Deken Shetlanders

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Deken Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 17:04

Hoihoi,

Ik heb voor mijn 2 Shetlanders regendekens en fleecedekens aangeschaft en vraag mij nu af of ze ook nog een gevoerde deken nodig hebben, of dat enkel een regendeken voldoende is. Ik twijfel hier enorm over. Wat voor dekens gebruiken jullie voor jullie Shets?

Even wat info over de ponys

- Hele dag op wei/paddock , vanaf oktober in de nachten op stal
- Pony's word mee getraind.
- Pony's zijn niet geschoren.


Jolynne
Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Deken Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:06

Als je ze niet van plan bent om te scheren hoeven ze zeker geen deken op. :)

harriehoef
Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:07

Geen deken hebben ze absoluut niet nodig. Ze hebben een hele mooie vacht dus laat die zijn werk doen!

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

evelienn28
Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:14

Idd geen deken om doen de vacht zorgt er al voor dat ze het niet koud krijgen :)

Django <3 Mijn lieve paardje

tamary
Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:16

Zolang ze gezond zijn, op gewicht blijven en blijven eten is een deken eigenlijk niet nodig. Een deken achter de hand hebben is fijn ivm ziekte of toch buiten kunnen als je bv een fysio verwacht en het slecht weer is, maar zonder is stukken simpeler dan met. En zeker met pony's die 's nachts op stal gaan en dus kunnen opdrogen moet er wel echt iets mis zijn om een deken nodig te hebben.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:16

Geen dekens en zoveel mogelijk buiten laten, dan regelen ze het zelf.

Onze shet wordt nog gemend en die stappen we na het mennen nog aan de hand uit en gaat dan terug op onze mini pp. Natte haren zijn geen probleem, als lichaamstemperatuur en hartslag weer goed zijn.

Als je 0gram op gaat leggen worden de haren plat gelegd en kunnen ze niks doen. Dan is straks 0gram echt te koud, ondanks hun vacht.

Toen onze shet gereden werd door onze zoon, werd hij geschoren en hadden we ook nog dekens op, maar dan moet je het echt goed gaan regelen qua temperatuur.
Overdag buiten is anders, dan 's avonds op stal. Als je ze laat lopen, regelen ze dat echt zelf.

capopjekop
Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:19

Die van mij staan zonder deken maar daar wordt weinig tot niet mee getraind. En als ze werken dan is het buiten. Ik pas de training erop aan zodat ze niet al te nat worden. Daarna gaan ze zo de paddock weer op. Ik heb wel zweetdekens voor als ze eens op de trailer moeten.

Ga je wel serieus met ze aan het werk dan zou ik ze (deels) scheren. Maar dan zou ik wel gevoerde dekens halen want met alleen een regendeken kom je er dan niet.

Als ze voldoende ruwvoer hebben dan redden ze zich prima
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 11-09-19 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:19

tamary schreef:
Zolang ze gezond zijn, op gewicht blijven en blijven eten is een deken eigenlijk niet nodig. Een deken achter de hand hebben is fijn ivm ziekte of toch buiten kunnen als je bv een fysio verwacht en het slecht weer is, maar zonder is stukken simpeler dan met. En zeker met pony's die 's nachts op stal gaan en dus kunnen opdrogen moet er wel echt iets mis zijn om een deken nodig te hebben.


Dat laatste is gelijk ook een nadeel. Ze staan stil en kunnen minder goed de temperatuur regelen of zich warm bewegen wanneer nodig.
En stalklimaat is totaal anders dan buiten. Vaak zijn er grote verschillen en zijn stallen veel te warm in verhouding.
Als ze buiten beschutting hebben hoeven ze niet elke nacht op te drogen. Het valt ook reuze mee hoe vaak paarden echt doorweekt zijn. Na elke bui heb je ook weer een droge periode. Ook dat vangt een goede vacht prima op.

Bij geen enkel paard ooit problemen. Niet de dunne velletjes en niet de beertjes.

Ik heb vorig jaar in het najaar alleen bij mn quarter merrie en de shet een hals uit geschoren, omdat het warm was en ze al veel vacht hadden. De ruintjes verder niet.

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Deken Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 17:55

Dank voor alle reacties :)

Uiteraard krijgen ze voldoende ruwvoer :). Denk dat ik een beetje te voorzichtig ben


Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Deken Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:13

Dat denk ik ook. Heb er nu 3 rondscharrelen, en eentje loopt voor de wagen. Stel ze krijgt het wel heel erg warm dan scheer ik hooguit een stukje boeg zodat ze daar de warmte kwijt kunnen (of jachtpatroon) en uiteraard niet als er een fikse vorstperiode aankomt. Verder komen ze van een bar klimaat en zijn met schuilstal prima bestand tegen onze zachte winters.

Over de IJssel

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Deken Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 18:33

Ze gaan in de nacht mee op stal omdat de hele kudde op stal gaat en ze het echt niet leuk vinden dan te blijven staan.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Deken Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:53

Dan is een deken helemaal niet nodig. Shetten hebben een waterdichte vacht.

Over de IJssel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers