Help! Paard schopt been tijdens (proberen) hoeven krabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miesnl
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-19

Help! Paard schopt been tijdens (proberen) hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 20:23

Beste bokkers,

Mijn verzorgje (23) schopt (haar benen naar voren) tijdens het optillen van de hoeven, als ik hoeven moet krabben. Een van haar achterbenen doet ze prima, maar de andere 3 benen, een ramp... Ik probeer het dan toch wel vast te houden, want jij bent de baas, maar ze schopt zo erg dat ik het niet kan houden. Iemand ervaring /tips? Alvast bedankt!


belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Help! Paard schopt been tijdens (proberen) hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:39

De eigenaar vragen

doezel2
Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Help! Paard schopt been tijdens (proberen) hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:42

miss heeft ze wel pijn.. maar ik zou de eigenaar vragen/overleggen

Spoiler:
kiekeboe,
[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:43

Weet je zeker dat ze geen pijn heeft? Mijn 18-jarige ruin heeft artrose in zijn schouders en schopt ook bij het hoeven uit krabben en bij de hoefsmid. Bij hem is het dus zuiver op pijn.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Help! Paard schopt been tijdens (proberen) hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:48

...hoe til jij de voeten op/ vraag je het dier om het been te geven....?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:57

Een oudje dat 1 voet wel laat doen en de andere niet .... Mss moet “ik-ben-de-baas” even verder nadenken en zich afvragen of de pony medisch oke is ?!

Don't take anything for granted

miesnl
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 20:59

Lukasje schreef:
Een oudje dat 1 voet wel laat doen en de andere niet .... Mss moet “ik-ben-de-baas” even verder nadenken en zich afvragen of de pony medisch oke is ?!


Het is niet mijn paard, ik doe erg mijn best voor haar, maar bedankt!

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:07

Doet ze het al meteen, of als je hem langer omhoog houdt?

Sommige paarden hebben moeite met de balans. Vaak hebben die in het verleden voorzichtig dan gevraagd of ze hun voet terug mochten omdat ze het moeilijk vonden, maar werd er dan toch vastgehouden. Het is voor een paard best wel eng om hun balans niet te hebben en op 3 benen te staan (ze zijn immers vluchtdieren), dus als er niet naar kleine signalen geluisterd wordt, gaan ze vaak groter geschut inzetten en harder slaan met de benen om hem terug te krijgen.

Probeer eens of het helpt om al iets eerder naar het paard te luisteren. Dus niet tot in den treure blijven vasthouden, maar als hij een signaal geeft dat hij zijn voet terug wil, hem daadwerkelijk eens teruggeven, neer laten zetten, en hem daarna gewoon opnieuw vragen. Voor paarden die het echt moeilijk vinden werkt het vaak geruststellend dat ze hun voet toch wel terugkrijgen als ze het willen, en die geven daarna vaak makkelijker hun been.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:08

Ach, ik heb me mss wat scherp uitgedrukt, excuseer, maar ik struikelde over “ik ben de baas” houding.

Wanneer een paard zich plots anders gedraagt, een voet niet wil optillen en de andere wel, bij wijze van niet naar links wil draaien maar wel naar rechts, wil hij daarmee iets aangeven. Dat is geen wangedrag.

Don't take anything for granted

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Help! Paard schopt been tijdens (proberen) hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:10

Eigenaar vragen het voor te doen?


miesnl
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 21:18

Janneke2 schreef:
...hoe til jij de voeten op/ vraag je het dier om het been te geven....?


Vanaf bovenbeen rustig naar beneden en dan voorzichtig bij de sokjes/onderkant optillen

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:25

Aleeneh schreef:
Doet ze het al meteen, of als je hem langer omhoog houdt?

Sommige paarden hebben moeite met de balans. Vaak hebben die in het verleden voorzichtig dan gevraagd of ze hun voet terug mochten omdat ze het moeilijk vonden, maar werd er dan toch vastgehouden. Het is voor een paard best wel eng om hun balans niet te hebben en op 3 benen te staan (ze zijn immers vluchtdieren), dus als er niet naar kleine signalen geluisterd wordt, gaan ze vaak groter geschut inzetten en harder slaan met de benen om hem terug te krijgen.

Probeer eens of het helpt om al iets eerder naar het paard te luisteren. Dus niet tot in den treure blijven vasthouden, maar als hij een signaal geeft dat hij zijn voet terug wil, hem daadwerkelijk eens teruggeven, neer laten zetten, en hem daarna gewoon opnieuw vragen. Voor paarden die het echt moeilijk vinden werkt het vaak geruststellend dat ze hun voet toch wel terugkrijgen als ze het willen, en die geven daarna vaak makkelijker hun been.


Zou ik zeker proberen.

Ook, probeer de voeten niet zo hoog te trekken. Eigenlijk hoe lager hoe beter, probeer eens of dat makkelijker is voor het diertje.

gezien de leeftijd is de kans best groot dat er atrose is. Hoe is ze verder lichamelijk? Nog onder zadel? Beweegt ze nog soepel en regelmatig?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers