Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:15

pmarena schreef:
Een paar maanden geleden het losse mazelen vaccin, weet je het 100% zeker dat dat niet toch het combi vaccin was? Want als men echt (en z.s.m.) iets wil bereiken om de vaccinatiegraad tegen de mazelen te verhogen, dan is een toegankelijk los mazelenvaccin de kortste klap met de meeste winnaars en de minste verliezers :)


Nee ik heb mijn bericht aangepast. Het was toch de combi.

Maar goed...dat maakt niet uit. Als je toch al je principes aan de kant schuift kan dat dan ook meteen voor de rode hond en de bof.

Het is namelijk een kwestie van wachten op besmettingen met rode hond of de bof.


En voor mij maakt het zeker niet uit. Ik vind het geen probleem dat ik direct een boost voor rode hond en de bof gekregen heb.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:19

pmarena schreef:
Grappig trouwens dat je het flesje bewaard hebt, hoe dat zo? :)


Geen idee eigenlijk. :')

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:29

Natasja: je wilde een aandenken zeker, was het een mooi flesje :D

Ik vind dat principes aan de kant schuiven zo oncharmant verwoord. Volgens mij schuiven die mensen om wie het gaat hun principes helemaal niet aan de kant, maar wordt de afweging gewoon anders.

Want over wat voor principes heb je het dan eigenlijk?
Het principe "het vaccin is gevaarlijk en ik ga dat nooooooit geven"?

Want ik denk dat er nogal wat mensen zijn die het RVP van hun land niet exact volgen en waarvan hun kind niet de BMR / MMR niet heeft gehad omdat men op dat moment gewoon de mogelijke voordelen niet tegen de mogelijke nadelen op vond wegen.

Maar dat die mensen daarmee alleen maar besloten hebben het "nu" niet te geven en niet dat ze het nooit gaan geven. Voor veel mensen is de insteek immers gewoon om het uit te stellen tot hun kind ouder / sterker is. Of om hun kind de kans te geven de mazelen gewoon echt door te maken (wat je daar ook van vindt)of wat voor reden dan ook.

En dat er nog behoorlijk wat mensen zo in staan dat ze voor de puberteit alsnog bepaalde vaccins zouden willen geven als kind bepaalde ziektes niet heeft doorgemaakt. Dus dat uitstellen sowieso al de bedoeling was.

Maar die BMR staat gewoon niet zo best bekend, heel veel ervaringsverhalen van slechte reacties er op.
Bij het losse mazelenvaccin was dat lang niet zo erg. Vandaar dat veel mensen liever die wilden blijven geven maarja toen werd die dus van de markt gehaald en nu zien we de gevolgen.

"anti-vaxxers" de schuld geven van mazelen uitbraken vind ik net zoiets als zeggen dat de mensen die huizen te duur hebben gekocht, de woningbubbel / crisis hebben veroorzaakt. Het is op zich waar, maar er ligt nog een enorme laag onder. Zij zijn niet de oorzaak, maar zelf ook een gevolg van een onderliggend probleem.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:44

Als ik Facebook moet geloven gaan de meeste mensen die niet willen vaccineren 'nooit of te nimmer ook niet met uitbraken opeens wel vaccineren', tenminste, dat is het ongenuanceerde beeld dat zij van zichzelf schetsen.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat een gevalletje veel geblaat weinig wol is, want het blijkt maar weer uit de situatie in NZ, dat veel mensen toch wel willen vaccineren wanneer er gevaar van een ziekte dreigt. En ik denk dat dat goed is.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:11

Ik denk dat de mensen met de meest extreme meningen, het hardste schreeuwen. Al helemaal op social media en forums.

Mensen die er met hun mening tussenin zitten die geven het op een gegeven moment gewoon op met beide partijen want allebei willen ze graag vasthouden aan hun beeld van zowel de materie als de mensen van de andere groep. En allebei zien ze de extremisten van die andere groep als "zo is die hele groep" terwijl dat absoluut niet zo is.

Voorheen probeerde ik nog wel eens om wat grijs aan te brengen zowel op de VaccinVrij Facebook als hier op Bokt, maar dat is gewoon vechten tegen de bierkaai want hier word je in het "anti-vaxxer" hokje geduwd als je begrip hebt voor van het RVP afwijken, en daar wordt je als vaxxer gezien als je begrip toont voor de mensen die de vaccinaties zetten.

De enige reden dat ik in dit topic reageer is omdat ik de vraag interessant vind, de TS het netjes houdt (vandaar ook mijn verbazing over de beschuldiging dat ik haar iets zou verwijten) en de behoefte aan een discussie over vaccinaties goed / slecht of gezever over de vorm ipv de inhoud heb ik dan ook totaal niet.


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:14

pmarena schreef:
Ah, toch gewoon een combi-vaccin dus met 15 maanden zo te zien? En geen losse mazelen. Het leek me ook al sterk maar toch jammer :)

daffie1986 schreef:
Zo, hier het overzicht.
[ [url=m/hEfuYi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KYKCX6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7opmpV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k8bJmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.health.govt.nz/our-work/pre ... n-schedule

Zoals te zien is, gebruiken wij ook hele andere producten dan Nederland. Daarom snap ik niet helemaal dat anti-vaccinatie groepen cijfers van vaccinatie's zoals voor HPV gebruiken om in Nederland te roepen wat je kind er allemaal wel niet van kan krijgen. In Nederland wordt een heel ander middel gebruikt dan in Australië, UK en Nieuw-Zeeland.


Nú heeft ze enkel mazelenvaccin gekregen, normaal zou ze ze gecombineerde vaccin met 4 jaar krijgen. Of dat nu alleen los verkrijgbaar is ivm de uitbraak of dat dit op aanvraag altijd mogelijk is dat zou ik echt niet weten. Alle baby's en kinderen die nu geënt worden voor de eerste keer krijgen dus ook enkel het mazelenvaccin, niet de gecombineerde. M.u.v. 4-jarige die kunnen gewoon hun MMR laten zetten.


Iemand vroeg ook nog waarom niet nu meteen voor de bof en rode hond enten? Omdat de bof en rode hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 12-09-19 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:16

Weet je het ècht heel zeker daffie dat ze een los mazelenvaccin heeft gekregen...? Y;(

Dat je zegt dat Bof en Rode Hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden:
De MMR staat in jullie schema dat je zelf post, toch ook gewoon op 15 maanden?
Of lees ik dat verkeerd? Het lijkt net een beetje weg te vallen op die plek in het schema namelijk :)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:19

pmarena schreef:
Weet je het ècht heel zeker daffie dat ze een los mazelenvaccin heeft gekregen...? Y;(

Dat je zegt dat Bof en Rode Hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden:
De MMR staat in jullie schema dat je zelf post, toch ook gewoon op 15 maanden?
Of lees ik dat verkeerd? Het lijkt net een beetje weg te vallen op die plek in het schema namelijk :)


Ja dat weet ik heel zeker, los vaccin is namelijk goedkoper. Plus ik moet volgend jaar (als ze 4 is) terug komen voor de enting tegen de bof en rode hond.

Je leest het goed, maar dat komt omdat het een herhaling is en dus niet voor een bepaalde tijd herhaald mag worden.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:22


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:25

NatasjavE schreef:
daffie1986 schreef:
Omdat de bof en rode hond niet voor 4 jaar gegeven mogen worden.


Registratie is voor kinderen vanaf 12 maanden en op indicatie vanaf 9 maanden.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf


De herhaling

Edit: plus dat is VAXPRO en hier wordt gewerkt met PRIORIX

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:29

Maar de Priorix staat in je lijstje toch ook genoemd dat die standaard rond 15 maanden gegeven wordt :)

edit: Overigens als ik online zoek op "measles New Zealand" dan kom ik op website waarop getoond wordt hoe ze actie ondernemen in Auckland en zie ik daar zelfs ergens staan dat in overleg met de eigen dokter de MMR vervroegd gegeven kan worden met zelfs al 6 maanden eventueel.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-19 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:31

pmarena schreef:
Maar de Priorix staat in je lijstje toch ook genoemd dat die standaard rond 15 maanden gegeven wordt :)


Nogmaals, DE HERHALING!!

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:42

Daffie vraagt om beweegredenen van "anti-vaxxers" om toch te gaan enten bij een uitbraak. Anti vaxxers zijn - volgens mij - mensen die om principiele redenen of vanwege dat ze de bangmakerij op internet geloven NIET enten. Totaal NIET.
Pmarena schaart mensen die om allerlei redenen wel enten maar het RVP niet volgen om voor hen moverende redenen ook onder anti-vaxxers. Dat maakt de discussie wel wat ingewikkeld.

Deze laatste categorie "var-vaxxers" zijn imo een stuk minder gevaarlijk voor de volksgezondheid dan mensen die absoluut nooit willen enten.

Kunnen we die twee groepen een beetje uit elkaar trekken? Want er zit imo een heel groot verschil in hun beweegredenen.

secricible
Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:55

eens met Ibbel. Wat mij betreft is dat een groep waar we op een heel andere manier mee om moeten gaan dan met de groep echte anti-vaxxers. Ik heb geen moeite met kritisch zijn, als een aangepast schema mensen een beter gevoel geeft vind ik dat ook prima. Heb in het andere topic ook wel eens gepleit voor de terugkeer van losse vaccins als mensen daar blij van worden.

Ik heb wel moeite met mensen die beslissen niet te vaccineren en dan, als er een uitbraak is die daardoor veroorzaakt is, ineens wél de vaccinatie willen halen. Ik snap je voorbeeld over de huizenmarkt daarin pmarena, en ben het daar ook wel deels mee eens (in de zin dat er onder het oppervlakte vanalles broeit waar we wat aan moeten doen met elkaar, absoluut waar). Ik kan verder niet zoveel met de metafoor merk ik, omdat het voor mij andere gevoelens raakt.

Het feit waar TS over valt is namelijk dat die groep die het veroorzaakt heeft (laat het de dure huizenverkopers zijn die bewust hun huis verkocht hebben omdat de markt goed is), nu wel voorrang moeten krijgen op de vaccins met een nadeel voor het kind van TS als gevolg (die dure huizenverkopers mogen nu als eerste een goedkoper huis uitkiezen en de anderen moeten wachten. Nogmaals, moeilijke metafoor voor me merk ik...)
In een vaccinatie mag m.i. nooit je afweging zijn "hoe groot is het risico op dit moment". Vaccinatie is in de eerste plaats geen geneesmiddel maar een preventief middel dat alleen werkt als iedereen het doet. Daar niet in mee willen doen, maar als het risico voor jou individueel te groot wordt ineens wel mee willen profiteren, daar vind ik wat van.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:02

De discussie met anti-vaxxers (wat een woord btw) heeft grote overeenkomsten met discussiëren met mensen die niet geloven in evolutie, of denken dat de aarde plat is is.
Een vrij hopeloze zaak, gezien algemeen aanvaarde wetenschappelijk goed onderzochte informatie niet als valide wordt gezien door dergelijke groepen.

benangelique
Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:30

Moderatoropmerking:
Vaccineren of juist niet roept bij veel mensen een hoop op. In diverse posts wordt er door verschillende gebruikers 'op de man gespeeld'. Hier bedoelen wij mee dat je mensen persoonlijk raakt met hetgeen je schrijft. Dit is niet wat wij op Bokt willen zien. Berichten die opruiend of beledigend van aard zijn, worden dan ook niet toegestaan. Volgende berichten in deze aard zullen dan ook verwijderd worden en de gebruikers persoonlijk aangesproken.

...

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:55

Ibbel schreef:
Daffie vraagt om beweegredenen van "anti-vaxxers" om toch te gaan enten bij een uitbraak. Anti vaxxers zijn - volgens mij - mensen die om principiele redenen of vanwege dat ze de bangmakerij op internet geloven NIET enten. Totaal NIET.
Pmarena schaart mensen die om allerlei redenen wel enten maar het RVP niet volgen om voor hen moverende redenen ook onder anti-vaxxers. Dat maakt de discussie wel wat ingewikkeld.

Deze laatste categorie "var-vaxxers" zijn imo een stuk minder gevaarlijk voor de volksgezondheid dan mensen die absoluut nooit willen enten.

Kunnen we die twee groepen een beetje uit elkaar trekken? Want er zit imo een heel groot verschil in hun beweegredenen.


Het zou geweldig zijn als niet iedereen die het RVP niet exact volgt (of wel begrip heeft voor de terughoudendheid om alles maar te vaccineren) meteen als "anti-vaxxer" of anti-vaccinatie-gekkie wordt weggezet. Helaas laat de praktijk zien dat dat eerder regel dan uitzondering is...

Het is ook lastig om te bepalen wat er onder valt want mensen die door "vaxxers" weggezet worden als "anti-vaxxers" zien zichzelf meestal helemaal niet zo.

Is een anti-vaxxer iemand die echt liefst alle vaccinaties voor iedereen af wil schaffen?

Iemand die heus wel begrijpt waarom anderen het graag willen, en het dikke prima vindt wanneer een ander bij wijze van spreken alles prikt wat los en vast zit, maar zijn eigen kinderen er ver vandaan wil houden (om uiteenlopende redenen)? En die al dan niet bij veranderde omstandigheden de keuze opnieuw wil maken?

Iemand wiens kind wel alle prikken heeft gehad volgens het vaccinatieschema dat op dat moment gehanteerd werd, maar daar hele erge spijt van heeft en een arm en been op zou geven om de tijd terug te draaien en die vaccinaties ongedaan te maken?

Er zijn zo ontzettend veel mensen op ontzettend veel verschillende manieren kritisch over het RVP.
En hun kinderen zijn dan ook weer op allerlei verschillende manieren wel / niet / anders geprikt.


Secricible: fijn dat je de bedoeling van de vergelijking met de huizenbubbel / crisis wilt snappen, ik was er bang voor dat daar weer flauw over gedaan zou worden +:)+ Het was niet mijn intentie om die vergelijking door te trekken overigens hoor, maar puur dat stukje dat het wat erg makkelijk is om de schuld te geven aan de mensen wiens handelen ook maar gewoon een gevolg is van een probleem dat dieper zit.

Ik denk echt dat als "hogerhand" niet in al hun wijsheid het losse Mazelenvaccin had afgeschaft toen mensen zich tegen de BMR gingen keren (het team van Wakefield riep mensen destijds ook op om over te gaan op de goed bekend staande al jarenlang gebruikte losse M en zeker niet helemaal te stoppen met vaccineren, daar zijn als het goed is nog wel krantenartikelen over te vinden) dat we dan nu niet met die uitbraken zouden zitten.

Ze hebben gewoon een gok genomen en die is verkeerd uitgepakt, en nu krijgen de mensen die die BMR niet door hun strot geduwd willen krijgen, maar vaak best de losse M hadden willen halen, de zwarte piet toegespeeld.

Je mag naar mijn mening trouwens ook niet het individu verantwoordelijk houden voor de uitbraken die plaatsvinden, doordat een groep niet vaccineert. Dat individu an sich heeft immers niet het probleem veroorzaakt en hij / zij kon ook niet voorspellen dat er veel mensen zouden volgen.
Maargoed daarover verschillen de meningen uiteraard ook.

secricible
Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:22

Citaat:
Je mag naar mijn mening trouwens ook niet het individu verantwoordelijk houden voor de uitbraken die plaatsvinden, doordat een groep niet vaccineert. Dat individu an sich heeft immers niet het probleem veroorzaakt en hij / zij kon ook niet voorspellen dat er veel mensen zouden volgen.
Maargoed daarover verschillen de meningen uiteraard ook.


Ja dahag pmarena. Ik probeer echt begrip te hebben en me te verplaatsen maar dit schiet me toch wel verkeerd.
Dus als er straks een nieuwe dodelijke ziekte oprukt en er wordt landelijk gevraagd om donaties voor een medicijn. Jij kiest er voor om niet te doneren want <insert reden waarom je het theoretisch gezien wel kan maar niet wil>.
En als dan blijkt dat er zo weinig is opgehaald dat dat nieuwe medicijn er niet kan komen, ben je daar niet verantwoordelijk voor te houden “want ja wist ik veel dat andere mensen ook niet zouden doneren.” Dat is echt gelul, sorry. Ik word echt boos van je verantwoordelijkheid zo niet nemen en zelfs afschuiven op “hogerhand”.

Overigens betwijfel ik of zoveel mensen een los mazelenvaccin hadden gehaald als ik zie hoe luchtig er gedaan wordt over de mazelen. Maar goed, dat is koffiedik kijken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:31

Ik vind dat ook een beetje een rare redenatie... Als het individu loopt te reclameren dat vaccineren onzin is, gevaarlijk is, of niet nodig, en daarmee anderen overhaalt/inspireert ook niet te vaccineren, dan zijn die individuen mijns inziens zeker weten wel medeverantwoordelijk mocht er een uitbraak van een tot nu toe in Nederland uitgeroeide ziekte komen.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:36

Een donatie is nogal niet van een andere orde zeg, dan medicatie inspuiten waarvan je maar af moet wachten wat dat allemaal in gang zet in je kind... dáár zit wat mij betreft nou juist het hele probleem van min of meer verwachten dat iedereen maar zo'n prik zet: het gaat niet om een iets onbenulligs als geld maar om het grootste goed dat je hebt: je gezondheid.

Als je al een keer eerder een kind een klap hebt zien krijgen in je directe omgeving en dan het volgende kind dat de oproep krijgt niet hetzelfde vaccin wilt geven, dan ga je dat toch niet alsnog doen met het idee van ojee wat nu als tienduizenden anderen die prik ook niet geven en er dan een uitbraak komt.

Je hebt te maken met de situatie op dàt moment en dat is dat de dreiging van die mazelen niet voor je opweegt tegen de dreiging van de combinatieprik. Dingen die je als bedreiging ervaart doe je alleen maar als het ècht niet anders kan.

Is de noodzaak er nog niet dan hoop je bijvoorbeeld dat zich in de tussentijd een andere oplossing aandient. Zoals dat alsnog dat losse mazelenvaccin terug op de markt komt, of dat je kind de mazelen al doormaakt voordat het als groot nieuw in de kranten uitgemeten wordt...of dat genoeg anderen wel graag die prikken blijven halen....ofzo.

Een "wat als" situatie daar kan je toch niks mee? Het leven verloopt zo grillig.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:42

Ik vind het persoonlijk nogal vreemd en vooral ook heel kortzichtig je keuze iets wel of niet te doen, te baseren op een kind in de omgeving.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:47

Vindt je het echt gek dat mensen hun kind niet hetzelfde medicijn durven te geven als dat waar het kindje van hun zus / broer een hele slechte reactie op liet zien? Mij lijkt dat namelijk alleen maar heel verstandig om daar lering uit te trekken.

Net zoals mensen die in hun familie / directe omgeving iemand heel slecht op de waterpokken zagen reageren, eerder geneigd zullen zijn om een waterpokken vaccinatie voor hun kind te regelen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:16

pmarena schreef:
Vindt je het echt gek dat mensen hun kind niet hetzelfde medicijn durven te geven als dat waar het kindje van hun zus / broer een hele slechte reactie op liet zien? Mij lijkt dat namelijk alleen maar heel verstandig om daar lering uit te trekken.

Net zoals mensen die in hun familie / directe omgeving iemand heel slecht op de waterpokken zagen reageren, eerder geneigd zullen zijn om een waterpokken vaccinatie voor hun kind te regelen.

Ik vind het niet gek dat mensen dan gaan twijfelen. En ik vind het ook niet raar om er lering uit te trekken. Maar ik vind het wél raar dat een vaccin/medicijn op één reactie meteen afgeschreven wordt, bij die tienduizenden anderen is er namelijk geen probleem.

Ik ken iemand die door gebruik van paracetamol (en dan heb ik het niet over langdurig gebruik) nierproblemen kreeg. Dit komt zeer zelden voor. Het heeft er niet voor gezorgd dat ik geen paracetamol meer gebruik. Wel dat ik eens ben gaan opzoeken wat het precies is, hoe vaak het voorkomt en hoe groot dus de kans is dat ik ook zoiets krijg. Die kans is aanwezig. Maar voor mij niet groot genoeg om nooit meer paracetamol te slikken.

En zo zie ik het ook met vaccinaties. Ken je iemand die erop reageert, dan is dat voor diegene heel vervelend. Maar imo geen reden om meteen maar niet meer te vaccineren, zonder goed te bekijken wat een vaccinatie doet en de voordelen (immuniteit) tegen de nadelen (mogelijk een reactie) op te wegen.

secricible
Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:34

pmarena schreef:
Een donatie is nogal niet van een andere orde zeg, dan medicatie inspuiten waarvan je maar af moet wachten wat dat allemaal in gang zet in je kind... dáár zit wat mij betreft nou juist het hele probleem van min of meer verwachten dat iedereen maar zo'n prik zet: het gaat niet om een iets onbenulligs als geld maar om het grootste goed dat je hebt: je gezondheid.

Als je al een keer eerder een kind een klap hebt zien krijgen in je directe omgeving en dan het volgende kind dat de oproep krijgt niet hetzelfde vaccin wilt geven, dan ga je dat toch niet alsnog doen met het idee van ojee wat nu als tienduizenden anderen die prik ook niet geven en er dan een uitbraak komt.

Je hebt te maken met de situatie op dàt moment en dat is dat de dreiging van die mazelen niet voor je opweegt tegen de dreiging van de combinatieprik. Dingen die je als bedreiging ervaart doe je alleen maar als het ècht niet anders kan.

Is de noodzaak er nog niet dan hoop je bijvoorbeeld dat zich in de tussentijd een andere oplossing aandient. Zoals dat alsnog dat losse mazelenvaccin terug op de markt komt, of dat je kind de mazelen al doormaakt voordat het als groot nieuw in de kranten uitgemeten wordt...of dat genoeg anderen wel graag die prikken blijven halen....ofzo.

Een "wat als" situatie daar kan je toch niks mee? Het leven verloopt zo grillig.


DAT begrijp ik(nouja, ik begrijp de gedachtegang). Maar als die mazelen-uitbraak er dan is, kun je niet zeggen dat je daar niet voor verantwoordelijk bent. Dat ben je namelijk wel.
Het is jou keuze om af te wegen wat het risico van de prik is t.o.v. een landelijke mazelen-uitbraak (en niet alleen tov jou kind dat de mazelen krijgt). Als jij daarin het risico van de prik te groot vindt, is die keuze (op dit moment in Nederland) aan jou. Maar daarmee ben je wél mede verantwoordelijk voor die uitbraak.
En dat je dan voorrang krijgt bij die uitbraak op een enting, dat lijkt me lastig te verteren voor een andere moeder, ook al is dat op epidemiologisch niveau logisch en verstandig.

Er maar vanuit gaan dat anderen het wel oplossen, ik vind dat echt je kop in het zand steken en ik heb daar echt een mening over. Kan daar heel boos over worden.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:39

Rakkie123 schreef:
Waves schreef:
Realistisch? Zoek de rivm cijfers maar op, er gingen kinderen dood of raakten beschadigd en niet ieder kind kreeg bv. En zeggen dat kinderziektes al verdwenen waren voor de vaccins dat kan, klopt ook deels maar staat los van het feit dat vaccins wel werken. Dat is gewoon aantoonbaar in een petrischaaltje, daarvoor hoef je niet naar correlaties on jaartallen te kijken.


Godzijdank `weet´jij alles :+



Nee. Ik weet niet alles. Maar ik heb wel een opleiding gevolgd waardoor ik statistische gegevens kan duiden en kritisch naar informatie en correlaties kan kijken.
Ik heb de indruk dat die vaardigheden bij verreweg de meeste antivaxxers ontbreken. Ik zie veel niet kloppende conclusies voorbij komen over gegevens waar je onmogelijk die conclusie uit kan trekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Herfstblad, Mo_86, Roihi, Tooske en 70 bezoekers