[FOTO]Veulens 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
alicelover
Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:53

Merrie blijft hier mooi staan. Maar gaan wel direct weg. Dus lopen niet mee de stallen in om veulen te brengen. Terugreis op het erf een brul. Daarna alsof we op wedstrijd waren. Thuis eraf en in het land gezet (kaal stuk ivm uier). Niet gezocht en geen paniek. Thuis veulen alleen laden had gevaarlijker geweest. Nu was de trailerrit erheen safe en vertrouwd net als anders. Veulen was met mama dan vanwege scannen en insemineren al een aantal keer weg geweest.

Zelf ben ik die middag nog terug gereden om te kijken hoe het veulen het deed. En dat was ook goed gegaan.

Freddy ZZ-licht+10, Enchelina Halieda Z1+5, La Platina Ren M2+16, MacGuardian L2+2, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2


Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:10

Hier blijft mn merrie ook gewoon thuis... idd zoals Vulina zegt al n paar keer n merrie finaal over de zeik zien gaan.

Als het kan is dat wel fijn maar ik ga geen risico nemen, mijn merrie is echt super op de trailer maar heb n 1,5paards dus dat schiet ook niet op.

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:03

dankjewel voor de antwoorden.

ik heb nog een vraag mijn merrie is erg aan het afvallen krijgt al 4 kg merriebrok, halve schep pulp 's avons en 's morgens 1 schep lucerne, maar ik zie niet echt verandering ze is niet echt dikker geworden, hebben jullie tips?
ze is nu 18

Diertjec
Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:09

Laylah, hier is de merrie al meer gaan opknappen door dag en nacht op de wei te staan. Merrie krijgt nog ongeveer 1kg brok per dag. Odin krijgt ongeveer een halve kilo.
De rest komt er wel weer bij als Odin weg is

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:12

Je zou sp nog kunnen proberen. Vind ik fijner werken. Hoe oud is het veulen? Bij volledig leeg trekken en ee niet tegen kunnen voeren zou ik op een gegeven moment gaan spenen.


Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:16

bij ons is de wei heel schraal, veulen van mij krijgt nu een halve kg brok per dag, hij is nu 3,5 maand, helemaal leegtrekken wil ik niet zeggen maar gewoon wat magerder, ik krijg wel ergens waarschijnlijk een weide met schuilstal binnenkort, gister is van een stalgenootje het paard ingeslapen en ik zou het dan krijgen, daar staat wel redelijk hoog gras op.


Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:30

Zilver begint ook af te vallen. Veulen is nu 4 maand. Die gaat er volgende maand bij weg

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:32

Hier begint de merrie ook in te leveren. Ik heb alleen nog geen stal voor de kleine, anders was hij er al af _O-
Hij zit op 'n kilo op een dag, verdeeld over 2 beurten. Met voeren heb ik ze apart staan sochtends en savonds.
Mijne is van begin april dan


MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:58

Ons 1 april veulen met zijn koe :D
[ img ]

MarritDL
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:17

Hallo,

Ik kom ook even binnen vallen in dit topic.

Ik heb een veulen van eind april dus nu bijna 5 maanden oud.

De merrie is niet van mij en rij ik voor de eigenaar. Als beloning had ik de kans om de merrie te laten dekken en op die manier mijn eigen veulen te fokken. Super kans en erg blij met het veulen !

Nu ben ik nog erg in twijfel of ik het veulen thuis neer zet samen met mijn kwpn ruin en welsh A pony.

Ik heb twee boxen dus dat zou betekenen dat het veulen en pony de komende tijd in 1 box moeten en als blijkt dat het goed gaat met mijn kwpner en veulen samen gaat de pony weg.
De pony heb ik als gezelschap voor mijn paard. Als ik een pony of veulen in de box heb staan maakt weinig verschil in kosten.(eerst)

Ik heb ook de optie om het veulen naar de opfok te brengen voor €125/145 per maand.
Dan zou ik ook de pony moeten houden als gezelschap voor paard.

Dus ik zit erg in dubio. Of ik hou het veulen thuis samen met ruin en kan op die manier besparen op opfok kosten en stalling pony.

Of ik hou pony en veulen en betaal extra voor de opfok.

Mijn ruin heeft al vaker met jonge hengsten samen gelopen en is erg speels nog dus ik heb het vermoeden dat hij het veulen ook de nodige opvoeding kan gaan geven. Niet gemeen maar wel rechtvaardig.

Wat is jullie advies?

[o]

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:27

Ik zou lekker thuis houden. Maar ik ben persoonlijk niet erg fan van de opfok ook met name omdat je zelf geen zeggenschap meer hebt , je ze vaak niet uit de groep kan halen om te poetsen, en ze vaak ver weg staan

Ik hou hengsten en merries gewoon thuis in hun eigen gemengde groep

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:29

Ik ben ook geen fan van opfok dus ik zou ook thuis houden.
Ik heb nu een merrie en ruin samen, maar ga straks naar merries bij merries en ruinen/hengsten bij elkaar. Geen gemengde kuddes meer, in eerste instantie.


Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:25

Ik ben wel voor opfok, niet elke opfok is hetzelfde.... die waar mijn veulens heen gaan mag je gewoon je veulen uit de kudde pakken etc.

Waar Frosty dit jaar naar toe gaat is voor mij n nieuwe maar ook daar weet ik dat de veulens veel in de hand komen en dus maak ik me niet druk.

Overigens haal ik ze sowieso niet graag uit n kudde want is imo niet nodig, ze zijn jong en mogen genieten van hun jeugd :)

Zolang ze gewoon in de hand blijven komen is het wat mij betreft al prima...

Als je ze thuis kan houden en je denkt dat dat goed gaat zeg ik doen, anders lekker in de opfok zetten.

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:47

Klopt niet elke opfok is hetzelfde maar ik hou het beheer liever in eigen hand :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Laylah2002
Berichten: 1235
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:04

Ik heb het geluk niet mijne gaat naar een soort opfok in België in een gemengde groep van jong tot oud dus dat is wel mooi, kan ik wel niet zo vaak heen maar ik mag ze pakken wanneer ik wil, in de winter een eigen stal en paar uur buiten in de zomer 24 uur buiten.

Desi_2409
Berichten: 895
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:16

Ik houd mijn veulen ook thuis, ze staan nog allemaal bij elkaar overdag (merrie en 2 ponyruinen van 6 en 3 jr) 's nachts allemaal in hun eigen stal. Veulen had een graasvoetje en moet nu nog iedere week gevijld worden, dat is in de opfok wat lastig.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:25

Ik ben voor opfok (natuurlijk...). Ik zie hier, op een schaarse uitzondering na, sociale paarden de opfok uit komen, sociaal voor andere paarden en naar mensen toe. Ook al zou ik zelf geen opfok bedrijf hebben, zou ik 100% zeker voor opfok kiezen.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

alicelover
Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:34

Ik zou hem niet thuis houden. :o
Ruimte, veel buiten en leeftijdsgenoten is in mijn ogen het beste voor een jong paard. En liever niet te veel door handen. Ja netjes aan halster naar buiten en binnen etc. Maar verder lekker paard laten zijn in een kudde. Je stopt een peuter ook niet achter een tafeltje met een rekenboek vol opgaves tussen de hbo studenten.... Dus waarom een veulen, enter en twenter wel overvragen met allerlei activiteiten en als volwassen dier behandelen? Lekker paard laten zijn met minimaal een leeftijdsgenootje. De rest komt wel als ze 3 zijn... Er zijn hele goede opfokken bij en daar ben je als eigenaar echt altijd welkom. :j

Freddy ZZ-licht+10, Enchelina Halieda Z1+5, La Platina Ren M2+16, MacGuardian L2+2, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:42

alicelover schreef:
Ik zou hem niet thuis houden. :o
Ruimte, veel buiten en leeftijdsgenoten is in mijn ogen het beste voor een jong paard. En liever niet te veel door handen. Ja netjes aan halster naar buiten en binnen etc. Maar verder lekker paard laten zijn in een kudde. Je stopt een peuter ook niet achter een tafeltje met een rekenboek vol opgaves tussen de hbo studenten.... Dus waarom een veulen, enter en twenter wel overvragen met allerlei activiteiten en als volwassen dier behandelen? Lekker paard laten zijn met minimaal een leeftijdsgenootje. De rest komt wel als ze 3 zijn... Er zijn hele goede opfokken bij en daar ben je als eigenaar echt altijd welkom. :j

Beetje kort door de bocht. Als je ze thuis hebt heb je geen ruimte , leeftijdsgenoten en veel buiten?

Laten we verder vooral elkaars mening en bevindingen respecteren :D

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Diertjec
Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:46

Hier ook naar de opfok, maar dat komt omdat ie anders de hele winter op stal moet zonder dat ie kan ravotten.
Odin gaat nu naar een opfok waar ze lekker jaar rond in een gemengde leeftijdskudde staan en waar ze ook in de hand komen. Als eigenaar mag ik komen en gaan wanneer ik wil en mag hem ook lekker uit de kudde halen :)
Voor Odin is dit de beste keuze die ik kan maken. Kan me voorstellen dat als je hem thuis kan houden met verschillende leeftijden (en zeker met een leeftijdgenootje) dat je dat ook logischergewijs doet

alicelover
Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:48

Kabayo schreef:
alicelover schreef:
Ik zou hem niet thuis houden. :o
Ruimte, veel buiten en leeftijdsgenoten is in mijn ogen het beste voor een jong paard. En liever niet te veel door handen. Ja netjes aan halster naar buiten en binnen etc. Maar verder lekker paard laten zijn in een kudde. Je stopt een peuter ook niet achter een tafeltje met een rekenboek vol opgaves tussen de hbo studenten.... Dus waarom een veulen, enter en twenter wel overvragen met allerlei activiteiten en als volwassen dier behandelen? Lekker paard laten zijn met minimaal een leeftijdsgenootje. De rest komt wel als ze 3 zijn... Er zijn hele goede opfokken bij en daar ben je als eigenaar echt altijd welkom. :j

Beetje kort door de bocht. Als je ze thuis hebt heb je geen ruimte , leeftijdsgenoten en veel buiten?

Laten we verder vooral elkaars mening en bevindingen respecteren :D


Mijn reactie is niet in het algemeen, maar gericht op de vraagsteller. Zij heeft 2 stallen een ouder paard en een pony. Waarbij de pony de stal moet delen met het veulen. Dat jij je nu aangevallen voelt spijt me. Niet mijn bedoeling.

Freddy ZZ-licht+10, Enchelina Halieda Z1+5, La Platina Ren M2+16, MacGuardian L2+2, Zoran M2+2, Golden Diamond L2+8, Amy's Latina Z1+0, C'est Leva's Fürst B+10, Peter B+9, Kubanito M2+0, Alice M2+2

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:50

Mijn reactie was algemeen. Zo vatte ik die van jou ook op. Verkeerd begrepen dan! Excuses :)

Aangevallen voel ik mij zeker niet :P

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:52

Ik zou er ook minimaal 1 leeftijdsgenootje bij zoeken. En dan een ouder paard. Dat lijkt me een leuke kudde om thuis te houden mits genoeg ruimte :j


MarritDL
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-08-18

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:38

De opfok adressen die hier in de buurt zitten gaan de veulens met groep in een grote loop stal maar de gehele winter niet naar buiten. Zomers 24/7 in de wei.

Thuis kan ik de paarden met zn 2en de hele dag in de paddock hebben waar ze lekker kunnen spelen en eten, met goed weer in weiland. Savonds naast elkaar in een aparte box.

En had dan bedacht om hem misschien volgende zomer wel ergens heen te brengen waar hij dag en nacht met leeftijdsgenoten naar buiten kan.

We hebben niet genoeg weiland om er een veulen bij te kopen en twee +paard veel beweging te geven.

[o]

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [FOTO]Veulens 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:55

Welke regio zit jij dan? Een opfok die geen paddocks heeft voor de winter is niet een geschikte opfok in mijn ogen.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers