Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 23:01

Ik ben op zoek naar een fijne last minute vakantie in oktober (midden oktober).

Wensenlijstje:
- Zonnig weer, 20+ met weinig regen
- Veel (groene) natuur, veel gebieden om te wandelen. Het liefst een beetje ruig: bergen en kloven.
- Nog niet helemaal uitgestorven in oktober, maar ook niet mega toeristisch
- Binnen Europa

Wie weet aanraders?
Vorig jaar oktober was ik in La Palma <3 wat enorm goed bevallen is. Dit jaar toch graag weer iets anders. Van de Griekse eilanden heb ik Kos, Kefalonia en Samos al bezocht.
Lanzarote ben ik ook al eens geweest.

Tenerife en Kreta vind ik beiden ook wel aantrekkelijk, al vraag ik me bij Kreta af of de regenkans niet te groot is? En is Tenerife nog niet volgebouwd met hotels / toeristische aangelegenheden?

La Gomera lijkt me ook geweldig, alleen geen goedkope last minutes meer te vinden in oktober.

Dus wie weet wat ik zoek?


Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:30


Rosa_
Berichten: 3322
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:32

Portugal! Vliegen naar Faro (Transavia, ook vanaf Eindhoven en Groningen) en bijv. wandelen bij Monchique of stukjes van de PR route.

Winchester v. Wendi Kurt Hoeve

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:43

Tenerife (niet het toeristische zuiden), La Palma of de Azoren.

Don't take anything for granted


daffieduck83
Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:14

Ga je begin of eind oktober. Slovenië voldoet aan al je eisen, behalve de temperatuur. De gemiddelde dagtemperatuur is volgens de weersites ongeveer 16 graden in oktober. Maar zeker begin oktober kunnen er hogere temperaturen worden gehaald.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

gaucho
Berichten: 9493
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:59

Begin oktober heb ik zulk weer wel in de Dolomieten gehad, en dat is echt prachtig om te wandelen. Ik ga nu zelf de eerste week van oktober naar Toscane. Zeker is de 20 graden voor beide echter niet.

Zekerder qua temperatuur wellicht Macedonië of zuidelijk Kroatië?

Life begins at the end of your comfortzone.

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:06

Vorige week terug gekomen uit Cyprus, zeker een aanrader en voldoet aan je eisen! :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:24

Tenerife of Cran Canaria? Zelf ga ik in november voor het eerst naar Tenerife.
La Palma spreekt mij qua natuur nog meer aan eigenlijk, maar dat durfde ik niet goed aan vanwege misschien meer regen in die tijd van 't jaar. Zat je daar vroeg of laat in oktober en hoe was het weer toen?
Zelf wil ik sowieso liever pas in november het najaar ontvluchten want oktobers in Nederland zijn meestal nog mooi.

Anoniem

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:48

Corsica misschien? geen 100% garantie op super lekker weer maar familie van mij is er elk jaar in de herfstvakantie en die hebben vaak nog prima weer om even een duik te nemen ook.

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:05

Kroatië! Veel ruige gebieden en heerlijk weer. De eilanden zijn (ook) erg aan te bevelen!

irryproppy
Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:20

Lesbos!
Heeft van alles wel zelfs een lavabos.

Veni,Vidi,Vici
Carpe Diem

Spoiler:
Winterbuitenrit!

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:23

Madeira?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:25

Roemenië! Vaak heerlijk nazomer weer en prachtige natuur.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:44

Sardinie misschien?

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:49

Madeira!!! Voldoet aan al je eisen.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 22:23

Bedankt voor jullie meedenken!

Gabyfedde en supervixen: Madeira lijkt me idd ook wel wat!

Irryproppy: Lesbos nog niet in verdiept. Enkele jaren geleden wel, maar toen dacht ik gelezen te hebben dat oktober nogal uitgestorven is en het weer minder is?

Amsterdam10: Kroatië lijkt me ook te gek. Alleen wel veel regenkans in oktober las ik...

Emmaa_: jaaaa Corsica lijkt me prachtig! Zie ik alleen weinig last minute aanbiedingen van voorbij komen. Is geloof ik vrij prijzig?

Sjong: Sardinië wil ik ook al een tijd heel graag naar toe, maar half oktober is het geloof ik wel een gok met het weer?

Maaike_Indy: Roemenië heeft een te groot regen risico in oktober...

Elnienjo: Tenerife lijkt me idd ook wel wat. Ik ben 2x eind oktober op La Palma geweest en het was in een woord fantastisch! Je hebt een zonnige kant van het eiland en een minder zonnige kant. Wij hadden aan de zonnige kant altijd temperaturen tussen de 24 en 27 graden eind oktober. Gingen we naar de bergen of de andere kant van het eiland namen we extra kleding mee.

Skessa_ en Winged: Cyprus heb ik ook even naar gekeken. Lijkt qua temperatuur prima! Is de natuur ook echt afwisselend? En is het niet lastig met zowel een Grieks als een Turks deel?

Gaucho: Macedonië is misschien ook nog wel een optie ja!

Daffieduck83: 16 graden is wel te koud. We gaan midden oktober, dus de gok is dan te groot...

Lukasje: hoe is het weer aan de noordkant van Tenerife in oktober? Heb je daar toevallig ervaring mee? La Palma is idd geweldig. Azoren ook, maar een te grote regenkans in oktober.

Rosa_ : Portugal kom ik al wel eens ivm mijn zus die er woont :) ook al is Portugal heel groot, toch wil ik dit keer iets anders.

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 05:43

Risico op regen heb je altijd maar mijn ervaring in 11 jaar Roemenië is toch echt anders

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:15

Wij zijn in Paphos geweest! We hebben een safari gedaan door het Akamas gebied. Daar is het schitterend qua natuur. Je hebt ook nog het Trodos gebergte, zijn wij niet geweest. Maar schijnt super te zijn voor wandelaars en natuur liefhebbers. Maar ook Paphos zelf is super leuk om door heen te wandelen. Heel veel opgravingen enzo, was echt super gaaf.

Zolang je uit het grensgebied blijft van de groene lijn heb je nergens last van!

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:17

Ik ben in Noord-Cyprus geweest. Voor het noorden heb je een visum nodig, voor het zuiden niet. Opzich gebeurt er niks geks in het noorden, je ziet wel dat sommige delen zijn afgesloten.

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:24

Wij gaan dit jaar met de auto naar Montenegro, dus daar heb ik nog geen tips over. Voldoet denk ik wel aan je wensenlijsje :D

Afgelopen jaar zijn we o.a. op de Azoren geweest (Saõ Miguel), echt enorm vet! De ene kant van het eiland is net een jungle en de andere kant doet meer vulkanisch ruig aan. Je kan er fantastisch wandelen en goed surfen :)

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Ann_moi
Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:33

Ik ben zelf twee jaar geleden half oktober naar Ibiza geweest. De natuur was echt prachtig, mooie stranden die veeeel minder toeristisch en druk zijn in oktober en in Ibiza stad was nog steeds leven, al waren er wel al wat meer dingen gesloten. Ik vond het echt heel verrassend, ook leuke locals in het na seizoen die wel gezellig kletsen en leuke aanraders hadden.

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

Evelyne79
Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:40

Madeira, echt een aanrader

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Jildau
Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:57

Ik ben net terug van Tenerife en ben vorig jaar naar La Palma geweest. Na La Palma had ik me erop voorbereid dat Tenerife tegen ging vallen maar niets was minder waar. Het is prachtig! <3

Je hebt zeker hele toeristische gebieden maar het eiland is zoveel meer dan dat. Ga vooral niet in het zuiden (Costa Adeje, Playa de Las Américas) zitten want dat is echt toeristisch en kaal en droog. Maar wanneer je de vulkaan (Nationaal park El Teide) op gaat kom je echt de meest bijzondere en prachtige natuur tegen.

Paar foto's:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Anoniem

Re: Mooi weer, natuur en binnen Europa in oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:55

Corsica is idd niet bepaald goedkoop... Ik geloof dat er vanuit Brussel iets vaker op gevlogen wordt, Amsterdam - Ajaccio is alleen in het hoogseizoen..

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:58

Wij gaan naar Kroatië over 3 weken, volgens de voorspelling is en blijft het lekker weer voorlopig. Ik zou Kroatië zeker niet afschrijven hoor! Zeker gezien je andere wensen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ineke2, Kimberley_, lgw, marga1, marjan19, MarjanB, mvdende, pluklief, Syzygy, Temeraire en 74 bezoekers