuk handiger dan een GPX-bestand) alleen je aangegeven route op de kaart hebt, met de niet-gemarkeerde paden als korte 'eindjes' oftewel afslagen die je links of rechts moet laten liggen.
Als je nu iets uitprint heb je een wirwar van paden op je printje, waar je route in wegvalt.

En over de GPX-exportfunctie: mij is het uberhaupt nog nooit gelukt een werkend GPX-bestand in te lezen in endomondo of andere navigatie-appjes of GPS-apparaten, en ik heb zelfs nog nooit een werkend GPX-bestand via email kunnen bemachtigen om het dan via endomondo desktop in te lezen maar ook dat is me nooit gelukt. Hoe dat wel moet werken, geen idee, maar dat is wat mij betreft ook volslagen gebruikersonvriendelijk.

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:19

Daar heb ik dan weer geen problemen mee, Ibbel. Ik pak de route op met Endomondo of met AlpineQuest. Mocht het niet direct werken in Endomondo, dan gooi ik er een conversie van gpx naar gpx overheeen met gpsies.com. Dan werkt het wel.

Ik mis de mogelijkheid om buiten de afgebeelde paden om routes aan elkaar te linken. In het gebied waar ik het vaakst rij, zijn er 3-4 stukken met ruiterpaden. Ik wéét hoe ik bijvoorbeeld van gebied 1 naar gebied 2 moet komen, maar dit is niet via ruiterpaden. Ik kan dan de route niet via openbare wegen laten lopen, terwijl dat wel heel handig kan zijn.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:21

Hilli schreef:
Mocht het niet direct werken in Endomondo, dan gooi ik er een conversie van gpx naar gpx overheeen met gpsies.com. Dan werkt het wel.


Het is natuurlijk bizar dat je zelf een conversie moet doen om een route naar een veel gebruikte app als endomondo te krijgen. Dat zijn gewoon kinderziektes die er wel eens een keer uitgehaald mogen worden.

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:25

Maar ligt het dan aan r&m, of aan Endomondo? Het zal te maken hebben met het stukje metadata wat meegegeven wordt in een bestand, of de manier waarop een bestandsnaam wordt opgebouwd.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:26

Ibbel schreef:
Hilli schreef:
Mocht het niet direct werken in Endomondo, dan gooi ik er een conversie van gpx naar gpx overheeen met gpsies.com. Dan werkt het wel.


Het is natuurlijk bizar dat je zelf een conversie moet doen om een route naar een veel gebruikte app als endomondo te krijgen. Dat zijn gewoon kinderziektes die er wel eens een keer uitgehaald mogen worden.


Nou dat moet heel vaak met allerlei gpx bestanden. Anders krijg ik de route ook niet in Garmin connect. Ik gebruik ook gpsies.com Trouwens, ik krijg het soms wel en soms niet in garmin connect, voor mijn gevoel ligt dit aan de garmin site. Het is soms wel frustrerend als je een route wil rijden.
Maar hé er is altijd nog afstandmeten.nl met die gpx bestanden heb ik nooit problemen.

Hilli, misschien kan je de gpx van ruiter en mennen inladen in afstandmeten.nl en dan daarmee de routes aan elkaar knopen? Ik doe het anders in basecamp, maar dat heeft niet iedereen.

Edit: ik kan de site ook nooit vinden omdat ik ruiter en mennen intik |( ben geen ezel want het probleem blijft haha maar wat maakt het uit hoe de site heet. Je maakt er een favoriet van en hoeft het nooit meer in te tikken

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: KNHS lanceert nieuwe website: Buitenrijden.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:29

Ik heb het uiteindelijk via tekstbestanden gedaan, leuk middagje spelen met files en vervolgens checken in GPSies of het klopt, maar het zou makkelijker moeten kunnen.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:38

Shalimar schreef:
Ja die gebruikersvriendelijkheid van ruiteren en mennen is niet optimaal. Paar puntjes:

Het scherm is véél te klein voor je mobiel, vooral dat nog kleinere scherm waar je je route in wil plannen. Je zou gewoon dat routescherm net zo groot moeten zien als het scherm van je telefoon. En dat de lettergrootte dan ook leesbaar is, geen gepriegel met verkeerd aantikken, inclusief de routes zelf.

Je kunt maar beperkt kiezen bij plaatsnamen, zou fijn zijn als je gewoon zelf gewoon gelijk een plaats in kon vullen.

Niet alle ruiterroutes en trailer parkeerplekken kloppen, grootste gedeelte wel overigens.

Verder ben ik wel heel blij met deze site want imo is het de enige site waarop je fatsoenlijk je ritten kunt uitstippelen, en die heel compleet is. Dus ga vooral verder met doorontwikkelen!


Hallo Shalimar,
Op onze website staat in rubriek 2-Uitleg routeplanner en navigeren met GPS- alles uitgelegd. Ook over het gebruik van een klein en groot scherm of het wisselen tussen kaart en satellietbeeld. Hier kun je e.e.a. nog eens doorlezen:
https://www.ruiterenenmennen.nl/C123-Aa ... anner.html

Wat de plaatsnamen betreft is het technisch niet mogelijk om alle plaatsen in Nederland te benoemen in het systeem. We streven ernaar om zoveel mogelijk te kiezen voor plaatsnamen die in de buurt van gebieden liggen waar zich veel routes bevinden of die grote bekendheid genieten bij veel ruiters en menners zoals Epe, Zorgvliet Bocholt, Bree etc. In sommige gevallen kiezen we voor gebiedsnamen zoals bv. de Maashorst omdat die meer bekendheid geniet dan de plaatsen aldaar.

Wij vragen steeds nadrukkelijk om, wanneer er iets niet klopt op de routeplanner dit aan ons door te geven. Dat geldt ook voor parkeerplaatsen of andere info.

Leuk en fijn om te lezen dat u verder toch heel tevreden bent :)
Maak er maar veel gebruik van :D

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:46

Er zijn zoveel betere alternatieven qua ruiterroutes. Ik verbaas me dat die altijd ingetekend worden op kantoor. Degene die die paaltjes in de grond slaan moeten toch ook zien dat sommige situaties zwaar kansloos en gevaarlijk zijn.

Als de KNHS echt iets aan 'Opent je wereld naar de mooiste buitenrijbelevingen', waarom gaan ze dan niet eens met de kenners (ruiters/menners) rond de tafel om paarden in het bos te houden en niet op de weg. Overige verkeer blij, ruiters ook heel blij.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:48

@Yvette01, Vanaf parkeerplaats Leenderbos, de eerste ruiterroute start een stukje verder, is een pad te vroeg ingetekend. :Y)

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:17

Hilli schreef:
Daar heb ik dan weer geen problemen mee, Ibbel. Ik pak de route op met Endomondo of met AlpineQuest. Mocht het niet direct werken in Endomondo, dan gooi ik er een conversie van gpx naar gpx overheeen met gpsies.com. Dan werkt het wel.

Ik mis de mogelijkheid om buiten de afgebeelde paden om routes aan elkaar te linken. In het gebied waar ik het vaakst rij, zijn er 3-4 stukken met ruiterpaden. Ik wéét hoe ik bijvoorbeeld van gebied 1 naar gebied 2 moet komen, maar dit is niet via ruiterpaden. Ik kan dan de route niet via openbare wegen laten lopen, terwijl dat wel heel handig kan zijn.


Met Topo-gps kun je zelf routes inteken. Dus ook tussen 2 gebieden waar geen ruiterpaden zijn.
Wij bieden die optie op de routeplanner bewust niet aan, omdat dit de mogelijkheid tot 'wild ruiteren' in natuurgebieden de hand werkt en dat is iets waar gebiedseigenaren niet blij van worden.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:19

Ibbel schreef:
Hilli schreef:
Mocht het niet direct werken in Endomondo, dan gooi ik er een conversie van gpx naar gpx overheeen met gpsies.com. Dan werkt het wel.


Het is natuurlijk bizar dat je zelf een conversie moet doen om een route naar een veel gebruikte app als endomondo te krijgen. Dat zijn gewoon kinderziektes die er wel eens een keer uitgehaald mogen worden.


Dat mag Endomondo gerust oplossen.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================


Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:25

Yvette01 schreef:
Ibbel schreef:


Het is natuurlijk bizar dat je zelf een conversie moet doen om een route naar een veel gebruikte app als endomondo te krijgen. Dat zijn gewoon kinderziektes die er wel eens een keer uitgehaald mogen worden.




"Het is wel heel bizar"?
De routeplanner van R&M is een initiatief van enkele particulieren die de routeplanner met eigen geld hebben laten ontwikkelen.
Enkel met als doel om iedere ruiter en menner de beschikking te bieden over een totaal overzicht aan routes en er gratis gebruik te kunnen maken. (Vijf jaar geleden bestond er namelijk nog helemaal niets op digitaal vlak terwijl er grote behoefte aan was.)
De kosten voor ontwikkeling van de routeplanner en het online houden zijn (zachtjes uitgedrukt) niet gering. De uren die allen erin steken zonder enig financieel gewin zijn onbetaalbaar.

De huidige eigenaar van Endomondo daarentegen is een miljardenbedrijf dat 85 miljoen betaald heeft voor Endomondo.

Stichting ruiteren & mennen in Nederland http://www.ruiterenenmennen.nl/ De site voor het recreatief ruiteren en mennen


=====================================================================